shakespeare Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Hej, jag har gått på LCHF en tid nu. Det fungerar bra, men jag har några frågor. Har ni märkt av att er hjärna och förmåga att tänka klart har påverkats av kosten? Sägs ju att hjärnan går på kolhydrater eller då främst glukos, men att det räcker med den mängd vi får i oss genom LCHF-maten. Upplever ni att det stämmer? Tränar relativt intensivt varannan dag. Bör jag äta lite mer kolhydrater när jag tränar? Är ganska strikt just nu med max 10 g kolhydrater. Äter just nu bara frukost och middag. Går ibland 12 timmar mellan måltiderna. Kan det vara skadligt med så långa uppehåll mellan måltiderna? Många dieter påstår ju att man ska äta var tredje timme. Ni som äter mer sällan, upplever ni blodsockerfall på LCHF? Tacksam för svar! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Skymning Posted January 11, 2017 Popular Post Share Posted January 11, 2017 Jag har inga blodsockerfall alls på LCHF, vare sig jag äter mer ofta eller mer sällan. Normalt blir det mat två gånger om dagen för mig också. Lunch och middag. I undantagsfall frukost och middag men då är jag riktigt hungrig när jag vaknar. Idag fastar jag, middag till middag, så äter inte förrän i kväll med familjen. Blodsockerfall får man väl bara om man äter mycket socker eller stärkelse? Sen behöver inte hjärnan kolhydrater. En liten del av den behöver glukos, men det tillverkar din lever utan tillsatta kolhydrater. Resten fungerar fint på Ketoner. Min hjärna har jag inte märkt något på direkt. Om möjligt så har jag lättare för att koncentrera mig på saker under längre perioder än tidigare. Behöver inte ha rast/paus lika ofta. Träningen kan jag inte svara för, då jag inte ägnar mig åt sådana ytterligheter. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted January 11, 2017 Popular Post Share Posted January 11, 2017 Jag har märkt av kostens påverkan på hjärnan tydligt. Numera får jag i princip aldrig trötthetsdippar mitt på dan, jag är alltså lika skärpt hela dagen. Sen jag började äta LCHF har mina bedrifter och resultat på jobbet förbättrats avsevärt. Detsamma gäller när jag kalorifastar (dricker bara vatten och kaffe), märker inga försämringar eller nån trötthet av det. Så även för hjärnans funktion skulle jag rekommendera LCHF, inte bara för hälsa och det allmänna välbefinnandet. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Jag hoppas någon av hårdtränarna går in och svarar dig här, shakespeare. Men annars har vi ju Jonas Colting, som är ett superexempel på kolhydratlåga atleter. Även skidskytten Björn Ferry hittade lågkolhydratmodellen och tog medalj på LCHF-kost (slutade tävla 2014). Citat från Wikipedia: "Ferry är en förespråkare för LCHF-dieten och har även givit ut en kokbok inom ämnet." När det gäller "hjärndimma"- kanske du behöver mer fett i kosten? Just nu minns jag inte hans namn, men vi har en svensk "minnesexpert" vars hjärna fungerar extremt väl på LCHF-kost... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Du skriver "en tid". Ja, det tar "en tid" (om längre än vad du har ätit?) för kropp och hjärna at tställa om sig till ny kost. Träning ska man inte fråga mig om; jag vet vad jag laser på nätet. Och det är att ork brukar bli battre på lchf (efter "en tid". Några månader, ett halvår kanske). Har man tänkt sig någon väldigt explosiv, eller väldigt långvarig sport (triathlon och sånt) kan man tillsätta lite kolhydrater under någon stor tävling. Kolla Colting och Jonas Bergqvist och Martina Johansson; de har blogger som finns på kostdoktorns blogglista. Och ger battre besked än jag. Jag äter två ganger per dag (eller bara en. Ibland ingen.). Magen kan behöva vila mellan varven. Tunntarmen vill städa (har du last Charmen med tarmen?). 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 jespers tråd om att stanna i ketos vid träning kan också ha tips (förmodar att du vill det när du tränar och äter max 10g kolhydrater?); http://forum.kostdoktorn.se/topic/8411-stanna-i-ketos 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted January 11, 2017 Popular Post Share Posted January 11, 2017 Har ni märkt av att er hjärna och förmåga att tänka klart har påverkats av kosten? Sägs ju att hjärnan går på kolhydrater eller då främst glukos, men att det räcker med den mängd vi får i oss genom LCHF-maten. Upplever ni att det stämmer? Det räcker, man kan nolla kolhydraterna och det räcker fortfarande. : Tränar relativt intensivt varannan dag. Bör jag äta lite mer kolhydrater när jag tränar? Är ganska strikt just nu med max 10 g kolhydrater. Tränar du av hälsoskäl så behöver du inte äta mer kolhydrater. Vill du uppnå ett visst resultat på en viss tid ... då är det betydligt mer komplicerat att svara på den frågan. Går ibland 12 timmar mellan måltiderna. Kan det vara skadligt med så långa uppehåll mellan måltiderna? Många dieter påstår ju att man ska äta var tredje timme. Ni som äter mer sällan, upplever ni blodsockerfall på LCHF? Nä, 12 timmar är knappast skadligt. LCHF innebär motsatsen till blodsockerfall, blodsockret ligger mer eller mindre konstant över dygnet. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Ett tag mätte jag mitt blodsocker. Oavsett fasta, måltid, löppass, osv alltid samma blodsocker. Enda gången jag fick lägre blodsocker så hade jag varit på en bjudmiddag som utlovades vara lchf men innehöll konserverad frukt. Då sjönk blodsockret antagligen orsakat av en (för mig) oönskad insulin topp. Min förmåga att fokusera är betydligt bättre på lchf och lite fasta försämrar inget. Jag misstänker dock att fasta och löpning ökar mitt kortisol lite onödigt, men jag är inte säker. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted January 11, 2017 Popular Post Share Posted January 11, 2017 En annan fördel med längre tid mellan måltiderna är att kroppens behov av protein börjar tillgodoses genom att skadade strukturer tas om han och återanvänds. Då finns ju inte ett flöde av aminosyror från de proteiner man nyligen ätit. Så en nytta med fasta typ 16 timmar eller längre är det man brukar kalla cellreparation. Som jag förstår det bryts denna typ av fasta inte med t.ex. fettkaffe, eftersom det inte innehåller protein. Föralldel inte av Coca-Cola heller... 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted January 11, 2017 Popular Post Share Posted January 11, 2017 Den stora fördelen med LCHF är ju att man slipper de där hemsk blodsockerfallen som iaf gjorde mej till nånting livsfarligt för omgivningen. Hulken är bara en blek kopia av en hungrig stoscha förr i tiden. Jag var alltid tvungen att ha ett öga på klockan och ha en macka i handväskan om tåget hem skulle vara försenat. Annars var risken stor att jag skulle börja tugga på medpassagerare eller tågsäten. För att inte tala om vad jag kunde tillfoga min stackars make som var vänlig nog att hämta mej. Jag tycker fortfarande inte om att vara hungrig men jag har lärt mej att det inte är farligt att vara det. Ibland kan det tom vara lite skönt att känna skillnaden när jag försöker få kroppen att gå i reparationsläge med fasta 16 timmar + 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Hej, jag har gått på LCHF en tid nu. Det fungerar bra, men jag har några frågor. Har ni märkt av att er hjärna och förmåga att tänka klart har påverkats av kosten? Sägs ju att hjärnan går på kolhydrater eller då främst glukos, men att det räcker med den mängd vi får i oss genom LCHF-maten. Upplever ni att det stämmer? Tränar relativt intensivt varannan dag. Bör jag äta lite mer kolhydrater när jag tränar? Är ganska strikt just nu med max 10 g kolhydrater. Äter just nu bara frukost och middag. Går ibland 12 timmar mellan måltiderna. Kan det vara skadligt med så långa uppehåll mellan måltiderna? Många dieter påstår ju att man ska äta var tredje timme. Ni som äter mer sällan, upplever ni blodsockerfall på LCHF? Tacksam för svar! Säger som de andra! I början kan man få lite dimhjärna.. det är ett omställningsproblem. Hjärna drar glukos och ketoner.. ända upp till 70% ketoner efter omställningen, som varar cirka en månad. Tränar du på elitnivå drar du mer glukos.. dvs du drar allrig mer än vad du äter, utan det kan vara resultatet som försämras, främst den anaeroba. Det är tvärt om betydligt nyttigare med längre tid mellan måltiderna, för efter måltiden befinner sig kroppen/homeostasen i lagrande läge i flera timmar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shakespeare Posted January 14, 2017 Author Share Posted January 14, 2017 Tackar för svaren! Uppskattar det verkligen. Har gått på LCHF sedan i juni och har själv inte märkt av försämrad hjärnkapacitet eller direkta blodsockerfall. Lite omställningsbesvär första månaden som mest. Det är därför jag blir förvirrad av alla dietister som säger att man bör äta var tredje timme och att kolhydrater är viktigt för hjärnan och träningen. Är det någon som vet om det är farligt att hamna på ett för lågt kcalintag på en dag? Jag äter som sagt två gånger per dag, och ibland blir det inte många kcal på en dag. Känner mig dock pigg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Det är därför jag blir förvirrad av alla dietister som säger att man bör äta var tredje timme och att kolhydrater är viktigt för hjärnan och träningen. Men det har de sagt i 40 år nu, och se hur bra det fungerade. Fetmaepidemi! Men det förstås, det är ju vårt eget fel, för vi saknar karaktär... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Jag instämmer med övriga kommentarer om att jag tycker mig få en skärpt och mer alert psykisk status faktiskt. Inte minst av att byta ut snabbmat och snabba kickar med istället fantastiska råvaror t.ex avocado, paranötter, fisk gärna ångkokad eller allmänt fet fisk, grön paprika som man kan fylla med t.ex skogssvamp och in i ugnen. Jaa totalt sett en klar vinst - och då tar jag inte upp den ekonomiska vinsten med lchf, ett kapitel som för min del handlar om tusentals kronor per månad och jag har redan besparat mig hundralappar!! endast två veckor in i detta nya år. Jag har ju genomfört markant viktnedgång ett par ggr förr , via lchf-konceptet.. båda de gångerna inkl den nuvarande har varit genomgående lyckat och skulle jag aldrig "trilla dit" igen.. skulle jag vara troligtvis vara en allmänt frisk högpresterande person, jag är fortf. energisk men, i sak av att jag fått skyhögt BMI så kan jag inte oavsett jag vill, prestera vad jag vill och borde kunna prestera, dvs jag upplever att vilja och ork försämras markant när man på regelbunden basis skyfflar in kolhydrater i kroppen, oavsett det är högvärdiga s.k långsamma kh... men ska säga att jag ännu är lite kluven där eftersom jag tillämpat en slags GI-metod innan... och tillåtit mig fullkornsbröd och bönor linser och ärtor dock inte i de mängder att utgöra huvuddelen av en daglig portion som veganer skulle rekommedera eller tallriksmodellsförespråkare.. jag gjorde en slags semivariant av lchf, DÅ. Nu måste jag observera varenda kh,, utifrån BMI på 33.. detta BMI har skapats fram via en hel del kakor chips o.dyl... det ska ju sägas att så fet blir man inte på grönsaker eller en frukt om dagen, gällande mig själv då eftersom jag har relativt hög ämnesomsättning dvs har under mina första 30 år i livet kunnat äta helt fritt inkl pizzor och kakor när det fallit mig in, utan att det påverkat välbefinnandet hälsan eller vikten nämnvärt och har man "plufsat till sig" så har det handlat om ynka tre fyra kilon som man skakat av sig på två veckor.. men denna reglering som jag av hälsoskäl nu vid medelåldern måste till varje pris sköta minutiöst för att inte riskera allvarlig eskalering av redan symptom på organsvikt.. så avser jag alltså, att tillämpa lchf och bevara konceptet för livet.. ujuj.. låter dramatiskt, men man blir kanske lite melodramatisk med BMI 33 + ... jag fattar knappt hur f-n det kunnat komma hithän... shockades i mina grundvalar! (så länge du ej hamnar i det fruktansvärda snabbmatsträsket och sockermissbrukandet igen! är vinsten TOTAL.. resten är eg. en slags finlir undantaget diagnosticerat insjuknad där provsvar visar svart på vitt att man bör reglera även proteiner (min tolkning) .. det förfallet är OBESKRIVLIGT destruktivt med högraffinerade produkter.. det är där jag har min absoluta fokus! inte i harmlösa kh... som i hur mkt lök eller inte lök jag ska ha i matlagningen, två tomater eller en halv tomat osv.. ha 30 gram rotfrukt eller kapa 8 gram.. osv. .. dricka mina 2 dla fil.. eller försaka också det.. osv. Nu tränar jag inte, vilket garanterat avspeglar sig i att jag inte har den neurotiska inst'llningen i att börja fibbla med också energiåtgång på det planet, om du förstårr mig rätt.. psyket drar de facto mer energi än man kan tro , sömnen drar energi men man kan bli fixerad och gå i baklås. Som att tro att med avseevärt färre kalorier ska kroppen automatiskt linjärt , teoretiskt konsekvent avmagra? eller prestera bättre? det tror jag tyvärr INTE. Krävs energi för att bränna.och då inkluderas psykogenetisk energi! man kan bli klen i huvudet som övergår till emotionell deprivation... men ett annat kapitel som kan vara besvärligare/svårare att orda om eftersom det är så klart också individuellt. Dock kan man iaf få nämna, att anorexia nervosa., det börjar ju NÅGONSTANS, du kan självklart bli långdistanslöpare med minimal energitillförsel.. dock har det ett pris. Viktnedgång via lchf är enl mig egentligen en bonus och inte huvudsyftet, eftersom hela psyket fördärvas när kroppen matas med kemiskt avfall) För man kan vara en tjockis i smal förpackning.. och ständigt sukta efter sockerkickar, eller bli sockerfixerad.. och det är väl inte alldeles svårt att förstå hur ett sådant psyke funkar, inte så optimalt nej.. massor av andra konsekventa felbedömningar (som ett knarkande vill jag säga, missbrukarhjärnan är inte en friskt fungerande hjärna, utan det sker ständiga manipulativa förhandlingar , och i det fördolda ja, psyket är klurigare att sätta fingret på men inte desto mindre finns evidens om självbedrägligt matbeteende, till ytan friskt leverne med "massor av motion" jojo.... nej jag hade inte förhandlat med kalori-intaget, men vi har olika erfarenheter, i olika kroppar och olika psykisk energiåtgång. Du kan t.ex aldrig plugga på alltför långt energiintag, prestera kanske.., men hur funkar kunskapsbanken.. hur används sedan all inlärning? ja vi ser ju hur högutbildade akademiker lurar skiten ur folk.. på hög nivå, in till professurutnämnelser, så visst kan man bli doktor lektor och professor med inbiklad företällning om att en smal hjärna i en smal kropp är "enhetligt" haarmonierande, men jag ger inte mycket för det alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Jag tänker mig en sallsdshjärna jämte en valnötshjärna. Ska man bara räkna, så ter det sig förtjänsfullt att sträva mot salladshjärnan, fluffig lättsam och bevisligen inte i behov av särskilt långtgående sammansatt intellekt, det stannar ju vid plus och minus, inget mer dividerande än så. En massa fett tillsatt i kosten skulle ju gällande energinivån innebära att man kan tugga varje timma med salladshjärnan påkopplad, men "gå och lida av hunger och kängtan till det ynka lilla målet" med valnötshjärnan... Valnötshjärnan är energität, och behöver tillgodoses för att hålla sin stringens - vad behöver salladshjärnan mer än en vilja av stål? och hur låmgt kommer man med enbart vilja? långt, men när det faller så faller det obönhörligen hårt i platt fall. Finns inga reserver att snacka om. Sömnen behöver för att sortera ordentligt, faktsikt lite energi där också! Att räkna enbart strikt teoretiskt kalkylerande, kan vara fallgrop.. och det kanske görs i extremt högpresterande sportvärld där man räknar tiondels sekunder och ger järnet för att slå personliga rekord, dessa eliter har mycket hög renommé gällande folkhälsan, men proffssportarnas leverne är så olikt det genomsnittliga levernet.. att man så lätt glömmer vad 1 kalori gör för en sporthjärna jämfört med vad samma kalori gör för människor med det vardagliga livet med allt som innefattas i det, definitivt inte tid att träna dagligen.. där sportaren tränar, där ägnar sig den "genomstittlige" att stå i kö.. handla, jobba, skriva, städa och aktiviteter som bränner på helt andra nivåer, men ändå sätter sportare agendan och kriterier gällande näringsfysiologi i mångt o mycket vad jag märkt. Därför tar jag alla dessa nischade råd som marknaden är så mättad av idag, med en stor nypa salt. Ska man jämföra sig med något, så jämför med dig själv, inte med elit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Tackar för svaren! Uppskattar det verkligen. Har gått på LCHF sedan i juni och har själv inte märkt av försämrad hjärnkapacitet eller direkta blodsockerfall. Lite omställningsbesvär första månaden som mest. Det är därför jag blir förvirrad av alla dietister som säger att man bör äta var tredje timme och att kolhydrater är viktigt för hjärnan och träningen. Är det någon som vet om det är farligt att hamna på ett för lågt kcalintag på en dag? Jag äter som sagt två gånger per dag, och ibland blir det inte många kcal på en dag. Känner mig dock pigg. Man behöver inte bli förvirrad av dietisternas råd.. om man förstår deras utgångspunkt! Dvs man bör främst äta kolhydrater/hålla kalorierna till ett minimum.. då måste man fylla på med jämna mellanrum.. lätt att förstå, speciellt om man vet att vi som art har en jävligt begränsad förmåga att lagra glukos! Näe det är inget problem att äta lite kalorier enskilda dagar.. som regel så har vi hundratusentals kalorier lagrade som fett. Det finns ett visst vetenskapligt stöd för att hel och halvfasta är positivt, för vår hälsa och "longevity"! Till detta så finns det oxå gott om vetenskap som talar om Chronic Dieters Syndrom.. oavsett vilken kost-/livstils-modell man valt! Då pratar vi altså om att diverse "paradigm" tagit över från sunt förnuft! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts