Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

Men å andra sidan - vad är forumet till för om vi inte ska säga vad vi tycker, när någon ber om råd? Skulle jag föreslå "Ät riktig mat istället!" när någon frågar om någon pulverdiet, så förutsätter jag att den som läser är en vuxen människa som kan ta emot ett råd och avgöra om det är något hen vill följa. Kan jag komma med lite bra argument för det jag säger, så är det lättare att bedöma. Men det finns väl ingen som försöker göra allt som föreslås? Och kanske väcks en ny tanke av ett tydligt råd.

Jag tycker fortfarande, att om vi skriver en massa, så har vi lagt tid och energi på att försöka hjälpa. Då ska väl inte det tolkas negativt, även om någon kanske uttrycker sig lite överambitiöst, eller kanske har läst samma fråga tjugo gånger och är lite uttråkad. Det är fortfarande ett hjälpsamt svar. Det är svårt att uttrycka sig i skrift så att inte den goda avsikten missförstås. Så länge jag slipper "ja men ta er upp ur soffan och rör på dödköttet, era dj-a latmaskar!!!" så är jag ganska nöjd, faktiskt.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Effie sade:

Men å andra sidan - vad är forumet till för om vi inte ska säga vad vi tycker, när någon ber om råd? Skulle jag föreslå "Ät riktig mat istället!" när någon frågar om någon pulverdiet, så förutsätter jag att den som läser är en vuxen människa som kan ta emot ett råd och avgöra om det är något hen vill följa. Kan jag komma med lite bra argument för det jag säger, så är det lättare att bedöma. Men det finns väl ingen som försöker göra allt som föreslås? Och kanske väcks en ny tanke av ett tydligt råd.

Jag tycker fortfarande, att om vi skriver en massa, så har vi lagt tid och energi på att försöka hjälpa. Då ska väl inte det tolkas negativt, även om någon kanske uttrycker sig lite överambitiöst, eller kanske har läst samma fråga tjugo gånger och är lite uttråkad. Det är fortfarande ett hjälpsamt svar. Det är svårt att uttrycka sig i skrift så att inte den goda avsikten missförstås. Så länge jag slipper "ja men ta er upp ur soffan och rör på dödköttet, era dj-a latmaskar!!!" så är jag ganska nöjd, faktiskt.

Det var också kloka ord. Ibland kan det vara svårt att balansera rätt. Men vi är vuxna allihop och kan säga ifrån om något känns käpprätt åt skogen.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, MariaF sade:

Tänker man på exemplet "Ät riktig mat istället!" så tror jag en sådan kommentar allena stjälper mer än hjälper. 

Mitt exempel var ju när man för tjugonde gången svarar på samma sak...då kanske man inte alltid är så diplomatisk.

Och - jag tror att tanken kan vara lite grann: "Hallå! Vakna! Hur tänker du egentligen? Ska du äta mat eller tycker du att pulver är lika bra? Vad tror du är bäst, om du tänker efter???"

Ungefär som när jag, någon gång ibland, kan föreslå någon som bara vill se siffror på vågen (och så lite som möjligt): "Ja men kapa av ett ben då! Det gör mycket på vikten!" Det är också en taskig kommentar, men med undermeningen "Ja men tänk efter lite! Vad är det du vill egentligen?" Man kan behöva ruskas om lite ibland för att se hur fel man tänker.

Och jag tycker att den som läser kan läsa med snälla ögon, för jag är övertygad om att de flesta som ger råd menar väl.

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade ingen bra tråd att stoppa in denna text i så jag lägger den här.

Journalisten Göran Rosenberg skrev denna text om evidensbasering, vetenskap och placebo för 10år sen, då publicerad i DN, och den är fortfarande relevant.

Hans slutsats är klartänkt: 

Vad jag över tiden noterar är framväxten av en ny utopi; evidensbaseringen av livet självt.

