Gå till innehåll

Bröd som sänker blodsockret?

Recommended Posts

Aftonbladet skriver om bröd som ska sänka blodsockret. Jag kan inte läsa närmare om saken eftersom jag inte har Aftonbladet Plus. 

Är det någon som läst och kan referera? Jag förhåller mig mycket skeptiskt ända till jag hör något övertygande om att det skulle vara bra.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article23435901.ab/promo

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte heller Aftonbladet Plus. Det skulle vara intressant att veta vad den innehåller.

Under bilden står det att nån professor rekommenderar alla att äta mer superkolhydrater. Jag gissar på att professorn är Mai-Lis Hellenius ;)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tror det är denna sk forskningen?

"Under tre dagar fick friska medelålders personer äta ett bröd baserat på kornkärnor till måltiderna vid frukost, lunch och middag."

"Brödet i studien baseras på 85% kornkärnor. Kornkärnorna kokas och blandas med vetemjöl. Vill man minsta mängden kornkärnor rekommenderas att man ersätter det med fullkornsmjöl."

http://www.lu.se/article/minska-aptiten-och-hall-blodsockret-nere-med-korn

• Gilla 1
Länk till inlägg

Om man jämför ett dåligt bröd med ett mindre dåligt bröd...så är det mindre dåliga brödet nyttigare...den sensationella slutsatsen kan man dra av studien. ;-)

"In all, twenty middle-aged subjects were provided with a barley kernel-based bread (BB) or a reference white wheat bread during 3 consecutive days, respectively, in a randomised cross-over design study"

• Gilla 7
Länk till inlägg

Om man jämför ett dåligt bröd med ett mindre dåligt bröd...så är det mindre dåliga brödet nyttigare...den sensationella slutsatsen kan man dra av studien. ;-)

"In all, twenty middle-aged subjects were provided with a barley kernel-based bread (BB) or a reference white wheat bread during 3 consecutive days, respectively, in a randomised cross-over design study"

Men tre dagar?! Vad är det för forskning?!

• Gilla 5
Länk till inlägg

är inte du på Maspalomas för att slappa?

Både ja och nej.. en av tankarna var oxå att röra på sig lite extra samt att ladda lite extra D-vitamin!

Men nu redan i morse så har vi tagit en taxi till Yumbo Farmacia på Playa Inglese.. same procedia as last year.. vi är förkylda! :(

• Gilla 3
Länk till inlägg

Men tre dagar?! Vad är det för forskning?!

Behövs inte mer än tre dagar.. iomed att det redan är känt att bröd på hela kärnor höjer blodsocker långsammare!

Det är där hela hypen med fullkorn kommer ifrån.. grejen är att det skall vara hela korn, inte fullkornsmjöl.

• Gilla 4
Länk till inlägg