Jump to content

Soja


Skymning
 Share

Recommended Posts

Jag har funderat på att ta bort mejerier (utom Smör) helt ur min kost. Främsta orsaken är att jag går och äter av det i tid och otid när det finns hemma i kylskåpet. Då viktminskning var mitt främsta skäl till att börja med LCHF vill jag så klart fortsätta gå ner, men med småätandet fungerar det inte i längden.

 

Kokosmjölk och -grädde känns så klart givet som alternativ, men har även hittat en hel del osötade "mejerier" gjorda på soja. Problemet är när jag söker på huruvida det är nyttigt eller inte; Veganerna höjer det till skyarna medan veganmotståndarna säger att det är otjänlig människoföda som förstör djunglerna. Dock så kommer sojan i produkterna jag hittade från Frankrike, så förmodar att regnskogen är förskonad där.

 

Men till min fråga: Är sojaprodukter okej när de innehåller mindre kolhydrater än vanliga mjölkprodukter? Där fanns några med tillsatt socker men de har jag inte för avsikt att använda mig av. Tänker att de saknar mjölksocker och mjölkprotein också, som jag förstått inte är särskilt nyttigt i för stora mängder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Soja är giftigt! Så ät det inte.

 

Keith Lierry skriver i sin bok The Vegetarien Myth om problemen med soja. Bland annat så påverkar det hjärnan och minnet negativt - hon berättar att det bland veganer är vanligt med problem med minnet. Sojaprotein innehåller dessutom fytoöstrogen (eller fungerar som ett fytoöstrogen), det fungerar alltså som ett preventivmedel (soja har också använts som preventivmedel, dessutom använder tydligen manliga munkar det (tofu) för att det förenklar att leva i celibat). Lierry skriver också om att veganer har svårare att bli gravida och att dom oftare har störningar i menscykeln.

 

Veganer är inte en särskilt tillförlitlig källa till information ;-) Kolla hur dom dissar kor...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag är också inne på att försöka få bort mejerierna så mycket som möjligt.

 

Har läst på om insulinindex senaste dagarna och förstått på riktigt nu att mejerier verkligen kan 

bromsa önskad viktnedgång.

 

Mejerierna förgyller ju det mesta med matlagning och tilltugg. Älskar ost.

 

Jag vill också gärna ha tips på alternativ förutom kokosgrädde och majonnäs.

Soja verkar ju inte vara så nyttigt. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Problemet är ju att forskningen på soja är ungefär lika nyanserad  som "kött-är-farligt" forskningen. I slutändan tror vi på det som passar oss bäst.

 

Jag har inte tänkt leva på enbart soja. Jag använder inte mejerier i matlagningen dagligen heller, men finns det grädde i kylen dricker jag den, så grädde har visat sig vara ritkigt dåligt... Inte så nyttigt heller, om man ska tro på viss, ev. onyanserad, forskning...  :wacko:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet är ju att forskningen på soja är ungefär lika nyanserad  som "kött-är-farligt" forskningen. I slutändan tror vi på det som passar oss bäst.

 

 

 

Om man tycker att soja-olja är en dålig produkt, så är det inte särskilt konstigt att dra slutsatsen att restprodukten från soja-olje-framställningen som alltså behandlas ännu mer än soja-oljan inte kan vara lämpligt att äta.

 

Tycker inte riktigt att man kan jämföra kött, som vi har ätit under hela vår evolution, med en produkt som framställs kemikaliskt och som vi inte har ätit av mer än några decennier.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det är inte så lätt att ersätta mejerier. Jag kan trösta dig med att om du håller dig ifrån dem i några veckor så minskar suget efter dem och du kanske kan använda lite då och då, när det verkligen gör sitt, tex i en sås eller gratäng. Det är skillnad på tillagad mejeri och rå/kall.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jag slutade med mjölkprodukter för några år sedan nu. Tyckte verkligen först att det blev tristare mat utan ost och grädde. Men efter något år hade jag hittat så mkt nytt som är gott. Precis som när man ersatte socker och mjöl tidigare. Nu gör jag ofta pesto-varianter som tex spenat eller grönkålspesto (utan ost) eller goda majonäsbaserade röror eller kryddsmör . Tycker nu att grädde och ost känns fel i kroppen efter bara några dagar, så ofta blir det en ostdag och sen inser jag att det blir godare utan.

Egentligen ersätter jag inte längre mejerierna, utan komponerar lite andra måltider helt enkelt, så mejerierna glöms bort :).

 

Mejerierna blir lätt så mkt extra energi som jag inte behöver dessutom.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

I den här föreläsningen på kostdoktorn http://www.kostdoktorn.se/medlem/forelasningar/ballerstedt

 

finns uppgifter om omega 6 innehållet i soya, inte upplyftande.

 

En del använder havre-baserade ersättare för mjölk och cf. Havremjölken ligger runt 3% kolisar. 

 

Kanske kan du söka efter get- och fårmjölks baserade ersättare. Vet inte om även dessa triggar insulin som vasslet från komjölk. I vart fall har de rätt sorts kasein A2. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...