Styrman Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Hejsan! Jag är lite konfunderad över mina blodsockermätvärden (glukos, HbA1c): Före LCHF: 3.8, N/A Efter 1,5 års LCHF: 5.7, 22 Två månader senare: 4.8, 22 Alla värden tagna på förmiddagen / morgonen efter minst 12 timmars fasta. Jag har visserligen varit ganska strikt med kolhydrater (10 - 20 g / dag uppskattningsvis), men HbA1c värdena verkar väldigt låga om man jämför med blodsockervärdena. Är detta normalt jämfört med vad ni andra ser? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 5,7 och 4,4 är helt normala blodsockervärden, så kanske ditt låga HbA1c beror på detta: "Vissa personer har röda blodkroppar som går sönder lättare än normalt och de får då också lägre HbA1c-halt." http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Undersokningar/HbA1c/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Är du ung, frisk och fysiskt aktiv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Styrman Posted January 4, 2017 Author Share Posted January 4, 2017 Medelålders, frisk och fysiskt inaktiv skulle jag vilja säga. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Medelålders, frisk och fysiskt inaktiv skulle jag vilja säga. Vi har sett sådana värden på friska aktiva personer.. nedre referens är 25.. men det gäller kalibreringen av mätmetoden! Oftast är de hyfsat smala oxå.. dvs inget metabolt syndrom! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Styrman Posted January 4, 2017 Author Share Posted January 4, 2017 Tack för svaren! Ja ung, aktiv och smal inget som stämmer på mig direkt . Numera dock i övre kanten på "normalviktigt" BMI efter att ha tappat c:a 10 kg på LCHF. Innan dess var jag, av min kroppskonstitution at döma en god kandidat för metabolt syndrom. Jag var lite inne på Kjells idé om annorlunda röda blodkroppar för jag kände att ett fastesocker på 5.7 och 22 i HbA1c inte riktigt går ihop, men när jag sökt mer information om detta verkar det inte finnas så mycket annat än diverse obskyra sjukdomar som påverkar blodkropparnas överlevnadstid. Kanske så att jag har haft lite högre socker på morgonen när man mätt och lägre under resten av dygnet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 4, 2017 Share Posted January 4, 2017 Tack för svaren! Ja ung, aktiv och smal inget som stämmer på mig direkt . Numera dock i övre kanten på "normalviktigt" BMI efter att ha tappat c:a 10 kg på LCHF. Innan dess var jag, av min kroppskonstitution at döma en god kandidat för metabolt syndrom. Jag var lite inne på Kjells idé om annorlunda röda blodkroppar för jag kände att ett fastesocker på 5.7 och 22 i HbA1c inte riktigt går ihop, men när jag sökt mer information om detta verkar det inte finnas så mycket annat än diverse obskyra sjukdomar som påverkar blodkropparnas överlevnadstid. Kanske så att jag har haft lite högre socker på morgonen när man mätt och lägre under resten av dygnet. Mm.. samma här, redan fyllt 60 med HBA1c på 32 och magen sitter där orubbligt, samt stressigt desktopjobb! Grejen är.. tada.. i medelåldern sammanfattas alla livstilsfaktorer och genetisk predispotioner! Det är först i medelåldern som man klarar att ta till sig alla goda livstils-/kost-råd som man borde ha anammat redan som ung.. sen så fortsätter livet på det viset! Och det är ungefär samma med val av partner/bostad.. först efter andra skillsmässan/huset/radhuset så har man något så när koll på vad som funkar för en själv! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts