Jump to content

Nässelutslag "Urtikaria"

Edit
 Share

Recommended Posts

Jag har de två senaste månaderna haft utslag på ögonlocken och hals ner till nyckelbenen.

Det började med att det kom en ordentlig klåda runt öronen, ögonen och på halsen. Sen blev jag mycket torr i hela ansiktet innan nässelutslagen kom.

Det kliar ordentligt och är ganska så rött. Men alltså inga eksem. Urtikaria säger läkarna.

Har varit hos läkare och fått kortison i engångsdos att dricka, det hjälpte några dagar innan det smög sig på igen. Äter antihistaminer som hjälper ytterst lite.

Nu börjar man ju fundera på kosten.

Läste på om histaminrik mat och fann att det åt jag gott om i min LCHF kost, så nu har jag levt på kött, grönsaker och smör. Alltså ingen ost, surkål, lax, makrill, oliver mm.

Åt lite mer vanlig LCHF KOST över jul och är nu sämre igen.

Är det någon som har liknande erfarenheter ute på forumet?

Jag har ätit LCHF sedan februari 2014. Ganska så strikt men med inslag av mörk choklad av god kvalité.

Tänkte på ketoutslag men tycker inte riktigt att det stämmer.

Jag är kvinna 55 år och vet att mycket konstigt kan inträffa i min ålder. Jag har aldrig haft allergi eller barneksem.

Jag har också varit mycket muntorr under LCHF tiden men det är bättre,

Någon som har nån idé?

• Like 1

Har du haft fästing så kan man få köttallergi av det.

Nej, ingen fästing som jag vet om, jag är noga att kolla och är väldigt försiktig då jag inte vill vaccinera mig.

Är inte typen som får fästingar, har aldrig haft det. Får heller aldrig myggbett som tur är :-)

Sonen hade stora bekymmer med temperaturinducerad urtikaria. I hans fall verkar det ha varit D-vitaminbrist, för sedan jag börjat tvinga i honom D-vitaminer/tvinga ut honom i solen på sommaren så har han i stort sett varit "anfallsfri" (ett år nu).

Läkaren trodde först att det kunde vara känslighet mot köld, men det verkar inte bli bättre av att undvika köld.

Jag tar regelbundet D-vitamin ihop med K2. Mitt senaste värde var 200 (ref 50-178) på ett prov som togs i mars i år.

Äter enligt SIGHI listan. En lista som används av histaminkänsliga personer.

Inte så förvånande måste jag ställa kontrollfrågan om gluten. 

Du är förstås glutenfri. Borde nog vara vetefri för det kanske är en reaktion på ett annat protein. 

Det finns en korsreaktionsmöjlighet mellan gluten/vete och kakao. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2659909/

a diagnosis of deficiencies related to malabsorption of iron, folic acid, vitamin B12 and vitamin D. It is increasingly identified as a cause for early or refractory osteoporosis. Occasionally, celiac disease presents with cutaneous manifestations alone. 

Described here is a case of a 24-year-old woman who presented with intermittent urticaria and gastrointestinal complaints. She was found to have celiac disease on small-bowel biopsy. Both her gastrointestinal symptoms and urticaria resolved when she was put on a gluten-free diet, suggesting that her urticaria was a cutaneous manifestation of celiac disease.

• Like 1

Ja jag är glutenfri sen feb 2014. Har inte fallit tillbaka en enda gång, jag har mått så oerhört bra på LCHF kosten

Har tagit prov för ca. 4 år sen på gluten och mjölkprotein som var negativt. Nu har läkaren tagit något slags prov på om det skulle vara allergi av något slag. Men det var negativt.

Den enda "last" som jag har är fin mörk choklad. Men den får vara nu ett tag.

• Like 2

Färgar du håret?

Nej, jag är grå som en råtta :-)

Tanken är bra, och som gammal frissa så vet jag vad det kan ställa till med.

Jag har rensat ut all skit vad som gäller hår och hudvård sedan 4 år. Använder rena enkla produkter.

Vatten, olivtvål, arganolja, Maria Åkerbergs produkter som är naturliga, deo utan aluminium och alkohol.

Nä detta är en gåta för mig, nässelutslag beror ju på att histaminer frigörs, så det jag gör nu är att äta antihistaminer samt mat som innehåller lite histaminer. Det värsta är ju att mycket av det jag åt var histaminrikt, tyvärr

• Like 2

Jag fick en liknande reaktion några vintrar. Upptäckte att det kom när jag ätit färskpressad citron eller apelsin ofta under en period.

Jag hoppas också på att detta bara är tillfälligt. Äter aldrig apelsin men lite citron och ibland vit grape, men har hållit mig borta från det ett tag nu.

Är iallafall lite bättre idag och kommer att fira nyår med vatten :-) till det så blir det sötpotatis, oxfilé och beasås.

Önskar er alla ett Gott Nytt År!

• Like 2

Nej, jag är grå som en råtta :-)

Tanken är bra, och som gammal frissa så vet jag vad det kan ställa till med.

Jag har rensat ut all skit vad som gäller hår och hudvård sedan 4 år. Använder rena enkla produkter.

Vatten, olivtvål, arganolja, Maria Åkerbergs produkter som är naturliga, deo utan aluminium och alkohol.

Nä detta är en gåta för mig, nässelutslag beror ju på att histaminer frigörs, så det jag gör nu är att äta antihistaminer samt mat som innehåller lite histaminer. Det värsta är ju att mycket av det jag åt var histaminrikt, tyvärr

Bra, då har du redan koll på den biten!

Sen så.. så måste jag nästan bli djävulens advokat.. så jag säger, histaminintollerans är en sak.. histaminutsöndring typ Urtikaria är något annat!?

Om jag inte är helt fel underättad så är knappast urtikaria ett symptom på Histaminintollerans.. iallafall om så är fallet så får man symptomen i magtarmkanalen?

Histaminutsöndring i sådan omfattning att man får Urtikaria.. dvs nässelutslag är som regel en allergisk reaktion.

Histamin är ett kroppseget hormon och vi kan få det via födan.. det är lixom två olika saker.. för de flesta så bryts exogent histamin via födan ner i magtarmkanalen, med ett specefikt ensym.

Vissa.. rätt få, har rätt lite sådant ensym.. som regel leder det då till magtarmproblem.. det finns sådant ensym att köpa och inta tillsammans med histaminrik föda.. Daosin heter det!

I förstone bör man leta efter orsaken till Urtikaria utvärtes, i nästa steg i form av någon allergisk reaktion.. sist bland histaminintollerans.

• Like 1

Bra, då har du redan koll på den biten!

Sen så.. så måste jag nästan bli djävulens advokat.. så jag säger, histaminintollerans är en sak.. histaminutsöndring typ Urtikaria är något annat!?

Om jag inte är helt fel underättad så är knappast urtikaria ett symptom på Histaminintollerans.. iallafall om så är fallet så får man symptomen i magtarmkanalen?

Histaminutsöndring i sådan omfattning att man får Urtikaria.. dvs nässelutslag är som regel en allergisk reaktion.

Histamin är ett kroppseget hormon och vi kan få det via födan.. det är lixom två olika saker.. för de flesta så bryts exogent histamin via födan ner i magtarmkanalen, med ett specefikt ensym.

Vissa.. rätt få, har rätt lite sådant ensym.. som regel leder det då till magtarmproblem.. det finns sådant ensym att köpa och inta tillsammans med histaminrik föda.. Daosin heter det!

I förstone bör man leta efter orsaken till Urtikaria utvärtes, i nästa steg i form av någon allergisk reaktion.. sist bland histaminintollerans.

Tack för dina synpunkter, de får mig att fundera ett varv till. 

Jag tycker att min mage fungerar bra, har regelbundet ätit surkål och druckit benbuljong som jag gör själv, och magen känns helt lugn och bra, men man kanske inte känner allt utan att problemet ändå finns där.

Jag har läst om Daosin och funderat på det. Sen har läkaren tagit någon form av blodprov för att se om jag hade någon allergi, provet var negativt. Jag bad honom om att ta för ägg för att jag äter mycket av det. Och är ÄGGBEROENDE (iallafall av gulan).

Då återstår utvärtes. Här blir jag vilsen.

Men jag får fundera. Det är iallafall bättre nu med histamintabletter och lite hydrokortisonsalva och ensidig kost :rolleyes: .

Tack för ditt inlägg  :)

• Like 1

Pälsdjur ?

Mögel i huset ? Damm. Kvalster. 

Hyacinter ?

Inga pälsdjur, träffar knappt djur alls, bara äter dem  :P

Inget mögel (vad vi vet) grannen är mögelallergiker och känner inget hos oss.

Damm och kvalster? skulle tro att det finns trots relativt rent hus  :rolleyes:

Inga hyacinter när det bröt ut men har haft 2 st vita över julen som nu har kastats ut.

Tack för engagemanget.

• Like 1

Är det någon som vet vad en vårdcentral tar för allmänt prov när de ska kolla en eventuell allergi?

Jag får kanske ringa och ta reda på det. Jag vet bara att jag bad dem ta på ägg. Provet var som sagt negativt.

Funderar på (eller önskar) att det är en sorts utrensning som kroppen håller på med, för jag tycker ändå att jag är väldigt medveten om vad jag äter och använder.

Kan det vara möjligt efter 3-4 år med ny kost och nya hygienprodukter?

Kan också nämna att jag har inget amalgam i munnen sen 25 år. Har några rotfyllningar och annan plast som det lagade med istället.

Är det någon som vet vad en vårdcentral tar för allmänt prov när de ska kolla en eventuell allergi?

Jag får kanske ringa och ta reda på det. Jag vet bara att jag bad dem ta på ägg. Provet var som sagt negativt.

Funderar på (eller önskar) att det är en sorts utrensning som kroppen håller på med, för jag tycker ändå att jag är väldigt medveten om vad jag äter och använder.

Kan det vara möjligt efter 3-4 år med ny kost och nya hygienprodukter?

Kan också nämna att jag har inget amalgam i munnen sen 25 år. Har några rotfyllningar och annan plast som det lagade med istället.

"Pricktest, test för att diagnostisera allergi. Allergenextrakt samt histamin och natriumkloridlösning förs in strax under överhuden och utslaget noteras.

I Sverige innehåller en s.k. standardpanel vanligtvis björk, timotej, gråbo, katt, häst, hund, husdammskvalster (D. pteronyssinus och D. farinae) samt mögel (Cladosporium och Alternaria)"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pricktest

Har vi en diskuterat Keto rash ?

Hudutslag pga ketos.

Utrensning tycker jag också låter bra.

Överväg om du ska ta ett privat prov på tex Werlabs. 

Tack för dina tankar :)

Nej vi har inte varit inne på keto rash. Kan det komma efter nästan 3 år? Mina utslag är inte som plitor men det kanske inte ketoutslag är?

Jag har varit mycket mer strikt de första två åren än det senaste året men har nog aldrig legat över 20-40 g/dag förutom några dagar i månaden då en halv mörk chokladkaka slinker ner på ca.15-20g extra den dagen. Nu äter jag lite mer sötpotatis och rotfrukter samt honumgsmelon.

Utrensning är nog vad jag helst önskar att det är  :) 

Har inte tänkt på Werlabs men det kanske är en utväg, men tycker nog att den svenska sjukvården ska kunna hjälpa mig med något  :angry: .

Jag har köpt Werlabs hälsotest i två år och det tycker jag är bra. Har inte haft några större avvikelser förutom högt kolesterol, vilket jag högaktningsfull skiter fullständigt i.

• Like 1

"Pricktest, test för att diagnostisera allergi. Allergenextrakt samt histamin och natriumkloridlösning förs in strax under överhuden och utslaget noteras.

I Sverige innehåller en s.k. standardpanel vanligtvis björk, timotej, gråbo, katt, häst, hund, husdammskvalster (D. pteronyssinus och D. farinae) samt mögel (Cladosporium och Alternaria)"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pricktes

Här får jag nog be om ursäkt för jag är otydlig, det ser jag nu.

Jag var på vårdcentralen och de tog ett blodprov som skulle visa om jag hade någon allergi, för att de skulle ha något att gå på om de skulle skriva en remiss till hud. Det provet var negativt.

Min undran var om någon visste vad det är för prov?

Förhoppningsvis får jag göra lite mer tester om detta håller sig kvar.

• Like 2

Nu har jag fått hem Daosin som jag ska försöka testa.

Men jag är lite rädd för att ändra i kosten :(. Det har varit lugnt i ett par dagar nu.

Kanske det beror på hydrokortisonsalvan som jag smörjer med.

Jag vet att det inte är bra men vill ha lite lindring, jag ska trappa ned den så att den fasas ut.

Jag återkommer när jag testat Daosin.

Vid blodprov letar man efter allergiantikroppar.. och jag antar att det man letar efter är de samma som vid pricktestet.

Ändra inte flera saker samtidigt.. för då vet du inte vad som gör vad.

Har oxå testat Daosin.. det gjorde ingen nytta.

• Like 1