Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

En annan grej, hundar blir oxå äldre, de tycker lixom inte det är jättekul att gå ut i tio minusgrader i svinottan, utan vill helst lägga sig i mattes/husses sängar som är varma samt kissa/bajsa inomhus om de får!

Det uppskattas som regel inte utav husse/matte.. eller någon annan i familjen.. sådåså.. någon blir hur som helst tvungen att gå den där promenaden med hunden.. oftast husse eller matte, för att slippa kissa/bajsa inomhus!

Som regel vore det bra om barnen gjorde den där halvmilen med hunden på morgonen.. men det kan du bara drömma om, de behöver sin sömn!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 km hundpromenad idag, maken följde också med. Man märker att dagsmejan har kommit igång - gångvägarna ligger bara - snö och isfria, skönt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon Xiro! (är det godmorgontråd, så är det! :-) )

Jag hamnar ibland I sådana diskussioner också. Är det veganfora, så later jag dem hållas för de vill ofta inte veta; är det miljöpartister tjafsar jag emot fast vänligt. Vad jag har hört (troligen här) är att industritillverkat kött behöver dels en massa näring någonstans ifrån (och vet vi exakt vad som behövs??? och vad för kvalitet kommer industrin att ge oss?), dels mycket antibiotika (och det tycker jag inte later kul). Tyvärr har jag inte källa på det, men någon borde veta.

När det gäller kött och köttersättningar hakar alla upp sig på proteinet, och så vitt jag förstått är proteinförsörjning inte problemet, utan fett.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 3/20/2018 at 12:50 PM, Effie said:

Är det veganfora, så later jag dem hållas för de vill ofta inte veta

Jag tycker veganforum är fascinerande. De har ofta en väldigt human livssyn som jag faktiskt kan förstå även om jag inte omfamnar den själv. Jag anser mig ju trots allt ha rätt att äta djur. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon :D

Nej det är inte veganer. Utan tämligen normala allätande unga ingenjörer, d v s ganska blint troende på industrialism, etablissemang och ekonomism. Med okunnig klimatångest. Utan nämnvärda insikter om lobbyism, vetenskap, matproduktion, ekologi, kost och hälsa. D v s såna jag typiskt jobbar med. De äldre är mycket lättare att samtala med, medan de yngre (ungefär <35 år) växlar vilt mellan att vara sunt skeptiska och att vara helt omöjliga och t o m håna en. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon:)

Idag visade vågen -10 kg sedan nov 2015. Har legat ganska stadigt på runt -7 i 1,5 år. Har under sista 6 veckorna ökat proteinet och dragit ner kolhydraterna till nästan noll vilket gett resultat. Mina cravings har försvunnit, har inte känsloätit en enda gång. Äter mat två gånger om dagen samt ibland typ ett ägg på kvällen om jag varit extra aktiv eller ätit lite för lite. Energin är på topp och blir starkare på gymmet. Borde ha PMS besvär nu men mår toppen. Hjärnan fungerar utmärkt.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon allihop, om det nu är en god morgon...(det är ju sommartid :-( ) . Bestämde mig hux flux för att det nog är läge att fasta några dagar igen; I helgen passade det inte, och I påsk vill jag gärna äta gott - men nu I veckan behöver jag faktiskt inte äta.

Min käraste testade att baka bönbröd till mig I helgen. Ja, först hittade han ett bananbröd; det blev en god kaka med kanel och kardemumma (förstår nog inte det receptet om det var tänkt som bröd); sedan hittade han ett komplicerat recept med rårivna rotfrukter I (komplicerat eftersom vår mixer är indisponerad). Jag hittade ett enkelt recept; det var väl helt ok, men bröd överäter jag gärna. Det ligger I frysen nu.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon

Köpte hem Helhetshälsas Digest. Tänkte att min fru kunde testa. Så jag var tvungen och testa också - tog halv dos till kvällsmaten. Känns ok bortsett från att jag fick en svagt brännande känsla i magtrakten, tog nån klunk grädde och det gick över. Gissar att det är tecken på att jag har tillräckligt med magsyra. Eller så blev det helt enkelt mer än jag är van vid. 

Stör mig lite att nötter inte bryts ner ordentligt. Komme ju ut som smulor där bak... Men det är kanske normalt - nötter har en fin näringsdeklaration, men är inte lika förträffliga i praktiken? Kanske kan mer magsyra rå på detta?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Xiro sade:

Stör mig lite att nötter inte bryts ner ordentligt. Komme ju ut som smulor där bak... Men det är kanske normalt - nötter har en fin näringsdeklaration, men är inte lika förträffliga i praktiken? Kanske kan mer magsyra rå på detta?

Nötter är ju fiberrikt så något måste väl komma ut där bak. Vet inte om det hjälper för näringsupptaget att göra och äta nötsmör men det är ju i alla fall väldigt gott.:)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant iAnna, man ska ju blötlägga nötter och fröer. Måste få in rutinen. 

Provade en Digest-tablett till lunchen idag. Ingen konstig känsla denna gång. Kanske mer stress kring lunch än på kvällen. Stress hämmar ju magsyran och då faller sig en sådan tablett nog bättre? 

Jag sov som en stock inatt i alla fall. Och en stund efter tabletten igårkväll släppte en aning av nackspärr, och jag kände mig varmare än vanligt, på ett behagligt sätt. Kanske drar för stora växlar av mitt test, kul att prova i a f :D

Nu blir det promenad för att köpa kefir och creme fraiche, au revoir!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Xiro sade:

Nu blir det promenad för att köpa kefir och creme fraiche, au revoir!

Köpa kefir?! :wacko: 

Gör du inte egen?! Det lär vara stor skillnad på innehåll av aktiva bakterier. :)

https://forum.kostdoktorn.se/topic/6681-kefir/

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon vänner!

I min roll som hälsoombud på jobbet försöker jag inspirera till att äta hälsosamt i den mån det känns rimligt.

Jag har ett flertal gånger delgivit chefen hur viktigt jag tycker att det är att vara en förebild för våra deltagare (personer med funktionsvariationer) och erbjuda bra alternativ.

I går kom chefen på besök till vår verksamhet för att önska glad påsk med ett stort påskägg fullt med godis(socker):angry:.

Det var tur att det inte var jag som tog emot ägget för då hade jag nog blivit otrevlig...Grrrrr

• Gilla 2
  • Ledsen 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, iAnna sade:

Köpa kefir?! :wacko: 

Gör du inte egen?! Det lär vara stor skillnad på innehåll av aktiva bakterier. :)

https://forum.kostdoktorn.se/topic/6681-kefir/

Ähum... jag har inte kommit dit än tyvärr ;) Har du nå bra gryn?

Jag har i alla fall nyss handskrivit en lathund för blötläggning av nötter och fröer, och satt den på kylskåpet ??

• Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon, 

Om nån timme är det dags att skölja mandlarna som legat i blöt över natten (rek 8-12 tim). Ska avnjutas med creme fraiche, kefir, rått ägg, kollagen, nyponpulver, kakao, potatismjöl och bär. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Xiro sade:

Om nån timme är det dags att skölja mandlarna som legat i blöt över natten (rek 8-12 tim).

Min kompis brukar alltid blötlägga nötter för att de blir saftigare och godare så. Verkar som att du följt en manual...? Hur svårt kan det vara..? :blink: Eller är det av nån speciell anledning man ska hålla visst tidsintervall? iAnna skriver om fytinsyran ovan men är det inte bara att slänga en näve i vatten över natten och använda sen..? Blir de förstörda om man inte gör slut på dem och de står två dygn..? Kompisen har dem stående typ hela tiden.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Xiro sade:

God morgon, 

Om nån timme är det dags att skölja mandlarna som legat i blöt över natten (rek 8-12 tim). Ska avnjutas med creme fraiche, kefir, rått ägg, kollagen, nyponpulver, kakao, potatismjöl och bär. 

Godmorgon! Jag är med på varenda ingrediens, men vet fler som skulle se lite frågande ut..:D Hur intas det råa ägget?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, MariaF sade:

Min kompis brukar alltid blötlägga nötter för att de blir saftigare och godare så. Verkar som att du följt en manual...? Hur svårt kan det vara..? :blink: Eller är det av nån speciell anledning man ska hålla visst tidsintervall? iAnna skriver om fytinsyran ovan men är det inte bara att slänga en näve i vatten över natten och använda sen..? Blir de förstörda om man inte gör slut på dem och de står två dygn..? Kompisen har dem stående typ hela tiden.

MariaF, här finns bra info hur man gör på paleobloggen Under vårt tak. På slutet finns massor av frågor och svar - så där finns en hel del att läsa. Det är olika tider för olika nötter o frön, sen får man veta hur man ska torka dem om man behöver spara nötterna längre tid utan att de blir förstörda. - Jag gillar den här bloggen överhuvudtaget, de har så mycket bra information om mat, så för mig är det lärorikt.

https://www.undervarttak.se/blotlagga-notter-och-froer/

Ojoj --- nu har jag lagt upp samma länk som iAnna ---!! ;) Såg inte det. Men det är nog en ganska stark hint till dig MariaF att du ska läsa där för att få svar på dina undringar :D

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Xiro sade:

God morgon, 

Härlig frukost - men att äta råa ägg finns det andra meningar om. Bl a att man tillgodogör sig proteinet sämre.

https://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Kattuggla sade:

Godmorgon! Jag är med på varenda ingrediens, men vet fler som skulle se lite frågande ut..:D Hur intas det råa ägget?

Ägget blandas med övriga ingredienser ??

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rått ägg har för- och nackdelar vad jag förstått. Jag äter nästan bara tillagade ägg. 

Nötterna kan väl mögla om man inte äter/torkar dem efter blötläggning? Eller man kan låta dem ligga kvar i blöt? Tips på rutin för sistnämnda vore intressant, om det finns. 

Min lathund är en avskrift från Under mitt tak som länkats till ovan ?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan, Xiro sade:

Min lathund är en avskrift från Under mitt tak som länkats till ovan ?

Ja, men ---- det finns massor med info i länken från Under vårt tak? --- Läs också frågorna - svaren efter blogginlägget - där finns också massor med matnyttiga råd.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg