Gå till innehåll

Å däremellan kommer fasta.....

Recommended Posts

Bra idé; det var längesedan jag tänkte på texten I den sången...:-) Men definitivt tänkvärd.

Första jobbdagen efter jul idag; knappt något folk här. Klarar jag en längre fasta? Resten av arbetsveckan? Eller blir det åtminstone hoppa-over-lunchen-fasta? Återstår att se. Och vilken ev effect det kan ha.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det passar bättre om man inte behöver vara bland andra som äter.

Mitt arbete innebär att jag äter pedagogiskt lunch fast med egen matlåda.

De personer med intellektuella funktionsnedsättningar som jag jobbar med har många frågor och bekymmer kring mat.

De är vana vid min broccoli i matlådan(de frågar varje dag) men de skulle få svårt att förstå en fasta.

Denna vecka har jag semester så då behöver ingen ifrågasätta min fasta.

Enkelt.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Efter att ha bedrivit 22-timmarsfasta under 3 dagar har jag övergått till helfasta från onsdag till fredag.

Planerar att äta middag i kväll.

Det har gått över förväntan och minus 2 kg. idag! :)

Förutom kaffe och te så har jag druckit varmt vatten med havssalt och lite örtsalt i.

Det är riktigt gott och ger en bra sopp-feeling.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Jag har kört hoppa-over-lunchen-fasta, men ätit middag (och min käraste försöker ordna fler måltider på kvällen; kan jag verkligen överleva annars...?); har hållit på I tre dagar nu; något drygt kg har försvunnit (jul-drygt-kilot). Kan nog fortsätta med detta ett par dagar I veckan framöver. Men inte längre fasta just nu; känns inte läge för det.

Edit: Och jag sörplar te hela dagarna (tråkigt); försöker dra ner på kaffet till en kopp per dag. Tror abstinenshuvudvärken är borta. Saltar gärna på middagen.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det finns ju ganska många dagar på året som man kan peta in en minifasta eller två :)

Jag ska också försöka lägga till någon extra fasta(förutom 16:8) nästa vecka. 

Om jag känner för det vill säga.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag tyckte också att det var kul att du uppmärksammade orden "däremellan kommer fastan" i visan! Visserligen säger man ju inom LCHF kretsar ofta att människor åt bättre mat förr och höll sig smala eftersom de inte åt en massa kolhydrater som socker och spannmåls-industriprodukter. Men visan verkar ha skrivits innan 1900-talet, så redan då hade man tydligen problemet med att , när kylan och mörkret faller på bli lite mindre rörlig och lite mer sugen på "comfort-food". Så lite fasta sen när man vaknar upp ur festyran är väl aldrig fel.

Jag tror varje år att det inte ska hända i år, eftersom jag har en så bra plan för julmaten och hur den ska ätas. I år tex: inget socker eller sötning, inga snabba kolhydrater som ris eller potatis. Riktigt bra LCHF blev det. Men, stora mängder!  Och man kan överäta och gå upp i vikt även på den bästa  kosten. Jag gick upp några kilo och gick ner det mesta igen efter en vecka. Men det behövs absolut några till 24 timmars faste-dagar för att få formen helt tillbaka. 

För mig har det denna gången funkat mkt bra med en ordentlig lunch och sen en riktigt vällagad och god soppa till middag varje kväll. Benbuljong, grönkål, svamp, lök, selleristjälk. Lite bitar att knapra på och ganska salt. Jag tycker den soppan har lurat mig ganska bra att jag ätit riktig middag :).

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag tyckte också att det var kul att du uppmärksammade orden "däremellan kommer fastan" i visan! Visserligen säger man ju inom LCHF kretsar ofta att människor åt bättre mat förr och höll sig smala eftersom de inte åt en massa kolhydrater som socker och spannmåls-industriprodukter. Men visan verkar ha skrivits innan 1900-talet, så redan då hade man tydligen problemet med att , när kylan och mörkret faller på bli lite mindre rörlig och lite mer sugen på "comfort-food". Så lite fasta sen när man vaknar upp ur festyran är väl aldrig fel.

Jag tror varje år att det inte ska hända i år, eftersom jag har en så bra plan för julmaten och hur den ska ätas. I år tex: inget socker eller sötning, inga snabba kolhydrater som ris eller potatis. Riktigt bra LCHF blev det. Men, stora mängder!  Och man kan överäta och gå upp i vikt även på den bästa  kosten. Jag gick upp några kilo och gick ner det mesta igen efter en vecka. Men det behövs absolut några till 24 timmars faste-dagar för att få formen helt tillbaka. 

För mig har det denna gången funkat mkt bra med en ordentlig lunch och sen en riktigt vällagad och god soppa till middag varje kväll. Benbuljong, grönkål, svamp, lök, selleristjälk. Lite bitar att knapra på och ganska salt. Jag tycker den soppan har lurat mig ganska bra att jag ätit riktig middag :).

Räknar du din soppa som fasta eller en lättare måltid?

Jag förstår att det inte blir många kalorier eller kolhydrater men hur mycket påverkar det en fasta?

Det kanske vore ett bra alternativ till en jobblunch för mig nästa vecka.... :rolleyes:

Länk till inlägg

Tja , jag kör ju 16:8 varje dag sedan 4 år, men är inte så petig med övriga "fastor". :)

För att strikta till och minska i fettprocent så funkar det ju superbra med soppan. De där övriga hälsofaktorerna som påverkas av lång fasta blir säkert mindre påtagliga. 

Jag gillar inte långa fastor. Känner att det är onödigt tufft för välbefinnandet och har inte känt någon anledning att pressa mig. 

Jag har under året kört stikt warrior med endast vatten och en måltid per dygn. Sen har jag testat denna variant med en soppa med bara mkt lite kh och kcal. Jag märker ingen skillnad mer än att jag mår lite bättre under dagen om jag får en kopp soppa istället för bara vatten. För en behaglig jobbdag så föredrar jag verkligen soppan, som lunch eller middag. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tja , jag kör ju 16:8 varje dag sedan 4 år, men är inte så petig med övriga "fastor". :)

För att strikta till och minska i fettprocent så funkar det ju superbra med soppan. De där övriga hälsofaktorerna som påverkas av lång fasta blir säkert mindre påtagliga. 

Jag gillar inte långa fastor. Känner att det är onödigt tufft för välbefinnandet och har inte känt någon anledning att pressa mig. 

Jag har under året kört stikt warrior med endast vatten och en måltid per dygn. Sen har jag testat denna variant med en soppa med bara mkt lite kh och kcal. Jag märker ingen skillnad mer än att jag mår lite bättre under dagen om jag får en kopp soppa istället för bara vatten. För en behaglig jobbdag så föredrar jag verkligen soppan, som lunch eller middag. 

Tack för tipset! :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Min kropp svarar inte så bra på fasta utan mat 3ggr per dygn fungerar bäst.

Jag lär dock ha fettförbränningen igång för jag kan fasta 24h och ändå springa 2 mil. När jag sedan äter blir magen gärna svullen och jag känner det som ett steg tillbaka jämfört med att inte fasta.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag lär dock ha fettförbränningen igång för jag kan fasta 24h och ändå springa 2 mil. När jag sedan äter blir magen gärna svullen och jag känner det som ett steg tillbaka jämfört med att inte fasta.

Om jag förstår rätt minskar du inte i vikt av fasta. Jag tänker då att det kan handla om kortisol, som kanske höjs av långa joggingpass samt den (typ av) fasta du provat. Om nu viktminskning är problem/prio kanske du kan prova att byta ut nåt pass mot lågintensiv aktivitet, samt något pass mot något högintensivt under kort tid?

Inget bra tecken att du blir svullen efter måltid. Kanske för mycket av nåt t ex råa fibrer? Eller är det mer av karaktären vätskeansamling/överkänslighetsreaktion?

Sorry halvt OT!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Låter som du reagerar på något du äter då? 

Ja, fasta och träna funkar superbra tycker jag! Sitta still och jobba vid datorn funkar sämre vid fasta för mig. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Visst minskar du i vikt av fasta! I början minskar vätskan i kroppen, särs om du äter mkt kolhydrater!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till inlägg

Fantastiskt hur lätt det kan gå med fastan! :D

Fastade en del förra veckan och tyckte det gick över förväntan.

Gick ner två kg. och kände mig riktigt taggad.

Började om igen i går med en tänkt 23 timmars fasta (åt senast söndag em.).

Jag planerade alltså att fasta fram till middag i går men hoppade över middagen också.

Jag lagade mat till familjen men jag frestades inte av matlukten. 

Jag fortsätter idag(ingen lunch) så får vi se till kvällen....

Det funkar riktigt bra att dricka varmt vatten med örtsalt, havssalt & ev. lite extra örter. :)

I går köpte jag en stor fin lunchmugg till "örtsoppan" att värma händerna runt.

Man blir ju lite frusen stundvis.

• Gilla 4
Länk till inlägg