Jump to content

Blodsockersvaj trots LCHF

Hugo

Recommended Posts

Hej

Ny här på detta fina forum!

Vad skulle det kunna bero på att mitt blodsocker åker upp ibland trots att jag inte ätit kh i större mängd?

Ex. 6.0 före frukost. Äter en frukost bestående av totalt 3 (tre) kolisar.

Kollar sockerhalten och har ett blodvärde efter 2 tim på 8.0!

Vart kom dom ifrån. Det var nästan 0 protein i den maten.

Detta händer bara ibland, tycks vara svårt att hitta samband mellan min kost och mina blodvärden.

Jag har diabetes 2 och äter metformin.

Mvh

//Hugo

På morgonen höjer kroppen blodsockret av helt naturliga skäl.. för att du skall vakna!

Kallas för gryningsfenomenet!

Grejen med gryningsfenomenet och diabetes är att ni som sagt vad har svårt att reglera blodsockret.

I ditt fall antagligen att du har svårt att få ner det när det väl har stigit.

Efter denna typ av diskussioner i denna forum har jag  slutat äta mellan målen. Jag äter någon gång mellan 18:00-19:00 på kvällen. Därefter dricker jag enbart vatten eller eller te. Äter absolut inget.

Det har jag kört på 4 veckor nu. Mitt blod socker på morgonen är mellan 3,8 och 4.5. Tidigare var det 5,7 - 6,3. Efter mål tider hamnar jag högst på 5,2. Förra året 14 Januari var jag på 19,5.

Jag vet inte om detta hjälper.

• Like 1

Gryningsfenomenet handlar om din dygnsreglering och kroppen utsöndrar diverse hormoner för att du skall vakna pigg och utvilad.

Du får testa lite med olika matvaror.. vem vet, kanske något lite kolhydrater signalerar till kroppen att morgonstunden är över?

Hur som helst så verkar det iallafall som man inte skall ta insulin för att sänka blodsockret av just gryningsfenomenet, det verkar som om kroppen bara utsöndrar mer hormoner då för att höja det.

Och så får man besvärligt svajigt blodsocker i stället.

Tetsta lite olika saker tex mer protein oxå, men bara en sak åt gången så du ser om det påverkas av olika saker.

• Like 1

Adrenalin höjer blodsockret, du var kanske mitt i en fight-situation och adrenalinet pumpade ;) vid hård intensiv träning händer precis detta också, dvs adrenalinet pumpar och blodsockret går upp. Sedan är blodsockret olika på dygnet beroende av andra hormoner, fasta mm.