Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

Gott nytt år på er!!! 

Återkommer om någon dag med mina nyårslöften! 😉

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon allihop och gott nytt år! Jag har inte nyårslöften, utan nyårsambitioner och prioriterade områden (vikten, må bra och ha kul). Deltog häromåret i någon sån där studie om nyårslöften - men det kändes inte som att jag passade in i mallen (göra kul saker, sjunga, spela - vem stödjer mig i detta beslut? I hur hög grad har jag hållit mig till löftena? Hm...)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-12-31 at 09:49, Tureborgaren sade:

Nyårslöfte, någon?

• I ett forskningsprojekt som genomförs av Stockholms universitet samt Linköpings universitet studeras just nu svenskars inställning till och användning av nyårslöften – Mitt nyårslöfte.../…/...Du som anmäler ditt intresse att delta kommer att få fylla i ett par kortare enkäter under året som handlar om hur det går med ditt nyårslöfte. Du kommer att kontinuerligt kunna se hur det för dig baserat på dina skattningar.
  • Till anmälan http://mittnyarslofte.se/

Redan har jag i tråden förklarat min syn på nyårslöften - underförstått att sådana närmast existerar som en  slags kompensation för dåligt samvete över något tokigt man gjort under året eller åren och/eller något man vill göra bättre. När det gäller, det som flertalet av oss på forumet genomfört på kostsidan (LCHF), så är min förhoppning att de flesta, som gjort rätt betydligt längre tid än jag, skall fortsätta med det. Tillsammans driver vi varandra i rätt riktning.

I mitt fall, eftersom jag så väl som möjligt, i varje fall sedan september 2017, gjort det jag kunnat för min kropp att hålla sig frisk, efter alla goda råd från Kostdoktorn och er på forumet, borde kravet på eventuellt nyårslöfte egentligen ställas till kroppen. Jag hoppas alltså på att den fortsätter göra allt den kan, för att rätt uppskatta och utnyttja de näringsämnen  jag förser den med. Dvs. visa tacksamhet för det som min hjärna strävat efter i positiv mening. Hittills har den besvarat mina ansträngningar, genom att snabbt möjliggöra utsättning av all medicinering (för blodsocker, blodtryck och lipidprofil). Inga fortsatta tendenser till gikt eller halsbränna längre utan en återgång till den känsla jag hade för trettio, fyrtio år sedan, med normalt blodtryck utan medicin. Inget tyder på att kroppen nu skulle börja konstra eller kräva mer. Den har verkligen svarat på behandlingen utan medicin och visat exempel på det naturliga i att inte vara sjuk.

Ingen tvekan råder om att min kropp gillar LCHF genom att helt tillfriskna på långt under ett år. Den visar det bl.a. genom att hålla sin vikt konstant. Sedan mer än ett halvår efter att LCHF-resan började, tror jag faktiskt att vikten inte ändrat sig många gram. Mitt BMI=23 är jag fullt nöjd med men det kommer sannolikt att öka genom muskeltillväxten med tiden och träningen.

Samspelet mellan hjärna och kropp är definitivt att beteckna som ett naturens under - förmågan hos kroppens organ att noga anpassa sig efter behoven. Behöver t.ex. njurar eller lever vid vissa tillfällen över dygnet högre tryck i blodkärlen går en order via hjärnan till hjärtat att ytterligare pumpa på.

I motsats till kroppens önskan om att kunna anpassa sig efter behoven, kan man ställa läkarens "naturliga" drift. Efter en enstaka blodtrycksmätning på vårdcentralen,  ser läkaren ofta medicin som enda väg att förbättra patientens tillstånd om trycket verkar högt. Med  blodtryckssänkande medicin, får man motsatt effekt mot vad de aktuella organen kräver för att må bra.

Det kan vara en så enkel sak som att kalium/natriumpumparna i kroppens 30 000 miljarder celler pumpar för dåligt för att säkra tillgången till energi och näringsämnen. För att säkra nyttigt in och skräp ut måste varje cell få hjälp genom ökat tryck i systemet. Jag har påpekat detta tidigare men det finns alla anledning för nytillkomna att uppmärksamma.

När min hjärna (utan att tillfråga mig) som chef i kontrollrummet där uppe, tar emot signaler och levererar svarssignaler till och från kroppens organ och enskilda celler, sker detta med oerhörd precision, om det elektrokemiska systemet fungerar som det ska. Min sak är att fylla tanken med rätt drivmedel till att driva kroppen. Den avsevärt mycket renare och effektivare förbränningen som fettet ger jämfört med sockret märker jag tydligt av både i hjärnan och kroppen i övrigt.  För ambitionen att fortsatt utnyttja fördelarna med fett som drivmedel,  behöver jag inte utställa några nyårslöften. Färden mot 90 kan därför fortsätta med samma glöd som tidigare mot 80 med den skillnaden att risken för problem med det metabola syndromet väsentligt minskat, kanske helt raderats genom att min diabetes 2 försvunnit.

Ett litet problem kan dock vara, även om allt ser bra ut, att kroppen successivt kan komma att lida brist på vissa näringsämnen t.ex. typ spårämnen. Mitt slutliga tips för LCHF-entusiasten är då att skaffa sig möjligheten i hemmiljön till vissa kontrollmöjligheter som annars kräver sjukvårdens resurser. Mina egna hemmaresurser ser ut som följer:

• noggrann våg med andra mätmöjligheter än bara vikten
  • elektronisk örontermometer
  • blodtrycksmätare av högsta kvalitet
  • nivåmätare för syrgas i blodet (att stoppa fingret i)
  • mätare som via utandningsluften dygnet runt mäter ketosnivån (KETONIX-apparaten) 
  • EKG-mätare som genom hjärtat, i god tid ger signal om en rad problem som kan uppkomma t.ex. brist eller överskott på viktiga elektrolyter typ kalium/magnesium/kalcium eller brist på D-vitamin etc.  men som också generellt visar hur hjärtats kondition är (om det slår regelbundet eller med extra slag eller missar ett slag eller rusar. Det finns en rad sajter på Internet att utgå från (EKG-kurvor) att använda i diagnossyfte. Visst blev Annika Dahlqvist lite stressad i en annan tråd av tanken på att som läkare bli konfronterad med patienter som hemifrån presenterat egna EKG:n för tolkning på vårdcentralen. Min tanke är bara att man som patient själv skall ta till sig lärdom och använda sin mätare på ett så proffsigt sätt som möjligt - i undantagsfall att ge anledning till professionellt utfört EKG.  Min mätare som jag beskrivit i en annan tråd har visat sig utgöra ett utmärkt komplement till mina övriga hjälpmedel.
  • en mättavla (typ som optikern använder) som på ett standardavstånd successivt under åren beräknar synskärpans successiva förändring (försämring, förbättring eller stabilisering)
  • Successivt använda reaktionstest för att se hur systemet fungerar - nedanstående finns t.ex. på

https://faculty.washington.edu/chudler/java/redgreen.html

197637611_ScreenHunter_1841Jan_0116_12.jpg.94098d8b02be244de5ea89e29e65edf3.jpg

• Klicka fram en röd signal
  • vänta tills grön signal visar sig
  • klicka så snabbt du kan
  • avläs reaktionstiden
  • gör om fem gånger
  • avläs medeltalet

Med mätningar av reaktionshastigheten får man ett bra värde på nervsystemets kondition.

När jag var ung fanns enkla mätare som byggde på att man släppte ner en tioöring i en myntspringa och väntade på att den skulle falla. När en signal gick, skulle man trycka på en tangent. Då visade tioöringens fallhöjd hur reaktionssnabb man var. Jag minns att det fanns data på hur snabb Ingemar Johansson (världsmästare i tungviktsboxning) var på samma test. Var man nära hans värden betraktades man som snabb i bekantskapskretsen.  Hemma kunde man mäta samma sak med en linjal, som någon annan släppte förbi tummen och pekfingret. Antalet centimeter som linjalen fallit innan man hann greppa den utgjorde reaktionshastigheten (efter lite beräkningar).   

Mina värden på testet ovan, mätte jag innan LCHF hade inletts för mig i september 2017. Data har faktiskt förändrats till det bättre och ligger nu i paritet med betydligt yngre människors data (normalkostare). Mina värden nu är signifikant förändrade, vilket mycket väl kan ha med den renare och snabbare fettförbränningen att göra. 

Förresten: God fortsättning på år 2019 !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, Nils Engström sade:

Ett litet problem kan dock vara, även om allt ser bra ut, att kroppen successivt kan komma att lida brist på vissa näringsämnen t.ex. typ spårämnen.

Här vill jag slå ett slag för hemodlat. Om så bara ärtskott (och groddar). För mig, som inte har djur, har bokashi blivit lösningen på spårämnena. Jag tillför både köttben och räkskal till jorden och är övertygad om att näringsmässigt är mina grönsaker bättre än det mesta man köper, just vad gäller spårämnena. Sedan om kroppen kan tillgodogöra sig dessa, det är en annan sak. Då gäller kunskap om balansbryggor, hel tarm osv.

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan, MariaF sade:

slå ett slag för hemodlat.

Du har naturligtvis rätt i din förmodan att få bättre andel viktiga näringsämnen i grönsakerna genom medveten gödning men problemet kvarstår, då ytterst få människor i flertalet länder har möjlighet till hemodlat. För att klara behoven, om man huvudsakligen skulle utnyttja grönsaker och t.ex. köra veganskt med artificiella metoder att skaffa sig proteiner och fett (LCHF-veganer), krävs med dagens produkter från växtvärlden kopiösa mängder vegetabilier för att klara dagsbehovet för folk i allmänhet. Du kan se den hopplösa relationen mellan animalier och vegetabilier i Kostdoktorns egen graf:

1730676335_ScreenHunter_1844Jan_0119_48.thumb.jpg.9e5a2d3500148b39bb5d0eec41914f0d.jpg

De mängder grönsaker som dagligen krävs skulle jag inte ens kunna ta mig tid till att inmundiga. Köttet med sin stora täthet på nyttiga ingredienser är därför till stor hjälp. Jag har för länge sedan räknat på det och inser det hopplösa i att förse mina celler med det de vill ha med enbart mat.  Mina sista blodanalyser på Werlabs visar därför helt perfekt balans på spårmetaller och viktiga vitaminer, överhuvudtaget är alla mina 35 bloddata perfekta - sedan mer än ett år tillbaka utan någon medicinering.

De studier på kosttillskott som gjorts och läkare brukar hänvisa till, låter i läkarens mun som att:

"det behövs inga kosttillskott - man får allt det kroppen behöver genom maten"

dessutom kan man knappast via studier se verkan av kosttillskott - det skulle kräva omfattande och dyra studier. För min del har kosttillskotten tveklöst haft betydelse och förenklat kosthållet, så att jag nu effektivt kan rikta in mig på LCHF och genom den kosten hålla mig i ketos. Till det har jag de hjälpmedel/mätinstrument som behövs.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, MariaF sade:

Här vill jag slå ett slag för hemodlat. Om så bara ärtskott (och groddar). För mig, som inte har djur, har bokashi blivit lösningen på spårämnena. Jag tillför både köttben och räkskal till jorden och är övertygad om att näringsmässigt är mina grönsaker bättre än det mesta man köper, just vad gäller spårämnena. Sedan om kroppen kan tillgodogöra sig dessa, det är en annan sak. Då gäller kunskap om balansbryggor, hel tarm osv.

Visst är det så. Men tyvärr nästintill omöjligt att käka egenodlat året runt I Sverige. I alla fall om man vill ha färskt och inte fryst. Det enda som klarar sig ok i kylan är grönkål och någon vintersallad. Men även dessa fryser sönder i slutet av december/början av januari.

Att odla inomhus är så ineffektivt att jag slutat med det. Tar plats(ngt lägenhetsägare har brist på) och drar energi, iom att man behöver både drivbänk och starka växtlampor. Stökigt blir det också. Sen får man inte mycket mer än några hundra gram bladväxter efter allt jobb, vilket jag käkar upp på en dag 😁  

Tyvärr verkligen, för jag märker också positiva hälsoeffekter när jag bara äter egna grönsaker jämfört med köpes. Säkerligen beror det på att köpegrönsaker är lite utarmade, i och med att de använder sönderförädlade sorter och planteringen(övergödning+bekämpningsmedel) är utformad så att de ska växa upp så fort som möjligt. 

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Elinor sade:

Men tyvärr nästintill omöjligt att käka egenodlat året runt I Sverige

Groddar? 
Bokashi används av många i lägenhet (jordfabriker inomhus eller på balkong) och även om man inte lever på egenproducerat kan tex ärtskott eller plocksallad odlade i bra, näringsrik jord tillföra en del av just spårämnen. Men det är helt frivilligt. Om man helt enkelt inte tycker det är så viktigt, så behöver man inte vända ut och in på sig varken för lösningar eller undanflykter. Bara ett tips till den som funderar över spårämnena.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det fler än jag som tycker att de djupfrysta grönsakerna innehåller mer vatten än grönsaker nuförtiden? 😡

• Gilla 4
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan, iAnna sade:

Är det fler än jag som tycker att de djupfrysta grönsakerna innehåller mer vatten än grönsaker nuförtiden? 😡

Ja det ligger något i vad du säger. Det är ganska mycket "frost" i påsarna och grönsakerna blir snabbt blöta o smaklösa även vid kort kokning. Förut har jag tyckt att fryst broccoli o blomkål har varit helt ok - men numera är det inte så bra smak och konsistens.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, iAnna sade:

Du har nog rätt i det! I princip alla frysta matvaror nuförtiden glaseras i en massa vatten&is, för att öka hållbarhet under transport och lagring. Kan nog tänkta mig att många matproducenter fifflar och använder detta för att dryga ut påsen. Nästan allt drygas ut med vatten nuförtiden, till och med fläsk, nöt och fågel.

Sen att frukt och grönt rent generellt är mer vattnigt och smaklöst beror nog på hur det odlats. Man övergöder med konstgödsel samt väljer förädlade grödor som växer fort och är tåliga mot skadedjur. Vilket gör att smak och struktur blir lidande. Växter vill ju ha grejer som organiskt avfall och djurbajs att äta. De vill växa i lugn och ro i solen utan stress och få besök av flygfän för pollinering. Tycker nästa lite synd om grönsakerna som mass-odlas industriellt. De kan ju knappast ha speciellt roligt grönsaksliv 😢

• Gilla 6
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg