Skymning Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Jag har kokt egen buljong några gånger och förvarat i frysen. Nu var allt sådant slut och jag står utan. Drick Buljong när du fastar! Okej, men varför? Vilka är de fantastiska under buljong gör? Läste innehållsförteckningen på min köpebuljong och blev förskräckt. Hur var det nu? Jag bör inte äta något som innehåller saker jag inte kan uttala eller vet vad det är... Det slutade med att jag slängde ner en tesked Trocamare örtsalt i en kopp varmt vatten och drack det i stället. Nu fick jag åtminstone i mig lite salt. Bildkälla: https://www.cartoonstock.com Så, tillbaka till frågan; Vilka är de fantastiska under buljong gör? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Hemkokt buljong innehåller många bra mineraler och även kollagen, som är bra för kroppen. Dessutom är det ju så gott! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Jag har kokt egen buljong några gånger och förvarat i frysen. Nu var allt sådant slut och jag står utan. Drick Buljong när du fastar! Okej, men varför? Vilka är de fantastiska under buljong gör? Läste innehållsförteckningen på min köpebuljong och blev förskräckt. Hur var det nu? Jag bör inte äta något som innehåller saker jag inte kan uttala eller vet vad det är... Det slutade med att jag slängde ner en tesked Trocamare örtsalt i en kopp varmt vatten och drack det i stället. Nu fick jag åtminstone i mig lite salt. Bildkälla: https://www.cartoonstock.com Så, tillbaka till frågan; Vilka är de fantastiska under buljong gör? Vet inte vad du menar med köpebuljong men detta är superkvalité tycker jag :https://scanorganics.com/vara-produkter/ekologisk-kycklingbuljong/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Birgitta Höglund är en av dem som förordar hemkokt buljong, https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/tag/benbuljong/ Tar man buljong när man fastar så dricker man vanligtvis varm buljong och att få i sig något varmt kan göra att fastan känns lättare. Den innehåller en del salt och buljong sägs bl a vara bra för tarmen. GAPS är en diet som delvis bygger på att man använder sig av benbuljong. Buljong är även bra för lederna, även om buljong under fasta kanske inte har så mycket med att motverka artros att göra. Kokar man tjocka revbensspjäll så brukar man få bra buljong av kokspadet. Fläsklägg brukar också ge bra buljong. Äter man hel kyckling så kan man ta tillvara på skrovet och koka buljong på det. I en del affärer finns frysta kokhöns. De ger också bra buljong till en relativt låg kostnad. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Vet inte vad du menar med köpebuljong men detta är superkvalité tycker jag :https://scanorganics.com/vara-produkter/ekologisk-kycklingbuljong/ Jo det är det säkert, men den går inte att få tag i om man bor på landsbygden. Vi får hoppas att den kommer att säljas direkt från hemsidan så småningom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted January 11, 2017 Author Share Posted January 11, 2017 Vet inte vad du menar med köpebuljong men detta är superkvalité tycker jag :https://scanorganics.com/vara-produkter/ekologisk-kycklingbuljong/ De sålde den inte ens från internetbutiken de länkade till. Var får man tag på den, för jag kan inte minnas att jag någonsin sett den hos mitt ICA Supermarket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 I en pod, troligen 4healths, pratade Anna Hallén om fördelen med att koka hela ben i t ex en gryta. På det viset slipper vi äta gelantin ur burk och får dessutom en hel hög mineraler och spårämnen på köpet. Hon menade att korv av gammeldags typ, dvs med "köttbiprodukter", var nyttigare av samma anledning än de vi idag vill ha, dvs med rent kött. I samma pod kom hon in på att tillskott (inkl gelatin, MSM osv) visst är bra som en tillfälligt stärkande lösning men med tiden mattas deras effekt, stöttande spårämnen saknas och vi ökar dosen och hamnar i en ond cirkel eftersom vi då lätt överdoserar. Jag tycker hon har många "sunt förnuft"-resonemang och har bestämt mig för att eftersom jag inte vill dricka ren buljong så ska jag koka min persiska köttgryta med tomat och äggplanta tillsammans med benen på högreven. Har förmånen att köpa kött direkt av bonden och får med de benen. Köper man grytbitar i affären ingår ju aldrig ben. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 De sålde den inte ens från internetbutiken de länkade till. Var får man tag på den, för jag kan inte minnas att jag någonsin sett den hos mitt ICA Supermarket. Be handlaren ta hem den buljongen. Den finns till och med i vårt lilla Hemköp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 De sålde den inte ens från internetbutiken de länkade till. Var får man tag på den, för jag kan inte minnas att jag någonsin sett den hos mitt ICA Supermarket. Ica kvantum köper jag den på. Har även fått hemköp och coop att ta in den när jag frågat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cicci76 Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 I en pod, troligen 4healths, pratade Anna Hallén om fördelen med att koka hela ben i t ex en gryta. På det viset slipper vi äta gelantin ur burk och får dessutom en hel hög mineraler och spårämnen på köpet. Hon menade att korv av gammeldags typ, dvs med "köttbiprodukter", var nyttigare av samma anledning än de vi idag vill ha, dvs med rent kött. I samma pod kom hon in på att tillskott (inkl gelatin, MSM osv) visst är bra som en tillfälligt stärkande lösning men med tiden mattas deras effekt, stöttande spårämnen saknas och vi ökar dosen och hamnar i en ond cirkel eftersom vi då lätt överdoserar. Jag tycker hon har många "sunt förnuft"-resonemang och har bestämt mig för att eftersom jag inte vill dricka ren buljong så ska jag koka min persiska köttgryta med tomat och äggplanta tillsammans med benen på högreven. Har förmånen att köpa kött direkt av bonden och får med de benen. Köper man grytbitar i affären ingår ju aldrig ben. Om man har tillgång till en City Gross butik så har de egen styckare där. De köper hela djur, styckar och packar allt kött själva i affären till skillnad från t.ex. ICA som köper färdigpackat från någon central långt bort. Min erfarenhet är att det alltid går att prata med dem och att de är mycket tillmötesgående när det gäller speciella önskemål. Vill man t.ex. ha grytbitar med ben så fixar de det. Att de bara kör med svenskt kött är oxå ett plus. Jag köper bara kött på City Gross om jag inte åker ut till en bonde som jag oxå handlar från ibland. De har en helt annan kvalité än ICA och Coop, dessutom är de oftast billigare. City Gross är alltså ett hett tips [emoji846] Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 De sålde den inte ens från internetbutiken de länkade till. Var får man tag på den, för jag kan inte minnas att jag någonsin sett den hos mitt ICA Supermarket. Finns på både ICA Maxi och ICA Kvantum här i Östersund. Man ska inte bara titta efter om affärerna har nån vara man vill ha, man ska fråga efter den och se till att dom beställer hem den. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArneAnka Posted January 12, 2017 Share Posted January 12, 2017 Jag har också intresserat mig för det här med hemkokt buljong efter att ha läst den här sidan: http://www.epochtimes.se/sanna-ehdin-10-skal-att-koka-benmargsbuljong-battre-halsa/ Måste ta tag i saken och slänga dessa förbannade buljongtärningar, man får en smärre chock när man läser innehållsförteckningen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts