Hugo Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Hej Ny här på detta fina forum! Vad skulle det kunna bero på att mitt blodsocker åker upp ibland trots att jag inte ätit kh i större mängd? Ex. 6.0 före frukost. Äter en frukost bestående av totalt 3 (tre) kolisar. Kollar sockerhalten och har ett blodvärde efter 2 tim på 8.0! Vart kom dom ifrån. Det var nästan 0 protein i den maten. Detta händer bara ibland, tycks vara svårt att hitta samband mellan min kost och mina blodvärden. Jag har diabetes 2 och äter metformin. Mvh //Hugo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 På morgonen höjer kroppen blodsockret av helt naturliga skäl.. för att du skall vakna! Kallas för gryningsfenomenet! Grejen med gryningsfenomenet och diabetes är att ni som sagt vad har svårt att reglera blodsockret. I ditt fall antagligen att du har svårt att få ner det när det väl har stigit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugo Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 Tack! Intressant. Men det är ju inte så varje morgon, det varierar väldigt. Kanske hör det till "fenomenet", att det varierar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sirri Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Efter denna typ av diskussioner i denna forum har jag slutat äta mellan målen. Jag äter någon gång mellan 18:00-19:00 på kvällen. Därefter dricker jag enbart vatten eller eller te. Äter absolut inget. Det har jag kört på 4 veckor nu. Mitt blod socker på morgonen är mellan 3,8 och 4.5. Tidigare var det 5,7 - 6,3. Efter mål tider hamnar jag högst på 5,2. Förra året 14 Januari var jag på 19,5. Jag vet inte om detta hjälper. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Gryningsfenomenet handlar om din dygnsreglering och kroppen utsöndrar diverse hormoner för att du skall vakna pigg och utvilad. Du får testa lite med olika matvaror.. vem vet, kanske något lite kolhydrater signalerar till kroppen att morgonstunden är över? Hur som helst så verkar det iallafall som man inte skall ta insulin för att sänka blodsockret av just gryningsfenomenet, det verkar som om kroppen bara utsöndrar mer hormoner då för att höja det. Och så får man besvärligt svajigt blodsocker i stället. Tetsta lite olika saker tex mer protein oxå, men bara en sak åt gången så du ser om det påverkas av olika saker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugo Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 Tack snälla för alla förslag. Jag får väl prova mig fram! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Vad äter du under en hel dag? Hur många kolhydrater kommer du upp i på en hel dag? Hur ofta äter du? Äter du mycket kolhydrater sent på kvällen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 "Klassikern" med att ha något sött på händerna som sedan påverkar blodsockermätningen kanske också bör nämnas. Tvätta händerna noga innan m.a.o. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FridaLi Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Adrenalin höjer blodsockret, du var kanske mitt i en fight-situation och adrenalinet pumpade vid hård intensiv träning händer precis detta också, dvs adrenalinet pumpar och blodsockret går upp. Sedan är blodsockret olika på dygnet beroende av andra hormoner, fasta mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts