Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svar 1,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Inser ikväll att jag verkligen är mer gammaldags än jag nånsin trott. Bjöd sonen och hans övernattande kompis på jordgubbar och vispad grädde. Sonen berättar med kraftig betoning för kompisen att "Mam

Godmorgen 😃 New kid on the block...... Oppdaget LCHF for noen år tilbake, først nå har jeg tørt å kaste meg inn i det. Dette er min 3.dag uten sukker eller noe form av sukkererstatning, sp

Serotonin, denna underbara molekyl som jag haft så lite av hela mitt liv. Det fattas mig på vintern när det är mörkt. Det fattas mig när livet kör ihop sig. Jag lär mig allt mer om epigenitikens snipp

Posted Images

God morgon!

Äntligen måndag!

Min helg har varit skit vad det gäller nattsömnen.

Mina kortisolhormoner (och andra inblandade kärringhormoner) har haft ravefest och jag har vaknat kl. 04.00 tre morgnar i rad. :(

Kände mig helt förtvivlad och sönderstressad över allt som jag kunde komma att tänka på.....

Långpromenader och eftermiddagssömn ca tre timmar både lördag och söndag har varit nödvändigt för återhämtning.

Idag fick jag sova till 05.00. Yes! (för idag ska jag jobba). :)

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick och la mig klockan åtta i går kväll, läste fram till halv tio då jag somnade direkt, och vaknade halv sex utvilad och redo för dagen, men med tid att läsa lite till... Hur skönt som helst.  :)

Skola 9-12 idag, men kan säga att som student är jag aldrig ledig. Man och barn (som också studerar) tyckte jag var lite tråkig i helgen då jag satt med mitt skolarbete. Men om jag inte känner att jag är i fas blir jag bara stressad. Men så här på äldre dar måste jag erkänna att jag tycker det är löjligt roligt att studera och alla gör väl vad de tycker är roligt på helgen?  B)

• Gilla 4
Länk till inlägg

Godmorgon! Fast det är måndag...

Helgen har bestått av städning, squaredansmöte, besök av dotter, barnbarn och svärson in spe, och slutligen kören där vi lät välidigt bra (det är iofs inte prio ett; prio ett är att vi ska må bra av att sjunga, och det gör vi. Men blir det dessutom ett bra resultat blir man ännu gladare).

Det snöade igår; stora mjuka flingor. Och fortsatte att snöa, fast mindre flingor. Ev snöar det fortfarande.

• Gilla 4
Länk till inlägg

God morgon alla. Har inte sovit så mycket i natt. Inget lysande med tanke på att jag har heldag. Vände och vred innan jag somnade bara för att vakna fyra timmar senare för att fortsätta med vändandet och vridandet.  :(

Jag vill vinna det där bokpaketet!!

*Funderar på var jag kan hacka mig in för att det ska hända*  :ph34r:

*Funderar vidare på var jag kan införskaffa kunskaperna för att faktiskt göra det*  :huh:

• Gilla 3
Länk till inlägg

Godmorgon allihop! Jag tror jag är vaken...

Kom hem sent igår efter utekväll med några kolleger. Middag på Göteborgs Stadsteater (och jag beställde LCHF-variant; fick semitorkad tomatsallad istället för potatisfondant till det rosastekta ankbröstet...ja, gott var det), och sedan komedi Var god dröj; lätt förvirrad komedi I sjukhusmiljö.

Snön ligger kvar; det snöar lite försynt ibland. Och det ljusnar redan när jag åker till jobbet! Så skönt.

• Gilla 6
Länk till inlägg

God middag!

Imorse badade jag i kallvatten i badkaret för första gången, sedan duschade jag kallt.... intressant upplevelse! :D

Har nyss druckit lunch i form av smörkaffe. Kollegorna tar det bra B)

• Gilla 7
Länk till inlägg

Har kommit av mig lite i det dagliga godmorgnandet här. Dels p g a av mycket annat att göra, men kanske främst att jag provar skriva en del på min facebook för att nyfiket se vänners o bekantas reaktion på min kost o livsstil. Blev ju väldigt glad över att upptäcka att min vän tandläkaren och min andre vän cancerläkaren är inne på en hel del av samma spår som jag. Och att så många andra i min omgivning otroligt nog börjat lyssna...

Angående mitt hoffande kan jag rapportera att jag igår vinterbadade hemma i badkaret efter en lång solig underbar dag i skogen. Drygt 5 minuter kallbad påhejad och klockad av min sjuåring, därefter ungefär lika lång kalldusch. Intressant upplevelse!

Apropå tokigheter - den som går vilse hittar nya vägar... ;)

33268202861_f37619de12_z.jpg

• Gilla 4
Länk till inlägg

Det var väl det jag visste, att negativt tänkande inte är bra!!! :-)

Har inte kalla avrivningar använts som medel mot tankar på sex, förresten? Om man nu skulle vilja kalla det negativt...?

• Gilla 4
Länk till inlägg

Min vikt rör sig neråt igen, sakta men säkert. Eller snarare, den går lite upp och ner, men varje gång jag har ett plus på vågen, så landar vågen på en lite lägre vikt än gången innan som jag plussade. Det känns najs.  :)

Plussar nog veckans vägning, för det blev lite mycket nötter i fredags. Fan flög i mig, bokstavligt talat...  :wacko:

• Gilla 4
Länk till inlägg

Go' morron!

En kompis tipsade om Sleep Cycle för mobilen. Så jag testade inatt, i flygläge. Nattsömnen kändes sådär med en del uppvaknanden, men nu känner jag mig rätt pigg. Igår var stressigt på jobbet med buggig mjukvara, och tight med tid att modellera maskindelar med rätt knepig geometri för att få kommentarer från tillverkaren innan ett sannolikt avgörande möte idag. Drack tre koppar kaffe varav en kokkaffe, och sista var smörkaffe på lunchrasten. Jobbstress tycker jag oftast känns hanterbar. Stress på fritiden är värre, t ex planera födelsedagar, aktiviteter och resor på ledig tid, tänka över inköp, administrera föräldraledighet, reklamera produkter/tjänster...

33340537521_e862632910_z.jpg

Även jag är ledig med barnen idag p g a stängt på skola o fritids. Håller med dig MariaF, borde vara stängt oftare! Solen skiner, kanske lyckas jag lura ut dem i naturen :)

• Gilla 6
Länk till inlägg
3 timmar sedan, kickilotta sade:

XIRO - intressant app - hur får den kontakt med din kropp så att du får fram så mycket bra information? ? Hur kan man använda informationen tänker du? 

Man lägger mobilen på madrassen och appen analyserar de rörelser som accelerometern signalerar. Så jag vet inte hur tillförlitlig den är i sin enkelhet, men det får jag en känsla för genom att testa ett tag. 

Tänker att appen kan ge mig ännu bättre känsla för vad som påverkar sömnen positivt o negativt. T ex Martina Johansson fick en indikation på att hennes djupsömn blir flerfaldigt längre när hon avstår kaffe. Blir också intressant att se om appens väckningsfunktion ger mig bättre nattvila. Tanken är att den ska väcka en vid ett fördelaktigt läge i sömncykeln. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
6 minutes ago, Angelico said:

Ok men varför flygläge?

Studier har visat att strålningen från mobiltelefoner inte är så bra. Ganska farlig rentav. Flygläge stänger av strålningen då det inte går ut några radiovågor (tror jag det är).

• Gilla 5
Länk till inlägg

Gomorron!

Känns som jag sov nååågot bättre inatt, vilket inte korresponderar med appens resultat, dock ingen jätteskillnad från igår. Appen väckte mig precis när jag vaknat till och kände att jag kunde somna om och sova en stund till :)

33444453506_fff93e5821_z.jpg

• Gilla 1
Länk till inlägg

Att appen anpassar väckningstiden till var i sömncykeln man befinner sig, är väl appens största fördel. Och med tiden samlar man på sig en massa kul statistik om vilka förutsättningar som gör att man sover bäst. 

Inatt sov jag 8.20 timmar, med 97% sömnkvalitet. Jag kan också konstatera att det var min 836:e natt med appen.

Med andra ord goda förutsättningar för att det blir en bra dag :)

• Gilla 4
Länk till inlägg

God morgon!

Intressant med appen! Jag skulle verkligen vilja se hur min sömn ser ut.

Med tanke på att jag delar dubbelsäng med min man så undrar jag hur säker är informationen är om han snurrar runt i sängen eller går på toa eller nåt?

Kan det påverka?

Har man mobilen precis intill kroppen?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag sover i dubbelsäng med min fru och vi har en stor gemensam bäddmadrass, plus att något av barnen brukar krypa ner hos oss under natten - påvekar nog en del. 

Har mobilen på kanten av madrassen, vill inte råka sova på den. Vet inte om det är "rätt", borde stå på deras hemsida.

Länk till inlägg

God morgon! Har aldrig provat att använda mobilen men har en Whitings klocka som bl a registrerar sömn om jag har den på om natten. Sen ansluter man den med bluetooth till mobilen och får då en tydlig graf över hur natten varit. Den sammanställer djup och lättare sömn och i timmar och minuter. Har jag vaknat under natten så syns det med.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Man kan välja mellan att ha rörelsedetekteringen via accelerometern i telefon eller via mikrofonen. I början delade jag säng med telefonen, men när mikrofonalternativet introducerades övergick jag till det alternativet. Då räcker det att man har telefonen på nattduksbordet.

Ibland registrerar telefonen sambons förehavanden. Men i första hand handlar det om när han går till sängs, eftersom det ofta sker lite senare än när jag kojsar. Men om det egentligen är sambon som telefonen reagerar på, eller om det är att det faktiskt är jag som blir lite störd i sömnen, det låter jag vara osagt.

Xiro: det står både under inställningarna i appen, samt på deras hemsida

https://support.sleepcycle.com/hc/en-us/articles/207388465-Placement 

• Gilla 1
Länk till inlägg

God morgon!

Jag har åkt på en förkylning igen...skit! Det är bara en månad sedan den förra.:(

Jag har ju kommit gång så bra med träning och promenader. Hoppas den är snabbt övergående.

Jag misstänker att det kan finnas en koppling mellan mina förkylningar och mina möten med barnbarnet ett år gammalt.

• Gilla 4
Länk till inlägg
9 minuter sedan, DRAKULLA sade:

God morgon!

Jag har åkt på en förkylning igen...skit! Det är bara en månad sedan den förra.:(

Jag har ju kommit gång så bra med träning och promenader. Hoppas den är snabbt övergående.

Jag misstänker att det kan finnas en koppling mellan mina förkylningar och mina möten med barnbarnet ett år gammalt.

Se till att ta rejält med D-vit så du bygger upp ditt immunförsvar. Jag har inte varit förkyld på de senaste 7 åren.

Länk till inlägg

Ingenting är ju så giftigt som de små liven. Jag passade barnbarn i februari och har precis blivit frisk efter 4 veckor. Manukahonung som sakta får smälta i munnen biter bra på streptokocker. Snuskigt svindyr och inte ellsehåeffig men värt det. Kolloidalt silver är bakteriedödande. Och gurkmeja med svartpeppar stärker immunförsvaret.

• Gilla 2
Länk till inlägg
22 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Jadå, D-vitamin och allt som kan boosta immunförvaret ingår i mitt liv.

Jag var i princip aldrig sjuk förut men under senaste året är det tredje gången. 

Hur mycket D-vit tar du?

Länk till inlägg
15 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Vanligtvis 2000- 4000 IE men nu tar jag oftast 6000 IE/dag. Tycker du jag ska höja dosen mer?

Jag tar dagligen 10000 IE praktiskt taget året om. Även jag har barnbarn, 2, 5 och 14 år.

Länk till inlägg
5 minuter sedan, jala sade:

Jag tar dagligen 10000 IE praktiskt taget året om. Även jag har barnbarn, 2, 5 och 14 år.

OK. Då ska jag höja dosen till 10000 IE. Tack för tipset!:)

Länk till inlägg

Men är det verkligen ofarligt med så mycket D-vitamin? Jo, jag har läst på om det men jag tvekar i alla fall. Jag tänker på påståendet "allt är giftigt om dosen är för hög"... Jag äter 4400IE/dygn (2400IE på morgonen och 2000IE på kvällen). 

• Gilla 4
Länk till inlägg
12 minuter sedan, MariaF sade:

Men är det verkligen ofarligt med så mycket D-vitamin? Jo, jag har läst på om det men jag tvekar i alla fall. Jag tänker på påståendet "allt är giftigt om dosen är för hög"... Jag äter 4400IE/dygn (2400IE på morgonen och 2000IE på kvällen). 

Jo det är både ofarligt och stärkande för din kropp.

Länk till inlägg

Kan man säga godmorgon så här dags? ;)

Efter vad jag har läst  är det svårt att överdosera D-vitamin men om man kör så högt som 10000 IE skulle i alla fall jag ta blodprov och se vart mina värden ligger någonstans...

• Gilla 4
Länk till inlägg
5 timmar sedan, Peter B sade:

Kan man säga godmorgon så här dags? ;)

Efter vad jag har läst  är det svårt att överdosera D-vitamin men om man kör så högt som 10000 IE skulle i alla fall jag ta blodprov och se vart mina värden ligger någonstans...

Jag har tagit blodprov och de är skyhöga enligt vårdcentralens rekommendationer. Då jag har lärt mig att tänka själv så har jag tagit reda på var gränsen går för farligt högt D-vit. Mina värden, 206 , 126 ,148 och 154 nmol/l. Observera att D-vit behövs för att bygga upp calcium som i sin tur behövs för att laga trasig rygg. Jag har själv lagat min rygg samt ledvärk i axlar med högt D-vit , K2 vit samt benbuljong. Här kommer lite om D-vit och toxitet. Det krävs 750 nmol/l för att bli toxiskt.

https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18689406&prev=search

Länk till inlägg

Ja god morgon på er, om man nu kan säga det när insomnian får en att t o m läsa på Expressen Hälsoliv???

Dietisten Jill Holmström pucklar på lågkolhydratförespråkarna med ord som "idiotiskt" och "okunskap" för att vi dissar banan.

i artikeln står det att banan minsann är betydligt bättre än läsk eller godis. Precis som om läsk är alternativet till banan för lågkolhydratförespråkarna.

Jag suckar och tar mig för pannan...

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/vikt/blir-man-tjock-av-banan-vi-reder-ut/

• Gilla 3
Länk till inlägg

God morgon! 

På lchf somnar jag bums, vilket stämmer med resultatet i appen. Innan lchf hade jag svårt att somna var och varannan dag. Inatt rullade min fru över till min sida, och hon vaknade runt kl 5. Äldste sonen kröp ner hos oss nån gång under natten. Detta har helt klart påverkat resultatet i appen, för jag har sovit gott och känner mig utvilad.

32678767634_054466fe28_z.jpg

Igår fyllde yngste sonen 8 och vi hade kalas för honom med tårtor och kakor. Vi valde tårtor med minimal brödbotten och övriga bakverk var relativt locarbiga och näringsmässigt vettiga, i sammanhanget. Vi vuxna drack kokkaffe, té och källvatten med naturligt bubbel. Barnen drack samma bubbelvatten spetsat med typ halv dos saftkoncentrat mot vad förpackningen anger - supergott och populärt! Jag förberedde mig som vanligt med fasta. Barnens lunch innan kalaset var en massa korv av bättre kvalisort plus lite färska grönsaker. 

• Gilla 4
Länk till inlägg
14 timmar sedan, MariaF sade:

Vad som är bra mängd är svårt att veta. I någon av Eric Bergs Youtubevideor(kommer inte ihåg vilken eftersom jag tittat på väldigt många) rekommenderade han att ta 10000 IE/dag under en tid för bästa effekt och att man även skulle ta K2 samtidigt.

Som sagt så kommer jag inte ihåg vad ämnet var...

• Gilla 1
Länk till inlägg
15 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Vad som är bra mängd är svårt att veta. I någon av Eric Bergs Youtubevideor(kommer inte ihåg vilken eftersom jag tittat på väldigt många) rekommenderade han att ta 10000 IE/dag under en tid för bästa effekt och att man även skulle ta K2 samtidigt.

Som sagt så kommer jag inte ihåg vad ämnet var...

Knappast något att fundera över när D-vit är bra för ditt totala immunförsvar. Tuta och kör.

Länk till inlägg
19 minuter sedan, jala sade:

Knappast något att fundera över när D-vit är bra för ditt totala immunförsvar. Tuta och kör.

Okej, kan väl testa en tid i alla fall. Idag är det soligt ute också så det får bli kaffe på altanen i em.

Jala, tar du K2 också?

Hittade en video med Eric Berg om vitamin D som jag ej sett förut. Här pratar han också vikten av  vitamin F ihop med vitamin D.... länk nedan.

Det är mycket man ska ha koll på....ju mer man lär sig ju mer inser man vad komplicerat det är med kroppen.:)

https://www.youtube.com/watch?v=iatYZxyoEkU

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jala, tar du K2 också? "  Ja det gör jag. K2 tar man för att kalcium skall placera säg i benmassan och inte i blodet där det bara vilseleder våra förvirrade läkare.

Länk till inlägg
26 minuter sedan, jala sade:

Jala, tar du K2 också? "  Ja det gör jag. K2 tar man för att kalcium skall placera säg i benmassan och inte i blodet där det bara vilseleder våra förvirrade läkare.

Jala, några rön kring dosen K2?

• Gilla 1
Länk till inlägg
13 minuter sedan, Xiro sade:

Jala, några rön kring dosen K2?

Sist jag undersökte det där, kom jag fram till att lagom dos är lika mycket av varje. 
Typ 4000 IE D3-vitamin till 100 mikrogram K2-vitamin.

Om jag har fattat det rätt ska det vara balans mellan de två. Så ökar man dosen av den ena ska man även öka dosen av den andra.

Redigerad av iAnna
  • Gilla 2
Länk till inlägg
  • Peter B featured this ämne