Jump to content

Hellenius vs Kostdoktorn i dagens SvD

Inez

Recommended Posts

I dagens nummer av Svenska Dagbladet får både professor Hellenius och Kostdoktorn utrymme för sina ståndpunkter beträffande LCHF.

"Teflonprofessorn" Hellenius skriver under rubriken "LCHF livsfarligt för den orörlige", http://www.svd.se/halsoprofessorn-lchf-livsfarligt-for-den-ororlige/om/dietsuget

Citat: "Så fort man pratar om mat och kost så blir det upprört och känslosamt. Som läkare och forskare är det viktigt att inte ta åt sig. Jag ser mig som budbärare av de kostråd som är sprungna ur den samlade vetenskapen." Jo, nog har man anledning att bli upprörd  :angry: . Hon medger visserligen att det inte alls behöver vara fel att minska på kolhydraterna, men när det gäller fetter står hon fast vid sina gamla ståndpunkter. Det gäller ju att inte ta åt sig...

Doktor Andreas Eenfeldt får t o m större utrymme i tidningen och skriver mycket övertygande under rubriken "Sjukvårdens skepsis till LCHF sorglig", http://www.svd.se/lchf-lakaren-varden-hanger-fast-vid-foraldrade-dieter/om/dietsuget

Här redovisar han bland annat positiva uttalanden om LCHF och lågkolhydratkost från Socialstyrelsen och SBU, som tycks ha runnit av både professor Hellenius och de styrande inom sjukvårdssektorn...

• Like 6

För att läsa ovan nämnda artiklar måste man vara prenumerant. Nedanstående artikel i samma serie ("Dietsuget") är dock gratis.

"Var tredje svensk följer en diet, och klart populärast är lågkolhydratdieten LCHF. Det visar en undersökning gjord av Inizio på uppdrag av SvD. Men dieterna innebär också merjobb. Nästan två tredjedelar av dem som följer en diet uppger att familjemedlemmarna äter olika mat."

...

"– LCHF har framför allt ett problem när det gäller att förhålla sig till klimatdebatten där ju budskapet är att köttkonsumtionen behöver minska."  :wacko:

http://www.svd.se/fettdieten-lchf-popularast-bland-svenskarna/om/dietsuget

• Like 4

För att läsa ovan nämnda artiklar måste man vara prenumerant. Nedanstående artikel i samma serie ("Dietsuget") är dock gratis.

"Var tredje svensk följer en diet, och klart populärast är lågkolhydratdieten LCHF. Det visar en undersökning gjord av Inizio på uppdrag av SvD. Men dieterna innebär också merjobb. Nästan två tredjedelar av dem som följer en diet uppger att familjemedlemmarna äter olika mat."

...

"– LCHF har framför allt ett problem när det gäller att förhålla sig till klimatdebatten där ju budskapet är att köttkonsumtionen behöver minska."  :wacko:

http://www.svd.se/fettdieten-lchf-popularast-bland-svenskarna/om/dietsuget

Tack för påpekandet! Jag trodde att man kunde kringgå problemet genom direktlänkar-  rätt korkat tänkt, faktiskt :P

Tack för påpekandet! Jag trodde att man kunde kringgå problemet genom direktlänkar :)

Ja man kan visst klippa ut o klistra in, hela eller delar av artikeln - finns inget förbud mot det eftersom den redan är offentliggjord, men man får ej förvanska o ändra en artikel och man ska uppge källa och författare. Man måste vara tydlig med att man citerar och INTE blanda in sin egen text/kommentar. Den tar man för sig.

• Like 2

This!

Hade hon sagt havregrynsgröt blandat med lite nötsmör och fullfet mjölk hade jag inte sagt något. För den som är fullt frisk och normalvitigt kan förmodligen havregrynsgröt vara en okej frukost, så länge den serveras med extra fett och inte med minimjölk. 

Men rekommendationen är förmodligen dessutom till personer som jag, som kommer att bli hungrig efter en och en halv timme och då tappa all självbehörskning och äter två kexchoklad... Men det är ju mitt eget fel eftersom jag saknar karaktär...  :(

Ja äter man havregröt med minimjölk så blir man snabbt hungrig igen och behöver inom 2 timmar ett stärkande mellanmål - tex lfrukt, lättyoghurt m socker eller varför inte en rejäl kanelbulle till kaffet - sen kanske man står sig till lunchen men då är man Jättehungrig!

Vi som inte äter massor med kohydrater klarar oss bättre - på fm/morgonen, en liten omelett med blåbär, nötter, kokosflingor och litet extra fett. Sen står vi oss läääänge tar litet fettkaffe på em och sen på kvällen fina grönsaker, en fiskbit med aromsmör eller god aioli till.

• Like 1

Måtte Hellenius gå i pension snart... född 53. Hade jag varit mångmiljonär hade jag erbjudit henne förtidspension ur egen ficka :)

Maj-lis Hellenius umgås redan med mångmiljonärer - - är deltagare i organisationen EAT som startats av Gunhild Stordalen med stöd av maken Petter Stordalens pengar. - Maj-lis kommer säkert att jobba på efter sin pension.

Läs om EAT på webben - i den organisationen finns alla intressenter av betydelse med.

• Like 2

O fy, skrev en lång kommentar där men den syns inte. Hoppas den dyker upp efter moderatorkoll. Tips är att skriva i annat dokument o klippa in, så att man har backup...

Puh min smarta telefon räddade mig - texten fanns i urklipp. Har nu förbättrat texten ytterligare och mailat in den istället. Mycket intressant att läsa andras berättelser, t ex från vår käre forumgranne Kjell :) Nästan alla berättelser hittills är om lchf och paleo. Följer med spänning. Bra upplägg av svd.

• Like 4