Popular Post Erik 2 Posted January 6, 2017 Popular Post Share Posted January 6, 2017 Ni har säkert läst. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/operation-framgangsrikt-mot-barnfetma http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6602606 De har jämfört gastric by pass med "traditionell behandling" som gjorde att de gick upp i vikt. Varför testar de aldrig mot LCHF?? Det är grymt och tjänstefel. Dessutom krävs mycket eftervård och kanske flera operationer. Är det verkligen rimligt när det finns LCHF. "Det handlar om ungdomar mellan 13 och 18 år. Efter fem år hade de som fått en operation tappat nästan en tredjedel i vikt i genomsnitt. Därmed hade risken för följdsjukdomar och för tidig död minskat för deras del. De överviktiga i samma ålder som i stället fått en mer traditionell behandling med råd om diet och motion, hade i stället gått upp i vikt, och på motsvarande sätt ökat risken för följdsjukdomar. Kort sagt ger undersökningen en mycket ljus bild av möjligheterna med fetmaoperationer för unga." 9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Skymning Posted January 6, 2017 Popular Post Share Posted January 6, 2017 Det är etiskt oförsvarbart att låta barn agera försökspersoner för den här typen av forskning. För forskning är vad det är, för de har inte en aning om hur det här kommer att utvecklas. Med tanke på hur många som går upp igen trots operation så torde det slutliga resultat vara ganska dystert för människor som gör operationen så tidigt i livet. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 6, 2017 Share Posted January 6, 2017 Hoppas att Moa kommer att känna likadant om 10-40-70 år. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/livet-kanns-vart-att-leva-nu 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xiro Posted January 6, 2017 Popular Post Share Posted January 6, 2017 Det är inget annat än ytterligare en Macchiarini! Dessutom mer utbredd, och utförd på många unga.... Något för uppdrag granskning - jag skönjer Marcus-skandalen i antågande! 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 6, 2017 Share Posted January 6, 2017 Vad är 5 år i sammanhanget? Ingenting skulle jag vilja säja. Dessutom är det väl inte barnen själva utan deras föräldrar som fattat beslutet om operation. Visserligen ihop med läkare, men ändå 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Om man har en traditionell behandling som inte fungerar, så är det ju inte så svårt att visa att operationerna ger bättre resultat. Claude Marcus som varit chef för överviktsenheten för barn/ungdomar på Karolinska/Huddinge i 20 år har uttalat sig att med deras behandling får de vara nöjda om ungdomarna inte går upp i vikt. Att då förespråka operation är ju i princip att erkänna att "vi har ingen jävla aning vad vi håller på med" vad gäller orsaken till att man går upp i vikt. Det är inte operationerna som är effektiva, det är den traditionella behandlingen med att äta mindre och springa mer som är värdelös för kraftigt överviktiga. Hur en läkare och proffessor kan vara så bunden av prestige och ha en sån saknad av nyfikenhet är obegripligt. Följden av den inställningen är ju ett totalt misslyckande där han inte lyckats med någonting vad gäller överviktsbehandling och nu tar till att skära sönder och stympa friska ungdomar för att slippa svälja sin stolthet och erkänna att han haft fel i alla år. Obegripligt att han får fortsätta 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Jag tänker bara ... LCHF-ingenjören! http://lchfingenjoren.se 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Förirrade mig in på ett forum för överviktsoperationer vid något tillfälle. De som var aktiva där var helt inne på att LCHF var en onaturlig kost med allt fett. De ville kunna fortsätta allting och äta normal mat och menade att de mådde bra av att äta bröd och bara mådde dåligt av äta LCHF. Jag tänker direkt på matmissbruk och att man har en beroendehjärna som triggas av olika livsmedel, främst socker och spannmål. Är man inte beredd att inse det och att jobba med den biten på egen hand, så tror jag man kan se en operation som en lösning och tro att saker och ting ordnar sig bara magsäcken blir lite mindre. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Vården hjälper dem behålla det livsfarliga tankemönstret/beroendet genom att varna för LCHF, haussa kostcirkeln och dölja biverkningarna av bypass. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 On 2017-01-07 at 08:43, MickeB sade: Hur en läkare och proffessor kan vara så bunden av prestige och ha en sån saknad av nyfikenhet är obegripligt. Nej, det är tvärtom väldigt begripligt. Det är så vi människor fungerar. Det går inte att gå igenom en lång och krävande utbildning om man ska hålla på att ifrågasätta det man får lära sig. Ifrågasättande och kritiskt tänkande ryms inte inom skolsystemet. Dessutom så är det evolutionärt fördelaktigt att inte ifrågasätta det man får lära sig. Våra föräldrar/lärare har framgångsrikt överlevt upp i vuxen ålder och förökat sig, så att göra som dom säger och gör är ett bra recept för att själv lyckas. Och bara för att jag "genomskådat" det här med kosten så är jag säker på att det är massor av andra saker jag inte ifrågasätter. Att tänka om, att tänka nytt och att ifrågasätta är undantaget. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Petra, Ja det är återkommande det där med "allt fett". Många överviktiga äter så mycket att de inte behöver öka fett alls utan kan bara dra ner kolisarna för att få lite styrsel på makrofördelningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 Tydligen funkar lchf i 4 veckor iaf, för de som ska bariatric-opereras. De borde testa om det funkar i 4 månader också. Citat Conclusion This study demonstrates that a 4-week preoperative KMED is safe and effective in reducing BW, left hepatic lobe volume, and correcting MD in obese patients scheduled for BS. KMED - ketogenic micronutrient-enriched diet BW - body weight BS - bariatric surgery https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11695-018-3145-8 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 On 2017-01-07 at 11:36, Ganymedes sade: Nej, det är tvärtom väldigt begripligt. Det är så vi människor fungerar. Det går inte att gå igenom en lång och krävande utbildning om man ska hålla på att ifrågasätta det man får lära sig. Ifrågasättande och kritiskt tänkande ryms inte inom skolsystemet. Dessutom så är det evolutionärt fördelaktigt att inte ifrågasätta det man får lära sig. Våra föräldrar/lärare har framgångsrikt överlevt upp i vuxen ålder och förökat sig, så att göra som dom säger och gör är ett bra recept för att själv lyckas. Och bara för att jag "genomskådat" det här med kosten så är jag säker på att det är massor av andra saker jag inte ifrågasätter. Att tänka om, att tänka nytt och att ifrågasätta är undantaget. Riktigt, riktigt bra formulerat! Det berör då först o främst kostfoskare,, det finns undantag typ Noakes som utvecklade diabetes av sina egna kostråd, och därmed svängt 180 grader till att rekommendera LCHF! Oså finns det andra som inte utvecklat diabetes själva som ifrågasätter nuvarande kostråd.. därmed inte sagt att de rekommenderar LCHF, vilket jag själv för övrigt inte gör till allmänheten utan det är lixom sista chansen, när man väl drabbats av metabola syndromet! http://ettsotareblod.se/en-tung-kostforskare-har-bytt-sida/ Iallafall så kan alla äta LCHF även om det går lite på tvärs mot etablerade kostråd, strikt, eller i huvudsak/ett mellanting.. för att slippa drabbas utav metabola syndromet/hyperinsulinemi/insulinresistens! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploppis Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Tyvärr så är det ingen match idag att få en op. Jag har två vänner som opererat sig. Min stora fråga är fortfarande hur man kan utesluta metoder som t.ex LCHF... Påföljderna av en op är livslånga och kan vara väldigt obefriade från negativa effekter. En op. är en snabb lösning på problemet...Tyvärr ? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 8 minuter sedan, Ploppis sade: Tyvärr så är det ingen match idag att få en op. Jag har två vänner som opererat sig. Min stora fråga är fortfarande hur man kan utesluta metoder som t.ex LCHF... Påföljderna av en op är livslånga och kan vara väldigt obefriade från negativa effekter. En op. är en snabb lösning på problemet...Tyvärr ? Mm.. prexis, även om jag främst vill framhålla LCHF som ett tänk och inte så mycket som en diet/metod! Dvs om man tror sig kunna äta prexis vad som helst utan att det får konsekvenser så är man illa ute. Om man däremot lyckas landa på att man bör äta riktig mat med all näring som man behöver och inte för mycket kalorier än vad man har behov av så har man mentalt kommit rätt långt! Och då.. det kan bli nästan lika jobbigt som att i förstone sätta sig in i LCHF, f*n man måste sätta sig in lite i grundläggande näringslära! Iallafall så verkar det som att många gör revolt mot gamla kostregler från den tiden vi var beroende utav dels färskmat, mat för årstiden, husmödrar/mammor som handlade och lagade mat med knappa ekonomiska resurser? Iallafall om jag mins rätt, Måndag rester från Söndagsmiddagen, tisdag olika sorters färs, gärna köttbullar, onsdag inälvor, lever eller njure, onsdag stekt salt fläsk, Torsdag soppa, på vintern ärtsoppa med salt fläsk/på sommaren ängamat/våren och hösten grönsaksoppa, fredag kyckling, lördag fisk, söndag någon form av hel stek. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 33 minuter sedan, Ploppis sade: Tyvärr så är det ingen match idag att få en op. Jag har två vänner som opererat sig. Min stora fråga är fortfarande hur man kan utesluta metoder som t.ex LCHF... Påföljderna av en op är livslånga och kan vara väldigt obefriade från negativa effekter. En op. är en snabb lösning på problemet...Tyvärr ? Svägerskan gjorde en operation för några år sen. Enligt svärmor var det bara en titthålsoperation och alltså inget farligt LCHF däremot var ju mer eller mindre livsfarligt. Jag kom mej inte för med att svar, men det jag skulle svarat var naturligtvis att om det nu skulle visa sej att LCHF är farligt så kan jag sluta imorgon. Operationen är betydligt mer komplicerat att återställa. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 16 minuter sedan, Trollmormor sade: Jag kom mej inte för med att svar Ibland blir man helt stum av förvåning hur korkade folk är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 2 timmar sedan, Zepp sade: Riktigt, riktigt bra formulerat! Det berör då först o främst kostfoskare,, det finns undantag typ Noakes som utvecklade diabetes av sina egna kostråd, och därmed svängt 180 grader till att rekommendera LCHF! Tack! Jag tänker att det i princip gäller all utbildning. Från första klass. Det är inbyggt i skolsystemet. Skillnaden ligger i att olika discipliner har olika mycket som kan/bör ifrågasättas. Ska man konstruera en bro så ska man nog tänka sig för både en och två gånger innan man ifrågasätter hållfasthetsläran man fick lära sig under utbildningen. Till exempel. Det finns alltid undantag. Och det är bara en tidsfråga innan så gott som alla har tänkt om på den här punkten. Eller dött. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 33 minuter sedan, Ganymedes sade: Tack! Jag tänker att det i princip gäller all utbildning. Från första klass. Det är inbyggt i skolsystemet. Skillnaden ligger i att olika discipliner har olika mycket som kan/bör ifrågasättas. Ska man konstruera en bro så ska man nog tänka sig för både en och två gånger innan man ifrågasätter hållfasthetsläran man fick lära sig under utbildningen. Till exempel. Det finns alltid undantag. Och det är bara en tidsfråga innan så gott som alla har tänkt om på den här punkten. Eller dött. Altså skolsystemet skall undervisa och delge känd och väl etablerad kunskap, till elever av en massa olika utgångspunkter! Ju lägre studienivå ju mer allmänna, jag minns att man var tvungen att lära sig verser ur katekesen.. hoppas att sådant numera är borta.. men jag betvivlar lixom inte att det fyllde ett syfte en gång i tiden? Inte nog med det, jag tog en högskoleexamen, dvs läste in 60 högskolepoäng på äldre dar.. gissa om det var mycket matematik och statistik, tillämpad mekanik? Jämrans vad man fick bekanta sig med känd vetenskap/tillämpad mekanik! Oså ett råd.. strunta i att lägga större energi på den tillämpade mekaniken såvida du inte vill bli civilingenjör, koncentrerar på matematik och allt annat. Dvs är man verkstadmekaniker som jag i grunden och inte har ambitioner att bli VD så räcker det gott med lite grundläggande företagsekonomi och all annan erfarenhet, baserat på lång praktisk erfarenhet! Iallafall är man kostforskare.. i medelåldern så har man hur som helst ett problem med att dra in anslag till sin instution, då kan man inte vara lika petig.. man får styra studierna lite beroende på vilka vem som bekostar dem. Oftast så är det en blandning mellan livsmedels och medicin-företag som ger anslag! Och de vill ha valuta för sina pengar! Sen så.. ju mer de närmar sig pensionsåldern så kan Willet, Hu, Astrup och andra uttrycka avvikande synpunkter, man kanske skulle forskat på lite andra upplägg, dvs sådana där man kan leva och ha hälsan utan mediciner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 8 timmar sedan, Zepp sade: Altså skolsystemet skall undervisa och delge känd och väl etablerad kunskap, till elever av en massa olika utgångspunkter! Ju lägre studienivå ju mer allmänna, jag minns att man var tvungen att lära sig verser ur katekesen.. hoppas att sådant numera är borta.. men jag betvivlar lixom inte att det fyllde ett syfte en gång i tiden? Jag är nog lite osäker på om det finns någon kritik mot det jag skrev i det där, eller är det bara ett allmänt resonemang? 8 timmar sedan, Zepp sade: Iallafall är man kostforskare.. i medelåldern så har man hur som helst ett problem med att dra in anslag till sin instution, då kan man inte vara lika petig.. man får styra studierna lite beroende på vilka vem som bekostar dem. Oftast så är det en blandning mellan livsmedels och medicin-företag som ger anslag! Och de vill ha valuta för sina pengar! Sen så.. ju mer de närmar sig pensionsåldern så kan Willet, Hu, Astrup och andra uttrycka avvikande synpunkter, man kanske skulle forskat på lite andra upplägg, dvs sådana där man kan leva och ha hälsan utan mediciner? Jo, när man väl sitter där med sin eftertraktade professorstitel mitt i karriären så är det ju inte enklare att tänka kritiskt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 17 timmar sedan, Zepp sade: Ju lägre studienivå ju mer allmänna, jag minns att man var tvungen att lära sig verser ur katekesen.. hoppas att sådant numera är borta.. men jag betvivlar lixom inte att det fyllde ett syfte en gång i tiden? I Frankrike i småskolan, får barnen än idag lära sig att skandera dikter utantill. Jag är övertygad om att det fyller ett syfte. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 On 2018-03-11 at 22:28, Ganymedes sade: Jag är nog lite osäker på om det finns någon kritik mot det jag skrev i det där, eller är det bara ett allmänt resonemang? Jo, när man väl sitter där med sin eftertraktade professorstitel mitt i karriären så är det ju inte enklare att tänka kritiskt. Mitt i prick.. allmänt resonemang och hur saker och kan tänkas hänga ihop på ett mänskligt plan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 16 timmar sedan, iAnna sade: I Frankrike i småskolan, får barnen än idag lära sig att skandera dikter utantill. Jag är övertygad om att det fyller ett syfte. Något syfte har det säkert.. vi får sätta sådant på allmänbildningens konto? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts