Gå till innehåll

Maj-Lis Hellénius kritiserar LCHF i Nyhetsmorgon

Gäst

Recommended Posts

Jag sitter och halvtittar på Nyhetsmorgon. De pratade nyss om 5:2 metoden med Ulrika Davidsson och sen pratade de om typ livsstil med en Maj-Lis Hellénius. Hon talar om röra sig och äta/basera sin kost på frukt och grönt. Rågbröd/knäcke ingår men även olja (tror det var olivolja) samt grynt och dylikt. Så fortsätter det. Näst längst upp i pyramiden hittar vi ägg, kött samt mejerier. Fisk och skaldjur kommer efter frukt/grönt/gryn/bröd/olivolja så det verkar anses bra.

Det måste vara extremt jobbigt för allmänheten med alla dessa kostråd. Ingen verkar ense. Visst är det bra att alla får ha sina åsikter men saken är ju den att alla påstår sig basera på fakta/vetenskap.

De ska tydligen prata om LCHF också i Nyhetsmorgon, vet inte om det är idag eller imorgon.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sitter och halvtittar på Nyhetsmorgon. De pratade nyss om 5:2 metoden med Ulrika Davidsson och sen pratade de om typ livsstil med en Maj-Lis Hellénius. Hon talar om röra sig och äta/basera sin kost på frukt och grönt. Rågbröd/knäcke ingår men även olja (tror det var olivolja) samt grynt och dylikt. Så fortsätter det. Näst längst upp i pyramiden hittar vi ägg, kött samt mejerier. Fisk och skaldjur kommer efter frukt/grönt/gryn/bröd/olivolja så det verkar anses bra.

Det måste vara extremt jobbigt för allmänheten med alla dessa kostråd. Ingen verkar ense. Visst är det bra att alla får ha sina åsikter men saken är ju den att alla påstår sig basera på fakta/vetenskap.

De ska tydligen prata om LCHF också i Nyhetsmorgon, vet inte om det är idag eller imorgon.

Det är idag !

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk

• Gilla 1
Länk till inlägg

Maten Ulrika gjorde såg i varje fall god ut (det hon hade i pannorna). Skrev upp paprika på min inköpslista nu. Så gott det såg ut med paprika, hela små tomater och oliver. Ska testa göra något liknande fast med fet kokosmjölk och jordnötssmör som en jordnötssås istället för grädde/creme fraiche. :D

Länk till inlägg

Gillar verkligen att du skriven en Maj-Lis Hellenius. En får det att verka som de plockat en slumpmässig person från gatan. :)

• Gilla 5
Länk till inlägg

Gillar verkligen att du skriven en Maj-Lis Hellenius. En får det att verka som de plockat en slumpmässig person från gatan. :)

Haha, visste inte vem hon var. Nu när jag sökt lite insåg jag att Kostdoktorn, Annika Dahlqvist och andra redan kommenterat henne. Hon var okänd för mig.

Länk till inlägg

Det kallas härskarteknink.... helst ska man skriva... en Maja-Lisa Hellenus ;-)

• Gilla 6
Länk till inlägg

Det kallas härskarteknink.... helst ska man skriva... en Maja-Lisa Hellenus ;-)

Haha, tänkte inte så när jag skrev men förstår nu att det lät lite arrogant att skriva "en" Maj-Lis kanske. :D

Vilka mer förutom Hellenius, Rössner och Marcus är signifikanta nyckelpersoner mot LCHF på nationell nivå?

Då ska man se upp för de också. Vad heter de mer än Rössner och Marcus?

Länk till inlägg

Haha, tänkte inte så när jag skrev men förstår nu att det lät lite arrogant att skriva "en" Maj-Lis kanske. :D

Då ska man se upp för de också. Vad heter de mer än Rössner och Marcus?

:-)

Fortsatt härskarteknik.

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Jag skulle väldigt gärna vilja ta del av den där forskningen som hon hela tiden hänvisar till. Hur gör man för att se den tro?

Jag tror hon stödjer sig ganska tugnt på NNR. Det finns ganska digra referenslistor till dessa. Det är en något jobbig uppgift att gå igenom detta. ;-)

Powerpoint av Maja-Liza: ;)

http://www.konsumentforeningenstockholm.se/Global/Konsument%20och%20Milj%C3%B6/Dokumentation%20seminarier/P%C3%A5%20professorns%20tallrik%20-%20s%C3%A5%20ska%20vi%20%C3%A4ta%20enligt%20forskare%20och%20myndigheter_MaiLis%20Hellenius.pdf

• Gilla 6
Länk till inlägg

Det är nog en "alternativ forskning", som Trump skulle säga.

Jo, antagligen är det så :) men tyvärr är det svårt att på ett bra och kortfattat sätt såga skrivningarna runt mättade fetter där...jag vet att det finns många blogposter om detta hos Kostdoktorn och andra lågkolhydrat vänner... men det kräver längre resonemang.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Nog finns det studier alltid.. frågan är hur bra och eller uppdaterade de är?

Iallafall, ni slipper läsa alla studier, Soe Hardcombe har gått igenom underlaget för SNR och liknande rekomendationer!  :)

"Background: Since 1984 UK citizens have been advised to reduce total dietary fat intake to 30% of total energy and saturated fat intake to 10%. The National Institute of Clinical Excellence [NICE] suggests a further benefit for Coronary Heart Disease [CHD] prevention by reducing saturated fat [sFA] intake to 6% - 7% of total energy and that 30,000 lives could be saved by replacing SFAs with Polyunsaturated fats [PUFAs]."

"Methods: 20 volumes of the Seven Countries Study, the seminal work behind the 1984 nutritional guidelines, were assessed. The evidence upon which the NICE guidance was based was reviewed. Nutritional facts about fat and the UK intake of fat are presented and the impact of macronutrient confusion on public health dietary advice is discussed."

"Findings: The Seven Countries study classified processed foods, primarily carbohydrates, as saturated fats. The UK government and NICE do the same, listing biscuits, cakes, pastries and savoury snacks as saturated fats. Processed foods should be the target of public health advice but not natural fats, in which the UK diet is deficient. With reference to the macro and micro nutrient composition of meat, fish, eggs, and dairy foods the article demonstrates that dietary trials cannot change one type of fat for another in a controlled study."

"Interpretation: The evidence suggests that processed food is strongly associated with the increase in obesity, diabetes, CHD, and other modern illness in our society. The macro and micro nutrients found in meat, fish, eggs and dairy products, are vital for human health and consumption of these nutritious foods should be encouraged."

:unsure:  :wacko:  :blink:  :ph34r:

http://file.scirp.org/pdf/FNS_2013031913290532.pdf

• Gilla 5
Länk till inlägg

Nu har jag fått svar från Fråga Doktorn angående mitt mail om källan till påståendet att LCHF betyder "mycket kött", och det blev ungefär det jag väntade mig:

"Tack för dina synpunkter!

Vi tar till oss detta.

med vänliga hälsningar från redaktionen."

• Gilla 4
Länk till inlägg

Hahahahaha, vilket underbart svar!! Heja SVT! :D

Påminner mig om när jag mailade kommunen om att en barngunga på en lekplats var trasig och fick till svar att de skulle be entreprenören återställa gräsmattan och trottoarkanten... :rolleyes:

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag har också fått svar, ett svar som överhuvudtaget inte besvarade min fråga alls, vilken var, varför dom påstår att man äter mer kött med LCHF . . . 

"Tack för ditt brev!

I det här fallet var det ett sätt att förtydliga för dem som inte har kunskap om den dieten vad den är mest känd för. Men det framkom också att det handlar om att dra ner på kolhydraterna. Det var tråkigt att du kände dig illa till mods av detta.

Vi hade med LCHF som en diet bland andra när vi talade om Diabetes 2 för ett år sedan ungefär. Då var det tittare som berättade att de sluppit medicinerna genom den dieten. 

Den och andra kostråd kommer säkert att komma upp i andra sammanhang framöver som vi hoppas att du finner intressant."

Jag har nu tackat för för svaret men påpekat att det faktiskt inte svarar på min fråga, vi får se  :) 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Mm.. att överhuvudtaget komma på tanken att äta mer fett,  är som tanken att hoppa över Grand Canyon! :wacko:

Och skulle man nämna E%.. så får dom något stirrigt i blicken!

För de känner bara till två matkategorier, nämligen "Frukogrönt" samt "kött"! :blink:

• Gilla 3
Länk till inlägg

De känner nog till matkategorin mättat fett, men sådant kan ju ingen äta frivilligt, för då kan man dö smöööördöden!

Ja, den döden kan vi nog dö allihop nu när det varnas för brist på smör och grädde... :o

• Gilla 2
Länk till inlägg