Annamaria

Godmorgontråd?

Recommended Posts

Godmorgon! Frukosten äten. Försöker planera för resten av dagen (sex timmar squaredans).

Mackor och kakor (och jag är en udda fågel som, oftast, hoppar över det). Får ha med lite matsäck för säkerhets skull.

Hur långt går man egentligen på en sådan dag, tro? Kan jag räkna det som den femkilometerspromenad jag tänker ta varje vecka det här året? Får väl sätta på stegräknare...

Kul är det i vilket fall. Får se hur länge huvudet hänger med idag. Iofs inte mina högsta dansnivåer idag, men det kan vara klurigt nog.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag inleddes med kokkaffe hemma som vanligt numera, och jag passade på att ta några bilder till er. 

Förvärmning:
31457647604_ac4dab7661_z.jpg

En rågad matsked per en och en halv deciliter, typ:

32300468015_17ffa96f01_z.jpg

Koka upp så att kaffet vänder sig och låt koka lätt i en minut: 

32180740171_b966fe6ed2_z.jpg

Rör om och låt dra i 6 minuter: 

31457647274_faa82e3a3e_z.jpg

Igår blev det kokkaffe på snö och lite bäckvatten (för att säkra mot överhettning av kärlet): 

32299197805_1e0f9d8bbd_z.jpg

32260040236_415e358df2_z.jpg

32299196625_e702450f12_z.jpg

31922505660_47b7da6230_z.jpg

Ps. Tänk om friluftsliv vore en medicin... http://staffansandberg.se/friluftsliv-i-fass/  :D

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hamnade framför något matlagningsprogram på TV igår. Kändiskocken skulle fritera glass. Glass lades i en kall pannkaka tillsammans med jordgubbssylt. Innan friteringen dubbelpanerades pannkakspaketet. Friterad glass verkar onekligen vara en maträtt som har det mesta då den innehåller fett, spannmål och socker i mängder. Skönt att SVT tänker på folkhälsan. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God Morgon!

Eh... det får räcka för nu. Jag har inte riktigt vaknat än. Det blev sent igår...  :blink:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaknade till doften av fläsklägg. Fyllde slowcookern i går med 3st. fläsklägg. Den har stått på hela natten.

Det blir benbuljong och kött såklart men jag har även gjort en sylta av en hel del "slams och trams" från grytan

som jag inte ville slänga.

Svålen går bort. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon!

Vaknade klockan 06:15, av att tonårsdottern var i köket och rev morötter och äpple till frukost. Hon som igår "morse" inte gick att få liv i förrän framåt ett... Nåväl, mådde inte så bra, hade ont i både magen och huvudet, så jag la mig igen och somnade om. Stigit upp först nu, har lite huvudvärk fortfarande, men mår betydligt bättre än i morse. Ska fixa någon "frunch" till mig själv och övriga familjen, försöka väcka sonen... Det senare kräver nog kaffe!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon... ähum middag!

Denna solstrålande morgon inleddes med klädtvätt, kokkaffe och skumning av en artikel om ketos. Fortfarande lite upprymd :D över att SVT2 igår sände ett program som bl a tog upp Paleo, ketos, och rå animalisk paleo! (Tydligen repris från 8/1.) Brunch blev oxsvanssoppa med bitar av lammstek ackompanjerad av Acoustic classics på Spotify (nostalgi från en tid jag inte ens var född!):

31944491810_96618b798b_z.jpg

Ps. Mina gilla verkar vara slut för idag, så häng inte läpp! :D

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Amen Maria... bara att smyga upp på kullen med dina spjut juh!  :rolleyes: Aja, periodisk fasta är inte fy skam heller...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Amen Maria... bara att smyga upp på kullen med dina spjut juh!  :rolleyes: Aja, periodisk fasta är inte fy skam heller...

Jag försökte ju!! Tror problemet är att jag inte har jägarexamen; där får man lära sig avståndsbedömning... Du vet, innan jag fått på armborstet (jo, kände mig lite sportig idag) så hade de ju nästan hunnit upp för backen och det höll på att bli granne till middag istället...  :blink:

:P  :D

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske ska prova det där med periodisk fasta den här veckan.. efter onsdag.. då jag ska mäta hur mycket fett jag har i kroppen, samt min fysiska ålder.. Vet inte om jag pallar att styrketräna och fasta samtidigt..

Ha en fin dag alla ni underbara människor som har älgar som springer runt i området.. tittar på friterad glass utan genast vilja prova att göra det själv.. (jag funderar på om det finns ett LCHF alternativ.. jag menar.. glass kan jag ju göra själv, pannkakor finns och fritös är ju typ LCHF?)

;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjoho...jag har fastnat i förstöra ketostråden.  ;-)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjoho...jag har fastnat i förstöra ketostråden.  ;-)

Hur ska vi då göra för att få loss dig? 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns som jag kan trassla mig loss närsomhelst nu... ;)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Imorse kom jag en timme försent till mitt nya jobb... den sträckan brukar ta en kvart men totalt trafikkaos p g a av många bilar i krock gjorde att det tog 1.5 timmar... jag var fast på motorvägen!

Nåväl, i övrigt en god morgon och bra dag:

- Testade att avsluta morgonduschen med iskallt vatten samtidigt som jag körde ismannens andningsprocedur (i a f det jag tror mig lyckats tolka ur en video). Det verkar funka för det iskalla vattnet kändes knappt obehagligt alls, stor skillnad. Har testat några gånger i olika sammanhang.

- Restaurangen på nya jobbet har salladsbuffé (inte jättestor men helt ok) för 20 kr! Och miljön är enormt fin och ljus med imponerande maffigt glastak och väggar av björkpanel.

- Trevligt gäng nya kollegor och enkel organisation, och go humor!

Ps. Peter B, det där tror jag inte på - jag ska bara... :D

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon!

Sitter och funderar på att sjukskriva mig. Lille sonen har blivit sjuk och hållit oss andra vakna i natt och jag inser att han nog delat med sig av en och annan baskelusk för jag har känningar i luftvägarna. Jag som är i princip immun mot allt sånt..?!  :unsure:

Grunnar också på sonens halsmandlar; Han gjorde en operation där de hyvlade bort en större mängd tonsillvävnad. Nu är den ena riktigt stor igen om än inte riktigt illa som innan operationen. Kan man reklamera landstingets ingrepp..? Om den inte krymper innan året gått borde den väl falla under garantin..? Eller är det flera års väntetid igen..? (Jo, viss ironi i detta...)

- Testade att avsluta morgonduschen med iskallt vatten samtidigt som jag körde ismannens andningsprocedur (i a f det jag tror mig lyckats tolka ur en video). Det verkar funka för det iskalla vattnet kändes knappt obehagligt alls, stor skillnad. Har testat några gånger i olika sammanhang.

Aha, det är nog samma fenomen som när man andas för att lindra sammandragningarnas smärta när man föder barn... Vad skönt, det har jag redan testat! Ja, inte att duscha iskallt men att låta andningen minska obehaget, så då slipper jag. Jag vet ju redan att det funkar.  ^_^

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon, uppe med tuppen! :)

Testade nyss styrka med ismannens andningsteknik - klarade fler chins än vanligt! Önskar familjen MariaF god påkryning :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kompis dotter fick den modellen av operation utförd på sina halsmandlar när hon var knappt ett år, de var de så stora att hon fick andningsuppehåll när hon låg på rygg...

De växte tillbaka båda två, trots att det inte skulle vara möjligt så när hon var knappt två år opererade de bort dem "riktigt", men även då först när det var så besvärligt för henne att hon nästan inte kunde andas...

Olika "rekord" i den familjen (åtminstone på det sjukhuset). Hon var den yngste de opererat bort dem på, pappan hade haft de största de någonsin opererat bort... :wacko:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God Morgon!

Igår blev det ofrivillig fasta.Jag hade tänkt gå hem på lunchen men helt plötsligt blev det för tight och det fanns inte tid. Som det kan bli...

Idag blir det tid i varje fall, för har ingenting i kalendern efter 12, så då hinner jag hem och äta.  :)

Hoppas ni får en bra dag!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Morrn, är på T-banan och trängs som vanligt såhär dags ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon.. det är halt ute på vägarna.. vilket den unge herren i bilen framför som "kanske?" precis fått sitt körkort märkte.. han såg lite skärrad ut när han stod uppe i rondellen, men det verkade ha gått bra i alla fall..

Körde också ofrivillig.. eller oavsiktlig fasta i går.. tänkte att jag kanske ska fortsätta idag.. bara för sakens skull ;)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fd maken som var skogskarl och surjämte var alltid jättenoga att kaffet bara fick koka upp så "det vände sej". Har för mej vi använde Gevalia. Jag drack bara te eftersom kokkaffe inte passade min mage.

Idag kan jag dricka gott kokkaffe men vi maler hela bönor och har bistrokanna... Inte direkt för skogsbruk alltså. Vi använder Zoegas Mollbergs blandning. Zoegas har verkligen smakrikt kaffe

Vi gillar också Mollbergs blandning, Tummen upp!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Imorse kom jag en timme försent till mitt nya jobb... den sträckan brukar ta en kvart men totalt trafikkaos p g a av många bilar i krock gjorde att det tog 1.5 timmar... jag var fast på motorvägen!

Nåväl, i övrigt en god morgon och bra dag:

- Restaurangen på nya jobbet har salladsbuffé (inte jättestor men helt ok) för 20 kr! Och miljön är enormt fin och ljus med imponerande maffigt glastak och väggar av björkpanel.

- Trevligt gäng nya kollegor och enkel organisation, och go humor!

Ps. Peter B, det där tror jag inte på - jag ska bara... :D

Hur har det gått med isduschen!?

Upplevde själv för en tid sedan att vår dusch bara blev kallare o kallare, hemskt. Vi bytte termostat då blev det underbart igen att duscha, speciellt för mig som har värkproblematik. - Då kännde jag ren lycka - varmt vatten på min ömma kropp igen, :) :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon alla glada. Nu har jag gjort nåt jag aldrig gjort förut. Fastat 33 timmar. Jag ska hänga på låset och ta blodprov och sen ska jag njuta av kokta ägg med massor av Bregott med havssalt. Just nu är jag inte speciellt hungrig. Det var värst igår kväll så det blev tidig sänggång... Och vaknade därför himla tidigt också så tvättmaskinen är på gång och äggen färdigkokta i ett uppstädat kök

Det finns den sk 5+ 5+5 dieten. Har tänkt att prova den snart.

Man äter ägg i alla former med fett i 5 dagar, sen 5 dagar strikt ketogen mat och så rundar man av med 5 dagar ägg+fett.

Många upplever att de får en nystart och mår bra och blir av med en hel del kilon.

Mats på "Frisk av mat" skriver en del om metoden.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg