Jump to content

Bemöta argument mot LCHF


Cleppa
 Share

Recommended Posts

Hamnar ofta ( blir så trött) i diskussion om LCHF i olika träningssammanhang  och får då ett gäng standard påstående mot mig som inte verkar gå att möta på ett sätt som förstås eller accepteras.  Lättaste vore väl att inte hamna i diskussionerna men nu gillar jag ju iofs att argumentera...

 

Jo, trött är ordet! Du hamnar inte möjligen i uttröttande diskussioner om hur du tränar/utrustning för träning också (eftersom du tränar mycket)? Jag har inte svar på nån av dina frågor; jag brukar snarare bli bombarderad varje gång det är nån braskande rubrik i nån aftonblaska om fettets farlighet, liksom nu när jag tränar nästan varje dag om farligheten med det. Vad sjutton gör man åt det? Trött... 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Har absolut inget bra svar :huh:  men det kanske inte finns något bra svar egentligen, då vi aldrig tidigare har sysslat med träning på det sättet som vi gör idag, liksom vi aldrig har kunnat bry oss om vad vi har ätit tidigare. Överlevnad har varit prio ett, man har fått den motion och träning som vardagen "tvingat" på en och man har ätit det som erbjudits och funnits för att överleva.

 

Men, jag är övertygad om att man klarar sig alldeles utmärkt på fettdrift vid de flesta sporter om man inte håller på med extremsporter som kräver en otrolig pulshöjning under lång tid, vilket inte så himla många sysslar med egentligen.

 

Sen tycker jag att alla argument som till exempel "tandborstning" egentligen talar för att vi inte behöver kolhydrater vare sig med eller utan träning.

 

Kanske vi inte är skapta för sådan träning som "kräver" kolhydrater egentligen, har svårt att tro att man hade möjlighet att häva i sig typ Red Bull vid de första olympiska spelen i Grekland  :P

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Ja, det där är ju ett kärt ämne och i väntan på att någon expert svarar kommer här mina självupplevda och lästa erfarenheter:

 

Vid konditionsidrott fungerar fettförbränning upp till 80-85% av maxpuls. Högre belastning eller otränad fettförbränning tar på muskelglykogenlagret. Ligger man högre på längre lopp (över 1:15) så kommer det inte räcka och man behöver fylla på. Dvs träning och ultror går bra på fettdrift. På slutet av en ultra kan man dock vara så sliten att man behöver snabbtankning.

 

1500m loppet är över på 5 min så om man inte är i svält så ska normala muskelglykogenlager räcka.

 

Vill man vid styrketräning få fasta väldefinierade muskler är lågkolhydratkost perfekt. För maxstyrka tycker jag musklerna binder mer vätska och blir starkare snabbare med kolhydrater dock på bekostnad av ett plufsigare utseende. Efter ett hårt pass är muskelglykogenet tömt och man kan då äta en del kolisar utan att blodsockret drar iväg.

 

OBS, jag pratar nu om riktig träning, inte motion.

För motion eller "lätt" styrketräning finns ingen anledning att äta kolisar.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Angående sand i maten var det i alla fall så att i gamla Egypten använde man sand när man malde mjölet. Det kan man se på mumier som man undersökt tillsammans med annan arkeologi där man tagit reda på hur de malde sitt mjöl. Det finns en föreläsning om detta på Kostdoktorns medlemssidor. Det kan vara av samma anledning som personerna i dokumentären hade nermalda tänder.

Link to comment
Share on other sites

Hamnar ofta ( blir så trött) i diskussion om LCHF i olika träningssammanhang  och får då ett gäng standard påstående mot mig som inte verkar gå att möta på ett sätt som förstås eller accepteras.  Lättaste vore väl att inte hamna i diskussionerna men nu gillar jag ju iofs att argumentera...

 

T ex är det en sanning att fettdrift är 8% dyrare ( siffrorna varierar lite men mellan 6-8%) vad gäller syret. Dock har jag dålig koll på hur mycket syret normalt är en begränsande faktor vid lite längre sträckor. Kan tänka mig att det är väldigt begränsande vid sträcker upp till kanske 1500 meter men sedan?

 

Detta är alltid det sista argumentet de tar och förutom hälsoaspekten har jag inte mycket att komma med om vi inte pratar typ Ultror.

 

Någon kunnig här som kan svaret?

 

Sedan har jag funderat lite kring andra pseudoargument för LCHF som kanske skulle kunna få  folk att tänka ett varv till.

 

T ex 

Är det naturligt att äta en kost som kräver tandborstning för att tänderna inte ska ruttna? Finns ett folkslag i Sydamerika som har problem med tänderna pga sand. ( kommer inte riktigt ihåg varför de får så mycket sand i sig) men de har löst problemet genom att innan de äter tuggar de yngre all mat och lägger tillbaka på faten och sedan äter alla den färdig tuggade maten. ( källa: dokumentär på Discovery för ganska många år sedan.) 

 

När man äter en kost med hög kolhydrathalt gör kroppen allt i sin makt för att sänka blodsockret! Varför om man nu skulle äta så mycket kolhydrater borde väl kroppen välkomna det och inte behöva kriga för sänka det.

 

En väldigt lustig kommentar?

 

Det är väl intressantare vilket som ger mest ATP per molekyl?

 

Glukos/glycolys ger cirka 30-32 ATP medans tex Palmitinsyra i betaoxidation ger 102 ATP!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Zepp  fast vet du syreåtgången per ATP?  

 

Bra fråga!

 

Fast jag tycker du skall ställa den frågan till dina opponenter!

 

Det finns iallafall vad jag vet knappast någon nackdel med fettförbräning.

 

Ketogenic diets and physical performance

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC524027/

 

Metabolic Effects of the Very-Low-Carbohydrate Diets: Misunderstood "Villains" of Human Metabolism

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129159/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som du kanske redan misstänker är argument mot LCHF mest "argument". Ditt sätt att äta, träna och mår bra är ju en indirekt kritik av deras levnadssätt för ALLA vet att skräpmat är inte bra för någon. Att vi ska röra på oss. Så lite tröstande är det att du gör något som är uppenbarligen ännu mera farligt. Äta LCHF och tränar alldeles för mycket. :-))

Det är bara att undvika ämnet och väntar och ser när de försiktigt frågar dig vad du gör när din hälsa blir bara bättre och bättre... 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...