Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

Söndagsfika med vänner. 

15E1152B-A70F-465A-89FC-01D2202C3AC5.jpeg

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godmorgon allihop! Anlänt jobbet. Hämtat kaffe. Kollar utsikten over en massa rör, och mellan rören anar jag en byggnad, och bilar som kör nerför backen långt borta. Och en grå himmel. Tämligen monokromt. Inga pippifåglar. 😞 

• Gilla 3
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon!

Jag tänkte be om er hjälp. Igår påstod en bekant att bönor, linser och fullkorn är bland det nyttigaste vi kan äta. Personen i fråga hänvisar ofta till forskning, så jag tänkte höra om någon av er sett några sådana studier.

När det gäller fullkorn har jag förstått att det är nyttigare med fullkornsprodukter är produkter gjorda på vitt mjöl. Däremot har jag inte sett några studier där man jämför fullkornsätande med LCHF.

Det man kan fundera över är hur man kan komma fram till att bönor och linser är så nyttigt, vad jämför man med? Hur genomför man en sådan studie?

Jag är mycket tveksam till att min bekant har rätt, men om jag hamnar i en diskussion någon gång skulle det vara bra att ha kunnat bedöma kvaliteten på sådan studier i förväg.

Själv äter jag, som ni kanske förstår, varken bönor, linser eller fullkorn. Det påverkar min stackars IBS-mage alldeles för mycket i negativ riktning. Jag tror snarare att kött (och att äta "alla" delar av djuret) är det nyttigaste vi kan äta.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan, SGK sade:

Godmorgon!

Jag tänkte be om er hjälp. Igår påstod en bekant att bönor, linser och fullkorn är bland det nyttigaste vi kan äta. Personen i fråga hänvisar ofta till forskning, så jag tänkte höra om någon av er sett några sådana studier.

När det gäller fullkorn har jag förstått att det är nyttigare med fullkornsprodukter är produkter gjorda på vitt mjöl. Däremot har jag inte sett några studier där man jämför fullkornsätande med LCHF.

Det man kan fundera över är hur man kan komma fram till att bönor och linser är så nyttigt, vad jämför man med? Hur genomför man en sådan studie?

Jag är mycket tveksam till att min bekant har rätt, men om jag hamnar i en diskussion någon gång skulle det vara bra att ha kunnat bedöma kvaliteten på sådan studier i förväg.

Själv äter jag, som ni kanske förstår, varken bönor, linser eller fullkorn. Det påverkar min stackars IBS-mage alldeles för mycket i negativ riktning. Jag tror snarare att kött (och att äta "alla" delar av djuret) är det nyttigaste vi kan äta.

https://www.lu.se/article/ny-koststudie-sma-forandringar-gav-stor-effekt

En studie du kan titta närmare på. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara sett studier där man använder grupper som äter normalkost och ger hälften en portion bönor per dag. I det sammanhanget är det självklart att bönor är bra, eftersom det innebär att man äter mindre kolhydratrika och blodsockerhöjande kolhydrater. Tror knappast det finns en studie där man jämfört baljväxter+fullkorn specifikt mot en LCHF inriktad kost. Det är alldeles för snävt. Men vore intressant att jämföra!

Fullkorn och bönor är inte det mest nyttiga dock, eftersom direkt hälsovådligt om det får dominerar dieten helt. Det innehåller antinutrienter som fytinsyra som binder upp järn, kalcium, magnesium och zink, så kan leda till näringsbrist. Är ett förekommande problem med dessa brister i fattiga utvecklingsländer där man äter mestadels korn, bönor och gryn och inte har råd med annat. Skörbjugg är en annan otrevlig biverkning om man bara äter fullkorn, som dåtiden sjöfarare som levde på korngröt. 

Att däremot äta lite bönor eller fullkorn från icke-spannmål(t.ex frön), som en del i en mer varierad kost, tror jag knappast är skadligt. Så länge man inte äter t.ex bönor tillsammans med näringsrikt kött, för då påverkar fytinsyran även mineralupptaget från köttet. Bättre att äta det enskilt med en C-vitamin källa om man vill maximera, för då hamnar du fortfarande på plus.

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Elinor sade:

Att däremot äta lite bönor eller fullkorn från icke-spannmål(t.ex frön), som en del i en mer varierad kost, tror jag knappast är skadligt. Så länge man inte äter t.ex bönor tillsammans med näringsrikt kött, för då påverkar fytinsyran även mineralupptaget från köttet. Bättre att äta det enskilt med en C-vitamin källa om man vill maximera, för då hamnar du fortfarande på plus.

Jätteintressant. Har du möjligen några forskningsstudier som man kan hänvisa till?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nyligen läst "Matmyten" av Tim Spector. I den boken finns det referenser till vetenskap kring just detta och mycket annat i maten vi äter.

Både bönor och korn återkommer ofta i sammanhang kring tarmflorans välmående.

Bönorna med sin resistenta stärkelse göder tarmfloran och sänker blodsockret. 

Om tarmfloran får bra och varierade fibrer och därav skapar ett mångfaldigt samhälle som boostar upptag av näring,  hjärnans funktioner, hormoner, bildar serotonin mm så kan man väl dra slutsatsen att det är nyttigt även om det kanske mest är fibrerna som gör jobbet.😏

• Gilla 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon!
Idag är det fredag! :)
Vi hade en fantastisk fullmåne över Göta Älv-dalen i natt och en fantastisk gryning i skrivandes stund.
Idag blir en bra dag! :wub: 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon! Fredag även i Jämtland! 😁

och även här en strålande sådan. Semester även i dag, ägnar mig åt organisation efter flytt! 

Det blir nog en bra dag! 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredag? Ja, det är det! 🙂 Även i Göteborg! Och solsken!

Jag har inte hunnit vänja mig vid halvtidspensionering ännu... Men jag har hunnit med morgonpromenaden, och storhandlande.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strålande solsken här i MoS också. ;)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, Peter B sade:

Strålande solsken här i MoS också. ;)

Mos rekommenderar vi att du undviker, ganska mycket kolhydrater i de flesta sorter. Skulle möjligen vara blomkålsmos då, men då bör du förtydliga det. Sedan hur solen skulle kunna skina i det..? Ja, man förstår sig inte alltid på allt... :blink: :P

• Gilla 2
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget mos här, men strålande sol. 😀☀️

Däremot blir det fredagspizza för mig ikväll 😋

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg