Guest Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Jag måste varna för följande bacon från ICA: Någon får gärna tipsa Kostdoktorn eller de som sköter bloggen. Så han kan upplysa andra, skriva skit om ICA eller vad fan som helst. Den här baconen har alltså en fet jävla Sverige-flagga på förpackningen och om ni läser på förpackningen står det också: "Fött, uppfött och slaktat i Sverige." Jag vet inte om det bara är jag, men efter att jag ser svenska flaggan OCH läser fött, uppfött och slaktat i Sverige så slutar jag läsa. Tänker att nu kan jag inte ha missat något finstilt. Ack så fel jag har. Fortsätter du läsa till slutet, bara precis innan kundkontakt så står det: "Producerad i Nederländerna för ICA AB," Köttet åker alltså tur och retur från Sverige till Nederländerna för... vadå, packas? Och sen tillbaka hit. Så mycket bryr sig ICA om klimatet. Dessutom försvinner ett arbetstillfälle från svenska marknaden. Är det ens lagligt? Detta borde klassas som FALSK marknadsföring. Hade gärna sett att flaggan bara får användas på 100% svenska produkter. Tips från https://arvidochlydia.wordpress.com/tag/ica-ljuger-om-bacon/ // Arg konsument Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Jag håller med om att onödiga transporter ska undvikas. Men just för att det är ett annat land tycker jag inte är avgörande. Från platsen jag bor på (Hofterup i Skåne) är det ungefär lika långt till Holland som till Uppsala... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Jag håller med om att onödiga transporter ska undvikas. Men just för att det är ett annat land tycker jag inte är avgörande. Från platsen jag bor på (Hofterup i Skåne) är det ungefär lika långt till Holland som till Uppsala... Det håller jag visserligen med om. Jag har närmare till Danmark än ja, Uppsala. Fast nu väljer jag bort danskt kött av andra anledningar. Min hund äter dock VOM som kommer från Norge. Mitt problem är mer hur svenska flaggan används. Att märka något med svenska flaggan som transporteras till ett annat land för PACKAS och sen tillbaka är enligt mig rena skämtet. Hade varit mer miljövänligt att äta holländskt kött då eftersom det bara hade krävt en transport. Hade jag tyckt annat om danskt kött så hade jag utan problem köpt det eftersom det helt enkelt ligger ganska närma. Jag vet faktiskt inte vad det svenska grisköttet kommer ifrån exakt. Bara att det är ifrån Sverige någonstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Det är ju massa produkter so görs så med kött styckas utomlands fisk rensas kyckling ja massor av saker så det var ju ingen nyhet. SJÄLVKLART ÄR DET INTE OKEY. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Detta är vådan av att läsa innehållsförteckningar! Och Holland är lixom inte det värsta.. det är inte ens dåligt, däremot onödigt. Ta tex fryst fisk, som fångas i Nordsjön och packas i Kina! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucen Posted January 8, 2017 Share Posted January 8, 2017 Svårt att hitta bacon idag som inte har åkt utomlands tur och retur. Scans bacon packas i polen. Gillar det inte heller! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Jag har faktiskt inte funderat på detta. Köper bara ica's och tulips bacon... minns inte ens varför... något med innehållet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Jag köper bara svenskt ekologisk bacon och annet griskött. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Tulip har minst tillsatser. Scans ekologiska är en kemikaliebomb sist jag kollade iallafall. Har inte hittat svenskt bacon som inte är förorenat med kemikalier och rökaromer. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Jag har faktiskt inte funderat på detta. Köper bara ica's och tulips bacon... minns inte ens varför... något med innehållet. Om jag minns rätt så var Tulip till att börja med enda baconsorten som inte hade tillsatt socker. Numera finns det, som tur är, fler märken att välja på som inte innehåller socker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Dags att göra om denna tråden och diskutera global livsmedelsindustri.. fördelar/nackdelar! Tex så är det miljövänligare att köpa Spanska ekologiska tomater än svenska motsvarande! Det är oxå miljövänligare att köpa gräsbeteskött från Sydamerika! Huruvida det är miljövänligare att packa Nordsjöfisk i Kina är jag osäker på, dock så är båttransporter något av det miljövänligaste per kilo vi kan tänka oss! Detta om miljöaspekten främst då transporterna! En annan aspekt är "närodlat".. snedstreck gynna bönder i ens närhet.. snedstreck igen, en levande landsbygd.. arbetstillfällen i ens närhet! Sverige är ett himla avlångt land.. bor man tex i Ystad kan det vara lika långt till södra Frankrike/Spanien/Italien.. som till nordligaste Norrland/Norge/Sapmi/Finnland! Jag har i princip inget emot att gynna Svenska bönder/öppna landskap/arbetstillfällen på svenska landsbygden.. ller rättare sagt jag är för detta, även om det skulle kunna innebära någon extra liter diesel! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Dags att göra om denna tråden och diskutera global livsmedelsindustri.. fördelar/nackdelar! Det är oxå miljövänligare att köpa gräsbeteskött från Sydamerika! Jämfört med vad? Svenskt gräsbetat? I så fall varför? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Jämfört med vad? Svenskt gräsbetat? I så fall varför? Svenskt jordbruk/mekanisering/diesel/kallt klimat! Transporter.. speciellt om de går med båt är något av det mest oljebesparande! Även svenskt ekologiskt/närodlat kräver hö/ensilage, under de tider på året då korna inte kan beta gräs/örter! Det är en försvinnade lite del olja som går åt att transportera kött från sydamerika i förhållande till att ge ekologskt hö/ensilage, under den tiden på året då j*vligt lite växer på våra marker. Såå.. det är lixom skillnad mellan att vara miljövänlig och att gynna svenskt jordbruk! Dvs sådant som knappast växer här under vintern/samt foder för djur.. då bör man äta utländskt! På sommaren/hösten då kan/bör man äta svenskt/nordiskt/nordeuropeiskt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Dags att göra om denna tråden och diskutera global livsmedelsindustri.. fördelar/nackdelar! Tex så är det miljövänligare att köpa Spanska ekologiska tomater än svenska motsvarande! Det är oxå miljövänligare att köpa gräsbeteskött från Sydamerika! Huruvida det är miljövänligare att packa Nordsjöfisk i Kina är jag osäker på, dock så är båttransporter något av det miljövänligaste per kilo vi kan tänka oss! Detta om miljöaspekten främst då transporterna! En annan aspekt är "närodlat".. snedstreck gynna bönder i ens närhet.. snedstreck igen, en levande landsbygd.. arbetstillfällen i ens närhet! Sverige är ett himla avlångt land.. bor man tex i Ystad kan det vara lika långt till södra Frankrike/Spanien/Italien.. som till nordligaste Norrland/Norge/Sapmi/Finnland! Jag har i princip inget emot att gynna Svenska bönder/öppna landskap/arbetstillfällen på svenska landsbygden.. ller rättare sagt jag är för detta, även om det skulle kunna innebära någon extra liter diesel! Jag plussade ffa på din sista mening, vad är det för land som inte har egna livsmedel? Jag köper också oftast svenskt, istället för eko från långtbort, om man nu inte kan hitta svensk eko. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Jag plussade ffa på din sista mening, vad är det för land som inte har egna livsmedel? Jag köper också oftast svenskt, istället för eko från långtbort, om man nu inte kan hitta svensk eko. Grejen.. det e rätt komplext! Och det finns en uppsjö av faktorer! Först o främst.. antar jag iallafall? Både du och jag vill äta så hälsosamma matvaror som möjligt.. sådana som bidrar till hälsa och att man mår bra/lever länge utan sjukdomar! På det så har vi hela den globala ekonomin på våra axlar, för att inte tala om den globala miljön och eventuell global uppvärmning/klimatet! Oså vill vi ha öppna landskap/fulla med betande kossor/får/getter.. samt vilt! Det senaste innebär lixom att man får betalt för det arbete man lägger ner i våra utmarker, dvs man får lov att betala lite extra för att för de varorna! Och så ser det ju ut i våra affärer, folk står i kö för att handla just de matvarorna med extra högt pris? Dvs det pris det krävs för att odla/föda upp mat i våra utmarker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Grejen.. det e rätt komplext! Och det finns en uppsjö av faktorer! Först o främst.. antar jag iallafall? Både du och jag vill äta så hälsosamma matvaror som möjligt.. sådana som bidrar till hälsa och att man mår bra/lever länge utan sjukdomar! På det så har vi hela den globala ekonomin på våra axlar, för att inte tala om den globala miljön och eventuell global uppvärmning/klimatet! Oså vill vi ha öppna landskap/fulla med betande kossor/får/getter.. samt vilt! Det senaste innebär lixom att man får betalt för det arbete man lägger ner i våra utmarker, dvs man får lov att betala lite extra för att för de varorna! Och så ser det ju ut i våra affärer, folk står i kö för att handla just de matvarorna med extra högt pris? Dvs det pris det krävs för att odla/föda upp mat i våra utmarker? "Och så ser det ju ut i våra affärer, folk står i kö för att handla just de matvarorna med extra högt pris?" Eller not - Känner en smula ironi där.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Jag köper näruppfött gräsbetes-lammkött från Uppsalatrakten. Åker själv och hämtar - det tycker jag är bra. För mig är det viktigt att djur är uppfödda på ett bra sätt och slaktas på ett värdigt vis. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Men Zepp, även om köttet från långbortistan går på båt måste det ju komma till och från båten. Tänker mig att lastbilstransporterna blir rätt lika, och att båtdieseln motsvarar ensilagedieseln. Men så ska köttet vara kylt på båten. Jag grovgissar men tror nog att lokalt Svenskt typiskt har en miljöfördel även om den kanske inte är så stor som vissa kan tro. Jag köper själv en del verkligt lokalt och det kan knappast långtbortistan tävla med. