Jump to content

Keto utslag

Anna13
 Share

Recommended Posts

Har fått keto-utslag i samband med att jag började en antibiotikakur mot min halsfluss. Hur kan detta komma sig? Jag har ätit strikt LCHF i 6 månader och mår jättebra av det, har inga planer på att sluta.

Vad är det i kroppen som gör utslagen? Är det alla gifter från medicinen och halsflussen som kommer ut via utslagen. Varför hjälper det att äta kolhydrater? Klådan la sig direkt efter att ha ätit kolhydrater på förmiddagen och jag planerar att äta lite kolhydrater till middag ikväll och fortsätta ett tag till över helgen tills utslagen är borta. Jag är helt övertygad om att det är ketoutslag. Jag träffade en läkare som först trodde det var vattkoppor eller ett bakteriellt utslag över hela kroppen. Jag har fått utslagen över hela kroppen, hårbotten bröst och rygg är mest drabbat. 

Jag återkommer här med mitt resultat om hur det fungerat med kolhydrater som botmedel. Men jag är supernyfiken på varför kroppen reagerar som den gör och varför kolhydrater hjälper så snabbt. 

Har fått keto-utslag i samband med att jag började en antibiotikakur mot min halsfluss. Hur kan detta komma sig? Jag har ätit strikt LCHF i 6 månader och mår jättebra av det, har inga planer på att sluta.

Vad är det i kroppen som gör utslagen? Är det alla gifter från medicinen och halsflussen som kommer ut via utslagen. Varför hjälper det att äta kolhydrater? Klådan la sig direkt efter att ha ätit kolhydrater på förmiddagen och jag planerar att äta lite kolhydrater till middag ikväll och fortsätta ett tag till över helgen tills utslagen är borta. Jag är helt övertygad om att det är ketoutslag. Jag träffade en läkare som först trodde det var vattkoppor eller ett bakteriellt utslag över hela kroppen. Jag har fått utslagen över hela kroppen, hårbotten bröst och rygg är mest drabbat. 

Jag återkommer här med mitt resultat om hur det fungerat med kolhydrater som botmedel. Men jag är supernyfiken på varför kroppen reagerar som den gör och varför kolhydrater hjälper så snabbt.

Om det är en allergisk reaktion så är det allvarligt, - låter långsökt med ketoutslag.

Ja det är den definitivt. Jag slutade med antibiotikan efter 7 dagar då magen sa ifrån. Trodde först att utslagen var från antibiotikan så  jag fick byta men det hjälpte inte. Det hjälpte inte att ta allergimedicin mot klådan så jag misstänkte att det var något annat och kom ihåg att jag läst om Keto utslag. Men frågan är fortfarande varför hjälper det med kolhydrater och vad är det som gör att man får utslag? Är det alla gifter som kommer ut via huden?

Vilken mat med kolhydrater har gett positiv effekt?

Kommer du äta nåt speciellt för att hjälpa tarmfloran nu efter antibiotikan?

Och en kanske dum fråga - behöver man verkligen antibiotika vid halsfluss?

• Like 1

Det är inte antibiotikan som jag reagerat på. Slutade med antibiotikan för 4 dagar sedan och utslagen var fortfarande hemska. Men jag började äta kolhydrater igårkväll och nu har klådan lagt sig och utslagen börjar blekna. Har ätit kolhydrater i lagom mängd hela dagen och ska fortsätta lite till. 

Vilken mat med kolhydrater har gett positiv effekt?

Kommer du äta nåt speciellt för att hjälpa tarmfloran nu efter antibiotikan?

Och en kanske dum fråga - behöver man verkligen antibiotika vid halsfluss?

Jag tycker också att det är mysko att kolhydrater ska hjälpa mot keto utslag men jag har läst det på flera ställen och testar det just nu själv. Under antibiotikakuren har jag ätit Lactiplus så klart för att hjälpa tarmfloran och den börjar återhämta sig sakta men säkert. 

Ja man får antibiotika mot halsfluss om den inte ger med sig av sig själv. Jag gick med halsfluss i en vecka innan jag sökte läkarhjälp.

Spekulerar i att antibiotikan gav obalans i tarmfloran. Nån bakteriestam kan därigenom ha växt för mycket. Genom det du åt kanske du hjälpte nån annan stam och som då tryckte tillbaka den som växte sig för stark. Därigenom blev floran mer balanserad.

Vad åt du?

Ps. Själv har jag inte haft behov av antibiotika sedan jag började med lchf. Men skulle behov uppstå hade jag nog provat/övervägt nån huskur och/eller kolloidalt silver istället. Men jag förstår dig, att vara riktigt kass i en vecka är skitjobbigt.

Sambon fick en allergisk reaktion av en antibiotikakur häromsisten. Utslagen (över hela kroppen) dröjde kvar i säkert en vecka efter att han avslutat antibiotikakuren. Men till slut bleknade utslagen långsamt. Tycker det du beskriver låter väldigt lika.

• Like 4

Sambon fick en allergisk reaktion av en antibiotikakur häromsisten. Utslagen (över hela kroppen) dröjde kvar i säkert en vecka efter att han avslutat antibiotikakuren. Men till slut bleknade utslagen långsamt. Tycker det du beskriver låter väldigt lika.

Håller med, vill inte utesluta allergi. - Allergiutslag kan komma flera dagar efter att man börjar med medicinen och stanna kvar flera dagar efter att man avbrutit. - Kan det inte bara vara ett sammanträffande att utslagen bleknade samma dag som du började med kolhydrater? - Det är vad jag tror. -

Jag har jobbat som distriktsköterska, och att bedöma utslag av olika slag gjorde vi syrror varje dag.

Får man antibiotika och får utslag under tiden så bedömmer man det alltid som en allergisk reaktion på medicinen.

Det tycker jag är viktigt att patienten får veta. Nästa gång man får samma antibiotika kan reaktionen bli mycket kraftigare - inget att leka med. Man kan gå in i chock.

Man skriver i patientens journal VARNING för tex penicillin. Då ser doktorn att man inte tål denna medicin och man ska inte få den igen.

Peter, jag tycker att man ska ta på allvar att det kan vara allergi. - Det var därför hon fick en annan sort. Allergimediciner som hon skrev om att hon fick hjälper alltid dåligt! Man får stå ut med utslag och klåda tills medicinen går ur kroppen efter några dagar.

Ja det är den definitivt. Jag slutade med antibiotikan efter 7 dagar då magen sa ifrån. Trodde först att utslagen var från antibiotikan så jag fick byta men det hjälpte inte. Det hjälpte inte att ta allergimedicin mot klådan så jag misstänkte att det var något annat och kom ihåg att jag läst om Keto utslag. Men frågan är fortfarande varför hjälper det med kolhydrater och vad är det som gör att man får utslag? Är det alla gifter som kommer ut via huden?

Du behöver ta reda på om det är allergiskt - du kan bli dålig nästa gång du får samma medicin.

Allergimediciner hjälper dåligt när man är allergisk mot läkemedel. - Doktorn vet det men skrev ändå ut det till dig, för att ha något att erbjuda.

Ketoutslag är inte farligt - En allergisk reaktion av antibiotika är det.

• Like 1