Jump to content

Insulinindex ?

DRAKULLA
 Share

Recommended Posts

Har kollat en hel del på Eric Bergs olika videor på Youtube.

Jag tycker han är så tydlig och förklarar så bra.

Nu har jag sett en video om insulinindex.

Många av er visste förmodligen redan detta men jag hade det inte klart för mej.

Alltså att det inte är så enkelt att sänka insulinet som att bara sänka blodsockret genom att äta få kolhydrater och fasta.

Det finns en massa överraskningar på insulinlistan som t.ex. att bl.a. biffstek höjer insulin i samma nivå som viss kolhydratrik mat.

Gemensamt för både Glykemiskt index och Insulinindex var att fett har lågt värde.

Det finns alltså två skilda parametrar att se över.

Bra att känna till för oss som har svårt att gå ner i vikt.

Eric Bergs video om insulin

Insulinindex

https://optimisingnutrition.files.wordpress.com/2015/03/image0032.png

• Like 6

• 7 months later...

Bump till en intressant ett år gammal tråd.

Har letat lite efter färskt inulin-index utan framgång.

Fortfarande täcker det bara vissa matvaror vilket gör att om man skall få ihop en talrik blir det på sikt en ganska enformig kost.

Alltid oliver, bacon, gräddost och smör? :)

Man får väl gissa sig till andra matvaror som är snarlika utefter indexet.

Mejeriprodukterna med vasslen och kaseinet hamnar högt, köttet med lite fett och mycket protein likaså.

Youghurtarna är bara de amerikanska med vasslen kvar och låg fetthalt.

En "MarkOnKeto" testar den vita pastan på sig själv och fortsätter gå ner i vikt. 

Vill även ge en känga till Berg som påstår att LCHF ger fatty liver disease. Här använder han en tveksam källa och är helt insnöad i sin grönsaksideologi. Appropå Berg som nämns i trådstarten. ;)

Ibland är han vettig men inte här imo...

• Like 1

Mmm ... jag tycker också att insulinindex är intressant ämne ... men mitt intryck är att materialet som finns att tillgå runt detta är mycket begränsat ... vilket gör att man kanske ska undvika att basera sitt ätande runt detta?

• Like 7

On 2016-12-27 at 14:20, DRAKULLA sade:

Har kollat en hel del på Eric Bergs olika videor på Youtube.

Jag tycker han är så tydlig och förklarar så bra.

Nu har jag sett en video om insulinindex.

Många av er visste förmodligen redan detta men jag hade det inte klart för mej.

Alltså att det inte är så enkelt att sänka insulinet som att bara sänka blodsockret genom att äta få kolhydrater och fasta.

Det finns en massa överraskningar på insulinlistan som t.ex. att bl.a. biffstek höjer insulin i samma nivå som viss kolhydratrik mat.

Gemensamt för både Glykemiskt index och Insulinindex var att fett har lågt värde.

Det finns alltså två skilda parametrar att se över.

Bra att känna till för oss som har svårt att gå ner i vikt.

Eric Bergs video om insulin

Insulinindex

https://optimisingnutrition.files.wordpress.com/2015/03/image0032.png

Det är tillomed helt fel att jämföra Glykemiskt index och Insulinindex!

De mäter två helt olika saker!

Och nackdelen med Insulinindex är att det i själva verket är Insulin/Glukagon-index som är mest intressant!

Som ett exempel.. gör en glukosbelastning och mät Insulin/Glukagon-svaret på detta.. till 99,99% ren insulinutsöndring och kanske upp till 0,01 Glukagonutsöndring!

Ta sen en biff.. där sker en rätt kraftig insulinsöndring och det är bra.. tyder på mycket essentiella aminosyror som skall in i proteinsyntesen.

Samtidigt så sker en proportionerlig glukagonutsöndring.. annars skulle blodsockret rasa ner till fotknölarna!

• Like 4

5 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Okej...invecklat alltså.

Prexis.. vem sade att livet var lätt.. en dans på rosor?

Skämt o sido.. Glykemiskt index är oxå bla ha, bla ha.. fast det ger vissa indikationer.. och det utgår från hur en viss mängd livsmedel med cirka 50 gram kolhydrater påverkar blodsockret hos friska individer.

http://glykemisktindex.se/vad-ar-glykemiskt-index/

Därmed inte sagt att det påverkar alla lika dant.. eller om detta livsmedel även om det är lågt GL i övermåttan leder till Hyperinsulinemi/metabolt syndrom!

Soo.. back to basics.. och det är där LCHF kommer  in.. så oavsett GI/GL.. med radikalt låga intag av kolhydrater.. 20E% och under så lär man hur som helst bli tvungen att öka på fettet, för kalorier, ohungrighet, aptitkontroll, måltidsfrekvens.. men i första läget för att inte överanstränga vår låga förmåga att lagra glukos!

Och sen till protein/aminosyror.. de är lixom inte i samma utsträckning kalorier/energi.. utan man äter dessa främst som byggstenar, för en himla massa saker, muskler, benstomme, ensymer, hormoner.. annat!

Grejen är att aminosyror har litta annan metabolism/homeostas.. de skall först o främst in i proteinsyntesen.. vissa aminosyror skall in i hjärnan och där omvandlas via ytterligare komplexa system till Serotonin.. och litta annat som gör att man mår bra och har hälsan!

En effekt utav detta.. och nu kommer vi osökt in på Evolutionen.. ett underskott av vissa aminosyror leder till minskat Serotonin.. vilket i ett evolutionärt sammanhang betyder.. byt habitat!

Lågt Serotonin kan även vara av andra skäl.. iomed att det även påverkas utav social kontext/vilken uppskattning man får från omgivningen!

Hur som helst.. är det låga serotoninnivåer i hjärnan på grund av social kontext, så är rådet, skilj dig, byt jobb, skaffa dig en utbildning, där du får lov utvecklas och där du uppskattas!

Oså tebaka till Insulinindex.. grejen är att aminosyror per se ofta ger en hög insulinrespons.. likaså en glukagonrespons!

Och jag säger att det är så insulin skall funka.. bara det slapp att hantera skyhögt blodsocker och vår begränsade förmåga att lagra glukos!

• Like 2
  • Confused 1

15 timmar sedan, Peter B sade:

Mmm ... jag tycker också att insulinindex är intressant ämne ... men mitt intryck är att materialet som finns att tillgå runt detta är mycket begränsat ... vilket gör att man kanske ska undvika att basera sitt ätande runt detta?

Jag gillar nog ändå att ha det som ett bra riktmärke. Det ger ett bra perspektiv på mejerier och kött.

För egen del är jag just nu ute efter viktminskning --> insulin go low. Då är insulinindexet en bra pekpinne även om det är ofullständigt. Många som börjar med lchf och vill tappa kg stirrar sig kanske blinda på kolhydrater och låter mejerier och kött driva insulin för mycket. Då står de still i nedgången mer än vad som behövs. Insulinrus stör ketosis.

Kommer inte överge kött och mejerier helt men de kan försvinna under viktnedgångsfasen. 

När man nått idealvikt kan man introducera dem i samband med muskelbygge. Det är då insulinpeaken skall in med proteinet.

• Like 4

Jag vet inte om jag är övertygad om att den insulinproduktion som uppstår då man äter kött är något man ska oroa sig för om man samtidigt håller sig till riktlinjen att proteinintaget ska ligga på ungefär 1 gram per kilo önskad målvikt ...

• Like 5

3 timmar sedan, Peter B sade:

Jag vet inte om jag är övertygad om att den insulinproduktion som uppstår då man äter kött är något man ska oroa sig för om man samtidigt håller sig till riktlinjen att proteinintaget ska ligga på ungefär 1 gram per kilo önskad målvikt ...

Det är väl i så fall det som Jason Fung predikar.. dvs är man kraftigt insulinresistent så är det själva resistensen som är viktig att bekämpa.. då skulle det antagligen vara gynnsamt att ligga lite lägre på protein/kött?

• Like 3

8 timmar sedan, Peter B sade:

Oroa sig kanske man inte ska, men vill man få effekt i viktminskning så är ju insulinminimum målet. För diabetiker är det en annan femma såklart, men även icke-diabetikers viktminskning påverkas. Principerna är ju desamma.

Insulinindexet är ju användbart för alla, men i synnerhet diabetiker...

• Like 4

mmm...det verkar ju som det är möjligt att gå ganska lågt i protein utan att det ska vara ohälsosamt...

...men personligen känner jag mig tveksam till att gå lägre än runt 1 gram protein per kilo målvikt....

...och ligger man dessutom nära noll vad gäller kolhydrater...så undrar jag hur mycket ytterligare viktnedgång man kan uppnå genom att  ytterligare "optimera" proteinintaget?

• Like 3

18 timmar sedan, MrB sade:

Oroa sig kanske man inte ska, men vill man få effekt i viktminskning så är ju insulinminimum målet. För diabetiker är det en annan femma såklart, men även icke-diabetikers viktminskning påverkas. Principerna är ju desamma.

Insulinindexet är ju användbart för alla, men i synnerhet diabetiker...

Mnjaeä.. insulinminimum är knappast något att sträva efter.. utan mer då Insulinoptimum!

Oså då de med hyperinsulinemi och sen kanske oxå insulinresistens, de får gå en balansgång.. framförallt de med insulinresistens!

Utan vid behov av viktnedgång så handlar det mer om kolhydratminimum.. så lågt man står ut med och helst utan att man behöver utesluta grönsaker.

Och då kommer vi osökt in på kolhydratreduktion, då blir man helt tvungen att äta mer fett.. annars så blir det antigen en högproteindiet eller svält.

• Like 1

3 timmar sedan, Zepp sade:

Mnjaeä.. insulinminimum är knappast något att sträva efter.. utan mer då Insulinoptimum!

Oså då de med hyperinsulinemi och sen kanske oxå insulinresistens, de får gå en balansgång.. framförallt de med insulinresistens!

Utan vid behov av viktnedgång så handlar det mer om kolhydratminimum.. så lågt man står ut med och helst utan att man behöver utesluta grönsaker.

Och då kommer vi osökt in på kolhydratreduktion, då blir man helt tvungen att äta mer fett.. annars så blir det antigen en högproteindiet eller svält.

Fung says....

Citat

It is not simply a matter of lowering calories, or lowering carbohydrates, or lowering sugar or lowering processed foods or or increasing fibre or increasing fruits and vegetables.  No, it is a matter of doing all of these things that decrease insulin levels. 

https://intensivedietarymanagement.com/lose-weight/

Insulinoptimum är insulinminimum. När vi pratar om viktminskning.

6 timmar sedan, Peter B sade:

mmm...det verkar ju som det är möjligt att gå ganska lågt i protein utan att det ska vara ohälsosamt...

...men personligen känner jag mig tveksam till att gå lägre än runt 1 gram protein per kilo målvikt....

...och ligger man dessutom nära noll vad gäller kolhydrater...så undrar jag hur mycket ytterligare viktnedgång man kan uppnå genom att  ytterligare "optimera" proteinintaget?

Det klassiska stoppet för viktminskning vid lchf och mejerier bygger ju på mjölkprotein, vassle och kasein. lchf-are som tar bort mejerier får större viktminskning.

Kött ligger i mitten (lite generaliserat) i insulinindex. Om man antar det Fung säger om låga insulinnivåer som fakta, så kan man sänka insulinnivåer genom att ta bort köttet. 

Men det hela bygger på att man anser att insulinminimum är något att eftersträva.

• Like 1

No brainer att ta bort relativt näringsfattiga insulinhöjare som t ex veteprodukter och sötat. Men näringsrika animalier är inte värda att minimera för att minimera insulin - bara i extrema undantagsfall kan man prova justera ner dem om man trots en rad kloka åtgärder inte får rätt på blodsocker/insulin på grund av mycket svår diabetes eller nåt annat relevant svårt tillstånd. Så tänker jag. Och med justera ner menar jag då till kanske 0,6 gram, inte lägre. För vi behöver dessa proteiner till så mycket bra i våra kroppar. 

• Like 4

43 minuter sedan, Xiro sade:

No brainer att ta bort relativt näringsfattiga insulinhöjare som t ex veteprodukter och sötat. Men näringsrika animalier är inte värda att minimera för att minimera insulin - bara i extrema undantagsfall kan man prova justera ner dem om man trots en rad kloka åtgärder inte får rätt på blodsocker/insulin på grund av mycket svår diabetes eller nåt annat relevant svårt tillstånd. Så tänker jag. Och med justera ner menar jag då till kanske 0,6 gram, inte lägre. För vi behöver dessa proteiner till så mycket bra i våra kroppar. 

Principerna om insulinet som skall vara lågt handlar om viktminskning för alla, inte bara svårt sjuka diabetespatienter. Jag håller inte med om att vi måste ha de näringsrika animalierna 24h dygnet på samma vis som vi inte behöver mejerier konstant. Inte om man vill maximera viktminskning i alla fall. Befinner man sig annars på sin idealvikt så håller jag med. Vi kan fasta i 30 dagar med mängder av hälsofördelar så vi kan vara utan protein under viktminskningsperioden. I alla fall det mest insulinpåverkande. 

• Like 1

45 minuter sedan, qwy sade:

Om vassleprotein, insulinspikar och fettförlust.

https://muscleevo.net/on-whey-and-getting-ripped/

Citat

Så om du äter lågkolhydratkost, men samtidigt mycket protein (proteinbars, proteindrycker, vassle etc.) kommer din kropp fortfarande förbränna glukos eftersom den ökar glukoneogenesen för att omvandla det överflödiga proteinet till glukos. Du fastnar i ”glukosförbränning”. Så du förbränner inte fett.

http://www.kostdoktorn.se/varfor-lchf-ar-rikt-pa-fett-inte-protein

23 timmar sedan, MrB sade:

Principerna om insulinet som skall vara lågt handlar om viktminskning för alla, inte bara svårt sjuka diabetespatienter. Jag håller inte med om att vi måste ha de näringsrika animalierna 24h dygnet på samma vis som vi inte behöver mejerier konstant. Inte om man vill maximera viktminskning i alla fall. Befinner man sig annars på sin idealvikt så håller jag med. Vi kan fasta i 30 dagar med mängder av hälsofördelar så vi kan vara utan protein under viktminskningsperioden. I alla fall det mest insulinpåverkande. 

För klent med näring ger ineffektiv, svag och stressad kropp, som gärna samlar på sig extra kilon. Så där vill man inte hamna. 

• Like 1

20 minuter sedan, Xiro sade:

För klent med näring ger ineffektiv, svag och stressad kropp, som gärna samlar på sig extra kilon. Så där vill man inte hamna. 

Hur länge kan man vara utan animalier innan det blir ett allvarligt problem enligt dig då?

Vilken typ av näring är det man kommer ha brist i?

Näringsbristskräcken som påminner om fastaskräcken är överdriven i detta fall tycker jag. Man kan gott och väl vara utan animalier tills man når sin idealvikt. Sedan är jag ingen motståndare till vare sig kött eller mejeri per se men de stör viktminskningen om man äter de typer som höjer insulin i stor mängd.

Det finns ju lågpåverkande kött som bacon tex som är fullt godkänt enligt indexet eller "Bologna"/köttfärs. Det är väl "lean cut beef" eller tex en ren kycklingfilé som kommer få en effekt. 

Jag tror man kan nå sin idealvikt med en del mjölk och köttprotein också men resan dit böra vara snabbare om man håller insulinet på minimum.

• Like 1

Om t ex immunförsvar, sömn, oro/ångest blir försämrade så har det i alla fall gått för långt. Det är säkerligen också individuellt, både i typ av inverkan och hur lång tid det tar att nå dit. Nåt att vara vaksam på. 

Obs att jag bara gav näringstäta animalier som exempel på mat jag tror man typiskt gör klokt att inte utesluta helt. Att få ner insulinet är bra, men inte såpass att man riskerar så lite näring att kroppen blir ineffektiv på olika sätt och därmed stressad. Insulin kan ju höjas av stress och infektioner, och dålig sömn gagnar inte viktnedgång. 

• Like 3

Vad jag förstått så spelar det inte så stor roll hur man fördelar proteinintaget över tid.  Man behöver då alltså inte fördela proteinet jämnt över varje måltid.

Man kan väl då tänka sig rent teoretiskt att om man vill hålla nere insulinpåverkan genom att dra ner på proteinet så kanske det kan funka att äta en mycket proteinrik måltid per dag/varannan dag. Övriga måltider lågprotein. Då får man i sig tillräcklig mängd protein över tid men fördelat på färre tillfällen.

Bara en teori......

• Like 3

6 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Vad jag förstått så spelar det inte så stor roll hur man fördelar proteinintaget över tid.  Man behöver då alltså inte fördela proteinet jämnt över varje måltid.

Man kan väl då tänka sig rent teoretiskt att om man vill hålla nere insulinpåverkan genom att dra ner på proteinet så kanske det kan funka att äta en mycket proteinrik måltid per dag/varannan dag. Övriga måltider lågprotein. Då får man i sig tillräcklig mängd protein över tid men fördelat på färre tillfällen.

Bara en teori......

Det är lite så jag resonerar också. Vill man maximera viktminskning och följer Jason Fung, så vill man insulinminimera, speciellt under viktminskning. Den röda tråden är hela tiden insulin i hans budskap.

Vill man däremot bygga muskler eller äta en "allmänt sund kost långsiktigt" med sin idealvikt så är det inte nödvändigt att ta bort protein. Tror inte det behöver vara fullkomligt näringsfattiga måltider vid låginsulin heller. Lite mer variation är rent smör har man faktiskt. ;)

• Like 1

7 timmar sedan, qwy sade:

Om man byter fett mot protein så får man mindre fett att förbränna, så det går kanske jämt ut?

http://traningslara.se/fysiologins-abc-fettforbranning-ar-inte-det-samma-som-viktnedgang/

Följer man Fung så är insulinet det viktigaste. Då resonerar man inte bara om fett och protein.

5 timmar sedan, qwy sade:

https://intensivedietarymanagement.com/insulin-index

"The whey protein suppressed appetite to the largest degree.  It is certainly possible that whey protein may have two different effects on weight gain.  The increase in insulin may promote weight gain, but the decrease in appetite may suppress it." 

Stämmer säkert men fettbaserad lågindex-insulinkost dämpar både hunger och insulinspiken. Vassle är bra för muskelbyggare, men stör viktjägaren.

• Like 1

15 timmar sedan, MrB sade:

Vill man maximera viktminskning och följer Jason Fung, så vill man insulinminimera, speciellt under viktminskning. Den röda tråden är hela tiden insulin i hans budskap.

Kan man då rycka Fungs ord ur sitt sammanhang och blint följa det?

Tänk själv, vem av dessa två personer kommer gå ner mest i vikt?

Person 1: äter 1500 kcal kycklingfilé och lite sallad varje dag. En del insulin utsöndras, men inte så mycket.

Person 2: äter 10 000 kcal kokosolja per dag. Inget insulin utsöndras.

Enligt denna logik bör person 2 gå ner i vikt snabbare, eftersom mindre insulin utsöndras. Viktnedgång har bara med insulin att göra, inget annat. 

Likväl visar studier på liknande viktnedgång med högre vs. lägre insulinkost. Kalorier, dvs. att ÄTA MINDRE är och förblir den största faktorn vid viktnedgång. 

Därmed bör man söka en diet som mättar bra, naturligt får en att just äta mindre. (Att säga att det ENBART HANDLAR OM KALORIER är förstås naivt. Alla kan pröva att äta 1000 kcal hallonbåtar per dag och inget annat. Man kommer gå ner i vikt, men samtidigt må fruktansvärt dåligt, och det kommer aldrig att hålla i längden). Om då protein mättar bra (vilket vetenskapliga studier visar att det gör), så leder det till att man äter mindre, och tappar i vikt. Oavsett vad något teoretiskt resonemang om insulinindex säger.

2 timmar sedan, RobertAnd sade:

Tänk själv, vem av dessa två personer kommer gå ner mest i vikt?

Person 1: äter 1500 kcal kycklingfilé och lite sallad varje dag. En del insulin utsöndras, men inte så mycket.

Person 2: äter 10 000 kcal kokosolja per dag. Inget insulin utsöndras.

Enligt denna logik bör person 2 gå ner i vikt snabbare, eftersom mindre insulin utsöndras. Viktnedgång har bara med insulin att göra, inget annat. 

Likväl visar studier på liknande viktnedgång med högre vs. lägre insulinkost. Kalorier, dvs. att ÄTA MINDRE är och förblir den största faktorn vid viktnedgång. 

Därmed bör man söka en diet som mättar bra, naturligt får en att just äta mindre. (Att säga att det ENBART HANDLAR OM KALORIER är förstås naivt. Alla kan pröva att äta 1000 kcal hallonbåtar per dag och inget annat. Man kommer gå ner i vikt, men samtidigt må fruktansvärt dåligt, och det kommer aldrig att hålla i längden). Om då protein mättar bra (vilket vetenskapliga studier visar att det gör), så leder det till att man äter mindre, och tappar i vikt. Oavsett vad något teoretiskt resonemang om insulinindex säger.

Person 1 faller såklart snabbare antar jag. Men om du istället tar 1500 kcal protein versus 1500kcal kokosolja?  Jag har inte påstått att det bara handlar om insulin men det är nästa faktor efter att man hittat rätt i vilken kost och vilken periodisk fasta man använder.

Två likvärdiga dieter och fastor där den ena ligger lägre på insulinindex har ju en fördel i viktminskning. Jag tror man kan nå idealvikt på protein och sallad också men inte lika fort. Jag förespråkar det heller inte som långsiktig kost men att ta bort mycket protein och mejeri under viktnedgång kan ge en extra knuff. 

För övrigt är jag inte säker på att 1500 kcal ren kycklingfilé utsöndrar lite insulin beroende på vad lite betyder i sammanhanget. Ren kycklingfilé ligger i den övre skalan av kött. Men som Zepp skrev insulinet skall ju upp när du äter kycklingfilé så att det kan bli proteinsyntes.

Sedan stämmer det du skriver om hallonbåtar men då stödjer du delvis mitt resonemang, då hallonbåtar är en stor insulindrivare(Amerikanska Jelly beans?).

Du har väl hört talas om det klassiska viktnedgångsplatån med lchf och mejerier tex? Det är ju ett typ-exempel på detta. Insulindrivaren rycks bort och viktfallet tar åter fart...

• Like 1

Citat

Since protein also tends to increase insulin, eating a high protein diet may also lead to weight gain.

Citat

Insulin is the major driver of obesity.  Therefore diets should be targeted at lowering insulin levels – NOT blood glucose levels.  While people assumed this was the same thing, it turns out that the insulin index of foods is quite different from the GI.  Insulin secretion also depends significantly upon insulin resistance and the foods taken in conjunction with the carbohydrate.  Focusing narrowly upon the blood glucose, while it may have a role in diabetes, does not help us with an obesity strategy.

https://intensivedietarymanagement.com/good-carbohydrates-bad-carbohydrates-hormonal-obesity-xv/

Jag anser inte att jag ryckt det ur sammanhanget utan tolkar det ganska "spot on" som Fung förmedlar.

Proteindieter kan driva för mycket insulin och dieter bör vara fokuserade på att insulinminimering. Lite det som jag tjatar om gång på gång i den här tråden.

8 timmar sedan, RobertAnd sade:

• Like 1

Mnjae.. man kan rycka ut ord från vem som helst men i förstone bör man begripa vilket problem de angriper!

Enklast utrycks det i Calories in/calories out.. och det är sant!

Problemet med sådana förenklade resonemang är att de är Tautologier!

Dvs självklara saker men som alldrig ger någon som helst förklaring om vad man skall äta utan bara hur mycket, vilket inte alltid är lätt om man äter fel.

Utan det uppenbara är att både kaloriintag och aptitreglering påverkas utav vad man får sina kalorier ifrån, hur de sen påverkar både homeostas och aptitreglering.

Dvs olika kalorier påverkar kroppen på olika sätt,

Och jag kan utveckla det ytterligare.. Insulin är den främsta faktorn vad gäller esterifiering och reesterifiering av triglycerider i fettväven!

Man får således skilja på ASP som verkar efter en måltid, sen så gäller det att öka lipolysen, för att bilda FFA, då måste insulin ner!

21 timmar sedan, MrB sade:

Men om du istället tar 1500 kcal protein versus 1500kcal kokosolja?

Detta har testats vetenskapligt gång på gång, med väldigt tydliga resultat.

Låg kolhydrat (låg insulin) vs. hög kolhydrat (högt insulin), med samma antal kalorier, ger lika mycket fettminskning, (metaanalysen visar t.om. på en liten, liten fördel för högkolhydrat). Det motbevisar klart och tydligt att lägre insulin ger mer viktnedgång. 

http://www.stephanguyenet.com/meta-analysis-impact-of-carbohydrate-vs-fat-calories-on-energy-expenditure-and-body-fatness/

Om du läser denna sammanfatting, så ser du att det är en metaanalys som analyserar alla tillgängliga studier som gjorts.

Högt protein (medium insulin) vs låg kolhydrat (låg insulin) som i exemplet ovan skulle dock ge ett annat resultat. Protein har bevisats ha en metabol fördel, man bränner mer kalorier när man äter protein. Någon som åt 1500 kcal protein skulle öka sin förbränning, så att det skulle motsvara att ha ätit ca 1150 kcal. Dvs. han skulle betydligt snabbare gå ner i vikt. Protein är dessutom det mest mättande makrot, det gör att man äter mindre resten av dagen.

Dock så gäller detta för "normala" människor, inte diabetessjuka. En frisk person (ja, de flesta överviktiga är också friska, nästan alla studier görs ju på överviktiga) är insulinkänslig, får ett påslag efter maten, sen går insulin ner, och han kan slå över till att bränna sitt kroppsfett nöjd och glad. Men det skulle kunna vara så att en diabetessjuk individ (insulinresistent), p.g.a. att han har konstant höga nivåer av insulin, har svårt att komma åt sina fettreserver. Då blir han hungrig och sur, och "måste" äta var tredje timme. Han har då svårt att hålla sin diet. Vissa klarar det med disciplin, går ner, förbättrar sin insulinresistens, kan t.o.m. bota sin diabetes. Men många klarar det inte. Mycket smartare då att äta mindre insulinogen kost, förenklar processen. Eller att fasta, som ju hjälper mot isnulinresistens.

När det gäller Fung så sysslar han med gravt sjuka diabetespatienter. Det är hans sammanhang. Hans teorier fungerar nog bra på dem. Jag har också hört honom säga att fullkorn och frukt inte är ett problem för friska personer, men vid diabetes bör man inte äta för mycket av det. Men du kanske har rätt i att han tror att så lågt insulin som bara möjligt skulle vara optimalt för viktnedgång. I sånt fall är det hans personliga tro, och motsägs av tillgänglig vetenskap.

22 timmar sedan, MrB sade:

Sedan stämmer det du skriver om hallonbåtar men då stödjer du delvis mitt resonemang, då hallonbåtar är en stor insulindrivare(Amerikanska Jelly beans?).

Nja, det finns t.ex. en stor rörelse inom Paleo, "The Potato Hack", där man går ner i vikt genom att enbart äta kokt potatis. Detta eftersom kokt potatis har den av vetenskapen hittills högst uppmätta mättnadsindexet. Man håller sig mätt trots lite kalorier, är i ketos, och går snabbt ner i vikt. Detta trots att potatis också är en rätt stor insulindrivare. 

Hallonbåtar är skräpmat, potatis är det inte.

• Like 1

22 timmar sedan, MrB sade:

Du har väl hört talas om det klassiska viktnedgångsplatån med lchf och mejerier tex? Det är ju ett typ-exempel på detta. Insulindrivaren rycks bort och viktfallet tar åter fart...

Jag har hört talats om det. Men jag har också hört om dem som nått en platå med LCHF och sedan lagt till 100-150 g kolhydrater i form av ris och potatis (dvs drastiskt höjt insulinet) och då igen fått fart på nedgången. Jag har också hört om dem som börjat räknat kalorier och fått fart på viktnedgången, de som dragit ner fett och ökat protein och fått fart på viktnedgången, de som lagt till bönor och fått fart på viktnedgången, de som köert Potato Hack och fått fart på viktnedgången, osv.

55 minuter sedan, RobertAnd sade:

När det gäller Fung så sysslar han med gravt sjuka diabetespatienter. Det är hans sammanhang. Hans teorier fungerar nog bra på dem. Jag har också hört honom säga att fullkorn och frukt inte är ett problem för friska personer, men vid diabetes bör man inte äta för mycket av det. Men du kanske har rätt i att han tror att så lågt insulin som bara möjligt skulle vara optimalt för viktnedgång. I sånt fall är det hans personliga tro, och motsägs av tillgänglig vetenskap.

Det innebär inte att hans föreläsningar och utbildningsmaterial enbart gäller gravt sjuka diabetespatienter utan övervikt och viktminskning generellt. Då hade han förmodligen lagt till en röd "OBS!"-ruta.  

https://intensivedietarymanagement.com/lose-weight/

Här handlar det om viktminskning för alla. När det gäller fasta så avråder han som förväntat barn, ungdomar, pensionär och gravida mm.

Men du har avvikande åsikter från Fung. Däremot anser jag inte att jag misstolkat honom ur sitt sammanhang. Hans budskap vid viktminskning "für alle" handlar om insulinfokus. 

Edited by MrB

6 timmar sedan, MrB sade:

Däremot anser jag inte att jag misstolkat honom ur sitt sammanhang. Hans budskap vid viktminskning "für alle" handlar om insulinfokus. 

Du har helt rätt, jag har läst det du skickat, och fler artiklar därtill. Ingen tvekan om att det är det han förespråkar, allt handlar om insulin för viktnedgång. Den bild jag hade av hans åsikter var inte helt klar. Hans positiva uttalanden om frukt och fullkorn var väl det jag tänkte på.  

Men kanske är ändå det sammanhang han befinner sig i det som gör att han tror att allt handlar om insulin, trots att vetenskapliga studier samt verkligheten (tusentals människors erfarenheter) visar något annat. Han jobbar med svårt sjuka, och då håller jag med, insulin är viktigt, kanske det viktigaste. Han ser på daglig basis att det fungerar. Men det går inte nödvändigtvis att överföra på friska personer. 

Det kan potentiellt t.o.m. få motsatt effekt:

"Insulin resistance and obesity is a continuum.

Not everyone who is obese is necessarily insulin resistant.

If you are really insulin resistant, then fasting, reducing carbs, and maybe increasing the fat content of your diet will enable you to improve your insulin resistance.  This will then help with appetite regulation because your ketones will kick in when your blood glucose levels drop.

However, if you continue to overdo your energy intake (e.g. by chasing high ketones with a super high fat, low protein diet), then chances are, just like your body is primed to store protein as muscle, you will be very effective at storing that dietary fat as body fat.

I fear there are a lot of people who are obese but actually insulin sensitive who are pursuing a therapeutic ketogenic dietary approach in the belief that it will lead to weight loss."

"If your ketone levels are high when fasting then that’s great.  Keep it up.  They might stay high.  They might decrease.  But don’t chase super high ketones in the fed state unless you are about to race the Tour de France or if you want your body to pump out some extra insulin to bring them back down and store them as fat."

https://optimisingnutrition.com/2016/10/29/the-complete-guide-to-fasting-book-review/

Märk väl att ketoner (exogenous) är insulinogena. Om de inte framkallade en insulinrespons så skulle man drabbas av ketoacidos. Typ-1 diabetiker har inget eget insulin, och riskerar därmed ketoacidos. 

• Like 2

Mm.. bara för att Calories in/calories out är en tautologi så behöver vi väll inte nödvändigtvis skapa nya?

Dvs glöm alla allt för förenklade förklaringsmodeller/ideer!

Förklara gärna enkelt.. men aldrig så enkelt att det inte förklarar särskildt mycket!

Såå.. nu så drar jag mitt strå till stacken och krånglar till det hela!

Altså Jason Fung och minimum insulin är lixom ler och långhalm.. han behandlar och talar om Typ2 diabetiker/metabolt syndrom(hyperinsulinemi/ insulinresistens!

Dvs de som jag nämnde bör dra ner sitt insulin till minimum och de kan vara satta på insulininjektioner/pump märk väl!

Anledningen till att de kan/bör göra detta är att de fortfarande har en bukspottkörtel som kan producera insulin och som regel reagerar rätt på intagen föda.. såvida de inte har problem med GLP1!

Då skulle de tex kunna minska betydligt på insulin och i stället ta en GLP1 analog!

Typ 2 lider som regel utav Hyperinsulinemi och insulinresistens.. och jag säger som Fung, att då tillföra ännnumera insulin "make no sens"!

Såå, pratar vi "minimum" insulin så pratar vi om folk som fortfarande har en bukspottkörtel, även om den kan vara drabbad av steatos/andra tillkortakommanden i det organet och reglering utav Insulin/glukagon!

Dvs då efter en tid iallafall så och litta fastor ala Fung/16:8, 5:2/what ever.. eh, grejen är att man skall vara j*vligt glad om man fortfarande har en bukspott körtel som åtminstone fungerar hyfsat.. för då kan det hampa sig att man av en händelse råkar hamna på Kostdoktorns sida/forum och får en hel massa olika nya ideer om hur och vad man skall äta.. samt en massa tips på smarriga recept!

Och nu lätt men besvärat över till typ 1, deras bukspottkörtel funkar lixom inte längre.. de kan inte äta vad de vill och/eller strunta i Insulin!

Dvs de blir tvungna att dels hålla koll på vad de äter och dels sen räkna ut hur mycket insulin det kräver!

Grejen är.. för typ 1 är att om kolhydratintaget hålls ner så blir det främst färre felberäkningar.. och aminosyrorna tarvar insulin de oxå, varvid man även får räkna på dessa!

Dvs en person med Typ1 som äter en moderat LCHF.. säg någonstans  mellan 100-50 gram kolisar.. protein för sin vikt/aktivitetsnivå.. och resten fett för kalorier/energi!

Iallafall så står ASP för den insulinoberoende lagringen av fett efter måltiden.. och så länge insulin hålls normalt så kommer det inte heller hindra lipolysen i fettväven att bilda FFA ihop med Albumin!

Nu j*vlar så går vi direkt till Insulin och dess påverkan på vikten.. tada, det finns de, främst unga personer som är typ1 som "insulinbantar".. nu så är ju jag feminist.. men iallafall så är det nog troligtvis unga kvinnor?

Menna.. de har då upptäckt att om de  tar mindre/lite mindre iallafall så går de ner i vikt/inte upp!

Och jag har lixom inget att erinra från deras betraktelse.. men de kan riskera heltokiga effekter som glykotoxitet och även lipidotocxitet för att nämna de vanligaste.. för att inte tala om ketoacidos!

Dvs vi är nu inne på något som brukar betecknas som Gibberisch.. undvik för f*n det mesta sådant!

Dubbeltydligheter/tripeltydligheter tillför som regel inget ytterligare!

4 timmar sedan, Zepp sade:

Altså Jason Fung och minimum insulin är lixom ler och långhalm.. han behandlar och talar om Typ2 diabetiker/metabolt syndrom(hyperinsulinemi/ insulinresistens!

Citat

The key to successful long term weight loss is not reducing calories. It’s reducing insulin. Because insulin is the switch that decides whether your body is burning food energy or stored food energy (body fat). If you are burning food, then you are not burning fat. It’s as simple as that. The key to accessing your body fat stores is to reduce insulin. You must let your body go into the ‘fasted’ state.

https://intensivedietarymanagement.com/fed-fasted-state/

Ingenstans i denna artikel anger han att han att enbart avser avser "Typ2 diabetiker/metabolt syndrom(hyperinsulinemi/ insulinresistens!".

Han pratar om det generella ämnet weight loss. Han budskap är detsamma. Reduce insulin. Om han sedan är specialist på att spela golf så gör det inte golf till hans "sammanhang".

• Like 2

https://intensivedietarymanagement.com/protein-fattening-hormonal-obesity-xxv/

Citat

So what is the effect of whey protein on weight gain?  What is the effect of red meat on weight gain?  That may, I suspect, depend upon the balance of weight gaining and weight losing effects of the incretin effect, which will depend upon which incretin is stimulated.  The answers are, again, far from clear.  

• Like 1

20 timmar sedan, MrB sade:

https://intensivedietarymanagement.com/fed-fasted-state/

Ingenstans i denna artikel anger han att han att enbart avser avser "Typ2 diabetiker/metabolt syndrom(hyperinsulinemi/ insulinresistens!".

Han pratar om det generella ämnet weight loss. Han budskap är detsamma. Reduce insulin. Om han sedan är specialist på att spela golf så gör det inte golf till hans "sammanhang".

Nämenaltså.. utan insulin knappast någon som helst viktuppgång, det är bara att kika på Typ1 diabetiker! 

Insulin är för övrigt livsviktigt.. förutom att det hanterar blodsocker/lipolys/reglerar Glukagon/ketoner/annat!

Men vi får hur som helst utgå från att han fortfarande pratar om folk som har iallafall har en hyfsat fungerande bukspottkörtel som i sig själv utsöndrar insulin om det behövs!

Dvs då är det per se inga som helst problem med ett "minimum" av insulin.. iomed att bukspottkörteln utsöndrar detta vi behov..

Och risken med strikt LCHF är för dessa minimal.. iomed att Insulin oxå reglerar ketos.. om så skulle behövas!

Den stora risken på allt för strikt LCHF är nog i stället ensidig och undermålig kost.. litta beroende på vad man väljer att äta?

• Like 1

1 timme sedan, qwy sade:

Far from clear, var ordet sade Bull!

Och för öfrigt.. Incretinhormoner typ GLP1 pratar med bukspottkörteln om att nu så är det ett skitlass av glukos på väg in!

Och då har jag inte ens nämt de som har problem med magsäckstömningsfrekvensen till tunntarmen.. eller de som har problem med att pulsa ut ut insulin i rätt frekvens!

24 minuter sedan, Zepp sade:

Den stora risken på allt för strikt LCHF är nog i stället ensidig och undermålig kost.. litta beroende på vad man väljer att äta?

På sikt är det kanske så, men optimalt under en viktminskningsfas. 

• Like 1

• 2 weeks later...
Citat

Så kom ihåg, den gemensamma valutan i kroppen är inte kalorier. Inte heller fett, protein eller kolhydrater. Det är inte fibrer. Det är inte ketoner.

Den enda valutan som kroppen verkligen bryr sig om är insulin. Om du vill gå ner i vikt, minska då på insulinet. Om du vill gå upp i vikt, öka då insulinet. Det är den gemensamma valutan. Eftersom våra kroppar enbart bryr sig om insulin, är det bäst att vi lär oss om matens effekt på insulin.

Jason Fung

http://www.kostdoktorn.se/kroppens-valuta-ar-inte-kalorier-men-vilken-ar-valutan

• Like 3