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Jag köper näruppfött gräsbetes-lammkött från Uppsalatrakten. Åker själv och hämtar - det tycker jag är bra. För mig är det viktigt att djur är uppfödda på ett bra sätt och slaktas på ett värdigt vis. Om du går dit så är det en miljövinst! Bara att äga en bil även om man inte kör den är det som gör att du blir tvungen att leva på andras potatiskal om du skall vara klimatneutral! Dvs det går åt mer olja att producera en bil än vad den drar under hela dess livslängd! Samma gäller buss/spårvagn och tunnelbana! Dvs man är f*n inte det minsta miljömedveten om man nyttjar buss/spårvagn/tunnelbana.. eller bil.. utan tvärt om värsta miljöbusen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Men Zepp, även om köttet från långbortistan går på båt måste det ju komma till och från båten. Tänker mig att lastbilstransporterna blir rätt lika, och att båtdieseln motsvarar ensilagedieseln. Men så ska köttet vara kylt på båten. Jag grovgissar men tror nog att lokalt Svenskt har en miljöfördel även om den kanske inte är så stor som vissa kan tro. Det spelar hur som helst en mindre roll iomed att vårt eget sk Ekologiska jordbruk/gräsbeteskött är betydligt mer dieselintensivt! Transporterna är en försvinnande del av hela kolförbrukningen! Ät efter årstid, bunkra och frys in svenskt gräsbeteskött på hösten, så att det räcker fram till sommaren nästa år minst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Det spelar hur som helst en mindre roll iomed att vårt eget sk Ekologiska jordbruk/gräsbeteskött är betydligt mer dieselintensivt! Transporterna är en försvinnande del av hela kolförbrukningen! Varför mer dieselintesivt? Handlar det om billigt manuellt arbete som här utförs av maskiner? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Varför mer dieselintesivt? Handlar det om billigt manuellt arbete som här utförs av maskiner? Det handlar sannolikt om att djuren på Pampas får gå och beta ända tills de slaktas! I sverige går de på inhägnade marker som kräver skötsel.. oså tarvar de hö och ensilage under halva året. Hö och ensilage kräver stora dieselförbrukande maskiner, torkanläggningar, lador, ensilaganläggningar, traktorer och annat som sköter detta! Grejen är fortfarande att dessa maskiner samt alla anläggningarna förbrukar mer olja vid tillverkning/konstruktion än vad de förbrukar under sin livslängd! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 När tråden ändå spårat lite snett passar jag på ;-) Svenska regler för djurhållning, antibiotikaanvändning mm gör att vi har ett mer etiskt försvarbart kött. Det som dock inte är försvarbart är att de myndigheter som ställer kraven inte lever som de lär utan låter kommuner och landsting servera importerat fulkött. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Den som kör bilen långt för att kunna köpa lite kött kan själv räkna ut koldioxiden, 1 liter ger 2,66 kg koldioxid plus alla andra onyttigheter. Dela det med antal kg kött. Zepp har tyvärr rätt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 - - - - Ät efter årstid, bunkra och frys in svenskt gräsbeteskött på hösten, så att det räcker fram till sommaren nästa år minst! Då måste jag köpa en mycket större frys, som har dragit resurser vid tillverkningen, kräver transport hem till mig och sedan drar mer ström än den lilla jag nu har 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Då måste jag köpa en mycket större frys, som har dragit resurser vid tillverkningen, kräver transport hem till mig och sedan drar mer ström än den lilla jag nu har Jag sade inte heller att det vara lätt att vara miljömedveten! Och jag håller med dig.. så det tarvas först o främst en helt ny märkning utav livsmedlen,, tex hur stor andel gräs och örter min mat ätit! Sååe.. kanske transporten till Holland/Polen utav mitt bacon inte är största miljöboven.. hur går den till, med lastbil eller båt? Grejen är.. alla som bor i städer är miljöbusar, vare sig de vill eller ej! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 9, 2017 Share Posted January 9, 2017 Det handlar sannolikt om att djuren på Pampas får gå och beta ända tills de slaktas! I sverige går de på inhägnade marker som kräver skötsel.. oså tarvar de hö och ensilage under halva året. Hö och ensilage kräver stora dieselförbrukande maskiner, torkanläggningar, lador, ensilaganläggningar, traktorer och annat som sköter detta! Grejen är fortfarande att dessa maskiner samt alla anläggningarna förbrukar mer olja vid tillverkning/konstruktion än vad de förbrukar under sin livslängd! Hur gjorde vi förr, innan dieseln? Var vi rentav smartare då? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Jag lyssnade en gang (80-talet) på ett föredrag, där siffror för effektiviteten I jordbruket nämndes; kcal ut / kcal in. Alltså hur mycket energy ger grödan, jämfört med den energy vi stoppar in för att framställa den. Människokraft, hästar, diesel, konstgödsel, whatever. Fram till det moderna jordbruket fick vi ut mer energy än vi stoppade in, men sedan blev det tvärtom. Det skulle alltså gå åt mer energy att odla maten än vi får ut av resultatet. Jag undrar var dessa siffror kom ifrån. Det vore intressant att kolla upp dem. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Om du går dit så är det en miljövinst! Bara att äga en bil även om man inte kör den är det som gör att du blir tvungen att leva på andras potatiskal om du skall vara klimatneutral! Dvs det går åt mer olja att producera en bil än vad den drar under hela dess livslängd! Samma gäller buss/spårvagn och tunnelbana! Dvs man är f*n inte det minsta miljömedveten om man nyttjar buss/spårvagn/tunnelbana.. eller bil.. utan tvärt om värsta miljöbusen! Vill bara säga att när jag är och hämtar mitt kött så hälsar också på min son hans fru och mina barnbarn. De är lammuppfödare, så för mig personligen det en vinst att. resa dit. Bara för att vi lever överhuvudtaget så gör vi miljöavtryck 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Ska vi inte ha någon negativ miljöpåverkan alls måste vi ta många steg tillbaka vilket vi nog inte är beredda att göra. Jag anser det gäller att se till att miljöpåverkan blir så liten som möjligt. Jag köper kött från Cowfounding och får gräsbetat kött som inte får antibiotika om det inte behövs. De får också ensilage på vintern, inget stärkelsebaserat kraftfoder alltså. De kör också ut det när det är dags till alla de som beställt vilket också håller ner miljöpåverkan jämfört med att alla ska åka till affären och handla. Zepp@"Det handlar sannolikt om att djuren på Pampas får gå och beta ända tills de slaktas! I Sverige går de på inhägnade marker som kräver skötsel." Trodde också att de fortfarande sprang djur på Pampas men de intensivuppföds till stor del på liten yta numera som de gör i USA Har inte länken kvar men går nog att söka Gräsbetande djurs hagar behöver inte skötas av oss, det gör djuren med växelbete. Utom att se efter stängsel vilket är ett roligt arbete att göra under sommaren Zepp@ "Hö och ensilage kräver stora dieselförbrukande maskiner, torkanläggningar, lador, ensilaganläggningar, traktorer och annat som sköter detta!" Då ska vi försöka bena upp detta. Till att börja med så tillför vallen koldioxid till marken precis som betande boskap gör. Så ju mer vall vi har dessbättre för minskningen av växthusgaser. Detta sker inte med sädodling. Jag räknade lite grovt vad det går åt i diesel när vi tar våra vallar. Vi hugger, låter det ligga några dagar och torka, sedan pressar och plastar vi i ett svep. Därefter ställer jag balarna uppe vid gården, behövs ingen torkanläggning eller lada längre.Vad du menar med ensilageanläggning vet jag inte, möjligen plansilo vilket man använder istället för att plasta balar en och en. Tror inte det är mer miljöbelastande, möjligen mindre.Räknar jag dieseln så går det åt 50 l och då får jag 10-12 ton hösilage. Kan nämna att jag inte sår gödning, tar inte så ofta och har även baljväxter för att tillföra kväve och buffra proteinet i vallen. Våra vallar ligger samlade runt gården. Zepp@ "Dvs det går åt mer olja att producera en bil än vad den drar under hela dess livslängd!" Håller med, köper inte nya bilar, den äldsta är från 1958 och den nyaste 1998 Hälsar Rolle på Österlen 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Hittade en länk till Argentinsk boskapsuppfödning: http://www.latice.org/milj/biodivmj1111sv.html Vh Rolle på Österlen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 RolleE: Underbart med djuruppfödare som vet precis vad de håller på med! Hoppas du håller kurser för att göra andra uppfödare lika insiktsfulla... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Dags att göra om denna tråden och diskutera global livsmedelsindustri.. fördelar/nackdelar! Läser med intresse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Jag värderar 1) hälsosamt kött 2) att djuret lever arttypiskt och äter arttypisk mat 3) småskalig produktion 4) lokalt belägen gård Och 4) som brukas enligt metoder som undviker kemikalier, öppnar upp landskapet osv. Om ettan ska uppfyllas uppfylls tvåan Jag som bor i Blekinge har tyvärr inte så mkt att välja på! Grönsaker kan jag odla själv under ffa sommarhalvåret. Fläsk hittar jag på väg mot Kalmar, på en gård som ingår i "jordpåtrynet" (ett nätverk för grisuppfödare). Ägg hittar jag strax utanför där jag bor. Välskötta utegående höns, ekologiska underbara ägg! Nötkött har jag köpt från Gröna Gårdar i västra Sverige (fint kött men dyrt och lång transport) Det finns en ny köttaffär i Karlskrona och de påstår att nötköttet kommer från en uppfödare som inte ger kraftfoder utan bara gräs och vall, men jag är tveksam eftersom produkterna inte saluförs varken som eko eller gräsbetande! Så okunnig kan man väl inte bara vara?? Bacon - jag brukar köpa ICAs torrsaltade: utan socker och rökt "på riktigt" när jag har köpt fläsk så rimmar jag det själv, jätteenkelt och gott! Ska kolla var köttet kommer ifrån! Jag har trott på "svenskt kött" Enligt min dotter har Hemköp ekol bacon utan socker?! Min våta dröm är att jag kunde finna Frank Erichsens kopia och fick leva med honom på ett eget Kastanjegården ❤️❤️❤️ Skickat från min iPad med Tapatalk 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Ska vi inte ha någon negativ miljöpåverkan