Bohemia Posted January 6, 2017 Share Posted January 6, 2017 Hej! Min 10-åriga son blev nyligen diagnosticerad med diabetes typ 1. Finns det fler föräldrar i samma situation här? Vi är inte övertygade av de kostrekommendationer som vi får av vår läkare och dietist på sjukhuset. Hur mycket kan vi gå emot dessa eftersom det handlar om ett barn? Vi vågar inte nämna eller fråga om LCHF eftersom alla omedelbart efter diagnosen började varna oss för att vara restriktiva med kolhydrater. Vår läkare förklarade länge konsekvenserna av detta, med tydlig avsikt att skrämma oss. Berättade även om föräldrar som blivit anmälda till socialtjänsten för att de gett barn med diabetes typ 1 LCHF-kost. Har någon hört talas om sådana fall? Har vi själva möjlighet att välja vårdplats? Kan vi byta läkare? Känner någon till en läkare som vi kan kontakta som är välvilligt inställd till LCHF för barn med diabetes? Många frågor just nu! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 6, 2017 Share Posted January 6, 2017 Hej! Min 10-åriga son blev nyligen diagnosticerad med diabetes typ 1. Finns det fler föräldrar i samma situation här? Vi är inte övertygade av de kostrekommendationer som vi får av vår läkare och dietist på sjukhuset. Hur mycket kan vi gå emot dessa eftersom det handlar om ett barn? Vi vågar inte nämna eller fråga om LCHF eftersom alla omedelbart efter diagnosen började varna oss för att vara restriktiva med kolhydrater. Vår läkare förklarade länge konsekvenserna av detta, med tydlig avsikt att skrämma oss. Berättade även om föräldrar som blivit anmälda till socialtjänsten för att de gett barn med diabetes typ 1 LCHF-kost. Har någon hört talas om sådana fall? Har vi själva möjlighet att välja vårdplats? Kan vi byta läkare? Känner någon till en läkare som vi kan kontakta som är välvilligt inställd till LCHF för barn med diabetes? Många frågor just nu! Att föräldrar blivit anmälda till socialtjänsten är antingen en skröna eller så har socialtjänsten fått backa eftersom inga fel begåtts och ingen farit illa. Så inga föräldrar eller andra har ställts till svars för något sådant, vad jag vet? - Men det finns kanske någon som har annan information. Tag t ex kontakt med dr Annika Dahlqvist, en saklig och kunnig läkare, hon kan kanske hänvisa er vidare. Smarta diabetiker - finns också - den gruppen kan kanske hjälpa er med era frågor. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 6, 2017 Share Posted January 6, 2017 Minns att jag läst mycket positiva anekdoter från föräldrar som använder dr Bernsteins metoder till sina barn med t1d, se http://www.diabetes-book.com/ Önskar din son allt väl, och att du hittar bra vårdpersonal! Ps. Den enda anekdoten om anmälan till socialtjänsten jag känner till var en fiktiv berättelse från nån organisation, där de först utelämnade infon om att det var ett påhittat fall. Och sedan kompletterade de med den infon när folk började reagera på den märkliga anekdoten. Blev skandal och diskuterades livligt bl a här på forumet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Förmodligen har ni läst om t1 på Kostdoktorns hälsosidor (http://www.kostdoktorn.se/typ-1-diabetes) och på andra sidor och det tror jag är den bästa starten - att hålla sig informerad och intresserad av alla vinklingar och ta till sig och följa det man tror på. Sen får man revidera när något inte fungerar eller man lär nytt. Eftersom de flesta av oss inte lever som inuiter behöver vi grönsaker för tarmen, näring och inte minst variation och med en kost innehållande en låg andel kolhydrater kommer det bli enklare för er son att reglera det insulin som behöver tillföras. Det finns en broschyr från socialstyrelsen om mat vid diabetes och där finns lågkolhydratkost med även om det inte direkt är stående ovationer. Intressant är att man påstår att det inte finns längre studier av konsekvenserna (vilket iofs är sant men med lite sunt förnuft - hur ofta håller en studies resultat när man har så svårt att faktiskt styra vad deltagarna stoppat i sig?) http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18471/2011-11-7.pdf Eftersom ni verkar inne på spåret med mindre kolhydrater tycker jag absolut att ni ska välja en läkare som är positiv till det. Allt är lättare om man drar åt samma håll. Man måste ju inte vara överens om allt men som vårdnadshavare är det viktigt att känna sig trygg med den läkare man anförtror sitt barn. Personligen skulle jag inte tvekat om det rörde mina barn men å andra sidan skulle jag inte ha basunerat ut det heller (för att slippa alla strider). Ett annat intressant spår jag kommer att tänka på är Karl Hultén och det Autoimmuna protokollet eftersom t1 (tror jag) ofta misstänks vara orsakat av autoimmunitet. Lycka till att hitta rätt i djungeln av information! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Om du har Facebook så finns gruppen Smarta Diabetiker där finns många med typ 1 som äter lchf 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Länk. https://smartadiabetiker.se 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Hur ser kostråden ut till barn med Typ 1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted January 7, 2017 Popular Post Share Posted January 7, 2017 Det finns en del personer som verkar bli nästan aggressiva när man nämner typ 1 diabetes, LCHFoch barn. Min uppfattning är att liberal LCHF i kombination typ 1 kan fungera bra. Men oavsett hur man väljer att gå framåt så ska nog både förälder och barn vara väl pålästa om de faror och möjligheter det kostval man gör innebär. Ni borde ganska snabbt bli mer kunniga på detta än de flesta läkarna, vilket i sig är ganska tragiskt. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnel Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Man kan reversera autoimmuna sjukdomar. Vi har mycket goda resultat i sköldkörtelföreningen, men vi har fler år på oss innan sköldkörteln blir helt förstörd. Via strikt glutenfri diet men oftast även mjölkfri pga av kaseinet kan man reversera den autoimmuna attack som förstör bukspottskörteln. Höga nivåer av D-vitamin, typ 10000 ie Detremin per dag samt c-vitamin kan göra under. Läs mer av Dr Kharrazian (Why Do I Still Have Thyroid Symptoms) om reversering av autoimmun sköldkörtelsjukdom (har översatt boken till svenska så jag har bra koll på vad denna doktor rekommenderar och vi har även medlemmar som kan sluta med sin medicin). Anna Sparre med bloggen 4health.se har just haft en serie om 8 filmer om reversering autoimmun sjukdom. Man nämner oftast MS och sköldkörtel för dessa är nog vanligast. Vet inget exempel med diabetes 1, men det är samma mekanik bakom. http://4health.se/autoimmuna-sjukdomar-det-har-behover-du-veta-betrayal I Sverige finns Karl Hultén, Autoimmun kost. Han tar emot kunder för konsultation. Han har själv reverserat svår, autoimmun, reumatism. http://karlhulten.se/ Lycka till. Gunnel - Sköldkörtelföreningen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Om du har Facebook så finns gruppen Smarta Diabetiker där finns många med typ 1 som äter lchf Rekommenderar också Smarta Diabetiker, https://www.facebook.com/groups/SmartaDiabetiker/?fref=ts. Där finns flera föräldrar till barn med typ 1-diabetes som äter olika former av lågkolhydratkost. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Mm.. först o främst så kommer du att snart bli bekant med ett hypotetiskt fall, där läkare anmält föräldrarna till sociala myndigheter, för att de gett sitt Typ 1 barn LCHF! Bra om någon kan plocka fram tråden? Hur som helst.. lika bra att du får läsa så du vet att det finns religiösa kolhydratfanatiker! Oså på det så finns det LCHF-fanatiker oxå! Grejen är.. att typ2 som regel gynnas bäst av att reducera kolhydrater till ett absolut minimum.. iallafall om man är medelålders och obese! Men så.. typ 1.. speciellt om man är ung och oförstörd så kan man använda kolhydrater rätt bra som energi.. så länge man får adekvata mängder insulin. Finessen med LCHF och typ 1 är att fett inte kräver något insulin och därmed blir det lättare att dosera. En annan grej är att även protein tarvar insulin.. så det handlar mer om att lägga sig på en lagom nivå. Såå.. lär dig en sak.. typ2 och medelålders minsta möjliga kolhydrater, typ 1 och ung jämna mängder kolisar.. mest stärkelse och väl avvägda doser insulin! Altså.. typ 1 lär hur som helst få ta insulin.. och det lär alltid bli någon form av uppskattning utav behovet, kolisar+protein! Finessen är att med mindre mängd kolhydrater så blir det färre feldoseringar av Insulin! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Se Autoimmun kokbok http://www.kostdoktorn.se/autoimmun-kokbok-lakande-paleokost Men vid åldern 10 får man nog pragmatiskt fokusera på de mest avgörande grejerna t ex liberal LCHF, gluten, vete och soja? Och undvika homogeniserad mjölk - välja gammeldags istället. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Spannmål och socker är ju inte de enda kolhydratrika livsmedel som finns. Råris, rotfrukter (inte potatis) och bönor går ju att variera i det oändliga. Frön och nötter är också gott tycker jag. Försök hitta nya matfavoriter framför att hitta ersättningsprodukter för gamla favoriter. Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted January 7, 2017 Popular Post Share Posted January 7, 2017 Om ni är bekväma med att läsa på engelska så finns här Dr. Bernsteins förklaring till det som Zepp nämnde - färre kolhydrater ger mindre insulinbehov - mindre tal ger mindre fel i doseringen. Då är det lättare att undvika ett vilt svängande blodsocker med både för högt och för lågt blodsocker. http://www.diabetes-book.com/laws-small-numbers/ Det förekommer varningar mot för lite kolhydrater vid typ 1 diabetes, framför allt när det gäller barn. Det man varnar för är ketoacidos vid normalt blodsocker. Dock har mig veterligen ännu inget fall presenterats där detta verkligen hänt. Ketoacidos uppstår normalt vid insulinbrist och mycket högt blodsocker. Om man är orolig för detta kan man be diabetessköterskan om ketonmätare och stickor, så kan man hålla koll. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Här är tråden om det påhittade fallet: http://forum.kostdoktorn.se/topic/7967-fiktivt-fall-barn-omh%C3%A4ndertaget-vid-akut-diabetesproblem-%C3%A5t-lchf/?p=105705 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Dr Bernstein.. själv Typ1 är den främsta experten vad gäller typ 1 och Lowcarb! Rent ut sagt så är han jävligt tråkig att lyssna på.. men som sagt vad han är själv typ1 och studerade till läkare för att kunna ta tag i det hela själv! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 En liten sammanfattning av hitte-på-fallet: http://nutriavans.se/att-skita-i-det-bla-skapet/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Det här pojken, Gabriel, har typ 1. Här intervjuar han Tim Noakes. https://youtu.be/MI0DYYfml-I 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Hur ser kostråden ut till barn med Typ 1? Jag har hand om hen på mitt jobb skola hen är rekomenderad att kolhydrater är viktigast att få i sig. Kostråden är katastrofala hen ska äta som alla andra och ta insulin efter det. Akta sig för fett ska äta Becel. När jag har frukosten tar jag inte fram cornflakes utan hen får äta lite bröd och protein då ligger blodsockret mer stabilt hela dagen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 7, 2017 Share Posted January 7, 2017 Det här pojken, Gabriel, har typ 1. Här intervjuar han Tim Noakes. https://youtu.be/MI0DYYfml-I Tim Noakes är betydligt roligare att lyssna på än Dr Bernstein.. men märk väl, han anser att Dr Bernsteins bok är något alla diabetiker borde läsa samt då så klart föräldrar till diabetiska barn! Rätt smart grabb, för sin ålder! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Mycket bra diskussion; och väldigt intressant att han efter 4.15 minuter pratar om hur Typ1 ofta utvecklar även Typ2 pga hur insulinet används. Och vid ca 11-12 minuter när de pratar om hur insulinpåfyllning skapar hunger. Noakes blir lite förvånad som att han inte kände till det och understryker hur viktigt det är att kontrollera sin hunger. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Mycket bra diskussion; och väldigt intressant att han efter 4.15 minuter pratar om hur Typ1 ofta utvecklar även Typ2 pga hur insulinet används. Och vid ca 11-12 minuter när de pratar om hur insulinpåfyllning skapar hunger. Noakes blir lite förvånad som att han inte kände till det och understryker hur viktigt det är att kontrollera sin hunger. Grejen är.. gäller både typ1 och typ2.. man kan utveckla dubbel diabetes! För typ 2 steatos och cirros i bukspottkörteln så att den inte längre har förmåga att utsöndra tillräckligt med insulin.. för typ 1 att allt för flitigt användande av insulin leder till insulinresistens! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cicci76 Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 Det som är viktigt vid typ 1, som jag har förstått det, är att man är mycket noga med att reglera insulintillförseln när man drar ner på kolhydrater. Så att man inte får blodsockerfall när man inte äter kolhydrater och samtidigt tillför insulin. Detta torde vara samma för barn som för vuxna. Jag säger som många andra här ta kontakt med Smarta Diabetiker och t.ex. Annica Dahlqvist för råd och trappa ner kolhydrater och insulin sakta men säkert. Det jobbiga blir nog skolmaten kan jag tänka mig... Jag har en väninna som klarar sig enbart på långtidsinsulin efter övergång till LCHF. För barn kanske Paleo är ett bättre alternativ tänker jag spontant. Vad som är helt säkert är att de traditionella kostråden som sjukvården ger kommer er son bara bli sämre och få fler och fler komplikationer av med åren. Hoppas det ordnar sig till det bästa, allt gott till er och er son och stå på er gentemot diabetesmottagningen om ni märker att er son mår bättre med LCHF eller Paleo! Skickat från min iPhone med Tapatalk 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts