Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

2 timmar sedan, DRAKULLA sade:

det viktigaste för tarmfloran är mångfald så att äta så varierat som möjligt är det bästa.

"Äta lite av varje"...? Jo, den har man ju hört några gånger..! :rolleyes: 
Skämt åtsido, livsfarligt med sådana generaliseringar men eftersom du kunde pricka av mycket hoppas jag att förklaring på vad det innebär framgick i övrigt?
Själv äter jag så här på höstkanten minimorötter ur landet, bara lite lätt avtorkade. Hoppas rädda tarmfloran med snigel och maskbajs! :D

• Gilla 5
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Maria, maskbajs är kononbra! och snigel ska ju vara en delikatess...

Mnja, det var inte lite av varje i största allmänhet utan t.ex. många olika sorters grönsaker i liten mängd i stället för enbart t.ex. ½kg. broccoli.

Det var ingen föreläsning om LCHF det visste jag men han berättade även om studier kring läckande tarm och vad som kan skada den som t.ex. antibiotika, gluten, tillsatser och att det finns stark koppling mellan läckande tarm/mager tarmflora och depressioner, ADHD, Autism, Alzheimers mm

Medelhavsmat & "Blå zoner" mm. Helt okej ☺️Jag tror även att M-L H. hade blivit glad.......

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, DRAKULLA sade:

många olika sorters grönsaker i liten mängd i stället för enbart t.ex. ½kg. broccoli.

Då gör jag nog ungefär rätt ?. Jag äter många olika sorters grönsaker varje dag (i princip). Har väl som mest blivit tolv olika, men minst sju. ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lördagskväll. Packar och städar inför några veckors semester. Going west, as usual. Hund/husvakten är redo och för en gångs skull är barnen positiva till att åka. Lilleman har åka varenda bergodalbana i planerad park via webben men tyckte inte alls att vi skulle spara pengarna och hoppa över ett riktigt besök. :)Hundstackaren märker förstås att vi är konstiga så hon klänger och vandrar efter oss. Lilla gumman... 
Igår kväll firade jag lite olika positiva saker från den gångna veckan med lite rödvin. Blev ett halvt glas och jag har haft huvudvärk hela dagen idag. Nu blir det inget mer, det är inte värt det. Aldrig haft problem med rödvin tidigare och funderar på om det kan vara sorten? Men å andra sidan har det kommit smygande det sista året så det hör säkert klimakteriet till, det gör ju all annan skit. ? 

Hörde att väderprognosen inför kommande vecka i mitt hemområde är rätt okej, hyfsat mycket sol, ca10*C. I Los Angeles ska det också bli sol men mellan 27-29*C. Tror jag kommer kunna leva med det även om 10*C är skönare att springa i... Men men, jag får väl offra mig på löpband i luftkonditionerat utrymme. ^_^

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, MariaF sade:

Men men, jag får väl offra mig på löpband i luftkonditionerat utrymme. ^_^

Stackare. ?

• Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag i skrivandes stund befinner mig i Los Angeles-området är det väl snarare kvälls-teet än morgon-teet jag satte i vrångstrupen av detta klämmiga inslag:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, absolut inte, bara mot en icke namngiven stor studie och klämkäckheten. Upp och hoppa! Typ... Är väl rätt färgad av andra av hennes budskap så jag har lite svårt även för detta. ? Men det är sant att rörelse är viktigt. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Nej, absolut inte, bara mot en icke namngiven stor studie och klämkäckheten. Upp och hoppa! Typ... Är väl rätt färgad av andra av hennes budskap så jag har lite svårt även för detta. ? Men det är sant att rörelse är viktigt. 

Är inte du och jag också lite klämkäcka ibland? ;)

Jag tänker att det är bra att skilja på person och vad som sägs.Håller inte med MLH om kostrekomendationer men. Det är bra att påminna om hur vår livsstil ändras hela tiden till mer stillasittande. Hon ser ju ut att praktisera det själv. Tänker också att det borde diskuteras mer hur alla som har stillasittande jobb kan få en bättre arbetssituation med mer rörelse och variation.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tur att ha ett ståbord på jobbet (höj- och sänkbart). ?

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett ganska rörligt och varierat  jobb i sig självt.

Ibland händer det även att jag glömmer något och måste gå en extra vända och då blir det extra rörelse. 

Toppen!?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men...visst finns det nån rätt ny undersökning som visar att det där med att stå på jobbet inte alls var så bra som man trodde?...?

Självklart håller jag med om att man bör röra på sig mera, även om man kan fundera över hur de räknat tiden... Har du ett (stillasittande) kontorsarbete, ska kunna sitta när du äter frukost, lunch och middag, då blir redan det rätt mycket tid... Har man sen som jag en dryg timmes resa till jobbet, sittande i bil eller buss, så blir det ytterligare tid...

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Men...visst finns det nån rätt ny undersökning som visar att det där med att stå på jobbet inte alls var så bra som man trodde?...?

Självklart håller jag med om att man bör röra på sig mera, även om man kan fundera över hur de räknat tiden... Har du ett (stillasittande) kontorsarbete, ska kunna sitta när du äter frukost, lunch och middag, då blir redan det rätt mycket tid... Har man sen som jag en dryg timmes resa till jobbet, sittande i bil eller buss, så blir det ytterligare tid...

Ja , jag hade såna villkor förut jag med. Och läste då och då om hur mkt det påverkar hälsan att pendla dagligen. Det är problematiskt att våra liv är så inordnade för stillasittande, men samtidigt tänker jag att det är bättre att se problemet och kunna utveckla bättre villkor, än att tänka att det är fel på rekomendationerna. När jag hade semester från mitt pendlande och sittande-jobb mådde jag mkt bättre i kroppen, mindre stel, bättre kondition.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Angelico sade:

Ja , jag hade såna villkor förut jag med. Och läste då och då om hur mkt det påverkar hälsan att pendla dagligen. Det är problematiskt att våra liv är så inordnade för stillasittande, men samtidigt tänker jag att det är bättre att se problemet och kunna utveckla bättre villkor, än att tänka att det är fel på rekomendationerna. När jag hade semester från mitt pendlande och sittande-jobb mådde jag mkt bättre i kroppen, mindre stel, bättre kondition.

Jag har förmånen att kunna jobba hemifrån flera dagar i veckan. Nu har jag i och för sig i dagsläget inte det ultimata skrivbordet för det, men jag rör mig betydligt mer. Om inte annat lägger in en tvätt i maskinen, går ut och fyller på mat till fåglarna, hämtar posten...
Trivs så otroligt bra med mitt arbete så i dagsläget finns inga planer på att förändra den biten. Håller jag mig bara frisk så försöker jag ut och röra på mig hemma istället. Inne på v 9 (!) av förkylning nu och först NU börjar det känns någorlunda, även om luftvägarna inte är helt optimala än...

• Gilla 4
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ketogen kost av god kvalitet samt KS funkar bra mot förkylning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Jag har förmånen att kunna jobba hemifrån flera dagar i veckan. Nu har jag i och för sig i dagsläget inte det ultimata skrivbordet för det, men jag rör mig betydligt mer. Om inte annat lägger in en tvätt i maskinen, går ut och fyller på mat till fåglarna, hämtar posten...
Trivs så otroligt bra med mitt arbete så i dagsläget finns inga planer på att förändra den biten. Håller jag mig bara frisk så försöker jag ut och röra på mig hemma istället. Inne på v 9 (!) av förkylning nu och först NU börjar det känns någorlunda, även om luftvägarna inte är helt optimala än...

Ja, har liknande situation nu, jobbar i egen verksamhet och kan röra mig fritt när jag vill. Gör alla mina ärenden gåendes eller på cykel. Älskar att leva så, men det är verkligen en lyxsituation och jag tänker på det ofta när jag ser tex de som sitter bakom kassan i en matbutik.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, jala sade:

Ketogen kost av god kvalitet samt KS funkar bra mot förkylning.

Äter kanske inte helt ketogent men mycket strikt LCHF... Inte riktigt bekväm med tanken på KS än...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Jamtlandstjej sade:

Inte riktigt bekväm med tanken på KS än...

Va förkyld då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja uppenbarligen! ??

Mina förkylningar försvann innan jag började med KS, det räckte med ketogen kost. Numera är det Karnivor som gäller med lit avsteg när kroppen säger att det är okej.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, jala sade:

Mina förkylningar försvann innan jag började med KS, det räckte med ketogen kost. Numera är det Karnivor som gäller med lit avsteg när kroppen säger att det är okej.

Har ätit carnivore i en period och mådde gott av det, var väl mest att det blev lite tråkigt rent socialt...

Håller på att försöka dra mig tillbaka mot det. Får snart hem en låda med prima kött så då ska jag köra på! ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får snart hem en låda med prima kött så då ska jag köra på!

Lycka till med ditt köttätande.?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Julfest på jobbet: ?

Citat

Specialkost (sätt kryss)

Vi kan dessvärre inte ta hänsyn till olika dieter.

o Vegetarian
o Vegan
o Laktosfritt
o Glutenfritt
o Övriga allergier 

Jag blev helt gaaalen! ? Nu har jag skrivit under "Övriga allergier": 

Hur kommer det sig att ni tar hänsyn till dieterna Vegetarian och Vegan, men inte andra dieter?
Min specialkost är lågkolhydratskost (för diabetes), tack!

Förväntar mig inget svar, men hoppas att de börjar tänka ... ?

• Gilla 1
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg