Renee Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Har ett fantastiskt recept på en slags ostpasta som skulle vara LCHF vänligt om det inte vore för dom 2 dl vetemjöl som ingår som bindemedel, Vad kan jag byta ut det mot? Övriga ingredienser är ricotta, hårdost och ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Kaske fiberhusk: http://www.lindroos.net/produkter/glutenfritt/fiberhusk med kokos- mandel- & nötmjöl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renee Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 Kaske fiberhusk: http://www.lindroos.net/produkter/glutenfritt/fiberhusk med kokos- mandel- & nötmjöl. Tack! Dret ska jag pröva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Tack! Dret ska jag pröva. Var mycket försiktig med fiberhusken. Ha i lite för mycket och det slutar med att du har en stor slimeklump. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Har ett fantastiskt recept på en slags ostpasta som skulle vara LCHF vänligt om det inte vore för dom 2 dl vetemjöl som ingår som bindemedel, Vad kan jag byta ut det mot? Övriga ingredienser är ricotta, hårdost och ägg. Skriv receptet kanske jag kan hjälpa dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renee Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 Skriv receptet kanske jag kan hjälpa dig. 2 askar ricotta ca 1 1/2 del smakrik hårdost, finriven 2 ägg 2 dl vetemjöl Ägg och ostar blandas och sen ska vetemjölet blandas i till det blir en mjuk deg. Sen rullar man korvar av degen och skär till små gnocchi likande bitar dom kokas i lättsaltat vatten i ca 2 minuter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 2 askar ricotta ca 1 1/2 del smakrik hårdost, finriven 2 ägg 2 dl vetemjöl Ägg och ostar blandas och sen ska vetemjölet blandas i till det blir en mjuk deg. Sen rullar man korvar av degen och skär till små gnocchi likande bitar dom kokas i lättsaltat vatten i ca 2 minuter. Kan tänka mig att det går bra med mandelmjöl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Ja mandelmjöl!! Kör du kokos mjöl så kommer de lätt bara smaka kokos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Nja, är tveksam till mandelmjöl. Försökte göra kroppkakor med mandelmjöl men när jag tittade ner i kastrullen var kroppkakorna borta! De var upplösta! gjorde en kroppkaksgratäng med fläsket i botten och degen uppepå, jättegott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Testa att köra utan mjöl och klicka ner i smör på medelvärme. Blir iofs en helt annan rätt men det kan kanske funka ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Tror på kombin mandelmjöl och fiberhusk och var försiktig med fiberhusken!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renee Posted January 29, 2013 Author Share Posted January 29, 2013 Prövade med mandelmjöl idag, det blev en kleitig katastrof trots att jag bara tog ett ägg. Äta gick det att göra, fick klicka ut på salladen. Ska prova att ha i fiberhusk nästa gång. Tack för alla tips, det är så roligt att experimentera lite i köket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lillastuds Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Jag brukar använda mig av kokosnötsmjöl. Det smakar i det närmaste inget kokos. I denna rätt tror jag att osten tar över smaken helt. Det går inte att ersätta 1:1 utan ta ca 1/3 av grundreceptet då kokosnötsmjöl är mycket drygt. Skall testa själv för det låter grymt gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Det här med kokosnötsmjöl verkar vara olika hur vi uppfattar. Själv tycker jag allt med minsta lilla kokosnötsmjöl får en väldigt söt kokossmak som jag inte alls gillar, medan andra inte märker nånting. Kan det bero på vilken sort man köper? Min heter Aman Prana. Har provat göra äggröt på den, men bläää. Det funkar inte, tar i lite fiberhusk istället.Jag känner också tydligt smaken i Bakerix som jag köpt från lchf-butiken. Är det jag som är känslig för just den smaken eller är det fler som upplever det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Här är en form av LCHF-gnocchi. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Grazie! Amo gli gnocchi! Gärna fler recept, kanske Marco gör lchfpasta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renee Posted February 7, 2013 Author Share Posted February 7, 2013 Tack för länken LottaB, det receptet ska prövas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Tack LottaB Kommer definitivt att testa.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindi Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Kul att ni gillar Malfatti recepten! Här har ni länk till hela fliken på bloggen http://casaspangtorp.blogspot.se/search/label/Malfatti#.URVJOXgfkXw /Linda från Mat i Casa Spångtorp 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts