smarkebo Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Aftonbladet skriver om bröd som ska sänka blodsockret. Jag kan inte läsa närmare om saken eftersom jag inte har Aftonbladet Plus. Är det någon som läst och kan referera? Jag förhåller mig mycket skeptiskt ända till jag hör något övertygande om att det skulle vara bra. http://www.aftonbladet.se/halsa/article23435901.ab/promo 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Nej, jag har inte heller Aftonbladet Plus. Det skulle vara intressant att veta vad den innehåller. Under bilden står det att nån professor rekommenderar alla att äta mer superkolhydrater. Jag gissar på att professorn är Mai-Lis Hellenius 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Typ korn och resistent stärkelse. Hängde inte riktigt med, men det var kontentan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smarkebo Posted December 25, 2016 Author Share Posted December 25, 2016 Typ korn och resistent stärkelse. Hängde inte riktigt med, men det var kontentan. Du skulle inte kunna kopiera ut texten och visa här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Tror det är denna sk forskningen? "Under tre dagar fick friska medelålders personer äta ett bröd baserat på kornkärnor till måltiderna vid frukost, lunch och middag." "Brödet i studien baseras på 85% kornkärnor. Kornkärnorna kokas och blandas med vetemjöl. Vill man minsta mängden kornkärnor rekommenderas att man ersätter det med fullkornsmjöl." http://www.lu.se/article/minska-aptiten-och-hall-blodsockret-nere-med-korn 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaijamarklund Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Det kan väl inte sänka blodsockret!?! Är ju kolhydrater och dessutom gluten iaf... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Äh, det är ju functional food förstås! Insulintillskott direkt i brödet. Inga sprutor behövs. Kan det bli bättre? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vivi Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 är inte du på Maspalomas för att slappa? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Om man jämför ett dåligt bröd med ett mindre dåligt bröd...så är det mindre dåliga brödet nyttigare...den sensationella slutsatsen kan man dra av studien. ;-) "In all, twenty middle-aged subjects were provided with a barley kernel-based bread (BB) or a reference white wheat bread during 3 consecutive days, respectively, in a randomised cross-over design study" 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 är inte du på Maspalomas för att slappa? Zepp vilar aldrig. gammalt forumordspråk... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted December 26, 2016 Share Posted December 26, 2016 Om man jämför ett dåligt bröd med ett mindre dåligt bröd...så är det mindre dåliga brödet nyttigare...den sensationella slutsatsen kan man dra av studien. ;-) "In all, twenty middle-aged subjects were provided with a barley kernel-based bread (BB) or a reference white wheat bread during 3 consecutive days, respectively, in a randomised cross-over design study" Men tre dagar?! Vad är det för forskning?! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted December 26, 2016 Share Posted December 26, 2016 Men tre dagar?! Vad är det för forskning?! Med tanke på allt tjat om bristen på långtidsresultat för LCHF, en ytterst relevant kommentar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 26, 2016 Share Posted December 26, 2016 är inte du på Maspalomas för att slappa? Både ja och nej.. en av tankarna var oxå att röra på sig lite extra samt att ladda lite extra D-vitamin! Men nu redan i morse så har vi tagit en taxi till Yumbo Farmacia på Playa Inglese.. same procedia as last year.. vi är förkylda! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 26, 2016 Share Posted December 26, 2016 Men tre dagar?! Vad är det för forskning?! Behövs inte mer än tre dagar.. iomed att det redan är känt att bröd på hela kärnor höjer blodsocker långsammare! Det är där hela hypen med fullkorn kommer ifrån.. grejen är att det skall vara hela korn, inte fullkornsmjöl. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted December 26, 2016 Share Posted December 26, 2016 Snacka om fejkade nyheter av AB. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts