Jump to content

Noll kolhydrater

Businesswoman
 Share

Recommended Posts

Även om Jonas Bergqvist framför allt är känd som Paleo-förespråkare, så har hans hemsida det mesta i fråga om lågkhd-kost och fasta.

När det gäller Businesswomans ursprungliga frågeställning, så finns en liten koncentrerad översiktsbild för dagsransoner på optimal ketogen kost, som är bland det "matnyttigaste" jag sett. Superstrikt LCHF och busenkelt att följa för en van LCHF-are som Businesswoman!

http://www.jonasbergqvist.se/ketogen-kost (Optimal ketogen kost)

Jonas om periodisk och terapeutisk fasta:

http://www.jonasbergqvist.se/periodisk-fasta

Och om jag får föreslå en sak till: ska man bara äta en enda grönsak, så borde det vara broccoli, eftersom det är en så komplett grönsak, och faktiskt också tycks få tumörceller att må dåligt enligt vissa undersökningar, p g a att den innehåller sulforafan. ( http://www.svd.se/broccoli-hjalp-mot-brostcancer ). Då borde ju kolisarna kunna uppvägas av den terapeutiska effekten.

Även jag vill förstås heja på dig, Businesswoman. Stå på dig! :)

• Like 3

Hej!

Jag ser att du har fått många tips här redan men jag kan också tipsa om Eric Berg på Youtube. 

Han har massor av bra videor om kost(LCHF), diabetes, inflammationer, PH-värde mm,mm...

Och bl.a. dessa två om cancer och kosten som förebygger/bromsar:

• Like 2

En ny film om kolloidalt silver:

http://almanova.eu/new-documentary-colloidal-silver/

"This film portrays the events regarding the health product Colloidal silver. In Sweden, this product is very contoversal: on one side are the authorities which work against it, on the other side are both professors and doctors who/which speak in favour of it.                     Who to believe?"

• Like 3

Hej!

Jag ser att du har fått många tips här redan men jag kan också tipsa om Eric Berg på Youtube. 

Han har massor av bra videor om kost(LCHF), diabetes, inflammationer, PH-värde mm,mm...

Och bl.a. dessa två om cancer och kosten som förebygger/bromsar:

Stort tack för länkarna Drakulla. Eric Berg är ett helt nytt namn för mig, men rackarns vilka nyttiga kunskaper han har. Jag blev tvungen att titta på alla hans videos :)

• Like 1

• 5 weeks later...

Tråkigt att höra vännen. De flesta cancerceller har dåligt fungerande mitokondrier vilket betyder att de är bra på att äta socker men inte ketoner. Utöver strikt ketogen diet skulle jag föreslå fasta ibland då detta både ökar ketoner/minskar blodglukos samt får kroppen till att storstäda. Den äter då upp både proteiner och hela celler (årets Nobelpris handlade om, eller 2016 menade jag). Kroppen tar då felaktiga och dåliga proteiner och celler i första hand. Om den på något sätt "känner av" att cancercellerna inte är riktigt hundra så kommer de ryka.

Även om blodglukos går ned så brukar det ligga kvar på typ 4 mmol (eller betydligt högre om man har nedsatt insulinkänslighet). För att svälta cancercellerna helt skulle man behöva sänka blodglukos ännu mer. Detta går göra med diverse läkemedel.

Jag har skrivit ett dokument om detta som är avsett för läkare som du finner länk till nedan. Det är väldigt kort då jag märkt att folk inte orkar läsa det annars. Det betyder också att det finns mer att säga om detaljerna så om du eller någon har frågor säg bara till.

http://blackbeltnutrition.org/dl/cancer.pdf

Har läst igenom ditt dokument, om jag förstod det rätt så kan Metformin vara på sin plats för att svälta en cancer, trots att man inte har diabetes? Finns det några svenska läkare som skulle gå med på att skriva ut det på de indikationerna? Gör läkare det i andra länder som USA till exempel?

Vart skulle du rekommendera att man ligger i blodketoner för att svälta cancer?

Mycket intressant  :)

• Like 2

Syster,

Har inte koll på om det finns läkare som skulle skriv ut metformin för ändamålet. I USA vet jag några som fått det.

Tanken med att använda blodketoner istället för blodglukos är att de flesta cancerceller inte kan använda ketoner utan deras primära mat är glukos. Tar man bort glukos för cancern dör den (har vistats i provrörsförsök på cancer från människor). Ett litet dilemma är att hjärnan också dör då den, till skillnad från resten av kroppen, inte har tillgång till fett som bränsle. Men om ketoner finns i blodet når de hjärnan.

• Like 4

Om du nu skall köra ketogent så finns det en mätare, ketonix som mäter på utandningsluften, man bör ju veta när man är i ketos eller inte.

Har inte läst alla trådar men aprikoskärnepullver skall vara bra mot cancer, läste en artikel om hur det funkade rent kemiskt på cellnivå hoppas hitta den och återkomma.  

• Like 1

Jag har testat att köra strikt i några omgångar och det har ju fungerat, kroppen reagerar direkt. Damen brukar påpeka att man luktar disktrasa efter några dagar :-)

Jag var nu på LCHF-kryssningen och deltog i föreläsningarna och panelerna. Jag blev väldigt sugen på att testa att nolla kolhydraterna och lägga energiprocenten på fett på över 80%. Ska ge det vecka för vecka men siktar på en månad med dagliga mätningar och kartläggning av intagen.

Igår blev intagen Energi         Prot           Fett            Kolhy

1575kcal    1  kcal       1555kcal       14kcal

2g             176g              3g

E%                         0%          99%              1%

Ska bli intressant att hålla i och se vad som händer :-)

• Like 3

Jag har testat att köra strikt i några omgångar och det har ju fungerat, kroppen reagerar direkt. Damen brukar påpeka att man luktar disktrasa efter några dagar :-)

Jag var nu på LCHF-kryssningen och deltog i föreläsningarna och panelerna. Jag blev väldigt sugen på att testa att nolla kolhydraterna och lägga energiprocenten på fett på över 80%. Ska ge det vecka för vecka men siktar på en månad med dagliga mätningar och kartläggning av intagen.

Igår blev intagen Energi         Prot           Fett            Kolhy

1575kcal    1  kcal       1555kcal       14kcal

2g             176g              3g

E%                         0%          99%              1%

Ska bli intressant att hålla i och se vad som händer :-)

Känns som om du behöver mer protein dock...

Man kan ju fasta i dagar och veckor utan problem(Jason Fung) och då är man utan protein så att man kör ren fettdrift några veckor funkar ju med.

Nu kan det nog bli så att jag tar lite protein på helgen, viltkött och får upp lite proteinunderhåll. Som sagt, det är ett expriment som jag ville testa inspirerad av Joan Falk som var med i panelen på kryssningen.

• Like 3