Popular Post patrix Posted January 5, 2017 Popular Post Share Posted January 5, 2017 Jag har haft turen att ingå i en medicinsk studie där man tagit mätvärden . Jag började studien 2007 och började äta LCHF 2011. Subjektivt känner jag mig som en ny människa efter LCHF. Här är resultaten Jag är man 40+ och 189 cm lång 2007 - Innan LCHF Kolesterol 5,0 Triglycerider 1,0 HDL 1,2 LDL 3,3 Blodsocker: ? Blodtryck 110/76 Vikt 104,9 2014 - LCHF Kolesterol 5,0 Triglycerider 0,61 HDL 1,3 LDL 3,4 Blodsocker: 4,4 Blodtryck 135/85 Vikt 98,8 2017 - Liberal LCHF och periodisk fasta (ej frukost vardagar) Kolesterol 5,7 Triglycerider 0,76 HDL 1,5 LDL ? Blodsocker: 4,7 Blodtryck 124/78 Vikt 99,5 Övrigt: Det görs ett lungtest (utandningsförmåga). Och jag har fått bättre resultat varje gång jag gjort det. Min fettprocent enligt en sån där våg jag inte litar särskilt på var 23,2 senaste gången. Min "metabola ålder" var densamma 2014 och 2017 - 44 år. Sköterskan skrockar olycksbådande när jag bekänner min LCHF under intervjun och säger att det ska bli "intressant" att se vad jag får för kolesterol. På avdelningen hänger samma mossiga planscher om hur kolesterol magiskt ansamlas i kärlen. På hyllorna finns Hjärt-lungfondens infantila skrifter om diabetes och hjärtkärlsjukdom... 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Jag förstår inte blodtrycket, borde inte det varit åt andra hållet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Jag klurar också på blodtrycket. Såklart kan det vara rätt naturliga variationer mellan mätningarna, olika mätomständigheter, eller olika stressnivå. Men är nyfiken på om det tagits värden för t ex kalium, magnesium, kalcium och natrium? Och vilket salt patrix typiskt får i sig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Blodtryckshöjningen kanske orsakades av sköterskan? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 6, 2017 Share Posted January 6, 2017 Det finns väl nåt som kallas nåt i stil med "vita rockar-blodtryck"? Fast det finns många sätt att rocka på förstås... Men vad intressant - jag måste försöka hitta mina första resultat från företagshälsovården nu när jag ska testas igen. Ammade visserligen då första gången jag hälsotestades men det var före LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted January 23, 2017 Author Share Posted January 23, 2017 Ja det är nog ett ganska dåligt taget blodtryck. Jag brukar bli lite uppretad av anti LCHF predikan, självgodheten och den totala bristen på sjukdomsinsikt i vår sjukvård när jag är där. Själv är jag inte heller av åsikten att lågt blodtryck behöver vara positivt. Jag fick ofta yrsel förut och känner mig numera helt frisk. Det finns ju heller Inga klara orsakssamband mellan sjukdom och högt blodtryck utan bara korrelation. Att sänka blodtrycket finns det medicin för men själv skulle jag aldrig ta det eftersom jag inte tror det gör någon nytta överhuvudtaget. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts