Guest Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Jag sitter och halvtittar på Nyhetsmorgon. De pratade nyss om 5:2 metoden med Ulrika Davidsson och sen pratade de om typ livsstil med en Maj-Lis Hellénius. Hon talar om röra sig och äta/basera sin kost på frukt och grönt. Rågbröd/knäcke ingår men även olja (tror det var olivolja) samt grynt och dylikt. Så fortsätter det. Näst längst upp i pyramiden hittar vi ägg, kött samt mejerier. Fisk och skaldjur kommer efter frukt/grönt/gryn/bröd/olivolja så det verkar anses bra. Det måste vara extremt jobbigt för allmänheten med alla dessa kostråd. Ingen verkar ense. Visst är det bra att alla får ha sina åsikter men saken är ju den att alla påstår sig basera på fakta/vetenskap. De ska tydligen prata om LCHF också i Nyhetsmorgon, vet inte om det är idag eller imorgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andrea.morales.g Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Jag sitter och halvtittar på Nyhetsmorgon. De pratade nyss om 5:2 metoden med Ulrika Davidsson och sen pratade de om typ livsstil med en Maj-Lis Hellénius. Hon talar om röra sig och äta/basera sin kost på frukt och grönt. Rågbröd/knäcke ingår men även olja (tror det var olivolja) samt grynt och dylikt. Så fortsätter det. Näst längst upp i pyramiden hittar vi ägg, kött samt mejerier. Fisk och skaldjur kommer efter frukt/grönt/gryn/bröd/olivolja så det verkar anses bra. Det måste vara extremt jobbigt för allmänheten med alla dessa kostråd. Ingen verkar ense. Visst är det bra att alla får ha sina åsikter men saken är ju den att alla påstår sig basera på fakta/vetenskap. De ska tydligen prata om LCHF också i Nyhetsmorgon, vet inte om det är idag eller imorgon. Det är idag ! Skickat från min SM-G928F via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Det är idag ! Skickat från min SM-G928F via Tapatalk Märkte det. Nu snackar de om RS-virus men sen kommer väl LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andrea.morales.g Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Jap ?? Skickat från min SM-G928F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andrea.morales.g Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Två veckor är för lite för att testa LCHF det kan va minst 1 månad ! Skickat från min SM-G928F via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Maten Ulrika gjorde såg i varje fall god ut (det hon hade i pannorna). Skrev upp paprika på min inköpslista nu. Så gott det såg ut med paprika, hela små tomater och oliver. Ska testa göra något liknande fast med fet kokosmjölk och jordnötssmör som en jordnötssås istället för grädde/creme fraiche. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Jag sitter och halvtittar på Nyhetsmorgon. De pratade nyss om 5:2 metoden med Ulrika Davidsson och sen pratade de om typ livsstil med en Maj-Lis Hellénius. Hon talar om röra sig och äta/basera sin kost på frukt och grönt. Rågbröd/knäcke ingår men även olja (tror det var olivolja) samt grynt och dylikt. Så fortsätter det. Näst längst upp i pyramiden hittar vi ägg, kött samt mejerier. Fisk och skaldjur kommer efter frukt/grönt/gryn/bröd/olivolja så det verkar anses bra. Det måste vara extremt jobbigt för allmänheten med alla dessa kostråd. Ingen verkar ense. Visst är det bra att alla får ha sina åsikter men saken är ju den att alla påstår sig basera på fakta/vetenskap. De ska tydligen prata om LCHF också i Nyhetsmorgon, vet inte om det är idag eller imorgon. Gillar verkligen att du skriven en Maj-Lis Hellenius. En får det att verka som de plockat en slumpmässig person från gatan. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Gillar verkligen att du skriven en Maj-Lis Hellenius. En får det att verka som de plockat en slumpmässig person från gatan. Haha, visste inte vem hon var. Nu när jag sökt lite insåg jag att Kostdoktorn, Annika Dahlqvist och andra redan kommenterat henne. Hon var okänd för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 GI-maten såg inte fel ut heller... Osäker om gröten är så god som den ser ut men det andra såg ju gott ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Trollmormor Posted January 5, 2017 Popular Post Share Posted January 5, 2017 Gäst, du ska enbart vara glad att du inte visste vem Mai-Lis är. Hon fettskrämd professor som får pengar från läkemedelsindustrin. Jag lyssnar alltid på henne Och sen gör jag tvärs emot vad hon säjer så blir det så bra så 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Gillar verkligen att du skriven en Maj-Lis Hellenius. En får det att verka som de plockat en slumpmässig person från gatan. Det kallas härskarteknink.... helst ska man skriva... en Maja-Lisa Hellenus ;-) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 https://fethalsa.wordpress.com/2017/01/05/friskavmat-hellenius-saljer-statiner/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Vilka mer förutom Hellenius, Rössner och Marcus är signifikanta nyckelpersoner mot LCHF på nationell nivå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Det kallas härskarteknink.... helst ska man skriva... en Maja-Lisa Hellenus ;-) Haha, tänkte inte så när jag skrev men förstår nu att det lät lite arrogant att skriva "en" Maj-Lis kanske. Vilka mer förutom Hellenius, Rössner och Marcus är signifikanta nyckelpersoner mot LCHF på nationell nivå? Då ska man se upp för de också. Vad heter de mer än Rössner och Marcus? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Pharma CEO: We’re in Business of Shareholder Profit, Not Helping the Sick http://usuncut.com/class-war/valeant-ceo-shareholder-profit/ Man kan vel si det samme om Hellenius, Rössner og Marcus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Haha, tänkte inte så när jag skrev men förstår nu att det lät lite arrogant att skriva "en" Maj-Lis kanske. Då ska man se upp för de också. Vad heter de mer än Rössner och Marcus? https://www.google.se/search?q=r%C3%B6ssner%2Cmarcus&oq=r%C3%B6ssner%2Cmarcus&aqs=chrome..69i57.11642j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Haha, tänkte inte så när jag skrev men förstår nu att det lät lite arrogant att skriva "en" Maj-Lis kanske. Då ska man se upp för de också. Vad heter de mer än Rössner och Marcus? :-) Fortsatt härskarteknik. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Marcus Rössner måste det väl vara? ;-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted January 24, 2017 Popular Post Share Posted January 24, 2017 Apropå Mai-Lis, jag tittade nyss på "Fråga doktorn" från igår på svtplay. Två missar gjordes tycker jag, dels att programledaren påstod att man äter "mycket kött" inom LCHF, och sedan Mai-Lis klassiker om det mättade fettets farlighet. Nu har jag i alla fall mailat till "Fråga doktorn" och frågat efter källan till påståendet att LCHF innebär mycket kött, och även uppmanat dem att sluta sprida denna osanning om LCHF-kost. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Jag skulle väldigt gärna vilja ta del av den där forskningen som hon hela tiden hänvisar till. Hur gör man för att se den tro? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted January 24, 2017 Popular Post Share Posted January 24, 2017 Apropå Mai-Lis, jag tittade nyss på "Fråga doktorn" från igår på svtplay. Två missar gjordes tycker jag, dels att programledaren påstod att man äter "mycket kött" inom LCHF, och sedan Mai-Lis klassiker om det mättade fettets farlighet. Nu har jag i alla fall mailat till "Fråga doktorn" och frågat efter källan till påståendet att LCHF innebär mycket kött, och även uppmanat dem att sluta sprida denna osanning om LCHF-kost. Jag har också mailat och frågat var de får sina ogrundade påståenden ifrån, lite får man väl ändå kräva av journalister och programledare, man bör väl ändå vara lite påläst innan man uttalar sig tycker jag 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Jag skulle väldigt gärna vilja ta del av den där forskningen som hon hela tiden hänvisar till. Hur gör man för att se den tro? Jag tror hon stödjer sig ganska tugnt på NNR. Det finns ganska digra referenslistor till dessa. Det är en något jobbig uppgift att gå igenom detta. ;-) Powerpoint av Maja-Liza: http://www.konsumentforeningenstockholm.se/Global/Konsument%20och%20Milj%C3%B6/Dokumentation%20seminarier/P%C3%A5%20professorns%20tallrik%20-%20s%C3%A5%20ska%20vi%20%C3%A4ta%20enligt%20forskare%20och%20myndigheter_MaiLis%20Hellenius.pdf 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Det är nog en "alternativ forskning", som Trump skulle säga. Jo, antagligen är det så men tyvärr är det svårt att på ett bra och kortfattat sätt såga skrivningarna runt mättade fetter där...jag vet att det finns många blogposter om detta hos Kostdoktorn och andra lågkolhydrat vänner... men det kräver längre resonemang. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Livsmedelsverket bör omedelbart sluta med kostråd till allmänheten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted January 25, 2017 Popular Post Share Posted January 25, 2017 Apropå den forskning som MH hänvisar till (och som aldrig (?) redovisas med källhänvisningar), kan man inte kräva omvänd bevisbörda av henne? Jag vill inte ha ett svepande svar om det mättade fettets farligheter baserat på "tusentals studier", jag vill ha en saklig argumentation kring de forskningsrapporter som kommit under senare tid som visar på att mättat fett inte är farligt. Om MH inte klarar av att granska en sådan rapport och visa på det hon utifrån sin vetenskapliga skolning ser som svagheter i den, så tyder det ju på att hon faktiskt inte är kompetent att göra en sådan bedömning. I mitt forskningsämne kan jag inte bara hänvisa till "tusentals studier", jag måste själv kunna argumentera och visa på styrkor/svagheter i den forskning som bedrivs. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Hur skulle frukt och baljväxter kunna fungera i en lågkolhydratkost? Livsmedelsverket har som vanligt inte en susning 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted January 25, 2017 Popular Post Share Posted January 25, 2017 Om matkalkyl har rätt så innehåller 100 g oxfilé 1,9 g mättat fett, medan 100 g lax innehåller 2,6 g mättat fett. Så man undrar om det är mängden mättat fett som är anses farlig eller om det är andelen? 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Nog finns det studier alltid.. frågan är hur bra och eller uppdaterade de är? Iallafall, ni slipper läsa alla studier, Soe Hardcombe har gått igenom underlaget för SNR och liknande rekomendationer! "Background: Since 1984 UK citizens have been advised to reduce total dietary fat intake to 30% of total energy and saturated fat intake to 10%. The National Institute of Clinical Excellence [NICE] suggests a further benefit for Coronary Heart Disease [CHD] prevention by reducing saturated fat [sFA] intake to 6% - 7% of total energy and that 30,000 lives could be saved by replacing SFAs with Polyunsaturated fats [PUFAs]." "Methods: 20 volumes of the Seven Countries Study, the seminal work behind the 1984 nutritional guidelines, were assessed. The evidence upon which the NICE guidance was based was reviewed. Nutritional facts about fat and the UK intake of fat are presented and the impact of macronutrient confusion on public health dietary advice is discussed." "Findings: The Seven Countries study classified processed foods, primarily carbohydrates, as saturated fats. The UK government and NICE do the same, listing biscuits, cakes, pastries and savoury snacks as saturated fats. Processed foods should be the target of public health advice but not natural fats, in which the UK diet is deficient. With reference to the macro and micro nutrient composition of meat, fish, eggs, and dairy foods the article demonstrates that dietary trials cannot change one type of fat for another in a controlled study." "Interpretation: The evidence suggests that processed food is strongly associated with the increase in obesity, diabetes, CHD, and other modern illness in our society. The macro and micro nutrients found in meat, fish, eggs and dairy products, are vital for human health and consumption of these nutritious foods should be encouraged." http://file.scirp.org/pdf/FNS_2013031913290532.pdf 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Har det undgått någon att jag är näst intill förälskad i Dr Maffetone..? Men kan man bli annat..? MLH, här är en riktig doktor..! Myten om Medelhavsdieten: https://philmaffetone.com/mediterranean-diet-myth/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Har det undgått någon att jag är näst intill förälskad i Dr Maffetone..? Men kan man bli annat..? MLH, här är en riktig doktor..! Myten om Medelhavsdieten: https://philmaffetone.com/mediterranean-diet-myth/ Herrejösses Maria! Vad gör han med dej? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Herrejösses Maria! Vad gör han med dej? Det börjar min man undra också... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Nu har jag fått svar från Fråga Doktorn angående mitt mail om källan till påståendet att LCHF betyder "mycket kött", och det blev ungefär det jag väntade mig: "Tack för dina synpunkter! Vi tar till oss detta. med vänliga hälsningar från redaktionen." 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Hahahahaha, vilket underbart svar!! Heja SVT! Påminner mig om när jag mailade kommunen om att en barngunga på en lekplats var trasig och fick till svar att de skulle be entreprenören återställa gräsmattan och trottoarkanten... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Sådana svar är la änna liktydligt med " god dag yxskaft " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Jag har också fått svar, ett svar som överhuvudtaget inte besvarade min fråga alls, vilken var, varför dom påstår att man äter mer kött med LCHF . . . "Tack för ditt brev! I det här fallet var det ett sätt att förtydliga för dem som inte har kunskap om den dieten vad den är mest känd för. Men det framkom också att det handlar om att dra ner på kolhydraterna. Det var tråkigt att du kände dig illa till mods av detta. Vi hade med LCHF som en diet bland andra när vi talade om Diabetes 2 för ett år sedan ungefär. Då var det tittare som berättade att de sluppit medicinerna genom den dieten. Den och andra kostråd kommer säkert att komma upp i andra sammanhang framöver som vi hoppas att du finner intressant." Jag har nu tackat för för svaret men påpekat att det faktiskt inte svarar på min fråga, vi får se 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Men är dom helt dumma i huvudet eller? Förtydliga vad LCHF är genom att säja att man äter mer kött??? Dom har ju verkligen missuppfattat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Mm.. att överhuvudtaget komma på tanken att äta mer fett, är som tanken att hoppa över Grand Canyon! Och skulle man nämna E%.. så får dom något stirrigt i blicken! För de känner bara till två matkategorier, nämligen "Frukogrönt" samt "kött"! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 De känner nog till matkategorin mättat fett, men sådant kan ju ingen äta frivilligt, för då kan man dö smöööördöden! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 De känner nog till matkategorin mättat fett, men sådant kan ju ingen äta frivilligt, för då kan man dö smöööördöden! Ja, den döden kan vi nog dö allihop nu när det varnas för brist på smör och grädde... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Tur att jag har fem kilo smör i frysen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 26, 2017 Share Posted January 26, 2017 Här är det total smörkris. Knappt ett halvt paket bara 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts