Jump to content

Bensår?

Eva_L
 Share

Recommended Posts

Hur ska man få det att läka? Jag äter kanske inte strikt lchf men nästintill beroende på inkomst m.m. Jag har Diabetes T2. Slog upp ett litet sår som växte. Jag har ätit en kur med antibotika men det vill inte bli bra. De har pratat om hudtranspantion idag.

Antibiotika kan tyvärr ibland göra saker värre - inte alls säkert att det bildas en balanserad bakterieflora efter kuren. Parallellt med ovanstående tips bör du satsa på att hjälpa tarmfloran återhämta sig efter antibiotikan. T ex kefir med lite potatismjöl/rå potatis kan vara nåt att testa. Håller tummarna!

• Like 4

Eftersom jag går till vårdcentralen för omläggning så får jag inte göra något själv. Men har föreslagit Activon honungssalva och kompresser. Landstinget i Östergötland använder det inte, men andra landsting verkar göra det. 

Jag menar om man kan äta något särskilt som påskyndar läning. Har läst att ARGININ kan behövas som kosttillskott vid svårläkta sår. Det finns i livsmedel också, men vilka?

Jag tror på att bra kost hjälper till vid läkning, bade att den innehåller ämnen som bygger upp kroppen, och inte innehåller sådant som stör.

Zink är ju det jag kommer att tänka på spontant (och då är jag inte särskilt bevandrad I sårläkning och kost). Men det finns säkert fler vitaminer och mineraler som är viktiga. Googlar gör du säkert lika bra som jag...men det kanske finns andra här som kan mer

• Like 1

Det är ju inte så lätt att fasta som T2 om man inte har järnkoll. Men sjukvården använder ju silverplåster till brännsår... Skulle man inte kunna få dem att åtminstone försöka? Morsan hade jättesvårt på armen efter senaste sjukhusvistelsen. (Hennes hud är som silkespapper och de jäklarna envisades med att ta blodtryck ändå). Vi började med manukahonung men luft och spraya med silver fick det att läka till slut

• Like 4

Som gammal sjuksköterska säger jag - zinktillskott! Zink främjar kroppens läkning.

Se till att dina järnvärden är bra! - Be att sjukvården kollar dina blodvärden.

Du kan köpa Blutsaft som innehåller järn, mineraler o vitaminer. Jag har bra erfarenhet av den. Brukar finnas i livsmedelsbutiken.

Dra ner på kolhydrater ordentligt!

Se till att du har ordentligt med fett o proteiner i maten - du behöver bra näring.

Slopa tomma mellanmål med kaffebröd och allt godis- ta en bit ost till kaffet.

Den viktigaste biten för god sårläkning kommer innifrån kroppen - att du får bra näring och att du inte lider av någon brist som jag skrev om tidigare, samt att ditt blodsocker är stabilt.

Om ditt näringsintag är dåligt så spelar det inte så stor roll vad du har utanpå huden.

En annan VIKTIG åtgärd är att man ska använda kompressionsstrumpor varje dag.

Vila också benen i högläge så mycket du kan!!!

Jag antar att du får någon medicin din diabetes 2.? Det bäste vore om du var duktig med att äta strikt LCHF eftersom diabetesmedicin i form av tabletter bara "trycker in sockret" i dina celler där sockret gör skada - detta pågår tyvärr fastän du har bra blodsocker.

Mina råd till dig beror på att jag skött om många bensår genom åren. - Igen - sluta äta det som är sött och slopa potatis, bröd, ris pasta helt!

Sök på webben efter mer information om din diabetes - Det finns en grupp som heter Smarta Diabetiker som är bra!

Lycka till och tappa inte modet.

• Like 2