Jump to content

Istället för vetemjöl som bindemedel i mat?

Renee

Recommended Posts

Skriv receptet kanske jag kan hjälpa dig.

2 askar ricotta

ca 1 1/2 del smakrik hårdost, finriven

2 ägg

2 dl vetemjöl

Ägg och ostar blandas och sen ska vetemjölet blandas i till det blir en mjuk deg.

Sen rullar man korvar av degen och skär till små gnocchi likande bitar dom kokas i lättsaltat vatten i ca 2 minuter.

2 askar ricotta

ca 1 1/2 del smakrik hårdost, finriven

2 ägg

2 dl vetemjöl

Ägg och ostar blandas och sen ska vetemjölet blandas i till det blir en mjuk deg.

Sen rullar man korvar av degen och skär till små gnocchi likande bitar dom kokas i lättsaltat vatten i ca 2 minuter.

Kan tänka mig att det går bra med mandelmjöl

Nja, är tveksam till mandelmjöl. Försökte göra kroppkakor med mandelmjöl men när jag tittade ner i kastrullen var kroppkakorna borta! De var upplösta! gjorde en kroppkaksgratäng med fläsket i botten och degen uppepå, jättegott.

Prövade med mandelmjöl idag, det blev en kleitig katastrof trots att jag bara tog ett ägg. Äta gick det att göra, fick klicka ut på salladen. Ska prova att ha i fiberhusk nästa gång. Tack för alla tips, det är så roligt att experimentera lite i köket!

Jag brukar använda mig av kokosnötsmjöl. Det smakar i det närmaste inget kokos. I denna rätt tror jag att osten tar över smaken helt. Det går inte att ersätta 1:1 utan ta ca 1/3 av grundreceptet då kokosnötsmjöl är mycket drygt. Skall testa själv för det låter grymt gott.

Det här med kokosnötsmjöl verkar vara olika hur vi uppfattar. Själv tycker jag allt med minsta lilla kokosnötsmjöl får en väldigt söt kokossmak som jag inte alls gillar, medan andra inte märker nånting. Kan det bero på vilken sort man köper? Min heter Aman Prana. Har provat göra äggröt på den, men bläää. Det funkar inte, tar i lite fiberhusk istället.
Jag känner också tydligt smaken i Bakerix som jag köpt från lchf-butiken. Är det jag som är känslig för just den smaken eller är det fler som upplever det?