perra81

Lös mage på LCHF, hur motverkar man det?

Recommended Posts

Hej,

Jag läser att många blir hårda i magen av LCHF. Jag är lite mer tvärtom.

Någon som har liknande erfarenheter och vad gör ni i såna fall? Hur motverkar man lös mage på LCHF-kost helt enkelt? :)

Mvh Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela vitpepparkorn hjälper mot racermage

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Är det något tillfälligt så kan Dimor eller motsvarande från Apoteket hjälpa.

Testa att minska fettet, framför allt kokosfettet, och trappa upp efter hand.

Har din tarmflora blivit rubbad av en eller annan anledning så kan du behöva äta en probiotika-kur. Naturlig probiotika finns i opastöriserad surkål och andra opastöriserade, fermenterade eller syrade grönsaker. Potatismjöl utrört i lite kallt vatten bildar pre-biotika, som blir mat åt tarmbakterier.

Ta ca 1 tsk fiberhusk och blanda med vatten och ät eller dryck röran. Det är inte speciellt gott, men husken brukar verka stoppande. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad konstigt, Petra183; Psylliumfrö som fått dra i vatten ska ju vara laxerande har jag lärt mig. Då borde ju husken också vara det..?

Tipsen om fett och tarmflora är bra. De kan absolut bidra till att lugna en orolig mage. Att minska mejeriprodukter också.

Blåbär brukar vara stoppande, vad synd att få en anledning att äta (kokos?)grädde och bär... :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hela vitpepparkorn hjälper mot racermage

Tack för tips, hur många, hur ofta? :)

Tack för övriga tips i tråden. Kom på att jag läst någonstans att magnesium kan orsaka den här typen av problem också vilket jag käkar varje dag. Ska prova att hoppa över det några dagar för att se om det gör någon skillnad.

Mvh Perra

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips, hur många, hur ofta? :)

Tack för övriga tips i tråden. Kom på att jag läst någonstans att magnesium kan orsaka den här typen av problem också vilket jag käkar varje dag. Ska prova att hoppa över det några dagar för att se om det gör någon skillnad.

Mvh Perra

En msk vid behov. Är det magnesiumoxid är den lösande . Prova att byta till annan sort
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stabiliserade lös mage med "Kakaofisk"(kokt torsk, blåbär, smör och Kakao serverade med ris och vatten), lycka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ökat ditt intag av mejerier typ grädde, kvarg, ost ?

Använder du mycket kokosolja. 

Tarmfloran genomgår en stor omställning vid byte av diet vilket kan bidra. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svart te, utan något i, lugnar magen. Om du använder sötningsmedel kan du också vispa ur kolsyran ur en cola-diet/zero, men det smakar för jäkligt :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad konstigt, Petra183; Psylliumfrö som fått dra i vatten ska ju vara laxerande har jag lärt mig. Då borde ju husken också vara det..?

Tipsen om fett och tarmflora är bra. De kan absolut bidra till att lugna en orolig mage. Att minska mejeriprodukter också.

Blåbär brukar vara stoppande, vad synd att få en anledning att äta (kokos?)grädde och bär... :)

Husk i vatten hjälper mot lös mage för mig i alla fall. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ökat ditt intag av mejerier typ grädde, kvarg, ost ?

Använder du mycket kokosolja. 

Tarmfloran genomgår en stor omställning vid byte av diet vilket kan bidra. 

Jag har kört LCHF ett par år till och från. Mot sommaren mer till och mot vintern mer från :)

Använder ingen kokosolja men däremot går det åt en del grädde i diverse grytor, pajjer (utan deg :)), gräddkokt vitkål med mera.

Min mage är förvisso inte helt stabil någonsin även innan LCHF. Jag har så länge jag kan minnas behövt gå 3-4 ggr per dag. Men tycker att de första två veckorna när man striktar till LCHF går bra, det blir hårdare, behöver bara gå en gång per dag. Men efter 3-4 veckor och framåt blir det sämre igen. Det är inte diarré men ändå för löst och inte bra. Drömmen hade varit att som för vissa bara behöva gå en gång varannan dag  ;)

Haha det känns lite märkligt att diskutera sånt här på forum :D

Tack för all input i alla fall :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det är viktigt att prata om. En del säger att man ska gå ofta, men då ska konsistensen vara bra. Du verkar inte nöjd med din. Din tarm stressar uppenbarligen och eventuellt så spolar den sig för att bli av med något den inte tål. Har du rett ut eventuella intoleranser; mjölkprotein, gluten, osv ?

Skulle nog vara värt besväret att göra någon slags utredning, tyvärr är väl sjukvården inte helt uppdaterad. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det är viktigt att prata om. En del säger att man ska gå ofta, men då ska konsistensen vara bra. Du verkar inte nöjd med din. Din tarm stressar uppenbarligen och eventuellt så spolar den sig för att bli av med något den inte tål. Har du rett ut eventuella intoleranser; mjölkprotein, gluten, osv ?

Skulle nog vara värt besväret att göra någon slags utredning, tyvärr är väl sjukvården inte helt uppdaterad. 

Ja det är väl det. Nej jag har aldrig kollat om jag har något som jag inte tål, skulle i teorin kunna var mjölkprotein har inte druckit mjölk mer än enstaka gånger de senaste 10 åren (utöver det som finns i mjölprodukter som grädde, ost osv). Ska ta bort en sak i taget och testa lite :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min mage blir djupt olycklig av komjölksprodukter. Jag reagerar både på proteinerna och laktosen. Hade problem redan som barn med böjveckseksem, kolik och öroninflammationer. Precis som du dricker jag inte mjölk men har använt grädde, smör och ost inom LCHF. Har dock varit tvungen sluta med det så nu är det hård getost och smör utan laktos och protein (klarnat smör, gee) som gäller i mejeriväg. 

På en semesterresa nyligen hade de fantastisk fet yoghurt på frukostbuffén som jag bara inte kunde motstå. Nästa dag fick jag stanna hemma hela dagen .... nu 3 veckor senare är det ganska normalt igen men jag reagerar plötsligt på kaffe på ett explosionsartat sätt  ;-), så nu är det te ett tag. 

Både kaffe och mjölk står på listor över korsreaktioner med gluten, som jag också har problem med. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min mage blir djupt olycklig av komjölksprodukter. Jag reagerar både på proteinerna och laktosen. Hade problem redan som barn med böjveckseksem, kolik och öroninflammationer. Precis som du dricker jag inte mjölk men har använt grädde, smör och ost inom LCHF. Har dock varit tvungen sluta med det så nu är det hård getost och smör utan laktos och protein (klarnat smör, gee) som gäller i mejeriväg. 

På en semesterresa nyligen hade de fantastisk fet yoghurt på frukostbuffén som jag bara inte kunde motstå. Nästa dag fick jag stanna hemma hela dagen .... nu 3 veckor senare är det ganska normalt igen men jag reagerar plötsligt på kaffe på ett explosionsartat sätt  ;-), så nu är det te ett tag. 

Både kaffe och mjölk står på listor över korsreaktioner med gluten, som jag också har problem med. 

Där ser man, intressant. Jag hade inga såna problem som barn men jag ska nog testa någon vecka helt utan mejeriprodukter för att se om det gör skillnad. Får bli efter nyår.

Jag slutade ta magnesium och det har faktiskt blivit lite bättre så den verkar vara en faktor också.   Får byta till en utan magnesiumoxid. Några rekommendationer som någon har? Bra magnesium som tas upp så mycket som möjligt av men som inte påverkar magen så mycket :D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sluta med mgnesium en tid, Minska på fettet samt ät mycket ägg. Kolhydrater så nära noll som du kan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magnesium från PurePharma är bra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej så lite uppföjning nu några veckor in i januari.

Jag har dragit ner rejält på mejeriprodukter. Käkar inget magnesium, kommer eventuellt äta lite framöver (får dock i mig lite via mandlar som jag äter en liten näve per dag). Äter någon dl rysk yoghurt varje dag vilket ska vara bra för magen. Dricker mindre kaffe. Provade första veckan att också inta 1 msk potatismjöl morgon och kväll i kallt vatten. 

