Jump to content

Blodsockerfunderingar

Smålandsbo

Recommended Posts

Eftersom jag intresserar mig för min hälsa brukar jag ibland mäta mitt blodsocker själv (har ingen diabetesdiagnos). På senaste tiden har fastesockret legat på 6,4-6,9, dvs prediabetes. Då begärde jag en "riktig" mätning på min vårdcentral. Jag blev väldigt överraskad av resultatet. Fastesockret var 4,8 och långtidssockret var 33, dvs jättebra värden. Hur kan det vara såhär?

​För att vara säker på att det inte är jag som mäter fel har jag skaffat en till mätare OCH nya stickor, och resultatet är fortfarande likadant, dvs prediabetes.

Är det verkligen så stor skillnad när man mäter på kapillärt och venöst blod? Om det är så - hur kan man då använda sig av dessa små hemmätare om de är så opålitliga?

Finns det nåt annat sätt att mäta sin diabetesrisk? Jag är överviktig (BMI=27,8) och båda mina föräldrar har diabetes, så jag vill gärna ta tag i det här nu och inte sen när diabetesen redan är ett faktum.

• Like 3

Mätte du samtidigt på vårdcentralen och hemmätaren? Hemmätare brukar vara helt ok. Men man får se upp lite med hur man går tillväga. Hur lång tid det tar från att man fått fram en droppe till man mäter bör vara samma varje gång. Tvätta händerna med tvål innan och torka med ren handduk (inte handduken som hänger i köket där ungarna kanske torkat trynet med godis innan) innan provtagning. Tid på dygnet och stress kan lätt ändra blodsockret ganska mycket.

• Like 2

Mmm...jag skojade inte när jag frågade om du gick till vårdcentralen...det kan sänka blodsockret rejält...lita så mycket på dina egna mätningar så att du gör ett omtest hos sjukvården (eller Werlabs).

...jag har också ett blodsocker som jag tycker ligger väl högt ofta mellan 6-7 på morgonen men det har också bekräftats av de tester jag tagit hos Werlabs.

• Like 3

Nej, jag gick inte dit. Jag tog bilen.

Nu har jag i alla fall skickat en fråga till vårdcentralen via "Mina vårdkontakter" om de kan ge mig en medicinsk förklaring till detta. Med risk för att de kommer att betrakta mig som en besvärlig patient som läser saker själv och inte litar på vad de säger.

• Like 4

För det första så får du räkna med att du har ärvt benägenhet för diabetes, det kan visa sig på olika sätt.

Lätt för att gå upp i vikt, högt morgonsocker, (gryningsfenomenet), reaktiv hypoglykemi, litta annat.

Postprandialt socker är en säkrare metod!

"Angående analys av P-Glukos

• P-Glukos i kapillärt helblod: För diagnostik krävs att provet analyseras i kvalitetssäkrad utrustning enligt Equalis. Små mätare för egentest har ej tillräcklig precision.
  • P-Glukos i venöst blod: Provet tas venöst i oxalatrör och skickas till klinisk kemiskt lab. Prov som inte analyseras inom 4 timmar skall centrifugeras.  
  • Avseende icke-fastevärden kommer det venösa provet visa ett lägre värde.
  • Vid diagnos är det viktigt att inte bortse från metodfel vid provtagning och analys. Ett värde för faste-P-glukos 7,0 mmol/l kan i sämsta fall variera mellan 6,3 – 7,9 mmol/l (2 SD) beroende på mätutrustning.
  • Ett patologiskt P-glukos måste verifieras med ett nytt prov om man inte samtidigt har ett patologisk  HbA1c för att diabetesdiagnos ska kunna ställas.

Angående HbA1c

• HbA1c måste analyseras på en utrustning godkänd av Equalis för diagnostik.
  • HbA1c får endast användas för diagnostik av typ 2-diabetes hos vuxna
  • Ett värde under 42 garanterar inte att man är "frisk" eftersom HbA1c anger ett genomsnittligt värde för de senaste 2-3 månaderna. Mät alltid samtidigt P-Glukos.
  • Värdet måste upprepas eller man måste samtidigt ha ett patologiskt P-Glukos fastande eller efter OGTT för att diabetesdiagnos ska kunna ställas."

http://www.diabeteshandboken.se/inneh%C3%A5ll/2.-diagnostiska-p-glukosniv%C3%A5er-och-hba1-v%C3%A4rden-13713837

• Like 2

Jag tror också på gryningsfenomenet som beror på att kortisol jagar upp glukosen för att få dig att vakna. har du redan förhöjda kortisolvärden (t ex genom stress) kan det bidra lite extra.

Sen så skrev Martina Johansson på sin blogg för ett tag sen om pålitligheten av blodglukosmätare och om jag inte minns fel så var felmarginalen 25%. Så om du mäter 6 kan ditt verkliga värde vara något mellan 4,5 och 7,5. 

Jag tror att nyttan med dessa mätare är faktiskt att mäta de stora avvikelserna hos människor med diabetes, dvs frågor som "ligger jag på 7 eller 20"....inte att finlira för värden mellan 3,6 och 4,3 hos folk som faktiskt är någorlunda friska. Såna data kan dessa mätare inte leverera! 

Du kan ju bara prova att mäta med flera stickor på samma droppe blod....

• Like 2

Ta med din mätare till vårdcentralen och mät med den samtidigt som de tar prov på dig! Så kan du kalibrera dina värden mot deras. Gör varje gång så får du en uppfattning om tillförlitlighet/variation. Exakt samma tillvägagångssätt och omständigheter (tajming, fingertvätt, etc) varje gång för minimering av felkällor.

Ps. I övrigt håller jag med Gladan ovan. Även om man "kalibrerar" mot vc kan det förekomma stora mätfel.

• Like 2

Med HBA1c på 33 så hade jag inte varit orolig!

Själv hade jag 32.

Likt förbannat så undrar man vad det är man mäter och varför?

Skaffade själv en blodsockermätare och jag är varken diabetiker eller har diabetiskt arv.. fick alla möjliga värden.. helt utan någon som helst orsakssamband!

Alla värden från 3,8 till 6,9! :wacko:

En sak kom jag iallafall underfund med.. blodsockret varierar under dygnet hos friska.. även om man äter LCHF!

Iallafall.. jag tröttnade rätt snabbt och det gjorde ont i fingrarna. :(

• Like 6

• 2 weeks later...

Så, nu har jag äntligen fått lite återkoppling med vårdcentralen. En distriktssköterska ringde. Hon sa att "man kan inte lita på de där hemmamätarna. De är för högt kalibrerade, och det brukar stå med en liten text på tillverkarnas hemsidor". Jahapp... varför använder "riktiga" diabetiker såna mätare, undrar jag då. Varför kan de lita på dem?

Så var det med den saken. Använd för guds skull inte de där bedrägliga mätarna!

• Like 3

Jag tror inte på att de är så kalibrerade så att 7,9 skulle kunna vara 5,9 .... möjligtvis Upp till 0,5 enheter .... det är iaf min erfarenhet.

Mja... det är det svar jag fick. Jag har vare sig nån vård- eller teknikutbildning, så jag känner inte att jag kan käfta emot det.

Det kan man säkert göra, men nu har jag ingen ny tid inbokad. De är ju övertygade om att mitt blodsocker är perfekt, så de har ingen anledning att mäta det igen inom den närmaste tiden. Men nästa gång det blir aktuellt tar jag nog med mig åtminstone en mätare.

• Like 1

Så, nu har jag äntligen fått lite återkoppling med vårdcentralen. En distriktssköterska ringde. Hon sa att "man kan inte lita på de där hemmamätarna. De är för högt kalibrerade, och det brukar stå med en liten text på tillverkarnas hemsidor". Jahapp... varför använder "riktiga" diabetiker såna mätare, undrar jag då. Varför kan de lita på dem?

Så var det med den saken. Använd för guds skull inte de där bedrägliga mätarna!

Mm.. hon ville lugna alternativt avspisa dig på ett "vänligt" sätt!

För det är som så att hemmamätarna funkar, men de med utvecklad diabetes bör ta med dessa till diabetesmottagningen för att jämföra!

Det händer att det är fel på mätare/stickor.

Grejen är.. sjukvården är överbelastad av friska som är oroliga för sin hälsa.

Menna.. nu har du mätt med två olika mätare, då är chansen rätt liten för att det är fel på dem.. iallafall om bägge mätarna visar samma/liknande resultat.

Likt förbannat så har du ett diabetiskt arv!

Du är inte där ännu, det säger HBA1c.. du behöver heller inte hamna där i framtiden om du sköter dig!

Såå, vad är då skillnaden mellan de som har ett diabetiskt arv/genetiskt tillkortakommande och de som saknar detta?

Ja.. altså, de med genetiskt arv för att utveckla diabetes har problem med att reglera blodsocker.. och det finns kanske hundra olika faktorer för detta.. då har vi inte ens nämnt kost och livstilsfaktorer!

Då talar vi altså om glukotoxitet och vad det kan ställa till med under en hel livstid.

En sak är säker.. och iomed att du skriver här på forumet så antar jag att du är medveten om kostproblematiken.. ju mindre glukos att hantera ju större chans att glukotoxiteten är det som kommer att ställa till det framöver?

Får du ingen ny chans att mäta blodsocker på vårdcentralen och jämföra det med dina hemmamätare, så får du göra egna tester.

Det blir en del stick i fingrarna hur som helst.

Då pratar jag om postprandialt blodsocker.. alternativt en glukosbelastningsprovokation.

Det säger som regel mer om hur din kropp klarar att hantera blodsocker.

Postprandialt blodsocker.. vänta tills normal lunch, då bör du vara hungrig/sugen/ditt blodsocker rätt normalt, mät före och med jämna mellanrum, gärna varje halvtimme eller oftare, till 2 timmar efter måltid, då bör blodsockret vara tillbaka till det före måltiden eller iallafall inom "normalt intervall"!

Glukosbelastning är en annan metod, då inmundigar man 75 gram dextrosol.. oså mäter man lika ofta som ovan!

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes/glukosbelastning-gor-din-egen

Har man genetisk predispositation för diabetes så kan man få högre värden/längre tider för normalt fastesocker än för de som inte har sådana genetiska tillkortakommanden!

• Like 1

Sådär, nu har jag gjort en mätning. Omedelbart innan lunch var värdet 5,3. Sen åt jag en liten lunch bestående av två små brödskivor med kokt ägg på (nej, jag äter inte "ren" LCHF-kost, men jag undviker snabba kolhydrater), en clementin, 10 mandlar och en mugg kaffe med lite mjölk. Omedelbart efter intagen lunch var värdet 4,8(!). Sen mätte jag med 20-minutersintervall och fick följande värden: 6,0(+20 min) - 8,6(+40 min) - 6,8(+1 h) - 6,2(+1,2 h) - 5,4(+1,4 h) - 5,6(+2 h).

Vad jag kan se så ser det rätt normalt ut, förutom den konstiga dippen precis när jag hade ätit och att 8,6 kanske är i högsta laget. Men nån diabetes tror jag inte jag har om man nu ska gå efter de här siffrorna.

• Like 2

Sådär, nu har jag gjort en mätning. Omedelbart innan lunch var värdet 5,3. Sen åt jag en liten lunch bestående av två små brödskivor med kokt ägg på (nej, jag äter inte "ren" LCHF-kost, men jag undviker snabba kolhydrater), en clementin, 10 mandlar och en mugg kaffe med lite mjölk. Omedelbart efter intagen lunch var värdet 4,8(!). Sen mätte jag med 20-minutersintervall och fick följande värden: 6,0(+20 min) - 8,6(+40 min) - 6,8(+1 h) - 6,2(+1,2 h) - 5,4(+1,4 h) - 5,6(+2 h).

Vad jag kan se så ser det rätt normalt ut, förutom den konstiga dippen precis när jag hade ätit och att 8,6 kanske är i högsta laget. Men nån diabetes tror jag inte jag har om man nu ska gå efter de här siffrorna.

Mm.. nu har du mätt din postprandiala status,, den ser rätt frisk ut, altså ännu ingen ko på isen!

Den där j*vla kon kan ioförsej springa ut så småningom.. iomed att du har ett genetiskt arv?

Oandrasidan.. iomed att du fortfarande skriver här på forumet så antar jag att du har rätt bra koll på vad det är som gör att den slipper lös och ställer till det?

Om jag får lov att kommentear/dra några ovetenskapliga slutsattser av ditt experiment?

Dippen i början tyder på att din kropp förberder sig på att det nu kommer kolisar, du  har fortfarande bra gastriska hormoner som signalerar detta, dvs bukspottkörteln får signaler från magen/tunntarmen att nu kommer det glukos.. och höjer då insulinutsöndringen.

Det i sig akitverar GLUT4 som lagrar glukos.. varvid blodsocker sjunker för att förbereda för att nu kommer det mer som behöver tas omhand!

Dvs en högst normal åtgärd efter en måltid.

Om jag skall vara ärlig så ser det nog så ut hos de flesta friska... fast nu har du mätt det hela!

Det är j*vligt få som mätt sin postprandiala staus.

Vore intressant om du tog smör på, eller nåt annat fett, och gör en jämförande mätning. Ännu intressantare om du då även tog bort lite av brödet för få lika många kalorier totalt i måltiden. Detta ger sannolikt snällare blodsockersvar och längre mättnad, bra för dig som har diabetes i släkten. Att ha längre uppehåll mellan måltiderna är ju bra för att vårda insulinkänsligheten.

En annan grej för bl a blodsockret är malningsgraden. Mer grovmalt ger nog lägre blodsockertopp. Väldigt finmalt fullkorn (det vanligaste tror jag tyvärr) ger nog rätt höga toppar. Som pespektiv kan jag nämna harsha, ett marockanskt bröd på mannagryn, d v s krossade vetekärnor - sägs ge rätt snällt blodsockersvar, och det är helt vitt. Grovmalt tror jag också är bra för tarmfloran då en del kan bli mat till bra bakterier i tjocktarmen. Fullkorn innehåller mer antinutrienter än kärnorna. Så om man envisas med att äta bröd kan man fundera på sånt som är gjort på grovmalda kärnor utan skal.

• Like 1

Ja, bröd är nåt som jag helt enkelt inte klarar mig utan. Tro mig, jag har försökt, men det fattas nånting väldigt väsentligt om jag inte får äta bröd. Och de där brödersättningarna som många LCHF-are äter är inte mycket att hänga i julgran. Jag ska testa att baka en sån här idag: http://www.lu.se/article/minska-aptiten-och-hall-blodsockret-nere-med-korn

Men istället för 15% vitt vetemjöl ska jag testa att ha i grahamsmjöl.

https://www.lchfarkivet.se/lchf-recept/zucchinibaguetter/

De här tycker jag är ok och lättbakade. Min kinkiga son tyckte också de var ätbara. Jag har provat med olika mjölblandningar. Hassel och valnöt ger lite "grövre" smak. Mandel smakar mest kaka tycker jag

När jag inte står ut längre utan bröd brukar jag köpa dinkel. Jag tänker att det kanske inte är lika sönderavlat som vanligt vete

• Like 2

Vad i hela friden har alkoholism med mina matvanor att göra?? Det där var ett riktigt lågvattenmärke, men å andra sidan är jag inte förvånad över att sånt förekommer här. Jag kan tala om för dig att jag är noga med min hälsa och jag vidtar de åtgärder jag tycker behövs för att må bättre.

"Dåligt beteende"? Jag har ätit LCHF i två omgångar. Bägge gångerna gick jag upp kraftigt i vikt. Jag mådde inte bra av allt fett. Jag tycker nog att jag är tillräckligt insatt i nutrition, anatomi och fysiologi för att kunna skala bort de värsta excesserna.

Och nu ser jag fram emot att ta ut min korngrynslimpa som är inne i ugnen. Kalla det för alkoholism om du vill, men om det får mig att må bra så kommer jag att fortsätta äta det.

Man har ju olika motiv till att välja kost men oavsett så kan man aldrig kalla en kost där spannmål ingår som vare sej LCHF eller Paleo. Jag äter som sagt en dinkelmacka ibland, men det är fusk och avsteg och definitivt inget som ingår i det kost jag har valt.

Vi har haft diskussioner förut om vad LCHF betyder och jag tror det är viktigt att man är tydlig för att underlätta för de som är nya med tänket. Jag var inne på en facebookgrupp för ett tag sedan och majoriteten där kunde inte säga skillnad på kolhydrater och kalorier

• Like 2

Vem riktar du dig till? Jag kan försäkra att jag kan skillnaden mellan kolhydrater och kalorier...! Jag hade inte tänkt gå in på det, men eftersom jag nu känner mig tvingad så kan jag ju avslöja att jag har en universitetsutbildning som gett mig en rätt ingående om hur människokroppen fungerar, ända ner till de olika stegen i citronsyracykeln. Att jag sedan inte anser att LCHF är en optimal kost är en annan sak. Däremot finns det komponenter i den som är vettiga, men som helhet fungerar den åtminstone inte på mig.

Jag riktar mej inte till nån särskild. Jag konstaterar att det är viktigt att man är tydlig i ett forum så här just för att hjälpa dem som inte har kunskaper. Just i januari är det många nybörjare och då måste man vara extra tydlig annars är det många som blir besvikna när de tror de gör rätt och inte får önskat resultat

• Like 2

Vad använder du för mätare? 

Är den konsistent, alltså alltid förhöjd eller varierar den mycket? Du borde helt klart lita mera på vårdcentralens värde. 

Det borde även fungerar att testa mätaren med en glukoslösning med känd koncentration istället för blodsdroppe. 

Annars är det bara att kasta mätaren för det enda som händer är att du blir nervös och orolig och dessutom betalar för mätstickorna... 

Ketogen: som jag skrev ovan så har jag två mätare. Bägge visar liknande värden: för högt på morgnarna och mer normalt senare på dagen.

Och var får man som privatperson tag på en glukoslösning med känd koncentration?

Troligen inget fel på dina mätare.. iallafall om de mäter ungefär samma!

På morgonen så har vi alla förhöjt blodsocker.. gryningsfenomenet, det handlar om dygnsrytmen.. på morgonen utsöndras Kortisol och annat som höjer blodsocker för att man skall vakna och vara pigg för dagens vedermödor!

För friska utan diabetiskt arv så gäller det att bannemig vara snabb.. mäta blodsockret innan morgonkaffet/morgontoa.. om man skall hinna mäta den förhöjningen!

För de med diabetiskt arv och/eller metabolt syndrom så kan morgonsockret vara förhöjdt längre tid.. på grund av antingen insulinrestiens/brist på andra kontrareglerande hormoner!

Fast med ditt HBA1c så är du knappast där ännu?

Du skulle eventuellt.. med tanke på ditt HBA1c tänkas kunna utvärdera ditt dygnskortisol/dina stressfaktorer/hur din stressaxel funkar?

Ketogen: som jag skrev ovan så har jag två mätare. Bägge visar liknande värden: för högt på morgnarna och mer normalt senare på dagen.

Och var får man som privatperson tag på en glukoslösning med känd koncentration?

Går att blanda egen. Köp glukos (dextros). 1g i en liter är 1/180 (delar med glukos vikt (molmassa)) = 5.5 mmol/L. Om vågen inte är så säker på låga vikter som 1g. Ta typ 5g i 5L istället. Gör även en lösning som är 2g/L (11 mmol/L) så har du en kalibrerpunkt under och över de värden du brukar mäta upp.

• Like 1