alls måste vi ta många steg tillbaka vilket vi nog inte är beredda att göra. Jag anser det gäller att se till att miljöpåverkan blir så liten som möjligt. Jag köper kött från Cowfounding och får gräsbetat kött som inte får antibiotika om det inte behövs. De får också ensilage på vintern, inget stärkelsebaserat kraftfoder alltså. De kör också ut det när det är dags till alla de som beställt vilket också håller ner miljöpåverkan jämfört med att alla ska åka till affären och handla. Zepp@"Det handlar sannolikt om att djuren på Pampas får gå och beta ända tills de slaktas! I Sverige går de på inhägnade marker som kräver skötsel." Trodde också att de fortfarande sprang djur på Pampas men de intensivuppföds till stor del på liten yta numera som de gör i USA Har inte länken kvar men går nog att söka Gräsbetande djurs hagar behöver inte skötas av oss, det gör djuren med växelbete. Utom att se efter stängsel vilket är ett roligt arbete att göra under sommaren Zepp@ "Hö och ensilage kräver stora dieselförbrukande maskiner, torkanläggningar, lador, ensilaganläggningar, traktorer och annat som sköter detta!" Då ska vi försöka bena upp detta. Till att börja med så tillför vallen koldioxid till marken precis som betande boskap gör. Så ju mer vall vi har dessbättre för minskningen av växthusgaser. Detta sker inte med sädodling. Jag räknade lite grovt vad det går åt i diesel när vi tar våra vallar. Vi hugger, låter det ligga några dagar och torka, sedan pressar och plastar vi i ett svep. Därefter ställer jag balarna uppe vid gården, behövs ingen torkanläggning eller lada längre.Vad du menar med ensilageanläggning vet jag inte, möjligen plansilo vilket man använder istället för att plasta balar en och en. Tror inte det är mer miljöbelastande, möjligen mindre.Räknar jag dieseln så går det åt 50 l och då får jag 10-12 ton hösilage. Kan nämna att jag inte sår gödning, tar inte så ofta och har även baljväxter för att tillföra kväve och buffra proteinet i vallen. Våra vallar ligger samlade runt gården. Zepp@ "Dvs det går åt mer olja att producera en bil än vad den drar under hela dess livslängd!" Håller med, köper inte nya bilar, den äldsta är från 1958 och den nyaste 1998 Hälsar Rolle på Österlen Nämenaltså.. du har rätt.. även i Sydamerika går man allt mer över till feedlots.. främst i Brasilien! Pampas ligger vad jag förstår främst i Argentina och i viss mån i Uruguay! Problemajset är att veta vilket kött man köper.. det förekommer således "Pampaskött" i våra affärer oxå.. sen så är det en helt annan fråga huruvida man kan lita på detta.. iallafall så är pampasköttet något dyrare än brasilianskt kött från feedlots. Sen hur de räknat på svenskt gräsbeteskött är för mig en gåta.. mest troligt så handlar det om att de flesta har begränsade marker och anläggningar samt köper foder från andra? Själv är jag uppväxt på bondgård fram till tonåren, där bedrev man varierat jordbruk, mjölkproduktion, ägg, svin, vete och korn och på utmarkerna gick stutar för slakt samt att utmarkerna även i viss mån bidrog med slåtter, för vinterfoder för mjölkkorna. Det var ett expansivt jordbruk där familjen köpte upp andra jordbruk i Joredalen i Bohuslän, Kville socken, när de andra gick i pension. I dag verkar främst mjölkproduktion, svin och hästuppfödning vara huvudnäringarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Med minst två kunniga i redan urspårad tråd måste jag passa på att fråga - finns det nån chans att försörja sig på väldigt enkel och schysst djurhållning? Jag drömmer ofta om herdeliv och enkel förädling av kött, mejerier, skinn m m. Om det finns en chans, han ni några tips på läsning, kurser, förutsättningar, whatever? Mitt drömmande bottnar i att jag dels är sugen på en traditionell tillvaro nära naturen, men även att jag vill kunna nåt riktigt värdefullt och även lära mina barn. En vän gick beredskapdkurs för Blå Stjärnan och lärde sig ta hand om en mjölkgård i händelse av kris. Men där var fokus modern storgård vilket inte lockar mig så mycket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Med minst två kunniga i redan urspårad tråd måste jag passa på att fråga - finns det nån chans att försörja sig på väldigt enkel och schysst djurhållning? Jag drömmer ofta om herdeliv och enkel förädling av kött, mejerier, skinn m m. Om det finns en chans, han ni några tips på läsning, kurser, förutsättningar, whatever? Mitt drömmande bottnar i att jag dels är sugen på en traditionell tillvaro nära naturen, men även att jag vill kunna nåt riktigt värdefullt och även lära mina barn. En vän gick beredskapdkurs för Blå Stjärnan och lärde sig ta hand om en mjölkgård i händelse av kris. Men där var fokus modern storgård vilket inte lockar mig så mycket. Precis suttit och läst om detta ikväll. Kom på tankarna efter läst lite hos Underbara Clara (en bloggare). Hon satsar på småskaligt jordbruk och självförsörjning. Jag är arbetslös och rätt lost med vad jag vill göra i livet. Nu börjar tankarna rusa iväg. Alltid älskat djur och mår alltid extra bra när jag får umgås med dem. Brukar ofta fråga om vi inte kan åka till stadsbondgården och titta. Känner mig inte hemma i stan heller, jag gör inget som förväntas av mig. Fått massor av idéer ikväll. Började skriva ner lite tankar. Är precis som du nämner inte intresserad av något storbruk utan mindre, främst för egen försörjning men jag skulle kunna tänka mig en gårdsbutik eller sälja till närliggande grannar eller varför inte byteshandel med andra jordbruk i ens egen stil? Odla kan man ju också göra. Synd bara att jag är ensam, hade ju varit lättare/roligare om man hade en partner. Är det nu man ska söka efter en bonde eller någon som vi bli en blivande bonde? Fast ingen sån där storbonde. Haha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Med minst två kunniga i redan urspårad tråd måste jag passa på att fråga - finns det nån chans att försörja sig på väldigt enkel och schysst djurhållning? Jag drömmer ofta om herdeliv och enkel förädling av kött, mejerier, skinn m m. Om det finns en chans, han ni några tips på läsning, kurser, förutsättningar, whatever? Mitt drömmande bottnar i att jag dels är sugen på en traditionell tillvaro nära naturen, men även att jag vill kunna nåt riktigt värdefullt och även lära mina barn. En vän gick beredskapdkurs för Blå Stjärnan och lärde sig ta hand om en mjölkgård i händelse av kris. Men där var fokus modern storgård vilket inte lockar mig så mycket. Först så får du köpa en gård.. och om den har några substansiella värden/utveckligspotential så kostar den som en villa i storstaden.. dvs du får låna några miljoner! Fördelen är att de flesta sådana fastigheter har rätt stora bostadshus.. så hela familjen får eget rum som regel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Precis suttit och läst om detta ikväll. Kom på tankarna efter läst lite hos Underbara Clara (en bloggare). Hon satsar på småskaligt jordbruk och självförsörjning. Jag är arbetslös och rätt lost med vad jag vill göra i livet. Nu börjar tankarna rusa iväg. Alltid älskat djur och mår alltid extra bra när jag får umgås med dem. Brukar ofta fråga om vi inte kan åka till stadsbondgården och titta. Känner mig inte hemma i stan heller, jag gör inget som förväntas av mig. Fått massor av idéer ikväll. Började skriva ner lite tankar. Är precis som du nämner inte intresserad av något storbruk utan mindre, främst för egen försörjning men jag skulle kunna tänka mig en gårdsbutik eller sälja till närliggande grannar eller varför inte byteshandel med andra jordbruk i ens egen stil? Odla kan man ju också göra. Synd bara att jag är ensam, hade ju varit lättare/roligare om man hade en partner. Är det nu man ska söka efter en bonde eller någon som vi bli en blivande bonde? Fast ingen sån där storbonde. Haha. Det är lixom annorlunda om man är enda barnet och ärvt sin gård! På det så behöver du en partner med agronomutbildning! Sattsa hellre på kontaktanonnser i Land, där ensamma agronomer söker en kvinnlig partner! Räkna med dubbellarbete, dels halvtid i närliggande samhälle och sen som mor/fru/piga/köksa/syltare/saftare/kokerska! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Med minst två kunniga i redan urspårad tråd måste jag passa på att fråga - finns det nån chans att försörja sig på väldigt enkel och schysst djurhållning? Jag drömmer ofta om herdeliv och enkel förädling av kött, mejerier, skinn m m. Om det finns en chans, han ni några tips på läsning, kurser, förutsättningar, whatever? Mitt drömmande bottnar i att jag dels är sugen på en traditionell tillvaro nära naturen, men även att jag vill kunna nåt riktigt värdefullt och även lära mina barn. En vän gick beredskapdkurs för Blå Stjärnan och lärde sig ta hand om en mjölkgård i händelse av kris. Men där var fokus modern storgård vilket inte lockar mig så mycket. Kolla in Ridgedales filosofi och kurser: http://www.ridgedalepermaculture.com 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 På tal om självförsörjning https://www.foretagande.se/inspiration-innovation/sjalvforsorjande-hushall-ar-framtiden/Mycket intressant. Önskar se mer av detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Zepp@ Jo helt riktigt, Pampas går från Argentina vidare i Uruguay och in en bit i Brasilien men fenomenet är i hela Sydamerika, i stort sätt där boskapsuppfödning är stort. Jag är HH bonde d.v.s jag producerar hästar och hö. Vi har bara ett litet lantbruk där vi brukar c:a 18 ha varav åkermark c:a 7 ha resten åkermark. Bor i södra Skåne så vi har bra jord här och klimat. Vi har dragit ner på hästeriet och har bara 8 st egna hästar kvar och bara en inackordering så jag har funderat på köttdjur. Jag tror det finns en marknad framöver för gräsbetat kött men har inte räknat på det än. Jag tror inte det är några problem att förvärva ett lantbruk om man ex. har hus eller bostadsrätt i Stockholm som man kan sälja, för de miljonerna kan man köpa ett lantbruk för. Det är förstås dyrast här nere i Skåne medan det i norr bara kostar en tiondel mot här. I södra Skåne kostar åkermarken från 250 000kr/ha och uppåt beroende på jordkvalité, arrondering och hur många bönder som vill ha marken m.m. Rolle på Österlen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 Zepp@ Jo helt riktigt, Pampas går från Argentina vidare i Uruguay och in en bit i Brasilien men fenomenet är i hela Sydamerika, i stort sätt där boskapsuppfödning är stort. Jag är HH bonde d.v.s jag producerar hästar och hö. Vi har bara ett litet lantbruk där vi brukar c:a 18 ha varav åkermark c:a 7 ha resten åkermark. Bor i södra Skåne så vi har bra jord här och klimat. Vi har dragit ner på hästeriet och har bara 8 st egna hästar kvar och bara en inackordering så jag har funderat på köttdjur. Jag tror det finns en marknad framöver för gräsbetat kött men har inte räknat på det än. Jag tror inte det är några problem att förvärva ett lantbruk om man ex. har hus eller bostadsrätt i Stockholm som man kan sälja, för de miljonerna kan man köpa ett lantbruk för. Det är förstås dyrast här nere i Skåne medan det i norr bara kostar en tiondel mot här. I södra Skåne kostar åkermarken från 250 000kr/ha och uppåt beroende på jordkvalité, arrondering och hur många bönder som vill ha marken m.m. Rolle på Österlen Det låter rimligt. Att vara bonde i Skåne lär kosta. Dock verkar både gårdar och vanliga hus vara mycket billigare högre upp i landet, typ Norrland. Underbara Clara, som jag nämnde tidigare, har en mindre gård i Västerbotten så jag tror inte det är orimligt beroende på vilka krav man har och givetvis vilka ekonomiska förutsättningar man har. Att man måste vara "rik" eller stenrik (beroende på vad som klassas som rik) tror jag inte på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 Skulle googla lite på småskaligt jordbruk och har även sökte lite på engelska. Hittade denna irriterande artikel http://thefreethoughtproject.com/family-farm-raided-animals-seized-trumped-regulatory-charges/ Har inte kollat källan men spontant känns det inte orimligt. Ibland verkar det som att riktig mat och etiskt djurhållning är svårare (olagligt) i jämförelse med processad mat och kommersiell djurhållning. Gäller även Sverige. Hört så bisarra saker om riktig mat. Något är fel på samhället när man är mer rädd för riktig mat än processad mat. Exempelvis ska det vara lättare att sälja/servera pulvermos än riktig potatismos... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 Om man (som jag) funderar på föda upp djur småskaligt för sig själv eller i en gårdsbutik så kan man ju satsa på enkla djur. Med det menar jag typ höns och ägg. Köpa ett par hönor och börja därifrån. Sen kan man utöka om/när man känner att man får mer kött på benen. Vet flera som haft höns som bara haft ett hus typ. Tänk att ha fria hönor pickande som man hämtar ägg av. Inga mellanhänder och du kan se till att hönsen lever som kungar. Efter läst mer om äggproduktion är dock ekologiskt aka frigående höns utomhus att föredra för de som ej kan/vill ha höns. Min pappa menar att frigående höns inomhus "duger väl" men seriöst. Efter vad jag läst så nej. Inte sagt att all kommersiell ekologisk äggproduktion är felfri men den är nog bättre än så. Visst kostar äggen mer men vadå, 3 kr/st. 3 kr för ett ägg är väl ändå bra pris. Jag undrar vad man kan hitta för 3 kr som är lika nyttigt och mättande som ett ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 En annan grej man kan styra över är hur tupparna tas om hand. Underbara Clara låter de leva ett tag och sen slaktar hon och äter dem (se här). Aldrig tänkt på att kycklingen vi äter bara är hönor (?). För tuppkycklingarna mals ju ner levande... eller eldas upp tydligen (usch!). Varför inte låta de leva lite och sen ta till vara på dem? Vet inte om jag är redo för slakt dock så man måste verkligen veta vad man ger sig in på innan man gör något. För en stadsmänniska som levt med "skygglappar" är det inte lika lätt som för någon som växt upp med det. Samtidigt gillar jag inte att jag äter kött men inte kan behaga slakta själv. Jag vill liksom vara en del av det jag äter. Nu har jag visserligen aldrig fiskat eller ätit något jag fångat men just fiska tror jag att jag inte skulle ha problem med det. Vet inte varför men jag tror det bara inte. De är lite som flugor för mig. Jag har dock respekt för ekosystemet i havet och jag är emot att ha fiskar i akvarium exempelvis. Jag måste inte ha känslor för alla varelser för vilja dem väl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 En annan grej man kan styra över är hur tupparna tas om hand. Underbara Clara låter de leva ett tag och sen slaktar hon och äter dem (se här). Aldrig tänkt på att kycklingen vi äter bara är hönor (?). För tuppkycklingarna mals ju ner levande... eller eldas upp tydligen (usch!). Varför inte låta de leva lite och sen ta till vara på dem? I storproduktionen skiljer man på värphöns, som producera så mycket ägg som möjligt, och hönsköttproduktion, där kycklingarna ska växa så snabbt som möjligt. Man har helt olika typer av höns för de olika produktionstyperna. Vid uppfödningen av kycklingar som ska bli värphöns betraktas tuppkycklingarna som värdelösa och ”destrueras” som daggamla. När det gäller köttproduktion struntar man i om det är hönor eller tuppar, bara de växer fort. Det är en helt annan sak om man har höns till husbehov eller småskalig produktion. Då kan man välja en hönsras som fungerar bra som värphöns samtidigt som de överflödiga tupparna kan ge gott kött när de fått växa till sig några månader. Naturligtvis får husbehovshönor och -tuppar gå fritt ute större delen av året. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 I storproduktionen skiljer man på värphöns, som producera så mycket ägg som möjligt, och hönsköttproduktion, där kycklingarna ska växa så snabbt som möjligt. Man har helt olika typer av höns för de olika produktionstyperna. Vid uppfödningen av kycklingar som ska bli värphöns betraktas tuppkycklingarna som värdelösa och ”destrueras” som daggamla. När det gäller köttproduktion struntar man i om det är hönor eller tuppar, bara de växer fort. Det är en helt annan sak om man har höns till husbehov eller småskalig produktion. Då kan man välja en hönsras som fungerar bra som värphöns samtidigt som de överflödiga tupparna kan ge gott kött när de fått växa till sig några månader. Naturligtvis får husbehovshönor och -tuppar gå fritt ute större delen av året. Känner till detta men jag tycker ändå att det är slöseri att "destruera" daggamla tuppkycklingar. Läst mycket om småskaligt jordbruk och är övertygad om att vi behöver se mer av det. Inte bara i Sverige utan i världen. Tänk om man kunde ersätta all storproduktion med småskaliga jordbruk. Exakt alla behöver ju inte syssla med jordbruk men om fler gjorde kunde man köpa av de som gjorde (om det fanns många fler kanske de kunde tillgodose folks behov utan att överdriva). Samtidigt tror jag på en framtid där vi alla i mindre eller större utsträckning börja odla vår egen mat. Alltså grönsaker, kryddor, frukt, bär - ja, allt som är biologiskt möjligt i det klimat vi lever i. Mer självförsörjning. Grow food, not lawns! (odla mat, inte gräsmattor!) Vet att jag och pappa ofta diskuterat att man kunde gå ihop flera stycken som sköter om ett par värphöns (turas om). Det ska finnas någon sådan förening eller nått i Göteborgstrakten som anammat det. Hur bra låter inte det? Samhället bör vara mer involverat i jordbruk. I skolan får man ju inte lära sig något om jordbruk (i varje fall inte när jag gick i skolan). Varför inte lära barn hur man odlar eller hur vi får kött på tallriken? Jag tror att allt detta distanserande från matproduktion gör att vi blir helt chockerade när vi inser hur saker och ting går till. Om vi dessutom får mer kunskap har vi möjlighet att kanske välja ett yrke inom jordbruk. Påverka dess utveckling. Så sent som igår hörde jag på nyheterna att allt fler skolor stängs i glesbygden. Alla ska flytta till stan. Varför inte ändra denna trend? Skapa en levande landsbygd. Jag drömmer själv om barn som växer upp som barnen i Bullerbyn. Inte i stan i betongväggar, hög trafik, inget djur- eller naturliv osv. Jag tror det finns fler föräldrar än vi tror som önskar detsamma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Som sagt vad, jag fattade att tråden rätt snabbt skulle röra sig från LCHF/hälsosam diet till olika koncept för matvaruproduktion.. det är lixom inte första tråden. Nu kanske jag framstår som en besserwisser, (messershmitt?) det bjuder jag på och hänvisar i övrigt till min uppväxt under tonåren på ett jordbruk! Börja som sagt vad att flytta ut från storstaden.. försök att överleva där, skaffa sedan en utbildning till agronom, om du är av kvinnligt kön sök gärna kontakt med någon lämplig agronomutbildad manlig person som eventuellt får ärva/överta fädernesgården! Nu så är jag tillräckligt emanciperad och feminist att jag inser att det går att vara en manlig person och få kontackt med en kvinnlig agronom/arvinge till en gård. Grejen är att på min tid så gick de damerna på samma skola/lantbruksgymnasium.. men utbildade sig till bondhustrur, med allt vad det då innebar utav saftande syltande konserverande slakt och matlagning, hönsskösel osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Som sagt vad, jag fattade att tråden rätt snabbt skulle röra sig från LCHF/hälsosam diet till olika koncept för matvaruproduktion.. det är lixom inte första tråden. Nu kanske jag framstår som en besserwisser, (messershmitt?) det bjuder jag på och hänvisar i övrigt till min uppväxt under tonåren på ett jordbruk! Börja som sagt vad att flytta ut från storstaden.. försök att överleva där, skaffa sedan en utbildning till agronom, om du är av kvinnligt kön sök gärna kontakt med någon lämplig agronomutbildad manlig person som eventuellt får ärva/överta fädernesgården! Nu så är jag tillräckligt emanciperad och feminist att jag inser att det går att vara en manlig person och få kontackt med en kvinnlig agronom/arvinge till en gård. Grejen är att på min tid så gick de damerna på samma skola/lantbruksgymnasium.. men utbildade sig till bondhustrur, med allt vad det då innebar utav saftande syltande konserverande slakt och matlagning, hönsskösel osv. Varför tycker du att man bör vara utbildad agronom för att driva ett självhushåll? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts