Jump to content

Ny studie som kopplar kronisk stress till diabetes 2

Kjell Granelli

Recommended Posts

Såg idag http://www.expressen.se/halsa/langvarig-stress-okar-risken-for-diabetes/ att resultatet av en 35-årig studie publicerats, se http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/dme.12037/full.

TT har intervjuat en av författarna och huvudbudskapet är att det finns en oberoende koppling mellan långvarig kronisk stress och diabetes typ 2.

De har delat in de svarande i sådana som upplevt mycket kronisk stress, de som periodvis haft stress samt de som inte haft stress. Sedan var det 43%, 31% och 31% i respektive grupp som fick diabetes. 

Min första fråga som jag hoppas någon på forumet kan svara på: Är denna skillnad verkligen särskilt stor? Det var endast 15% av 889 deltagande som hade rapporterat kronisk stress.

Min andra fråga rör att de i rapporten skriver att stress är starkt korrelerat till diet som leder till övervikt, brist på motion, missbruk av alkohol och rökning samt att ju alla dessa är starkt kopplade till diabetes 2. Sedan skriver de att de tagit hänsyn till detta och att de funnit en oberoende koppling till stress. Jag undrar hur man praktiskt gör när man rensar bort effekter från andra (det kallas väl confounding) faktorer, och om man kan lita på det.

Jag vill ju gärna tro att den allt överskuggande faktorn bakom diabetes typ 2 faktiskt är kosten. Som jag tolkar siffrorna ovan så är det ju långt fler än hälften i varje grupp som i så fall inte fått diabetes av just stress.

Kul och intressant om någon i forumet med god erfarenhet av sådana rapporter kan kommentera!

Som jag ser det så kan ett för högt intag av kolhydrater framkalla trötthet. Själv känner jag mig mycket piggare sedan jag började äta LCHF vid min diabetes typ 2 diagnos för drygt ett år sedan. Mitt intag av kolhydraterna var nog innan LCHF också större än andras p g a jag valde bort kött (åt fisk, ägg och ost för att få protein). Man visste ju inte på den tiden hur dåliga "kolisarna" var så det blev mycket smörgås för min del. 

Denna tröttheten orsakad av dålig kost kan nog skapa långvarig stress tror jag, när man inte känner att man orkar det man borde eller det andra orkar. Det ena leder till det andra som leder till det tredje...

Håller med om att det måste vara svårt att hitta en oberoende koppling mellan långvarig stress och diabetes. Oftast är ju en eller flera andra faktorer inblandade. Men eftersom ett stresstillstånd höjer blodsockernivån så tror jag att det är mycket rimligt att långvarig stress har stor betydelse för uppkomst av diabetes typ 2. 

Kan mycket väl tänka mig kronisk stress kan ligga bakom diabetes typ 2. Stress aktiverar sympatiska nervsystemet hela tiden och en av konsekvenserna är att blodsockret höjs och således insulinet likaså. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sympatiska_nervsystemet

ökar utsöndringen av glukagon och minskar den av insulin så att kroppens energireserver frigörs, främst genom att blodsockret stiger (som ju hela kroppen använder som snabbtillgängligt bränsle, och hjärnan främst).

Får hoppas LCHF motverkar detta hos mig som lider av stressproblematik.  :unsure:

Jag känner mig dock efter ett år annorlunda på något vis, förutom gått ner i vikt, av med magbesvär. Men jag tror att kombinationen med brist på D-vitamin och högkolhydratkost är riktigt förödande och skapar alla sorts sjukdomar och utmattningssyndrom. Det som var typiskt för mig under 10 åren innan var dålig vistelse utomhus och i sol, tog aldrig semester åt inte speciellt mycket av fisk eller sådant som innehåll d-vitamin med mera. Första som hände var linginflammation, hjärtsäcksinflammation, hjärtmuskelinflammation. Immunförsvaret drog åt helskotta och lät ett vanligt ofarligt förkylningsvirus knata rätt in genom öppna dörrar så att säga. Eller det var inte det första. Det första som händer var att jag slutade sova och när jag sov vaknade jag inte av något som försökte väcka mig. Det "tredje" i så fall var att kort efter fick blindtarmen för sig att simulera magknip som jag ignorerade. Hade någon timme till godo när sjukhuset trodde att det inte var blindtarmen, men föreslog att operera bort den på mig. Tackade ja, trots nålskräck och aldrig opererat något i mitt liv innan och två timmar senare fick de skära upp mig ordentligt eftersom det var brusten blindtarm (near death experience). 1-2 år efter det brakade psyket ihop en dag på jobbet.

Idag är jag rätt säker på att det hade mycket med den trend av skräpmat som börjat ske sedan jag började jobba i Stockholm, samt mycket socker. Men börjat inse nu senare att jag måste även legat riktigt lågt och illa till med D-vitamin också.

Mycket märklig kommentar från Novak i Expressenartikeln: 

"– Stress är inte erkänt som något som kan ge diabetes, i dag,"

T.o.m. i Hans Selyes epos "The Stress of Life" från 1950-talet där han definierar och beskriver stresskonceptet så nämns ju störningar kopplade till metabolism. Överlag tycker jag Selyes slutsatser är lite bortglömda idag eftersom man egentligen kan definiera alla typer av sjukdomar som stressrelaterade. Förväxla dock inte detta med stressorer eller att "jäkta" för det är inte samma sak. Det hänger istället samman med ett samspel mellan miljö och individ. Mär detta inte är balanserat så uppstår stressymptom.

Personligen så ser jag stressfaktorn som väldigt viktig och åtminstone en anledning till att en del människor i princip måste äta lågkolhydratkost för att få rätsida på sitt hälsotillstånd och sin övervikt/fetma. Det finns ju väldigt mycket studier vad gäller denna grupps naturliga problem med kolhydratomsättning och hur de kan nå optimal bränslepartitionering mha lågkolhydratkost.

Jag tycker också att man anekdotiskt här på forumet kan utläsa att många människor haft hälsoproblem/övervikt/fetma som en följd eller i varje fall kopplat till stressobalans. I sedvanlig ordning är det ju alltid en tolkningsfråga hur mycket vikt man bör fästa vi detta men jag tycker ändå det är en intressant observation. Men är det någon som på allvar tror att psykosocial stress minskat i samhället de senaste decennierna? 

Med detta sagt, LCHF-kost är i sig själv av hög näringsdensitet och har ju som bekant en hel del biokemiska egenskaper som sannolikt är viktiga även ur ett allmänt hälsoperspektiv. Det handlar, m.a.o., kanske om att inte nödvändigtvis säga bu eller bä utan mer om att det finns vits med LCHF ur flera perspektiv.

• Like 1

Idag är jag rätt säker på att det hade mycket med den trend av skräpmat som börjat ske sedan jag började jobba i Stockholm, samt mycket socker. Men börjat inse nu senare att jag måste även legat riktigt lågt och illa till med D-vitamin också.

Det där var nästan som en sammanfattning av en tidigare läsning idag. Läste nämligen tidigare under dagen några intressanta studier om MS-forskning. Även där har man ju konstaterat kopplingar till D3-brist och den s.k. glykeringsprocessen (som jag nämnt flera gånger tidigare här fast i relation till andra sammanhang som hjärt/kärthälsa etc).

• 4 weeks later...

Tack för era kommentarer! Jag har kollat runt lite också och får nog acceptera att kronisk stress är en oberoende orsak till diabetes 2, genom att höja kortisolnivåerna och blodsockret, orsaka insulinresistens och ökad inlagring av bukfett.

Kjell, det skulle vara intressant att få veta hur de definierar kronisk stress. Hittade du nån sån förklaring i artikeln? För jag gör det inte

Kjell, det skulle vara intressant att få veta hur de definierar kronisk stress. Hittade du nån sån förklaring i artikeln? För jag gör det inte

Maja, man kan säga att de lät deltagarna i undersökningen själva bedöma sin stress. Så här beskriver de indelningen i olika nivåer, vilka de sedan kopplade till verkliga utfall i form av insjuknande i diabetes:

"Assessment of stress

Self-perceived psychological stress was assessed by a single question in the questionnaire defining stress as feeling tense, irritable or filled with anxiety, or having sleeping difficulties as a result of conditions at work or at home. The alternative responses were on a six-point scale where 1 indicated never having experienced stress, 2 some period of stress ever, 3 several periods in the past year, 4 several periods in the past 5 years, 5 permanent stress in the past year, and 6 as permanent stress over the past 5 years. The six-point scale was merged into three categories: no or little stress (scale points 1–2), periodic stress (scale points 3–4) and permanent stress (scale points 5–6). Previous analyses on the present study population have demonstrated that this definition of permanent stress predicted cardiovascular events (myocardial infarction, overall stroke and pulmonary embolism)"

Länken till studien i fulltext i mitt första inlägg fungerar inte längre, här en som funkar: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/dme.12037/full

Tack för era kommentarer! Jag har kollat runt lite också och får nog acceptera att kronisk stress är en oberoende orsak till diabetes 2, genom att höja kortisolnivåerna och blodsockret, orsaka insulinresistens och ökad inlagring av bukfett.

Det finns många källor som bekräftar detta.

Det finns många källor som bekräftar detta.

Sant, jag har förstått det nu. Ju mer jag studerar och diskuterar detta med kost o hälsa, desto mer förstår jag att kost bara är en av många variabler som påverkar hälsan. Andra faktorer är som sagt stress, men också nattsömn, D-vitamin, miljögifter skapade av människan, motion... t.o.m. att vi lever större delen av våra liv ojordade sägs påverka oxidativ stress, inflammation och hälsa...

Sant, jag har förstått det nu. Ju mer jag studerar och diskuterar detta med kost o hälsa, desto mer förstår jag att kost bara är en av många variabler som påverkar hälsan. Andra faktorer är som sagt stress, men också nattsömn, D-vitamin, miljögifter skapade av människan, motion... t.o.m. att vi lever större delen av våra liv ojordade sägs påverka oxidativ stress, inflammation och hälsa...

Ja och rökning inte minst. Det finns knappt en enda sjukdom som inte är vanligare hos rökare. Stress och rökning är ungefär lika stora riskfaktorer för diabetes typ 2.

Att vara överviktig, stressa, röka och inte motionera är alltså ingen hit... samtidigt alltså.

Har du lyckats ändra på alltihop? Det var inte dåligt i så fall!

Tack för det. Övervikten är borta sedan ett drygt år med LCHF, check! Stressen hanterar jag mycket bättre efter samtal varannan vecka under ett år med en mycket klok man, check! Rökning lade jag av med redan 1991 efter 15 år, check! Motion återupptog jag 2006, check!

För ett halvår sedan började jag med D-vitamin, 5000IE per dag. Och sedan ett par veckor sover jag "jordad"...

• Like 2

Stort grattis Kjell!

Önskar jag hade en spå-kula och kunde veta att jag kan klicka av samma check som du, vi får väl se vad framtiden tänker belöna mej med :) 

Om jag får fråga - vad menar du med att du sover jordad? Jag har ännu en ambition i min livsstilsförändring och det är att kunna sluta med sovmedicin. På den sover jag väldigt bra så jag förstår att det kommer att bli tufft men jag är beredd att försöka sätta ut den om några veckor. Det skulle vara fantastiskt att veta att det går att sova utan medicin!

Så jag är förstås nyfiken på hur du sover.

Stort grattis Kjell!

Önskar jag hade en spå-kula och kunde veta att jag kan klicka av samma check som du, vi får väl se vad framtiden tänker belöna mej med :) 

Om jag får fråga - vad menar du med att du sover jordad? Jag har ännu en ambition i min livsstilsförändring och det är att kunna sluta med sovmedicin. På den sover jag väldigt bra så jag förstår att det kommer att bli tufft men jag är beredd att försöka sätta ut den om några veckor. Det skulle vara fantastiskt att veta att det går att sova utan medicin!

Jag stötte för en månad sedan på boken "Earthing" som skrivits av en amerikan som heter Clinton Ober tillsammans med två andra. De lanserar hypotesen att vår moderna livsstils brist på jordning av våra kroppar är en starkt bidragande orsak till oxidativ stress, inflammation och därmed en rad sjukdomar. En gång i världen hade jag inte tagit det på så stort allvar, men eftersom ett av mina intressen numera är att utforska "mismatches" mellan vår nuvarande miljö (inkl kost) och den miljö våra gener utvecklats i under årmiljoner, så tänkte jag att det kanske vore något att ta på allvar. Det är obestridligen ett nytt fenomen att människan numera som enda biologisk art på jorden framlever sina liv ojordade, och att våra förfäder alltid varit jordade.

Teorin är att man jordad (alltså i elektrisk kontakt med planeten) får tillgång till massor med fria elektroner som behövs för att mildra de skador som fria radikaler gör på våra celler hela tiden, det som gör att vi åldras.

För ett par veckor sedan beställde jag ett "jordningslakan" hos http://www.jordning.com/ för cirka 1500 kr. Man ligger helt enkelt och sover på det, och det går en tunn kabel genom fönstret ner till ett litet jordningsspett, som man sticker ner i marken. Man kan förnimma en kittlande känsla i benen och kroppen då och då, annars märket man inget. Det är absolut inte farligt, lika lite som att stå barfota utomhus är farligt.

Svårt att säga om vi märker någon skillnad, jag och min fru. Vi sov redan gott, och det gör vi med jordningslakanet också. Men en engångsutgift på 1500 kr för något som verkar vettigt tycker jag i alla fall är ok. Så jag kan gott rekommendera dig att prova!

Finns även här: http://www.earthingpeople.se/sv/

Citerat ur en forskningsrapport: "Conclusions: Grounding increases the surface charge on RBCs and thereby reduces blood viscosity and clumping. Grounding appears to be one of the simplest and yet most profound interventions for helping reduce cardiovascular risk and cardiovascular events." (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22757749)

Stort grattis Kjell!

Läste vidare i artikeln som jag länkade till i posten ovan, och där refereras till en liten studie där de som testade att sova jordat rapporterade dramatiskt förbättrad sömn, inte minst avseende tiden att somna:

http://www.hindawi.com/journals/jeph/2012/291541/tab1/

Jag tycker du ska slå till  :)