Gå till innehåll

Tips på smörgåstårta

Gäst

Recommended Posts

Tänkte ev. göra en LCHF smörgåstårta till nyår eftersom en annan planerar att köpa en färdig smörgåstårta och jag älskar smörgåstårta. Så min enda lösning är att göra en egen.

Hittade detta recept http://mittkok.expressen.se/recept/lchf-smorgastarta/

Det lät ganska enkelt. Inte så många ingredienser till bröd-delen.

Har någon här testat den eller har ni andra tips? Jag vill ha fyllning med räkor, lax och dylikt (skaldjurstårta). Ingen leverpastej eller skinka eller köttbullar.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde den här med räkor, varmrökt lax mm till en fest i oktober. Blev supergott och stadigt bröd som funkade fint att bygga med. 

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/01/09/smorgastarta-lchf-och-paleo-glutenfri-och-mjolkfri/

Låter bra bortsett från att jag måste köpa kokosnötmjöl. Försöker hitta brödrecept utan det pga. inte riktigt råd att köpa det.

Fast nu läste jag hela 2 dl kokosnötmjöl i det receptet, är det finmalna kokosflingor som menas? För jag tänker på kokosfiber (Aman Prana) när jag hör kokosnötmjöl inom LCHF. Det är jättebra och drygt (därför jag reagera på 2 dl!) men också dyrt att köpa just nu för mig.

Länk till inlägg

Jag tror du kan ersätta kokosmjölet med helt vanlig riven kokos. Jag vet att jag testade detta när jag skulle göra en sorts bröd i mikrovågsugn. Eventuellt kan du behöva justera mängden lite, så kanske göra en liten sats först? För att få det lite mer likt kokosmjöl kan du köra kokosflingorna i mixer.

Det här är receptet jag använde. 'Brödet' blev lite flottigt, och jag tänker att det nog var för att kokosflingor inte suger upp vätska lika bra som kokosmjöl:

https://sotutansocker.wordpress.com/2011/07/13/kokosbrod-med-mycket-smor/

Länk till inlägg

Låter bra bortsett från att jag måste köpa kokosnötmjöl. Försöker hitta brödrecept utan det pga. inte riktigt råd att köpa det.

Fast nu läste jag hela 2 dl kokosnötmjöl i det receptet, är det finmalna kokosflingor som menas? För jag tänker på kokosfiber (Aman Prana) när jag hör kokosnötmjöl inom LCHF. Det är jättebra och drygt (därför jag reagera på 2 dl!) men också dyrt att köpa just nu för mig.

Det finns billigare kokosnötsmjöl från t ex Risenta i vanliga mataffärer. Aman Prana är den sort som innehåller minst kolhydrater. 

Länk till inlägg

Jag har läst igenom tråden och tycker smörgåstårtan från "Mitt kök" verkar helt ok. Det är recept som jag helt klart skulle kunna tänka mig att testa. En del tycker dock att bröden med mycket mandelmjöl kan kännas äggiga och att mandelmjölet kan bli dominerande på något sätt. Vill man komma billigare undan, så kan man byta ut en del av mandelmjölet mot pofiber. Tänk på att det blir ett ganska stort bröd och receptet är till 8 portioner, så är det bara du som ska äta, så kanske du ska leta efter ett mindre bröd, om du inte vill äta smörgåstårta i flera dagar. :)  http://mariannslchf.se/omvandla-mandelmjol-och-kokosnotsmjol-i-recept/

Har du inga problem med att äta mejerier, så testa Tjockkockens ostplättar. Jag tror de kan bli bra till smörgåstårta. http://www.tjockkocken.se/ostplattar/

Länk till inlägg

Tack för alla tips. Tror faktiskt jag gör receptet från Mitt kök. Tydligen var det samma som receptet på 56kilo bortsett från fyllning/topping men brödet verkar bestå av samma ingredienser, bara olika mått.

Det finns billigare kokosnötsmjöl från t ex Risenta i vanliga mataffärer. Aman Prana är den sort som innehåller minst kolhydrater. 

Väljer inte Aman Prana baserat på kolhydrater. Snarare baserat på "bakegenskaper" eftersom jag vet att många misslyckats med andra kokosnötmjöl pga. de är mindre fiberrika. Aman Prana kokosnötmjöl är ju mer kokosfiber än malda kokosflingor.

Kan säkert finns andra märken med samma fiberinnehåll men har inte undersökt marknaden. Köpte alltid Aman Prana för vara på den säkra sidan. Kommer nog köpa det igen när ekonomin tillåter pga. så neutralt i smaken och fungerade som bra ersättning till gluten dvs. det binder och suger upp vätska på ett helt annat sätt än mandemjöl gör (dock använder jag mandelmjöl för volym).

Jag har läst igenom tråden och tycker smörgåstårtan från "Mitt kök" verkar helt ok. Det är recept som jag helt klart skulle kunna tänka mig att testa. En del tycker dock att bröden med mycket mandelmjöl kan kännas äggiga och att mandelmjölet kan bli dominerande på något sätt. Vill man komma billigare undan, så kan man byta ut en del av mandelmjölet mot pofiber. Tänk på att det blir ett ganska stort bröd och receptet är till 8 portioner, så är det bara du som ska äta, så kanske du ska leta efter ett mindre bröd, om du inte vill äta smörgåstårta i flera dagar. :)  http://mariannslchf.se/omvandla-mandelmjol-och-kokosnotsmjol-i-recept/

Har du inga problem med att äta mejerier, så testa Tjockkockens ostplättar. Jag tror de kan bli bra till smörgåstårta. http://www.tjockkocken.se/ostplattar/

Det blir faktiskt att testa smörgåstårtan från Mitt kök. :)

Det står faktiskt mandelmjöl/pofiber i receptet från Mitt kök så förhoppningsvis smakar det det inte äggigt eller bara mandel. Mandel är ju hyfsat neutralt annars (hasselnötsmjöl kräver att receptet ska smaka hasselnöt för annars blir det inte gott).

Vet att brödet är för 8 portioner men jag tror den andra personen i hushållet kommer vilja smaka även om han köper en vanlig smörgåstårta pga. han älskar smörgåstårtor (precis om jag). Har inga problem med äta det i flera dagar heller. Tvärtom behöver jag göra matlådor egentligen eftersom jag är dålig på planera och helst vill ha något färdigt när hungern sätter till. Måste bli bättre på det men nu har jag ju en ursäkt att ha bra smörgåstårta i kylen i några dagar (om ens det). Om den är god blir det säkert smörgåstårta till både morgon, middag och kväll. ;)

De där ostplättarna såg mumsiga ut! Ska nog testa de längre fram. Har nog inte problem med mejerier i mat så länge det är fett. Värre är det med mejerier + sötma typ sötningsmedel. Har saffran jag ej använt men den håller ett år till typ. Annars tänkte jag gör LCHF lussebullar (Marianns recepet som jag gjort tidigare, super!) men jag tror jag skippar sötningsmedlet helt då. Tycker helt enkelt det är onödigt att stimulera aptiten för jag upplever att det är precis vad sötning gör. När det inte är sött så äter jag mig snabbare mätt. Typ som grädde, neutralt mår jag illa inom kort men stoppa i sötma och jag fortsätter.

Länk till inlägg

Nu har jag köpt alla ingredienser till smörgåstårtan från Mitt kök.

Jag kommer byta ut kokosgrädde till kogrädde, ärtskott och sparris till sallad och färsk pepparrot till pepparrot på burk. Tar även dillkrydda istället för dillfrön.

Önska mig lycka till. Ska göra brödet redan ikväll så jag bara behöver göra fyllningen senare.

Länk till inlägg

Gjort brödet nu men när jag skar det i fyra delar tyckte jag den var för kletig i mitten. Det kommer inte gå hem här hemma. Så la in de i ugn igen på 100 grader. Hoppas det kan bli lite mindre kletigt. Däremot går brödet väldigt lätt sönder men det vet jag tyvärr är vanligt med LCHF-bröd. De är betydligt mer sköra än glutenbröd. Gluten är ju typ klister.

Länk till inlägg

Recension på smörgåstårtan från Mitt kök.

1. Brödet var inte det bästa LCHF-bröd jag gjort, körde 1-2h extra på 100 grader för få den mindre svampig. Då blev den OK men extremt kompakt bröd. Enligt mig inte idealiskt för smörgåstårta.

2. Trots att jag inte var särskilt nöjd med brödet så tyckte min pappa (brödätaren) att det var helt ok. Han åt en bra bit men senare valde han att göra sin egen tårt-smörgås. Han tog alltså fyllningen jag hade gjort på ett vanligt bröd.

Annars var det här för mycket mejerier för min smak. Kommer nog dra ner på det helt. Särskilt glad i LCHF-bröd är jag inte heller så tror jag skippar det också hedan efter. Mycket jobb för något som enligt mig smaka ganska "meh". Men jo, det mättar - långt mycket mer än något vanligt bröd.

Bäst av allt var räkorna, rökta laxen och rädisorna. ;)

Länk till inlägg