Beprövad erfarenhet är en annan metod för att skilja det som fungerar från det som inte gör det.
Beprövad erfarenhet säger mig att det mesta i livet inte går att evidensbasera.

http://www.ytterjarnaforum.se/blogg/gast/goran-rosenberg-om-jakten-pa-det-evidensbaserade-livet/?fbclid=IwAR08PEX_BCTnPNllLBAnfnAuD20BtQcKkGuKM3MWoAnGLTUZy5EOc9xsjzE

• Gilla 1
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack MariaF för den länken.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon! Efter gårdagens väldigt fina dag i Göta Älv-dalen, är det idag bara 10*C, grått och blåsigt. Gårdagen ägnades åt att täcka av poolen, idag kan man änna undra varför... Nåväl, man kan väl på goda grunder anta att solen återvänder - nån gång.
Planer för denna Mors Dag är att maffa en mil, fika med min mor och starta jobbdatorn en stund. Det där sista känns väl inte så lockande men det är mycket som man behöver vara ledig för så här års men ingen gör jobbet åt mig så... 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, SGK sade:

Nu är det väl inte riktigt morgon längre, men jag skriver ändå 😊

Idag är det nämligen en riktigt bra dag. Idag har jag nämligen blivit farmor för första gången. En ljuvlig liten kille bestämde sig för att komma lite tidigare än väntat. 👶

Familjen kommer att få Ann Fernholms senaste bok "Stora boken om barn och mat" i present av mig 😋

En investering för framtiden 🙂

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, SGK sade:

Nu är det väl inte riktigt morgon längre, men jag skriver ändå 😊

Idag är det nämligen en riktigt bra dag. Idag har jag nämligen blivit farmor för första gången. En ljuvlig liten kille bestämde sig för att komma lite tidigare än väntat. 👶

Familjen kommer att få Ann Fernholms senaste bok "Stora boken om barn och mat" i present av mig 😋

Grattis! Och jag har köpt en bok (eller två) av Ann Fernholm till mitt kommande barnbarns föräldrar. Önskar att jag förstått detta, när det begav sig...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Peter B klarade halvmaran på 2:05. Ser fram emot kommande mellantider. Heja Peter!! #stockholmmaraton2019

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grym tid på maran, @Peter B! Grattis till ett väl genomfört 7:e Stockholm Maraton! 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, tack!!! :)  Det gick betydligt bättre än jag räknade med i år. :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

God morgon! Igår hade jag en lång lista på saker jag skulle göra idag eftersom jag ska resa bort över helgen. Idag kan jag inte ens komma ihåg vad det stod på listan... Det är ett tecken, väl? Det var alltså inget viktigt. Tar en morgonjogg istället! :)

Önskar alla en fin Nationaldag/Svenska Flaggans Dag och forhoppningsvis en himla härlig långhelg!

Jag brukar skriva att-göra-listor i telefonen. (sedan försvinner den gärna bland alla Pokemon-listor och inköpslistor och annat spännande). Är det viktigt, så kommer man ihåg det. Eller också blir man påmind.

Jag vet vad jag ska göra idag, i alla fall. Åka iväg till okänd ort. Min squaredansklubb har avslutning, och det innebär en utflykt med okänt mål, och sedan dans och mat i några timmar.

Hoppas alla andra får en fin nationaldag också!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon, typ! :)  Min spaning är att de vanligaste  Pokemonspelarna är damer 40+ , tätt följd av pojkar 12- , därefter kommer män 40+ 😉  Ganska kul fördelning, tycker jag.

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Peter B sade:

Godmorgon, typ! :)  Min spaning är att de vanligaste  Pokemonspelarna är damer 40+ , tätt följd av pojkar 12- , därefter kommer män 40+ 😉  Ganska kul fördelning, tycker jag.

Kan nog stämma. Minns fortfarande mitt första Pokemon-event. Det skulle finnas en massa Dratini (små söta blå, eller i bästa fall rosa, orm-drake-liknande saker) särskilt i Trädgårdsföreningen. Och när jag kom dit var där fullt med folk som gick och stirrade i sina mobiler. Där fanns nog alla åldrar.

Mina barn (och barnbarn) - ja, de spelar väl till och från. Det är ju bra om de kommer ut och går lite...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag spelade lite i början till typ nivå 32 . :) 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller man på tillräckligt ihärdigt, så kommer man väl till nivå 40 till slut, utan att vara alltför engagerad. Jag är på nivå 38. Har den på när jag är ute och går. Gör lite dagliga quests, och de lite större. Skickar gåvor till vänner, när jag har något att skicka. Enstaka räder. Men som sagt inte alltför engagerad.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man kläcka Pokemon-ägg åt varandra kan jag ta med några på mina rundor... :)

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske nåt man kan sälja på blocket. Jag vandrar 20 km om dagen med dina Pokemon för 500 spänn.  😉

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg