Guest Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Jag kan inte hålla mig längre. Det här behöver en tråd. Jag var vegan mellan 2015-2016 (runt årskiftet) i 4-5 månader innan jag gav upp. Till en början kändes allt bra men med tiden kände jag mig bara mer slö/trött. När jag sen "tvingade" i mig kyckling på restaurang pga. kunde inte få veganskt, vi var hungriga och jag ville inte tvinga oss att lämna, så åt jag kyckling. Därefter tog det inte lång tid innan jag smått började äta kött (kyckling) igen. Exakt varför jag blev slö/trött kan jag bara spekulera i, men det var säkert B12. För mig var det en konstig upplevelse då socker (i någon form) alltid gör en pigg (typ ha godis vid prov för hålla sig alert) även om jag senare lärt mig att det snabbt går ner igen. Hur som helst. Veganism. Senaste månaderna har jag varit fram och tillbaka med kött/lågkolhydrat. Haft svårt att äta kött, inte bara för smak utan för alla tankar som snurrar i huvudet när jag försöker äta det. Såg denna video av en kanske snart ex-vegan: Nu var jag långt ifrån vegan i flera år men under min "korta" period märkte jag att jag inte mådde som jag skulle. Jag tänkte konstant på mat men det här får jag säga inte är unikt för veganism, om jag äter fettsnålt men ändå kött så tänker jag också på mat hela tiden. Testade så sent som igår att äta mer lite fettsnålt för "ge plats" åt potatis och jag blev inte alls tillfredsställd och kunde inte sluta tänka på när jag skulle äta igen... Sen kanske jag ska nämna att jag nådde min toppvikt som vegan. Jag har aldrig någonsin vägt så här mycket i hela mitt liv och då har jag ändå haft ett förflutet där jag rent ut sagt stoppat i mig så mycket skräp (glass, godis, kakor, chips) så jag spytt. Helt sjukt egentligen. Vikten har stått still sen jag slutade vara vegan. Pendlat något kilo upp och ner pga. inte hållit fast vid lågkolhydrat. Nu är jag mer övertygad än någonsin om att lågkolhydrat är rätt för mig. Mitt "test" igår blev ett uppvaknande. Sen råkade jag snubbla över denna video idag och vet inte om jag ska skratta eller gråta... Tänkte vi kunde gå igenom knäppa grejer som veganer säger. 1. Människor är inte omnivorer (allätare), de är herbivorer (växtätare). Även hört frukterianer, vad fan det nu är. 2. Hjärnan behöver glukos för fungera. 3. Kroppen drivs av glukos. Kolhydrater är kroppens främsta energikälla. 4. Animalier ger dig cancer, hjärtproblem och diabetes. 5. Djuren vi äger får tillskott av B12, därför får inte köttätare i sig B12 på naturlig väg (via kött) heller. 6. Man kan äta hur mycket man vill (tills man blir proppmätt) på vegankost så länge det är "whole foods" (mao frukter, grönsaker, potatis etc.). 7. Vegansk ketogen kost är bättre än ketogen kost med animalier, men HC (mycket kolhydrater) är att föredra. 8. Att hamna i ketos är ett svälttillstånd och farligt. 9. Hundar kan också äta veganskt. FLERA veganer ger sina hundar vegansk kost. 10. Om alla människor blev veganer skulle ingen behöva svälta. Det finns garanterat mer tokigheter men det här var i varje fall 10. Fyll på och diskutera gärna. Veganism känns inte alls stor i ens vardag (vilket troligen beror på att extremt få sett till mänskligheten faktiskt är veganer) men på YouTube känns det som var och varann är vegan samt predikar om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Kan tillägga att jag också har hund men aldrig någonsin gett honom vegansk kost. Trodde det var ett skämt första gången jag hörde det. Min hund får inte ens kommersiellt torrfoder (vilket också är SKIT) utan äter BARF/färskfoder. Har en kusin som är vegan och tydligen gav hon förra hunden vegansk kost och nu är hunden död (dog för ett tag sedan). Hunden hade dock hälsoproblem sen tidigare men jag bara ryser av tanken att veganska kosten fick bägaren att rinna över. Självklart kommenterade jag aldrig det pga. vill inte hamna i bråk med släkt. Känns dock för jävligt rent ut sagt att kalla sig djurvän men inte ens behaga att ge sitt djur vad den är menad att äta. Att experimentera med sig själv är en sak, vi kan själva avbryta när vi känner att det gått för långt/fel. Våra husdjur kan INTE göra det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Gu va jag skrattade av den videon, helskön kille, tack Gäst! Videon har ett allvarligt budskap som säkerligen känns tungt för vissa. För övrigt bra tankar från dig. Några aspekter som skrämmer mig: - Odling läcker typiskt näring till dricks- och fiskevatten, - Odling urlakar typiskt jorden, - Folk manipulerar siffror för att få positiv opinion kring odling, t ex bortser från näringsinnehåll och biotillgänglighet etc etc, - Åker är ockuperat demolerat land, inga människor kan leva där och knappt några djur, jämfört med naturbete... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Jag måste erkänna att veganism tillhör ju inte någon av de mer extrema dieterna jag hört talas om. För mig verkar snarare Veganism vara ett politiskt ställningstagande och inte så mycket en diet som en livsstil. Lite som vi vill att LCHF ska ses. Men LCHF ses ju i de flesta kretsar som en extrem diet också. Jag är glad att det fått sådant bra fotfäste i Sverige som det ändå har, annars hade jag nog vägt 50 kg mer än jag gör nu vid det här laget... För jag visste att LCHF var jättefarligt!! Jag äter mycket grönsaker. Gör det mig till en miljöbov? Vegankost utan spannmål och potatis, med inslag av viltkött känns ganska nyttig tycker jag. Och inga djur utnyttjas på ett dåligt sätt utan lever i stället som de naturligt skulle tills de dör då det stora elaka rovdjuret människan kommer och skjuter det. Eh... är det detta som är Paleo? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Många vitaminer och mineraler är fettlösliga. Levern behöver animaliskt fett för att tillverka kolesterol - Den viktigaste byggstenen för celler, hormoner och immunförsvaret. Vegetabiliskt fett förslår inte. Det går att utesluta kött men får man inte i sig animaliskt fett tex smör/grädde så blir det problem på sikt vilket de flesta veganer och fettskrämda fått erfara. Immunförsvaret blir svagare. Hud, leder och tänder blir sämre eftersom kroppen inte kan reparera celler och ta upp kalcium och andra mineraler och vitaminer. Osv. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Bra att du BARFar hunden. - Det är det ENDA normala för en hund! Jag var dum nog att ge min hund torrfoder först - men så en dag så sa hon ifrån ordentligt - totalvägrade alla typer av torrfoder i flera daga. Då fattade jag galoppen - nu är hon BARFad i många år. Hennes hälsa är jättebra - vi är ute och går flera kilometer och hon är fortfarande snabb och leker gärna med yngre hundar! - Hon är ingen ungdom längre - blir 15 år snart, ingen som ser henne kan fatta att hon är så gammal! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 2, 2017 Share Posted January 2, 2017 Jag menar att Veganism är att likna vid en sekt - man håller fast vid sin lära - fastän den bevisligen är skadlig i längden för kroppen och vår jord. Du är inte vegan om du äter något animaliskt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted January 3, 2017 Popular Post Share Posted January 3, 2017 Jag laser ibland veganers åsikt (facebookkompis med han "köttfri måndag", kollar in vegan.ifokus ibland oxå). Undviker numera att diskutera; vi har så väsensskild världsbild att det inte fungerar. Åtminstone på vegan.ifokus handlar det om etik. "Vi kan välja att inte utnyttja djur." Någon (som orkar diskutera med dem) har nämnt rovdjur, som räv. För en räv är det ok. Så jag tror att skillnaden I världsbild är Vegan: Räven gör fel, men har inte vår förmåga att skilja på rätt och fel, så det är ok. Vi, däremot, kan välja att inte äta djur. Jag: Räven gör rätt. Den ingår I den ekologiska balansen som rovdjur, och det gör vi också. Vi kan välja att äta vegetariskt, men det är inte mer högtstående eller mera rätt. Att rubba den ekologiska balansen leder till konsekvenser. Jag har inte diskuterat dessa mina uppfattningar om världsbilder, men vad tror ni? 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vivisfaxarn Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Vad är BARF och var köper man det? Är det fryst och kräver stor frys, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Vad är BARF och var köper man det? Är det fryst och kräver stor frys, eller? BARF står för Biologiskt Anpassad Rå Föda. Det kan innebära råa köttdelar men även "färdigkomponerat" färskfoder (allt nermalet och vitaminiserat). Viktigt att komma ihåg är att de (till skillnad från oss många ggr) inte bara ska äta en del av djuret samt ben. Vår hund äter VOM (Vom og Hundemat) som bas. Ibland köper jag råa kycklinghalsar (dessa är bland de mjukaste benen och jag har en glupsk hund). Ibland får han även smaka tillagat kött från våra tallrikar om det är okryddat och givetvis inga (tillagade) ben. Du blir även nån motor och andra grönsaker ibland. Förutom VOM finns det märken som Mush och Sund Hundmat. De packar olika. VOM finns som 500 g och 5 kg korvar. Mush som 500 g, 800 g och 3 kg korvar eller bullar. Sund Hundmat kommer i 500 g, 800 g och 3 kg förpackningar. Länkar: http://vomoghundemat.no/se/ http://www.mushbarf.com/sv http://www.sundhundmat.se/ Jag har pressad ekonomi och måste därför köpa VOM (köper 5 kg korvarna pga. billigast). Hade nog köpt Sund Hundmat annars eftersom de tar avstånd från intensivuppfödning, och använder därför inte råvaror från t.ex. gris och kyckling. Köttet i deras produkter kommer enbart från områden där djuren haft fri tillgång till utevistelse på betesfält varje dag, året runt. Så trots att det inte är svenskt så verkar det onekligen bäst. VOM är norskt och Mush är finskt för övrigt. Det finns även ett annat märke som jag inte nämnt, nämligen Bravo Hundfoder. Anledningen till att jag inte nämner dessa är för att mer än 50% består av grönsaker. Inget fel på grönsaker (ge gärna lite ibland) men över 50% grönsaker är för mycket, hunden bajsar väldigt mycket/ofta (men inget dåligt bajs!) och eftersom mer än 50% är grönsaker så är det inte så billigt heller. Bravo Hundfoder är annars svenskt men svenskt garanterar inte bra kött eftersom det inte är KRAV-märkt. Köttet som innehåller vilt kan även innehålla hagel. OBS! Bravo Hundfoder har två sorters färskfoder, helfoder med spannmål och helfoder utan spannmål med grönsaker. Givetvis har jag inte testat spannmål för det är inget hundar ska äta. Även VOM säljer en korv som innehåller ris men det är bara en sort, övriga sorter är alla fria från ris inkl. den för valpar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Det finns olika märken på BARF-hundmat. Du köper den i djuraffären. Maten är frusen och ligger i butikens frysdisk. Jag köper för det mesta de frusna "korvarna" som består enbart av olika sorters köttråvaror och kompletter med en del grönsaker och kokta korngryn samt tillskott av laxolja. Har även handlat hundmat från Mälardalens färskfoder som levererar enligt schema. Passar den som bor i Stockholm med omnejd. http://www.m-farskfoder.nu - har ett eget märke som heter Bravo och ett stort sortiment. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Det finns olika märken på BARF-hundmat. Du köper den i djuraffären. Maten är frusen och ligger i butikens frysdisk. Jag köper för det mesta de frusna "korvarna" som består enbart av olika sorters köttråvaror och kompletter med en del grönsaker och kokta korngryn samt tillskott av laxolja. Har även handlat hundmat från Mälardalens färskfoder som levererar enligt schema. Passar den som bor i Stockholm med omnejd. http://www.m-farskfoder.nu - har ett eget märke som heter Bravo och ett stort sortiment. Bravo har också mycket rent kött i en hel del produkter, det är i allafall så hos Mälardalens färskfoder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Bravo har också mycket rent kött i en hel del produkter, det är i allafall så hos Mälardalens färskfoder. Antar du skulle citera mig men du citerade dig själv istället. Ja, Bravo Hundfoder säljer även rent kött (Mush gör också detta) om man istället vill blanda själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Gu va jag skrattade av den videon, helskön kille, tack Sockerråttan! Videon har ett allvarligt budskap som säkerligen känns tungt för vissa. För övrigt bra tankar från dig. Några aspekter som skrämmer mig: - Odling läcker typiskt näring till dricks- och fiskevatten, - Odling urlakar typiskt jorden, - Folk manipulerar siffror för att få positiv opinion kring odling, t ex bortser från näringsinnehåll och biotillgänglighet etc etc, - Åker är ockuperat demolerat land, inga människor kan leva där och knappt några djur, jämfört med naturbete... Det läskiga är att jag känner igen mig i honom trots att vi är mycket olika. Jag har inte hållit på så länge som han men hans tankar och argumentation "med sig själv" känner jag så väl igen. Man försöker övertyga sig själv att man gör rätt i att äta kött, eller också inte. Fram och tillbaka. För man känner skuldkänslor för delta, främst i den stora kommersiella köttindustrin med dålig djurhållning. Sen givetvis är det så att veganer propagera med det värsta exemplaren, inte visar de gräsbetes kor (då kommer argumentet "mord är mord" fram istället). Vad jag har förstått, gräsbetes eller ej, så har kor det bättre än både grisar och höns (i Sverige). Exakt varför vet jag inte men antar det har med mjölkningen att göra, en ko som inte mår bra mjölkar sämre eller nått. Jag måste erkänna att veganism tillhör ju inte någon av de mer extrema dieterna jag hört talas om. För mig verkar snarare Veganism vara ett politiskt ställningstagande och inte så mycket en diet som en livsstil. Lite som vi vill att LCHF ska ses. Men LCHF ses ju i de flesta kretsar som en extrem diet också. Jag är glad att det fått sådant bra fotfäste i Sverige som det ändå har, annars hade jag nog vägt 50 kg mer än jag gör nu vid det här laget... För jag visste att LCHF var jättefarligt!! Jag äter mycket grönsaker. Gör det mig till en miljöbov? Vegankost utan spannmål och potatis, med inslag av viltkött känns ganska nyttig tycker jag. Och inga djur utnyttjas på ett dåligt sätt utan lever i stället som de naturligt skulle tills de dör då det stora elaka rovdjuret människan kommer och skjuter det. Eh... är det detta som är Paleo? Stämmer bra att veganism är mer en livsstil än diet. Grunden till veganism ligger i att inte exploatera djur på något sätt, så långt det är möjligt. Problemet är att inte exploatera djur alls innebär avstå från animalier och i vissa fall, avstå från husdjur samt boskapsdjur. På YouTube handlar dock veganism om mycket mer än djuren. Där verkar det bokstavligt talat krylla av självutnämnda hälsogurus som påstår att äta veganskt är det bästa man kan göra för hälsan. Ät obehindrat av vegetabilier, frukt, stärkelserik mat, spannmål etc. Just vegetabilier är vi väl alla rörande överens om inte är något dåligt utan bra. Frukt är väl inte fy skam heller även om det är värdelöst att försöka äta sig mätt på det. Stärkelserik mat och spannmål är dock det som skiljer veganism från säg Paleo. Jag gillar också tanken på äta vilt men vi kan inte alla äta vilt. Då behöver de bli fler. Det centrala är ju faktiskt hur djuren lever när de faktiskt lever (och givetvis slaktens tillvägagång). Visst vore det idealiskt om alla jagade och åt sitt eget kött men vi lever ju i ett modernt samhälle där det inte riktigt fungerar så. Många vitaminer och mineraler är fettlösliga. Levern behöver animaliskt fett för att tillverka kolesterol - Den viktigaste byggstenen för celler, hormoner och immunförsvaret. Vegetabiliskt fett förslår inte. Det går att utesluta kött men får man inte i sig animaliskt fett tex smör/grädde så blir det problem på sikt vilket de flesta veganer och fettskrämda fått erfara. Immunförsvaret blir svagare. Hud, leder och tänder blir sämre eftersom kroppen inte kan reparera celler och ta upp kalcium och andra mineraler och vitaminer. Osv. Ja, men mejerier är väl knappast bäst ur näringssynpunkt. Bra kött är bättre källa på animaliskt fett. Stor del av jordens befolkning tål som känt inte mejerier. Bara vi här i norra Europa som anammat det och anpassningsbara som vi är har vi anpassat oss till att konsumera det. Bra att du BARFar hunden. - Det är det ENDA normala för en hund! Jag var dum nog att ge min hund torrfoder först - men så en dag så sa hon ifrån ordentligt - totalvägrade alla typer av torrfoder i flera daga. Då fattade jag galoppen - nu är hon BARFad i många år. Hennes hälsa är jättebra - vi är ute och går flera kilometer och hon är fortfarande snabb och leker gärna med yngre hundar! - Hon är ingen ungdom längre - blir 15 år snart, ingen som ser henne kan fatta att hon är så gammal! Det tog lite tid innan jag hoppade på tåget också. Blev rekommenderad Royal Canin av uppfödaren och först åt han det men sen ratande han det (när vi gick från valpfoder till vuxenfoder). Testade olika torrfoder, vissa åt han och andra vägrade han. Tillslut började jag forska på ämnet och insåg att torrfoder inte vad det minsta naturligt egentligen. I början kokade vi en hel de ris och fisk pga. magproblem men när jag började köpa färskfoder försvann alla magproblem och han har aldrig någonsin ratat sitt färskfoder. Så glad att jag inte lyssnade på alla "förstå sig påare" som menar att hundar alltid försöker tämja på gränserna genom att rata sin mat. Som om de ratade sin mat som trotsiga tonåringar. Vilket skitsnack. Han har aldrig någonsin ratat riktig mat. Han har till större delen av sitt liv ätit BARF som tur är. Idag är han 10,5 år och ingen förstår att han är så gammal heller. Inte ens JAG förstår hur snabbt tiden gått. Han är så pigg och glad och jag tänkte vi kunde spendera 10 år till. Jag lovar att han ska få äta det bästa bara han stannar hos mig. Jag menar att Veganism är att likna vid en sekt - man håller fast vid sin lära - fastän den bevisligen är skadlig i längden för kroppen och vår jord. Du är inte vegan om du äter något animaliskt! Jag vet inte vad som är mest skadligt för vår jord. Dock gör vi betydligt fler skadliga saker för vår jord än att äta. Jag laser ibland veganers åsikt (facebookkompis med han "köttfri måndag", kollar in vegan.ifokus ibland oxå). Undviker numera att diskutera; vi har så väsensskild världsbild att det inte fungerar. Åtminstone på vegan.ifokus handlar det om etik. "Vi kan välja att inte utnyttja djur." Någon (som orkar diskutera med dem) har nämnt rovdjur, som räv. För en räv är det ok. Så jag tror att skillnaden I världsbild är Vegan: Räven gör fel, men har inte vår förmåga att skilja på rätt och fel, så det är ok. Vi, däremot, kan välja att inte äta djur. Jag: Räven gör rätt. Den ingår I den ekologiska balansen som rovdjur, och det gör vi också. Vi kan välja att äta vegetariskt, men det är inte mer högtstående eller mera rätt. Att rubba den ekologiska balansen leder till konsekvenser. Jag har inte diskuterat dessa mina uppfattningar om världsbilder, men vad tror ni? Jag diskutera inte med veganer heller (kanske för jag inte riktigt vetat vad jag står) men jag lyssnar och läser ändå mycket där veganer debatterar. Visst är det problematiskt att se så olika på djur och människor. Ena stunden ska vi likställa de med oss men vi ska ändå inte agera efter vår biologi som de gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Jag laser ibland veganers åsikt (facebookkompis med han "köttfri måndag", kollar in vegan.ifokus ibland oxå). Undviker numera att diskutera; vi har så väsensskild världsbild att det inte fungerar. Åtminstone på vegan.ifokus handlar det om etik. "Vi kan välja att inte utnyttja djur." Någon (som orkar diskutera med dem) har nämnt rovdjur, som räv. För en räv är det ok. Så jag tror att skillnaden I världsbild är Vegan: Räven gör fel, men har inte vår förmåga att skilja på rätt och fel, så det är ok. Vi, däremot, kan välja att inte äta djur. Jag: Räven gör rätt. Den ingår I den ekologiska balansen som rovdjur, och det gör vi också. Vi kan välja att äta vegetariskt, men det är inte mer högtstående eller mera rätt. Att rubba den ekologiska balansen leder till konsekvenser. Jag har inte diskuterat dessa mina uppfattningar om världsbilder, men vad tror ni? De sätter samma värde på djur och människor, vilket gör att de upplever den behandling vi ger djur som vi hade upplevt det om det varit människor. LCHF är för de flesta ett sätt att gå ner i vikt. För dem är fördelningen fett, proteiner och kolhydrater viktigare än något annat och varifrån köttet kommer mindre viktigt. För den som äter LCHF av andra hälsoskäl, kan jag se ett tänk när det kommer till just djurens hälsa och rätt som liknar veganens, även om vi ser oss själva stå över dem och käkar upp dem. Men vi vill att djuren ska ha haft det bra och ätit rätt mat. Sen när utomjordingar kommer och börjar käka oss kanske vi omvärderar hur makthierakin i matpyramiden ser ut. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted January 3, 2017 Share Posted January 3, 2017 Jag diskutera inte med veganer heller (kanske för jag inte riktigt vetat vad jag står) men jag lyssnar och läser ändå mycket där veganer debatterar. Visst är det problematiskt att se så olika på djur och människor. Ena stunden ska vi likställa de med oss men vi ska ändå inte agera efter vår biologi som de gör. Inte jag heller. Jag kan förstå hur de känner men det är lite svårt att argumentera emot någons känslor. De är vad de är. Känslor är inte fel men vi har heller inte samma känslor. Jag känner att jag inte vill sluta äta kött då jag mår alldeles för bra på LCHF för det. Sen spelar det faktiskt inte någon roll om det är bra eller dåligt för miljön. Med LCHF har jag dragit ner så mycket på köttkonsumtionen att jag borde få ett miljöpris. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Inte jag heller. Jag kan förstå hur de känner men det är lite svårt att argumentera emot någons känslor. De är vad de är. Känslor är inte fel men vi har heller inte samma känslor. Jag känner att jag inte vill sluta äta kött då jag mår alldeles för bra på LCHF för det. Sen spelar det faktiskt inte någon roll om det är bra eller dåligt för miljön. Med LCHF har jag dragit ner så mycket på köttkonsumtionen att jag borde få ett miljöpris. Även om man inte frossar i kött på LCHF/Paleo som vissa tror så äter jag personligen mer kött. Det här beror dock på att jag tidigare i livet levde på mackor, kakor, bullar, godis osv. Köttet jag fick i mig var när jag väl åt mat med potatis eller på macka/pizza. Mest blev det väl mejerier i form av ost (standardpålägg). Så allt beror väl på vilken bakgrund man har. Osäker på vad du åt innan som gjorde att du hade högre köttkonsumtion men antar att det var en del panerat och fettsnålt. Tänker typ panerad torsk och fiskpinnar, chicken nuggets, schnitzel osv. Sen fettsnål sås och potatis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Även om man inte frossar i kött på LCHF/Paleo som vissa tror så äter jag personligen mer kött. Det här beror dock på att jag tidigare i livet levde på mackor, kakor, bullar, godis osv. Köttet jag fick i mig var när jag väl åt mat med potatis eller på macka/pizza. Mest blev det väl mejerier i form av ost (standardpålägg). Så allt beror väl på vilken bakgrund man har. Osäker på vad du åt innan som gjorde att du hade högre köttkonsumtion men antar att det var en del panerat och fettsnålt. Tänker typ panerad torsk och fiskpinnar, chicken nuggets, schnitzel osv. Sen fettsnål sås och potatis. Jag åt "som man ska". Tre mål mat om dagen och mellanmål. Kött till samtliga måltider... dvs. skinka och ost på frukostmackan, något kött till lunch och något annat kött till middag. Minst ett av mellanmålen var också macka med ost eller skinka... Nu äter jag inget smörgåspålägg alls. Äter bara två gånger om dagen. Ett av målen är en äggröra på två ägg. Middag ser ut som den gjorde förr (använder mycket nya recpt så inte riktigt som förr), bara det att jag inte har pasta, ris eller potatis till. Äter mer grönsaker till middagen i stället. Och mer fett så klart. Mycket mer fett. Så åtminstone en hel måltid mindre kött. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Såg någon punkt 7 i listan under filmen om ketogen vegansk kost. Finns det någon vegansk proteinkälla som innehåller tillräckligt lite kolhydrater för att kosten ska räknas som ketogen (jag utgår från att ketogent är mindre än 20 gram kolhydrater per dag). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Ja, men mejerier är väl knappast bäst ur näringssynpunkt. Bra kött är bättre källa på animaliskt fett. Stor del av jordens befolkning tål som känt inte mejerier. Bara vi här i norra Europa som anammat det och anpassningsbara som vi är har vi anpassat oss till att konsumera det. Jag ställer inte upp på någon dissning av mejerier. Smör och grädde tål i princip alla. Mjölk har vissa problem med men det har ofta att göra med att den är homogeniserad. Själv är jag bortskämd med att kunna köpa mjölk direkt från en gård. Det är big food som sprider ut massa trams om mjölk så att deras vete/havre/soja/mandel vällingar ska sälja bättre. Men om du vet och märker att du är känslig ska mejerier naturligtvis undvikas. Men ovan vällingar är ingen ersättning för det viktiga animaliska fettet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Jag åt "som man ska". Tre mål mat om dagen och mellanmål. Kött till samtliga måltider... dvs. skinka och ost på frukostmackan, något kött till lunch och något annat kött till middag. Minst ett av mellanmålen var också macka med ost eller skinka... Nu äter jag inget smörgåspålägg alls. Äter bara två gånger om dagen. Ett av målen är en äggröra på två ägg. Middag ser ut som den gjorde förr (använder mycket nya recpt så inte riktigt som förr), bara det att jag inte har pasta, ris eller potatis till. Äter mer grönsaker till middagen i stället. Och mer fett så klart. Mycket mer fett. Så åtminstone en hel måltid mindre kött. Jaha, du exkluderar ägg från "kött". Ägg är ju inte kött men som ex-vegan blir ju ägg animaliskt. ^^ Kanske ska satsa på lite omelett framöver. Gärna med massa grönsaker. Tips på god grönsaksomelett? Såg någon punkt 7 i listan under filmen om ketogen vegansk kost. Finns det någon vegansk proteinkälla som innehåller tillräckligt lite kolhydrater för att kosten ska räknas som ketogen (jag utgår från att ketogent är mindre än 20 gram kolhydrater per dag). Protein finns i linser, bönor, nötter och frön. Om du kan hamna i ketos genom att äta det vet jag inte. Fettkällor blir kokosolja, kanske fet kokosmjölk/kokosgrädde, oliver och olivolja. Även nötter och frön innehåller fett. Vad jag vet är det inte protein som gör att du hamnar i ketos utan fettet ihop med mycket lite kolhydrater. Protein ska det vara lagom av oavsett animaliskt eller ej. För mycket protein ska ju försvåra ketos. Jag ställer inte upp på någon dissning av mejerier. Smör och grädde tål i princip alla. Mjölk har vissa problem med men det har ofta att göra med att den är homogeniserad. Själv är jag bortskämd med att kunna köpa mjölk direkt från en gård. Det är big food som sprider ut massa trams om mjölk så att deras vete/havre/soja/mandel vällingar ska sälja bättre. Men om du vet och märker att du är känslig ska mejerier naturligtvis undvikas. Men ovan vällingar är ingen ersättning för det viktiga animaliska fettet. Fast det är ju sant att större delen av jordens befolkning inte tål mejerier. Det inkluderar nog även grädde. Smör är väl det enda som är lite speciellt eftersom de är koncentrerat fett. Grädde, även om mycket fetare än mjölk, innehåller ändå en del laktos. Osäker om det bara är laktos eller mjölkprotein som är största problemet, troligen laktos. Välling? Usch. Skulle inte ge mina barn välling. Efter bröstmjölk kommer grönsaksmos och fast föda. Ser ingen poäng alls med välling. Aldrig druckit välling själv men barnmat åt jag väl. Jag känner mig konstig i magen efter större mängder mejerier (smör exkluderat). Givetvis menar jag inte att man ska ersätta mejerier med vete, havre eller soja. Mandel är väl ingen bra ersättning heller även om det inte är fel om det passar till något. Föredrar nog kokos pga. krämigt och fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Jaha, du exkluderar ägg från "kött". Ägg är ju inte kött men som ex-vegan blir ju ägg animaliskt. ^^ Kanske ska satsa på lite omelett framöver. Gärna med massa grönsaker. Tips på god grönsaksomelett? Nej, jag jämställer ägg med kött. Men istället för ost och skinka på mackan hade jag ibland stekt eller kokt ägg. Så jag jämställde det med frukosten + mellanmålet. Hur jag än vänder och vrider på det så försvinner min tidigare lunch. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Jaha, du exkluderar ägg från "kött". Ägg är ju inte kött men som ex-vegan blir ju ägg animaliskt. ^^ Kanske ska satsa på lite omelett framöver. Gärna med massa grönsaker. Tips på god grönsaksomelett? Protein finns i linser, bönor, nötter och frön. Om du kan hamna i ketos genom att äta det vet jag inte. Fettkällor blir kokosolja, kanske fet kokosmjölk/kokosgrädde, oliver och olivolja. Även nötter och frön innehåller fett. Vad jag vet är det inte protein som gör att du hamnar i ketos utan fettet ihop med mycket lite kolhydrater. Protein ska det vara lagom av oavsett animaliskt eller ej. För mycket protein ska ju försvåra ketos. Fast det är ju sant att större delen av jordens befolkning inte tål mejerier. Det inkluderar nog även grädde. Smör är väl det enda som är lite speciellt eftersom de är koncentrerat fett. Grädde, även om mycket fetare än mjölk, innehåller ändå en del laktos. Osäker om det bara är laktos eller mjölkprotein som är största problemet, troligen laktos. Välling? Usch. Skulle inte ge mina barn välling. Efter bröstmjölk kommer grönsaksmos och fast föda. Ser ingen poäng alls med välling. Aldrig druckit välling själv men barnmat åt jag väl. Jag känner mig konstig i magen efter större mängder mejerier (smör exkluderat). Givetvis menar jag inte att man ska ersätta mejerier med vete, havre eller soja. Mandel är väl ingen bra ersättning heller även om det inte är fel om det passar till något. Föredrar nog kokos pga. krämigt och fett. Om man känner sig konstig i magen/mår illa när man äter fet mat, så beror det på att gallproduktionen inte är på topp som den ska vara. Om man i en period ätit litet fett så har gallan inte behövt jobba så mycket. När man sen börjar med mer fett så är gallblåsan "ovan" och behöver lite tid på sig att komma upp i en adekvat produktion av galla. Om man fortsätter att äta fet mat så normaliseras omhändertagandet av fettet i tarmen eftersom galla prodroduceras som den ska. -- Med andra ord att må illa är nomalt -- och det går över! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Nej, jag jämställer ägg med kött. Men istället för ost och skinka på mackan hade jag ibland stekt eller kokt ägg. Så jag jämställde det med frukosten + mellanmålet. Hur jag än vänder och vrider på det så försvinner min tidigare lunch. Nu förstår jag vad du menar. 3 mål blev 2 mål. Läste lite dåligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Om man känner sig konstig i magen/mår illa när man äter fet mat, så beror det på att gallproduktionen inte är på topp som den ska vara. Om man i en period ätit litet fett så har gallan inte behövt jobba så mycket. När man sen börjar med mer fett så är gallblåsan "ovan" och behöver lite tid på sig att komma upp i en adekvat produktion av galla. Om man fortsätter att äta fet mat så normaliseras omhändertagandet av fettet i tarmen eftersom galla prodroduceras som den ska. -- Med andra ord att må illa är nomalt -- och det går över! Missade dig. ^^ Även om jag ätit mindre fett så har jag inte ätit så fettsnålt. Jag må gilla sött men jag gillar fett också. När jag var vegan kunde jag inte hålla mig borta från allt fett så jag åt avokado, margarin (herregud!) och det "lilla" som finns i linser och bönor. Det var dock ett år sen jag var vegan så jag har ätit helt annat sen dess. Angående hantera fett. Visst har du rätt i att illamående kan vara en omställningsgrej. Märker det om jag tillåter mig äta tills jag själv vill sluta och det bara är fett och protein (åt ägg och bacon tidigare). Däremot mår jag inte just illa utan känner mig konstig i magen av mejerier. För jag känner mig inte alls konstigt när jag ätit rent smör (smör är ju mejerier men smör är det enda jag inte känner mig lustig på). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Nu ska jag inte överdriva heller, lite/ganska mycket grädde eller creme fraiche då och då gör inget. Men jag märkte att det blev på tok för mycket på LCHF-smörgåstårtan. Då hade jag alltså både creme fraiche och färskost samt grädde i själva brödet. Kände inte samma olust när jag bara åt grädde i grönkålen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Känslighet mot mjölk kommer nog ofta av mjölken homogensiserats samt att man under lång tid ätit sånt som ger läckande tarm t ex vete och soja. Att modern svensk mjölk är av typen A1 (moderna koraser) samt pastöriserad bidrar nog ytterligare till problemet. Vi har gått över ån efter vatten, och tappade tån på vägen Opastöriserad, ohomogeniserad, icke fettreducerad A2-mjölk (men även A1 för de flesta) tror jag är utmärkt lokalproducerad näring för väldigt många. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Känslighet mot mjölk kommer nog ofta av mjölken homogensiserats samt att man under lång tid ätit sånt som ger läckande tarm t ex vete och soja. Att modern svensk mjölk är av typen A1 (moderna koraser) samt pastöriserad bidrar nog ytterligare till problemet. Vi har gått över ån efter vatten, och tappade tån på vägen Opastöriserad, ohomogeniserad, icke fettreducerad A2-mjölk (men även A1 för de flesta) tror jag är utmärkt lokalproducerad näring för väldigt många. Hur sjutton vet man vad som är A1 och A2? Pappa påstår att opastöriserad är farligt eller dåligt... Förvåna mig inte alls att mjölken förändras med tiden, vetet har ju onekligen gjort det också. Ibland känns vi som labbråttor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Get o får ger A2. Vissa koraser ger A2, men mesta komjölken i Sverige är A1 tyvärr. Jag har mailat Skånemejerier för att försöka få tag i A2 men de har inte svarat. Har man tur finns det får- eller getmjölk i ens butik. Där jag bor finns bara väldigt dyr get- och fårmjölk från Tyskland, ekologisk men tyvärr högpastöriserad. Så jag köper Skånemejeriers "Hjordnära" gammeldags ohomogeniserade ekologiska fullfeta komjölk till barnen. Har inte lyckats få tag på opastöriserad mjölk här ännu, så det är ännu bara en lyx vi kan praktisera under semestrarna i Marocko. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Det vil ta en generasjon kyr (kossor) å gå over til A2, og vil praktisk talt ikke koste penger. Da burde det være enkelt, men det er ikke interessant. Hvorfor ikke? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 6, 2017 Share Posted January 6, 2017 Gör egen Kefir och ät varje dag för att få lugn och fin mage. Egengjord Kefir på gammaldags mjölk eller getmjölk är välgörande och innehåller 50-60 olika fina mikroorganismer som hjälper tarmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Gör egen Kefir och ät varje dag för att få lugn och fin mage. Egengjord Kefir på gammaldags mjölk eller getmjölk är välgörande och innehåller 50-60 olika fina mikroorganismer som hjälper tarmen. Var köper du kefir? Vad smakar det? Hur är konsistensen? Mättar det som yoghurt eller hur mättar det (om det gör)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Var köper du kefir? Vad smakar det? Hur är konsistensen? Mättar det som yoghurt eller hur mättar det (om det gör)? http://forum.kostdoktorn.se/topic/6681-kefir/?hl=+kefirgryn 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Hej, finns redan en tråd här om Kefir från 2015. Se iAnnas inlägg ovan där är tråden Så här gjorde jag för att få start-gryn. - På FB finns en grupp som heter Tibetansk kefirgryn utdelning - be att få bli medlem. Väl inne så kan man skriva att man vill ha start-gryn och hittar en lista på de som delar ut. - Antingen besöker du någon nära där du bor eller så kan du få startkulturen skickad på posten - de som skickar brukar vilja ha betalt för sina omkostnader. Men ingen i gruppen får jobba med försäljning och tjäna pengar. Du hittar också svar på dina frågor där och det är många bra trådar som pågår. Så - sök upp FBgruppen Tibetansk kefirgryn utdelning - där får du fatt på gryn och svar på alla dina frågor Du frågar om man blir mätt - vet inte- men den är bra för magen. Man kan använda olika sorts mjölk, jag använder getmjölk+40% grädde så den blir fet och god. Lycka till om du börjar, inget svårt. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Om man känner sig konstig i magen/mår illa när man äter fet mat, så beror det på att gallproduktionen inte är på topp som den ska vara. Om man i en period ätit litet fett så har gallan inte behövt jobba så mycket. När man sen börjar med mer fett så är gallblåsan "ovan" och behöver lite tid på sig att komma upp i en adekvat produktion av galla. Om man fortsätter att äta fet mat så normaliseras omhändertagandet av fettet i tarmen eftersom galla prodroduceras som den ska. -- Med andra ord att må illa är nomalt -- och det går över! Men om man fortfarande mår illa av stora mängder fett efter 6år på LCHF...? Eller jag kanske inte hållit på tillräckligt länge? Värst är lax - kanske för att jag har svårt att inte överäta det, eller vispgrädde (förmodligen av samma orsak som laxen...). För mycket smör/olja blir mer halsbränna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Äter du gluten eller glutenfritt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Nu ska jag inte överdriva heller, lite/ganska mycket grädde eller creme fraiche då och då gör inget. Men jag märkte att det blev på tok för mycket på LCHF-smörgåstårtan. Då hade jag alltså både creme fraiche och färskost samt grädde i själva brödet. Kände inte samma olust när jag bara åt grädde i grönkålen. Har du provat mozzarella gjord på vattenbuffel? Krämig i mitten... och betydligt magrare än mascarpone som däremot nog är det mest trögfeta man kan få i sig, är man sugen på fett eller behöver få i sig, så är mascarponen lättare att skeda i sig än smör och går att bre om man vill det, och mättnaden infinner sig kompakt. 3 kh/100 g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Äter du gluten eller glutenfritt? Förmodar att frågan är ställd till mig? Jag är definitivt glutenfri! Tyvärr reagerar jag på för mycket fett... det stoppar mig inte men vissa perioder måste jag ta vilodagar från fettet. Då handlar det om nån enstaka dag eller två som jag inte har smör eller grädde i teet, inget extra smör/olja till maten osv. Jag äter en hel del grönsaker och gillar oljedressing och/eller kryddsmör till. Jag får inte ont av fett på kött, tex stekfläsk eller karré. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Men om man fortfarande mår illa av stora mängder fett efter 6år på LCHF...? Eller jag kanske inte hållit på tillräckligt länge? Värst är lax - kanske för att jag har svårt att inte överäta det, eller vispgrädde (förmodligen av samma orsak som laxen...). För mycket smör/olja blir mer halsbränna. Ojdå, själv har jag inga problem med mycket fett. Fast jag konsumerar nästan extremt mycket lax... Jag fullkomligt avgudar lax. Vet att lax är en rovfisk så försöker hitta matfiskar att äta (men jag köper för det mesta vildfångad lax). Halsbränna av mycket smör och olja har jag aldrig hört. Däremot fick jag ofta halsbränna som vegan. Vet fortfarande inte säkert varför men tror jag misstänkte allt från dadlar till tomater. Fast på LCHF fick jag aldrig halsbränna och jag äter ju tomater på LCHF. Dadlar äter jag visserligen inte men kan svära att om jag åt en nu när jag ätit LCHF i mer än en veckas tid att jag inte får halsbränna. Tror det var för jag bara åt det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Killen som jag skrev om i första inlägget, Nikocado Avocado, har hamnat i Daily Mail. Han steker två ägg i videon (som han glömmer vända ). I hans andra video äter han ägg (han steker de bara i videon ovan) och titeln säger att han äter ägg för första gången på 20 år (i videon säger han 15-20 år, vegan sedan 2010). Han steker i vatten eftersom han tror att det är ohälsosamt med olja (men vad kan man begära av en nybliven ex-vegan?). Inte helt oväntat men nu har vi en till ex-vegan. Önskar honom lycka till med hälsan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Hahaha... Good luck and God bless Nikocado Avocado! Sjukt rolig video, men jag vågar nog inte dela den för jag vet nårra som blir su-u-raa 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Hahaha... Good luck and God bless Nikocado Avocado! Sjukt rolig video, men jag vågar nog inte dela den för jag vet nårra som blir suu-raa Tycker också han är rolig faktiskt. Han gör en så stor grej av att tillaga och äta ägg. Han tyckte inte det var så tokigt ändå. Han får mycket kritik och hat från "vegan communityn" men som han säger så är det inte mycket till vänner om det är ett krav att du är vegan. Det är som att jag inte skulle kunna vara vän med andra för att de äter något som jag tycker är fel. Måste vara jobbigt att leva så. Vi är mer än vad vi äter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 29, 2017 Share Posted January 29, 2017 Alltså något jag reagerar starkt på är det här när veganer gör smoothie på både frukt (ofta banan och dadlar) OCH sötningsmedel eller socker. Vad sjutton? De måste ju vara riktiga sockermissbrukare. Typ de måste ta till extrem sötma i form av stevia eller rent socker när fruktens naturliga sötma inte längre räcker. Dadlar är ju perfekta som naturligt "sötningsmedel" dvs. istället för rent socker eller dylikt. Kan inte föreställa mig hur det smakar om man tillför stevia-droppar (eller socker). Jag använder stevia-droppar ihop med kakao, smör och vatten dvs. när jag inte har något sött livsmedel alls och kakao är dessutom bittert. Trots detta är jag inte så glad i stevia eller sötning alls. Försöker sluta även med detta. Om jag skulle servera friska barn och vuxna något sött så skulle jag aldrig servera stevia (eller socker). Jag skulle förlita mig på sötman från frukt och bär. Tänk typ raw food bollar som består av dadlar, nötter, kokos, frön och kokosolja (och ev. vaniljpulver). Inte bara naturliga ingredienser, det är gott och sötman går lätt att justera genom att använda mer eller mindre dadlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Jag har ställt frågan någon gang på ett veganforum (jag håller oftast tyst, men ibland går det bara inte), när jag tyckte det var extrema mängder socker. Svaret var typ "nej, jag bryr mig inte om huruvida det är nyttigt, bara att det är gott!". Jag hoppas I mitt stilla sinne att de inte är representative... Själv kan jag fuska lite med chokladbollar någon gang (havregryn, smör, kakao, ev lite salt och en skvätt kaffe. I början hackade jag I ett fikon eller två, men nu känns det inte nödvändigt) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Alltså något jag reagerar starkt på är det här när veganer gör smoothie på både frukt (ofta banan och dadlar) OCH sötningsmedel eller socker. Vad sjutton? De måste ju vara riktiga sockermissbrukare. Typ de måste ta till extrem sötma i form av stevia eller rent socker när fruktens naturliga sötma inte längre räcker. Dadlar är ju perfekta som naturligt "sötningsmedel" dvs. istället för rent socker eller dylikt. Kan inte föreställa mig hur det smakar om man tillför stevia-droppar (eller socker). Jag använder stevia-droppar ihop med kakao, smör och vatten dvs. när jag inte har något sött livsmedel alls och kakao är dessutom bittert. Trots detta är jag inte så glad i stevia eller sötning alls. Försöker sluta även med detta. Om jag skulle servera friska barn och vuxna något sött så skulle jag aldrig servera stevia (eller socker). Jag skulle förlita mig på sötman från frukt och bär. Tänk typ raw food bollar som består av dadlar, nötter, kokos, frön och kokosolja (och ev. vaniljpulver). Inte bara naturliga ingredienser, det är gott och sötman går lätt att justera genom att använda mer eller mindre dadlar. Misstänker att de behöver sockret för att få extra energi. Stevia vet jag inte om det ger så mycket mer än en söt smakbrytning. Använder man ren stevia eller steviapulver så behövs inte speciellt mycket, kanske en knivsudd. Steviadroppar har jag aldrig testat. Har för mig att Bitten Jonson skriver om att vegansk diet är en diet för sockermissbrukare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 När jag analyserar hö så är jag inte intresserad av råproteinet utan vad som är smältbart för häst vilket är betydligt lägre. När vi talar om protein från växtriket som vi inte kan tillgodogöra oss lika bra så görs ingen skillnad på smältbar eller totalproteinet. Vet att det är stor skillnad på smälbarheten så vi måste äta mycket mer vegetabilisk protein än animalisk. Min undran är därför, hur tar man fram den för oss smältbara proteinet i grönsaker? BTW: A 2 mjölk bl.a. från Jerseyko som ger 6% fett och 4 % protein. Syns inte på marknaden då mejerierna bara gör ost av det. Rolle på Österlen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Det där med animaliskt och vegetabiliskt protein, och hur tillgängligt det är för kroppen. Jag har nämnt detta I någon discussion med veganförespråkare. De blev väldigt sura och undrade vad jag hade för källa på det. Jag trodde att det var allmänt känt... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Jag har ställt frågan någon gang på ett veganforum (jag håller oftast tyst, men ibland går det bara inte), när jag tyckte det var extrema mängder socker. Svaret var typ "nej, jag bryr mig inte om huruvida det är nyttigt, bara att det är gott!". Jag hoppas I mitt stilla sinne att de inte är representative... Själv kan jag fuska lite med chokladbollar någon gang (havregryn, smör, kakao, ev lite salt och en skvätt kaffe. I början hackade jag I ett fikon eller två, men nu känns det inte nödvändigt) Det är iofs ärligt att säga att de äter extrema mängder socker för att det är gott. Hälsosamt? Nej. Problemet är snarare när "kända" veganer som t.ex. Freelee eller Durian Rider menar att det är helt ok, nyttigt, bra näring etc. att faktiskt konsumera massor av socker. Alltså häll gärna socker på FLINGORNA, fruktsmoothien osv. DET provocerar mig. För de påstår sig vara några jävla hälsogurus (ändå ser de fan inte friska ut? bara smala). Nu äter ju alla veganmat av olika skäl. Jag tror de flesta ändå gör det med djuren i baktanke och då antar jag att äta nyttigt har mindre betydelse. Problemet är bara när de försvarar att veganmat är det bästa för människan (och planeten) men själv inte kan visa hur man äter sunt. Sen finns de givetvis de som faktiskt äter veganmat för de tror det är just mest hälsosamt och att de ska bli extremt smala som Freelee. Viktigt att komma ihåg att nej, Freelee var aldrig överviktig. Jag har sett hennes "före-bilder" och hon såg fan helt normal. Ja, hon är mycket smalare nu men det betyder inte att hon var onormalt stor tidigare. Det är därför extremt missvisande att som överviktig eller gravt överviktig person att lyssna och se på Freelee. Det finns gott om folk som är smala, titta bara på alla VS modeller (Victoria Secret). Ska vi inte börja äta som dem då? Nej, just det... De äter väl knappt något. Min poäng är att inte försöka gå ner i vikt genom att lyssna på en person som aldrig varit tjock. Det är dömt att misslyckas. Sen vill jag inte tala illa om alla veganer, jag tycker det är upp till varje person. Däremot blir jag provocerad när de sprider lögner istället för erkänna sin agenda (säger inte att de har goda agendor). En vegan som låter sund enligt mig är Unnatural Vegan på YouTube. Jag håller inte med henne i allt och hon påstår givetvis också att just rött kött kan ge både det ena och det andra. I övrigt känns hon dock betydligt mer vettig. Hon hävdar t.ex. inte att människan någonsin ätit veganskt eller att det är "naturligt" (det är hysteriskt många veganer som menar att vi är både herbivorer och frukterianer dvs. inte omnivorer). Hon förklarar istället varför hon tror på veganism, hur man kan implementera det och förklarar att det mesta av det vi äter idag är långt ifrån naturligt (och här håller jag faktiskt med henne). Mao vill någon bli vegan skulle jag hänvisa de till henne. Hon verken påstår eller rekommenderar någon att äta socker, att inte äta fett eller att du inte behöver tänka på få i dig protein som vegan. Mao ingen 100% raw food, HCLF osv. Misstänker att de behöver sockret för att få extra energi. Stevia vet jag inte om det ger så mycket mer än en söt smakbrytning. Använder man ren stevia eller steviapulver så behövs inte speciellt mycket, kanske en knivsudd. Steviadroppar har jag aldrig testat. Har för mig att Bitten Jonson skriver om att vegansk diet är en diet för sockermissbrukare. Ja, det kan jag köpa. Socker för extra energi. Stevia ger dock ingen energi eller näring alls. Du behöver inte många droppar av Stevia heller, till en kopp/mugg tar jag typ 7 droppar (står mellan 6-10 droppar till en mugg på flaskan). Dessa droppar är också pyttesmå. Flytande stevia är väl stevia utblandat med vatten och en gnutta alkohol eller nått. Det låter rätt, vegansk mat är ofta en diet för sockermissbrukare. I varje fall de som väljer att äta HCLF eftersom vegamat redan från början är rikt på kolhydrater. Att då aktivt undvika det fett som finns gör det ännu mer extremt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts