Jump to content

Jaha, då var Julen över.....men?

badboll

Recommended Posts

Jaha, då var julhelgen över, min började den 23 december och slutar ikväll den 26 december.

Har inte direkt svullat men ätit och druckit av det som erbjudits, som tur var ställde jag mig på vågen före helgen. Ställde mig på den idag (26/12) och hade förväntat mig en viss uppgång.......meeen.......10kg?

Hur mycket vatten är det av de 10kg? Varför just vatten, är kroppen tom på vatten fast jag dricker mellan 2-3 L per dag i vanliga fall.

Hur har det gått för er?

Ja ja, nu är det gjort och det var nog värt det ändå :D

Nya tag imorgon, ska bli skönt.

• Like 1

Kan du ha ätit mer salt mat än vanligt?

Nu ska jag väl villigt erkänna att salta maten är inte min starka sida i vanliga fall, men skulle inte alls bli förvånad om julmaten, skinka, rökta korvar, leverpastejer, rödbetssallad, julspriten, julgodis är mer salt än man tror, men jag har själv inte saltat maten extra iaf.

Men det är ju klart, julknäcke och vörtbröd har jag ätit en del av, säg 10 skivor av varje och 4 potatisar.

• Like 1

Mm.. mest vatten.. iallafall inte mer än ½ kilo fett.. max!

Oså befinner sig nog något kilo på väg genom tarmarna.. testa en gång viktskillnaden mellan före och efter en sittning!

Iallafall, finns flera mekanismer som gör att kroppen binder vätska, de vanligaste är tarminnehåll, glycogenföråd, men det är knappast mer än ett kilo hur man än gör.

Hyperinsulinemi stimulerar njuren att återuppta vatten, det blir då ökad blodvolym, ökad mängd extra cellulär vätska.

• Like 2

Lite värdelöst vetande.

Det verkar vara en del vätska, har nu kört en hyfsat strikt variant sedan morgonen den 27/12 och redan nu ser jag att jag minskat 3.5 kg, så nu är det bara drygt 6 kg kvar innan jag är tillbaka där jag började.

Nu är det bara ett liiiiitet problem......det är snart nyårsafton och då blir det god mat och god dryck, igen.... :D

Ähh, va fan, det är bara köra på som vanligt efter nyår, det får väl ta nån vecka längre, det tog många år att hamna här. :D

• Like 2

Det viktiga är vad du äter mellan nyår och jul.. inte vad du äter mellan jul och nyår.

Samtidigt så är det nog inte ett helt värdelöst vetande.. för det är rätt få som går upp så mycket på så kort tid.. även om det till största delen handlar om vatten.

• Like 2

Jag tror mig veta vad som ligger bakom ökningen - alkoholen.

Har under åren lagt märke till hur jag samlar på mig vätska vid alkoholintag, efter en fest så brukar kroppen ha en "tömmning" efter ca 3 dygn och då är det ett väldans spring på WC.

Så även den här gången, igår kom det stora mängder.?

Vet inte varför det är så, vaknar efter festligheter väääldigt sällan med huvudvärk och är det nån "värk" så brukar kaffe lösa det dagen efter.

• Like 2