Christin

Provsvar

Recommended Posts

Hej, ni som läser det här - och kanske känner igen er. . . . .

Jag har kört LCHF i nästan två år. Nu har mina värden börjat röra på sig uppåt :o och jag har en förmåga att oroa mig. ALAT har förvisso legat lite högt tidigare, i oktober var det uppe i 1,40 och nu två månader senare 1.63, även ASAT lite förhöjt 0,72. Pankreasamylas har alltid legat på 0,12, nu på 0,13, så den har alltid varit i underkant, men enligt min förra läkare så "gör det inget". Glukos har legat lite högt, men har nu gått ner till 6,2.         Totalkolesterolet var i okt i år  6,8    Triglycerider 1.0,   HDL 1,9,   LDL 4,4   Nu, två mån. senare är totalkolesterolet 7,1. De andra kolesterolvärdena har jag inte fått.

Läkaren vill ge mig Ezetrol, jag har tidigare tagit statiner, men tappade hår och fick extremt ont i ena höften, ner till foten. Ezetrol ska väl vara nåt annat än statiner, men jag kommer nog inte att ta dom heller.

Blodtrycket ligger emellan 115/64  -  137/75. Jag tar en blodtrycksmedicin, Felodipin, nu vill hon ge mig Losartan också. Ska man inte ha något blodtryck alls nu för tiden ? . . . . .Jag tar också Clopidogrel p.g.av  en stroke 2014, där dom inte hittade nåt på röntgen.

Jag undrar ju varför värdena går upp av LCHF.  Någon som har någon idè/erfarenhet ?  Min sambo och jag kan också konstatera att vi inte går ner i vikt, fast vi anser att vi kör ganska strikt.

Jag önskar verkligen att det fanns LCHF-kunniga läkare att tillgå (i Stockholm). :unsure:

Christin 69 år

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt läkare.

Ezetrol kan ge plack i blodkärlen. Ref.värde för tot kolesterol är väl 7,8 (om man nu ska bry sig om det överhuvudtaget). Dessutom är väl viss variation mellan provtagningar normal. 115/64 låter som läge att fundera på att minska/sätta ut Felodipin (vilket även borde skona levern). Hur ligger du till med kalium, natrium och kalcium?

Troligen mer intressant med långtidsblodsocker än momentanvärde. Och har glukos legat hög är det lika bra att kolla c-peptid ("snittinsulin") när man ändå är igång. Har du provat öka ditt intag av resistent stärkelse (t ex potatismjöl)?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hypothyreos?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt läkare.

Ezetrol kan ge plack i blodkärlen. Ref.värde för tot kolesterol är väl 7,8 (om man nu ska bry sig om det överhuvudtaget). Dessutom är väl viss variation mellan provtagningar normal. 115/64 låter som läge att fundera på att minska/sätta ut Felodipin (vilket även borde skona levern). Hur ligger du till med kalium, natrium och kalcium?

Troligen mer intressant med långtidsblodsocker än momentanvärde. Och har glukos legat hög är det lika bra att kolla c-peptid ("snittinsulin") när man ändå är igång. Har du provat öka ditt intag av resistent stärkelse (t ex potatismjöl)?

Kalium var 4.0, de andra två proverna har dom inte tagit. Jag tycker själv att dessa förhöjda värden kommit sen jag bytte från Normorix mite till Felodipin. Läkaren sa att Normorix rekommenderar dom inte längre.

C-peptid har jag aldrig hört talas om faktiskt.        Varför ska jag prova  t.ex. potatismjöl, det får man väl inte som LCHF:are ?  :o

Byt läkare ! ? Det skulle man gärna göra, men det brukar ju bli "ur askan i elden" . . . . .

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hypothyreos?

Det är väl TSH, tyrotropin, resultat 1.13, så det var ok.

Läkarna har tydligen olika åsikter där. En del anser att man ska ta tre prover, en del anser att om det första provet är bra, så behöver man inte ta flera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min läkare vill också ge mig bltr- medicin, men jag vägrar!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skrev högt glukos. Icke uppvärmt potatismjöl eller annan resistent stärkelse har hjälpt många med högt blodsocker. Lätt o billigt att prova, gärna i kombo med lchf. Resistent stärkelse funkar inte som kolhydrater, höjer inte blodsockret. Finns flera artiklar/guider på nätet att googla.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl TSH, tyrotropin, resultat 1.13, så det var ok.

Läkarna har tydligen olika åsikter där. En del anser att man ska ta tre prover, en del anser att om det första provet är bra, så behöver man inte ta flera.

Screnas man och inte har några ytterligare symptom så tar man inga fler prover!

Har man däremot symptom som skulle kunna indikera Hypothyreos så kan man ta fler prover.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skrev högt glukos. Icke uppvärmt potatismjöl eller annan resistent stärkelse har hjälpt många med högt blodsocker. Lätt o billigt att prova, gärna i kombo med lchf. Resistent stärkelse funkar inte som kolhydrater, höjer inte blodsockret. Finns flera artiklar/guider på nätet att googla.

Jahaa, där ser man, man lär så länge man lever.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Screnas man och inte har några ytterligare symptom så tar man inga fler prover!

Har man däremot symptom som skulle kunna indikera Hypothyreos så kan man ta fler prover.

Kollar man på symptom på Hypothyreos så stämmer onekligen många in på mig, jag får väl ta upp det med läkaren nästa gång.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg