AGF Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Ett försök att göra saffransbullar, men det går inte så bra tror jag. Har ersatt mjölken med grädde och sockret med sötströ (som jag annars brukar undvik eftersom jag inte tror på konstgjord sötma heller, men det är jul en gång om året, typ) samt vetemjölet med en blandning av mandelmjöl och kokosmjöl (ungefä hälften av varje). För övrigt enligt receptet i min vanliga kokbok. Men ... det verkar inte jäsa i bunken. Och när jag försöker baka ut dem är det smuligt och fett på en gång, inte alls fluffigt. Nu jäser det på plåtarna och sen får vi se. Är det någon som har ett idiotsäkert recept på LCHF-saffransbullar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Ett försök att göra saffransbullar, men det går inte så bra tror jag. Har ersatt mjölken med grädde och sockret med sötströ (som jag annars brukar undvik eftersom jag inte tror på konstgjord sötma heller, men det är jul en gång om året, typ) samt vetemjölet med en blandning av mandelmjöl och kokosmjöl (ungefä hälften av varje). För övrigt enligt receptet i min vanliga kokbok. Men ... det verkar inte jäsa i bunken. Och när jag försöker baka ut dem är det smuligt och fett på en gång, inte alls fluffigt. Nu jäser det på plåtarna och sen får vi se. Är det någon som har ett idiotsäkert recept på LCHF-saffransbullar? Tror problemet är att du försöker blanda två koncept här. Vanlig mjöldeg som jäser och nötmjölsdeg som kanske eventuellt kan fluffas upp lite med fiberhusk och bakpulver. Det finns massa bra recept här och på tex Birgitta Höglunds blogg där det inte ingår vetemjöl och jäst. Blir inte samma sak utan på ett annat sätt men gott och känns bättre i magen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Som Angelico säger får man tänka annorlunda med degar där inte mjöl ingår. Jag har nog aldrig sett ett mjölfritt recept som innehåller jäst, tex, det brukar vara bakpulver. Birgitta Höglund, Lanners Köksblandning, Under vårt tak m fl har många bra recept. Själv ska jag baka mjuk pepparkaka till julaftonens fika. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Som Angelico säger får man tänka annorlunda med degar där inte mjöl ingår. Jag har nog aldrig sett ett mjölfritt recept som innehåller jäst, tex, det brukar vara bakpulver. Birgitta Höglund, Lanners Köksblandning, Under vårt tak m fl har många bra recept. Själv ska jag baka mjuk pepparkaka till julaftonens fika. Jag ska göra Birgittas julkakor men med kokosflakes och saffran+ hackade nötter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted December 21, 2016 Author Share Posted December 21, 2016 Det blev pannkaka, smulade sönder, blev brända på toppen, jäste inte. Inte speciellt goda heller, tyvärr, så det var några timmar åt skogen, men men ... Längtar inte efter bröd annars, men jag gillar saffran. Får återgå till min kyckling- och fiskbas på kokosgrädde och saffran, den är kanongod. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Vet inte vilket recept du har, men jäst vill ha socker för att kunna jäsa. Tror inte jästen nöjer sig med sötningsmedel. ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Vet inte vilket recept du har, men jäst vill ha socker för att kunna jäsa. Tror inte jästen nöjer sig med sötningsmedel. Det stämmer nog för äpplevinet i källaren bubblar som bare den när det fått socker tillsatt... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Testa dessa http://mariannslchf.se/lussekatter-lchf/ Har gjort dem 1-2 ggr förr och tyckte det smakade bra. Aldrig försökt göra om originalrecept med vetemjöl. Finns så många färdigexperimenterade jag hellre provar. Glutenfria mjöl/nötmjöl fungerar inte som mjöl av vetegluten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted December 21, 2016 Author Share Posted December 21, 2016 Tack, jo, något annat måste testas i alla fall, för dessa var inte goda alls, tyvärr. Suck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Det blev pannkaka, smulade sönder, blev brända på toppen, jäste inte. Inte speciellt goda heller, tyvärr, så det var några timmar åt skogen, men men ... Längtar inte efter bröd annars, men jag gillar saffran. Får återgå till min kyckling- och fiskbas på kokosgrädde och saffran, den är kanongod. Jag gör dessa nu hela december som lunchtillbehör/fika. Jag använder saffran , mosad banan, smör och kokoschips, hasselnöttersom fyllning, istället för äpple i fyllningen och det blir supergoda saffrans"bullar". testa vetja , det blir verkligen sött med bananen och kokos. https://ekofilosophie.com/2016/09/25/rulltarta-med-appelmos/ Dessutom går det på ca 20 minuter att fixa fram fika! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted December 21, 2016 Author Share Posted December 21, 2016 Jag gör dessa nu hela december som lunchtillbehör/fika. Jag använder saffran , mosad banan, smör och kokoschips, hasselnöttersom fyllning, istället för äpple i fyllningen och det blir supergoda saffrans"bullar". testa vetja , det blir verkligen sött med bananen och kokos. https://ekofilosophie.com/2016/09/25/rulltarta-med-appelmos/ Banan finns tyvärr inte på min karta, det är alldeles för mycket kolhydrat (vilket även äpple är, liksom kokoschips). Vet dock inte varför jag skulle ha någon fyllning i lussekatter, det har jag aldrig haft innan lchf heller liksom. Det jag hade i tidigare var korinter, men får klara mig utan dem nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Banan finns tyvärr inte på min karta, det är alldeles för mycket kolhydrat (vilket även äpple är, liksom kokoschips). Vet dock inte varför jag skulle ha någon fyllning i lussekatter, det har jag aldrig haft innan lchf heller liksom. Det jag hade i tidigare var korinter, men får klara mig utan dem nu. Om du äter en av de bitar som man får ut av receptet så blir det 1/5 banan och ca 1 gram kokos... Hur mkt kolhydrater var det i ditt recept med vetemjöl och nötmjöl? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted December 22, 2016 Share Posted December 22, 2016 http://56kilo.se/lchf-lussekatter/ tycker jag blir bra Har dock inte jämfört med nåt annat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AGF Posted December 22, 2016 Author Share Posted December 22, 2016 Om du äter en av de bitar som man får ut av receptet så blir det 1/5 banan och ca 1 gram kokos... Hur mkt kolhydrater var det i ditt recept med vetemjöl och nötmjöl? Vilket recept innehöll vetemjöl? Mitt innehöll mandelmjöl och kokosmjöl, samt sötstö 8som jag normalt inte använder). Jag äter strikt och sötströt var en avvikelse för jul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted December 22, 2016 Share Posted December 22, 2016 Vilket recept innehöll vetemjöl? Mitt innehöll mandelmjöl och kokosmjöl, samt sötstö 8som jag normalt inte använder). Jag äter strikt och sötströt var en avvikelse för jul. Ja, hoppas du hittar riktigt bra recept iallafall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts