Jump to content

Hjälp med mat under jobbresor, vill gå från LCHF-diet till LCHF-livsstil.

kusligt

Recommended Posts

Jag har under de senaste åren varit periodare gällande LCHF. Jag är helt övertygad om allt det positiva det för med sig att LCHF-riktigt och har under mina LCHF-perioder varit mycket piggare, sovit bättre och tappat i vikt. 

Mitt problem är att jag har svårt att få det till en livsstil. 

Jag trillar nästan alltid tillbaks under resor. Jag har ett jobb där jag reser ganska mycket, framförallt i Norge och Danmark. Jag kan själv styra ganska bra var jag ska äta, men befinner mig ofta i mindre orter där utbudet av restauranger inte är särskilt bra (läs: man kan vara glad om det finns en MC Donalds eller pizzeria). Mina resor sträcker sig allt från några dagar till en dryg vecka. Jag brukar oftast vara duktig på att äta av de bra råvarorna från frukostbuffén, men sen brukar det gå utför. 

Jag skulle behöva tips på enkla saker som man kan äta som man antingen kan ta med sig hemifrån och förvara utan kylskåp i ett par dagar, alternativt enklare saker man kan köpa i en livsmedelsaffär och röra ihop på ett hotellrum. Jag äter det mesta förutom kokt ägg, och är väl heller inget superfan av avokado, men kan äta det om det kniper. Vill helst inte leva en vecka på nötter och avokado dock. 

Ser fram emot lite hjälp så jag kan göra LCHF till min livsstil istället för en diet.

• Like 2

Jag har under de senaste åren varit periodare gällande LCHF. Jag är helt övertygad om allt det positiva det för med sig att LCHF-riktigt och har under mina LCHF-perioder varit mycket piggare, sovit bättre och tappat i vikt. 

Mitt problem är att jag har svårt att få det till en livsstil. 

Jag trillar nästan alltid tillbaks under resor. Jag har ett jobb där jag reser ganska mycket, framförallt i Norge och Danmark. Jag kan själv styra ganska bra var jag ska äta, men befinner mig ofta i mindre orter där utbudet av restauranger inte är särskilt bra (läs: man kan vara glad om det finns en MC Donalds eller pizzeria). Mina resor sträcker sig allt från några dagar till en dryg vecka. Jag brukar oftast vara duktig på att äta av de bra råvarorna från frukostbuffén, men sen brukar det gå utför. 

Jag skulle behöva tips på enkla saker som man kan äta som man antingen kan ta med sig hemifrån och förvara utan kylskåp i ett par dagar, alternativt enklare saker man kan köpa i en livsmedelsaffär och röra ihop på ett hotellrum. Jag äter det mesta förutom kokt ägg, och är väl heller inget superfan av avokado, men kan äta det om det kniper. Vill helst inte leva en vecka på nötter och avokado dock. 

Ser fram emot lite hjälp så jag kan göra LCHF till min livsstil istället för en diet.

Jag hade nog tagit med mig några påsar av dessa näringsrika, lättförvarade proteintillskott. Kan vara gott att äta tillsammans med majonäs eller en bit brieost till lunch:

http://www.bulkpowders.se/high-protein-biltong-se.html

http://www.bulkpowders.se/fish-jerky-se.html

När jag reser i tjänsten brukar jag gå till en livsmedelsaffär och köpa färdighackad sallad i påse, morötter och annat som finns i mindre förpackning, små bregottpaket eller nån dessertost i burk/smaksatt creme fraiche om jag vill ha smak, och så någon god skinka eller bit grillad kyckling eller fetaost eller liknande till. Med lite tur finns det ett kylskåp på rummet att låna (finns det dessutom en vattenkokare så köper jag grädde att ha i teet också) men annars får man ta att man kanske får slänga en del. Jag tycker detta koncept funkar jättebra! Det blir visserligen kall mat men när alternativet är en slaskig sallad på en pizzeria så... Överhuvudtaget tycker jag att man kan komma långt om man har tillgång till en livsmedelsbutik. Kan vara bra att packa ner en lite skalkniv eller nåt för att kunna dippa plockgrönt i creme fraiche t ex.

• Like 4

Makrill i tomat och Mayo på tub går hur bra som helst. korv och fläskesteksanddwich (ta bort bröd)hos pölsemannen. färdiggrillat kyckling och fläskestek i delikatessen på Coop, brugsen fötex eller Bilka i Danmark

• Like 1

Fröknäcke håller sig i rumstemperatur. Lätt att ta med och kan kompletteras med smör och olika pålägg. Jag brukar göra lesscarbs sesamknäcke. 

En del svenska pizzerior gör LCHF-pizza, dvs en pizza i folieform, utan botten. Jag vet inte om det spridit sig till våra grannländer, men i nödfall kan man ta en pizza, skrapa av fyllningen och äta den. 

MCT-olja är en form av kokosolja. Den ger snabbt direkt energi och säljs på flaska, så den är lätt att ta med. 

Ölkorv brukar klara sig i rumstemperatur. 

Tonfisk på burk. 

• Like 2

Burkar med fiskkonserv (markill, sardiner, tonfisk (i vatten) kan man ta med sig. Färdiga pannbiffar eller stekta köttbitar klarar sig någon/några dagar även utan kyl. Eller torkat kött om du gillar det, håller sig länge utan kyl. 

Smör i en liten burk. 

Finns det en livsmedelsaffär: grillad kyckling, annars finns det salladskyckling i frysen, men det är en rätt stor förpackning.

Rökt fisk finns ofta också. makrill, böckling, lax. 

ost. 

Bra om du är förberedd genom att ha med dig påsar eller burkar med att förvara mat från öppnade förpackningar i. Saknas det kyl på rummet men det finns öppningsbara fönster kan man hänga ut en påse så här års och klämma fast. 

Grönsaker: en ask tomater, paprika, squash, champinjoner. ibland finns det fina salladsbarer också....och då finns det ju även kött med i olika former. Men läs innehållsförteckningen, vissa spett osv är dränkta i sockerglace. 

Äter man ute är kebab ofta en hyfsat lösning. 

• Like 5

Jag brukar knycka ägg från frukosten att ha till lunch eller middag. Resterande köper jag på livsmedelsaffär, typ paprika, andra grönsaker, ost, korv och det som finns som går äta. Allt medan kollegorna äter skräpmat ;)

• Like 3

Jag har haft liknande dilemma, utifrån att jag också är/varit pendlande under många år.

Att etablera livsstilen.. ett tips är att alltid ha kokta ägg.. jag kokar alltid upp 10 ägg att ha färdigt till hands, buffrar upp med tonfisk på burk, den med grillad paprika är svingod! men tar alla varianterna så man bara snabbt kan slänga ner i väskan/ryggsäcken.

Avocado mandlar paranötter, alltid till hands -hellre en näve nötter än att trilla dit på McDonalds sunkiga "bröd" och isf ta en rejäl kaffe med h'lften grädde i... för mättnadens skull.

Vattenkastanj och bambuskott, finns också på burk och är mycket enkelt att snabbt tillreda både varmt o kallt.

Fiskbullar är något jag lovprisar, så länge microugn finns till hands, en hel sådan burk och ev. några småtomater så står jag mig tre fya timmar, kanske mer och om inte så se till att alltid ha färdigkokt ägg som ju är så gott kall och mättar kanon, med tub majonnäs.

Något jag kan äta dagligen, när man jourar mycket eller befinner sig ofta på resande fot. 

Bort med all snabbmat, vid all fördröjd väntan vid terminaler och stationer.. det som fick mig till ett BMI på 34... !!!!

Tror jag vet exakt vad du menar, är pendlare sedan snart 15 år... säg vad man inte vet om dessa dötimmar... en liten seveneleven i nätterna el tidiga morgnar,.. 

Samla på dig allt kallskuret som duger, ej över 5 kh/100 g.. finns mycket mycket att välja på, men förberedelserna hemma, planeringen är nog nästintill det job som krävs, när planeringen väl är gjort är det bara att segla fram - jag är där nu ;-)

Mår så himla gött så fort jag ställer om mig till keto.. det är BRA mat för psyket, mitt sockerrsug trollas bort, du kan vifta med en pizza eller en berlinare eller en semla... berör mig icke! ;-)

Så sätt dig ner och köp hem allt, ge dig ett par dagar att packa skafferi och kyl så du inte är "torrlagd" där ute.... 

För jag är övertygad om att du nog vet exakt vad du ska, och vad du inte ska äta... inte där problemet är som jag tror, it´s about the planning system att vara alltid steget före och det gör man när man är ledig dvs strategiskt mentalt går igenom fallgroparna  - i sig en rolig aktivitet som sysselsätter en mentalt.

Dock har jag också trillat dig, men nu har jag spikat nyårslöftet och vill inte svika mig själv och inte heller skämmas från förv'ntansfulla vänner, det roa mig enormt faktiskt.

• Like 2

Förresten, måste få säga att jag talar av erfarenhet i just detta pecifika dilemma , att som pendlare tycka sig vara bakbunden, NOPE! Det är ett självförsvar som är lömskt, försök inte köra det där självbedrägeriet.. kan det ut och innantill - jag har nämligen genomgått detta projekt en gång , tappade 22 kg på i princip lchf konceptet medan jg hde rätt tufft arbetsschema,  gick från strl 46 till strl 38

Därför kan jag inte komma med självbedräglig "ursäkt" om hur "svårt" det är, när det är faktiskt lättare med lchf , så länge man planerar.

För du jobbar väl ändå inte i 3:e världen? Nej du jobbar vad jag utgår ifrån, i ett i-land, varför jag utgår från att det är ren o skär bekvämlighet som är orsaken till dina frågor, som är relevanta.. dock i sak, inte ett problem, så länge du inte någonstans i bakhuvudet vill komplicera det till ett problem. Man lurar sig själv och det är på ögonen man blir blind, inget annat. 

:P

D - I - S - C - P - L - I - N     .... ja så var det, till disciplinen övertar glufseriet och smaskandet.. tröstglufsanet, fär åååh vad synd det är om en där man står och pendlar medan "alla andra" har det såå tryggt o bra och  kan men inte du?

Hmmm-.. ja man ömkar sig gärna, för att få det där tjuvsnasket på donken, ha haaa.  :D oj vad utsatt man är?  

Nej, aldrig med några ägg, och lite nötter och förberett psyke, tyvärr sitter mannövreringen i huvudet på en själv, sedan kan man ge varandra råd på allsköns mat, men det googlar man ju på 10 min, och kostdoktorn bistår ju mer än väl med VAD och vad inte....

Bröd går HELT bort, en kebab är ingen nödlösning alls.. särskilt inte !!!! med motiv att allt är stängt o har inget i väskan, då är det bättre att ta enbart en kaffe, om du frågar mig, stå ut med lyxhunger, OM.. du vill.. förändra livsstilen.

Its´ one way or another.. kärlek och disciplin lojalitet till ens planer, eller gå lös och stndigt hitta undantagsmannövrar tills de går i systematik.... nej det duger inte att kompensera glömd mat med en kebab. Sådant nappar ens gamla ego på och det gåtr snabbt som tusan att göra det "en gng till".. och igen.. och efter en vecka tilll, bara en gng till

Du förstår va?  :)

Oj... ser nu att du ju inte tåler ägg, förlåt för att jag går på som tåget - var inte meningen!

Kontentan ; det är bättre att dricka vatten än att AVVIKA ifrån principerna.. det jag ville säga.

Det är då det händer saker och så fort man får tid, känner att man styr och kontrollerar sig, DET är att ha stil.. in i sundare livsstil, att inte låta ANDRA styra där de står med mycket mycket välplanerad marknadsföring och vill inget helle än att få in dig "i värmen som de arrangerat" för oss alla, låta dem föreslå en god kebab el korv med bröd och allt de har är så buffrat med socker soja etc , att vatten är en enkel sak att ha med sig och vill man tugga, då är paranöten den matigaste av dem alla.

Jag köpte på mig en hel del råa pecannötter i sitt skal nu till efterjul-rean, den nöten har också goda värden, bättre än jordnötter och cashew som ju snabbt överskrider kh-gränsen. Att själv sitta och knäcka nötterna gör också sitt till, det ingår liksom i processen för det är många moment i livsstilsförändringen.

Nötknäckande självskapande livsstil  istället för den omedelbara behovstillfredsställande (lyxlirandet)  livsstilen är ju som två olika världar med olika värdering i ockå TID.. du behöver värdera tid på annat sätt än den slentrianmässiga attityden, eller hur?

Vad är det värt att på tid få i sig överdos av kolhydrater.. ja en kick är en kick i den överviktiges värld...... när man lever med BMI som utmanar alla rörelseorgan inkl hjärtat.. och börjar känna sviter efter alla nöd-kickar.. då värderar man tid på annat sätt. Och hunger.. hur hungrig eller sugen är man på en skala... ?

Är det ett måste för din överlevnad, att få i dig just mat där och då.. i relation till vad, isf...

Kan en halv liter vatten ev. stilla , ja det kan det faktiskt, men bryter man vanan med en burgare en gång för mycket då har kicken redan marketat vad som bestämmer livsstilen, tyvärr.

men , har man t.ex någa trivselkilon eller bara behöver hålla formen, då är det en annan diskussion tycker jag.

Babybel-ostar(små miniostar med rött hölje)håller sig länge utan kyl.

Danska GÖL(danskt ö) har ju pölser & salami med hög kötthalt.

Oliver, om du gillar.

Wildchips (torkat kött i minipåse).

Fläsksvålar. Det är snacks gjort av just fläsksvålar. www.ok-snacks.dk

De "naturella" innehåller 0,5g. kolh, 35g.fett, 65g.protein/100g. Näringsinnehållet kan skilja sig på andra smaksättningar, ex. texmex.

Även om det är processat så anser jag att det i alla fall är bättre att ha till hands än att trilla dit på riktigt skräp. Kan vara svåra att få tag på men jag hittar mina på Citygross, ibland Netto. Tillverkas i Danmark så där borde de finnas.

Tahini(sesampasta) proteinrikt, fettrikt, kolhydratsnålt.

• Like 1

Äggkokare är suveränt om man äter ägg. Ägg har jag som flygplansmat på längre flygningar. Hamstrar dom där små kaviartuberna som ibland finns på hotell. Lägger till majonnäs i gamla vitaminburkar (en deciliter max) så går det igenom säkerhetskontrollen. På en längre flygning i höstas med fraktplan hade jag min sambos frökex, brie och lokala franska delikatesskorvar, det var inte dumt! Ingen säkerhetskontroll heller så kniv och vätskor i överflöd :D

Det går att lösa matfrågan på resa, det var väl kontentan. Bara man tänker till...

• Like 3

När vi bilade i Italien 1 mån var det svårt att få bra frukost jag hade äggkokare med mig drack kaffet med kokosfett och gick upp på rumet och åt kokt ägg och smör eller majo.

Apropå Italien, för att frångå litegrand,.. så lustigt med äggen... har bott där i Talien från och till.

Där kunde man beställa kokta ägg  till t.ex vinet på de flesta uteställen, det var liksom sed... inget ovanligt alls när man hade varit ute i svängen några timmar och blev småhungrig inpå småtimmarna - liksom man här tar en kebab eller korv med bröd.. så beställde man in en simpel korg fylld med kokta ägg med enbart havssalt upphällt i sprucket kärl.. och doppade , väldigt annorlunda tyckte jag då eftersom jag aldrig hört talas om sådana  vanor här i utelivet/nattlivet, men kul !

Men kanske inget att rekommendera efter ett nattpass, eller innan passet för den delen , vinet alltså

• Like 4

Apropå Italien, för att frångå litegrand,.. så lustigt med äggen... har bott där i Talien från och till.

Där kunde man beställa kokta ägg  till t.ex vinet på de flesta uteställen, det var liksom sed... inget ovanligt alls när man hade varit ute i svängen några timmar och blev småhungrig inpå småtimmarna - liksom man här tar en kebab eller korv med bröd.. så beställde man in en simpel korg fylld med kokta ägg med enbart havssalt upphällt i sprucket kärl.. och doppade , väldigt annorlunda tyckte jag då eftersom jag aldrig hört talas om sådana  vanor här i utelivet/nattlivet, men kul !

Men kanske inget att rekommendera efter ett nattpass, eller innan passet för den delen , vinet alltså

Kul grej vi hade aldrig problem med lunch och middag utan vissa stållen fanns bara bröd och marmelad men på vissa ställen var det fin frukostbuffe.

Italienare har aldrig haft någon frukostkultur ..bara en espresso och kanske en kaka eller bara lite brandy i kaffet[emoji23][emoji31]

Desto bättre mat lunch och middag! Bara man håller sig till antipasto och huvudrätt, och tar ost till dessert[emoji1531][emoji1531][emoji1531]

Skickat från min iPad med Tapatalk

• Like 1

Ta med ägg från frukosten. Be om extra/köp typ 4 st. Ha en tub majonnäs i väskan. Kokosolja att ha i kaffe. Babybel ostar klarar sig lääääänge.

Nötter. Feta nötter.

Sånt gör att du klarar dig mellan lagade måltider. Tråkigt kanske men hälsan kanske går före. Vid lagade måltider var tydlig o kravställ. Bara kött o sås.

Jag reser också mkt. Det går super. Allt handlar om planering o min egen drivkraft.

• Like 1