Vet inte om potatismjölet gjorde någon skillnad. Men magen är bättre nu. Blir nu bara två besök per dag på toan och bättre form :)

Gissar spontant på att det är mejerierna, kanske har jag någon form av intolerans. Framöver blir det att lägga tillbaka en sak i taget för att avgränsa och felsöka ;)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag vore du, skulle jag testa att hoppa over den ryska yoghurten (även om den är fantastiskt god), och mata tarmfloran med surkål ett tag, för att se vad som hander. Det där med "ska vara bra" får man ta som tips, för vad man ska testa - men alltid testa på sig själv.

Vet inte hur manga skit-trådar det finns här på forumet. På kolhydrater.ifokus har det garanterat skrivits om det ett antal ganger; om det finns några som handlar om just ditt problem minns jag inte. Kanske svårt att söka...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag vore du, skulle jag testa att hoppa over den ryska yoghurten (även om den är fantastiskt god), och mata tarmfloran med surkål ett tag, för att se vad som hander. Det där med "ska vara bra" får man ta som tips, för vad man ska testa - men alltid testa på sig själv.

Vet inte hur manga skit-trådar det finns här på forumet. På kolhydrater.ifokus har det garanterat skrivits om det ett antal ganger; om det finns några som handlar om just ditt problem minns jag inte. Kanske svårt att söka...

Lite kul att du skriver det för jag köpte faktiskt tysk surkål igår :) Har aldrig ätit det förut men tyckte det var gott! Blandade det med lite majonnäs, salt och peppar blev lite som en coleslaw.

Är bättre i magen men kan nog bli ännu bättre. Ska även ta bort yoghurten så får vi se.

En annan fördel hittils är att det händer lite mer på måttbandet och vågen nu när jag dragit ner på mejeriprodukter.

Sökte lite slarvigt sist för jag hittade inte så mycket info. Sökte nu igen lite mer noggrant och det finns en del skit-trådar som du säger :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite kul att du skriver det för jag köpte faktiskt tysk surkål igår :) Har aldrig ätit det förut men tyckte det var gott! Blandade det med lite majonnäs, salt och peppar blev lite som en coleslaw.

Är bättre i magen men kan nog bli ännu bättre. Ska även ta bort yoghurten så får vi se.

En annan fördel hittils är att det händer lite mer på måttbandet och vågen nu när jag dragit ner på mejeriprodukter.

Sökte lite slarvigt sist för jag hittade inte så mycket info. Sökte nu igen lite mer noggrant och det finns en del skit-trådar som du säger :)

Ett tips om du är inne på surkål; försök att få tag på opastöriserad sådan. Den opastöriserade surkålen innehåller nyttiga bakterier, som dör när den pastöriseras. Leta i affärernas kyldiskar efter opastöriserad surkål. Numera verkar det finnas i påsar med surkål både hos Coop, Willys och ICA. Coop och ICA:s kommer från Holland och Willys från Kroatien. Det kan också finnas hela surkålshuvuden från Balkan (Willys) och surkål från svenska Tistelvind. Den surkål som står ute på hyllorna brukar vara pastöriserad. Man kan även göra egen surkål, eller syra andra grönsaker, om man tycker det är trevligt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips om du är inne på surkål; försök att få tag på opastöriserad sådan. Den opastöriserade surkålen innehåller nyttiga bakterier, som dör när den pastöriseras. Leta i affärernas kyldiskar efter opastöriserad surkål. Numera verkar det finnas i påsar med surkål både hos Coop, Willys och ICA. Coop och ICA:s kommer från Holland och Willys från Kroatien. Det kan också finnas hela surkålshuvuden från Balkan (Willys) och surkål från svenska Tistelvind. Den surkål som står ute på hyllorna brukar vara pastöriserad. Man kan även göra egen surkål, eller syra andra grönsaker, om man tycker det är trevligt. 

Handlar mest på Citygross så ska ta en koll där, tror faktiskt jag sett det i genomskinlig påse i grönsaksdisken. Den jag köpte var pastöriserad men kul att prova lite nytt.

Hur länge håller en öppnad påse innan den blir dålig om man stoppar ner innehållet i glasburkar exempelvis? Eller hur brukar du göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte surkål från hyllorna, men jag kan inte läsa någonstans att den är pastöriserad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg