Jump to content

Grädde och ketos

skogsstjrna

Recommended Posts

Jag skulle gärna vilja få utrett (en ny test, kanske?) vilken påverkan grädde har på ketosnivån. Vissa lchf:are verkar ju mer känsliga för grädde och andra feta mejeriprodukter än andra. Men hur kan det yttra sig (och varför?)?

Tack!

Spontant tror jag det handlar om att man på LCHF-diet lätt kan klunka i sig ansenliga mängder grädde då det förutom att vara behändigt även är gott. Kolhydraterna adderas ju då rätt kvickt. Är man då minimalt fettanpassad så kan det ju få negativ effekt rätt fort. Jag var själv ganska känslig inledningsvis och höll mig under 20-25 gram/dag för att vara säker. Efter några månader så förbättrades detta avsevärt. Numera ligger jag normalt kring 50 gram/dag...och jag har väl egentligen inte testat att gå så mycket över heller då behovet inte intfunnit sig.

Om det finns någon annan specifik effekt känner jag inte till. Mjölkprodukter är ju generellt sett "snabbare" (ur proteinperspektivet) men GI är ju som bekant bara trams (fast Paulun skrattar nog hela vägen till banken) och ur ketosperspektivet knappast relevant.

• 2 weeks later...
Jag tror också det är det jag brukar kalla "dolda kolhydrater". Dvs man får i sig mer kolhydrater än man tror från grädde. Men med det sagt så ska jag nog ta tag i testandet en bit in på nya året och då kan jag absolut testa grädde. Jag har ju testat att dricka 50cl av massa andra drycker så grädde ska väl inte vara något problem...

Du kan ju göra en trerätters gräddmeny. Starta med en liten kall gräddsoppa, sedan som varmrätt hopkokt grädde och som efterrätt lite vispad grädde. :-)

Jag tror också det är det jag brukar kalla "dolda kolhydrater". Dvs man får i sig mer kolhydrater än man tror från grädde. Men med det sagt så ska jag nog ta tag i testandet en bit in på nya året och då kan jag absolut testa grädde. Jag har ju testat att dricka 50cl av massa andra drycker så grädde ska väl inte vara något problem...

Det testet ser jag framemot, gillar ju själv grädde men får nog börja ransonera gräddä'tandet lite, kollade på matdagboken och det blev himla så mycket kh på att bara använda grädde i kaffet och jag dricker mycket kaffe :P så de e kanske inte så konstigt att jag står still och ibland går upp i vikt