Popular Post tryffel Posted January 10, 2017 Popular Post Share Posted January 10, 2017 Hej på er! Det var ett tag sedan jag skrev ett inlägg men idag gör jag detta och det med glädje. Jag har nämligen gjort en (ett?) så kallad doppler, ultraljudsundersökning tror jag det är, på mina halspulsådrar och det visade sig att jag, vid 69 års ålder, har halspulsådrar "som en frisk 20-åring" - det var exakta ord från läkaren. Det fina resultatet gläder mig särskilt som jag ofta får höra från min husläkare (en fransk sådan) och från min omgivning att min mathållning (LCHF) kommer snart leda mig till döden. Har ätit LCHF från 2010, har bara positiva eftfarenheter, men totalkolesterolet är högt - 9,35, vilket har inte ett dugg påverkat mina halspulsådrar i alla fall. Ville bara dela med mig denna glädjande nyhet. Gott nytt år på er alla! 28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Verkligen roligt att höra. Grattis 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Lite högre kolesterol över 60 års ålder är bara bra. Det höjer livslängden 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Väldigt intressant information tryffel, då det inte är det vanligaste man kan testa, bara så där, vilket man kan göra med andra markörer som faktiskt inte egentligen säger så mycket, som kolesterol till exempel. Tack 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Har du gjort ett sånt test tidigare så att du kan jämföra om du förbättrat eller alltid varit en 20 åring ? ;-) Intressant att få veta om du förbättrat på att byta kost. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Grattis, grattis! Hur som helst.. vi vet f*n så lite om kost och hälsa, iallafall så är de gamla paradigmen på väg att dö ut!! Sakta men säkert allt efter hur vi lär oss/vetenskapen utvecklas! Areroskleros i halspulsårdern är allvarliga tecken.. nu så var dina rena och fina. Man kan ha högt kolesterol och APO-lipoproteiner av en massa olika orsaker.. grejen är att det inte alltid ger ateroskleros, kolesterol ses öka av hög ålder. Är man ung och har högt kolesterol/APO-lipoproteiner så kan det handla om annat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Fantastiskt, tryffel! Bara att gratulera. Nu fick alla vi LCHF-are vatten på vår kvarn 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 10, 2017 Share Posted January 10, 2017 Grattis Tryffel! Din historia påminner om Oskar W Kristensen, en annan LCHFare med fina kärl och högt kolesterol, http://forum.kostdoktorn.se/topic/8276-lchf-%C3%A5derf%C3%B6rkalkning-skyh%C3%B6gt-kolesterol-och-nytt-liv/?hl=%2B%C3%A5derf%C3%B6rkalkning+%2Bkolesterol 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tryffel Posted January 11, 2017 Author Share Posted January 11, 2017 Tack för era svar och reaktioner. Tyvärr har jag inte gjort denna undersökning förut, så jag har inga värden att jämföra före och efter kostomläggningen. Anledningen till att gjorde denna test är att man hade konstaterat 50-procentig igentäppning av halspulsådror hos min man som har "normalt" kolesterol. Därför blev jag orolig (med tanke på mitt kolesterol) och ville testa mig. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Anledningen till att gjorde denna test är att man hade konstaterat 50-procentig igentäppning av halspulsådror hos min man som har "normalt" kolesterol. Kan du beskriva din mans kost- och livsvanor? Finns det nån liknande historik i hans släkt? Vore intressant att veta - ju fler anekdoter desto bättre kan man bedöma "vetenskapen", i synnerhet vilseledande sådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse50 Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Har du och din man ätit LCHF lika länge, konstigt att det skiljer så mycket på er båda, kan jag tycka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts