Mangsbo Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Hej! Helt ny på det här forumet men har hållt på med LCHF under några månader och rasat massa kg i vikt men har nu en fråga gällande ketonerna i blodet. Jag fick nyss veta via Tobias registret att jag är en match hla-typ till någon som behöver nya stamceller och dom vill att jag ska ta blodprov för att se efter sjukdomar och så att allt annat matchar med den sjuke. Nu kommer frågan kan ketonerna i mitt blod blandas ihop med att jag skulle kunna ha diabetes = kvalificerar mig inte som donator? Skrivet via mobil så kan vara lite fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Informera och fråga inför provtagningen om det är något problem med att du äter ketogen kost. Om de känner till det, borde de inte behöva leta efter något fel som orsakar ketonerna. Inte om de vet vad de sysslar med, vilket man ju får hoppas... Sen antar jag att de kommer att kolla även blodglukos och eventuellt hba1c, så då borde ingen misstänka diabetes, om de provsvaren är normala. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mangsbo Posted January 11, 2017 Author Share Posted January 11, 2017 Informera och fråga inför provtagningen om det är något problem med att du äter ketogen kost. Om de känner till det, borde de inte behöva leta efter något fel som orsakar ketonerna. Inte om de vet vad de sysslar med, vilket man ju får hoppas... Sen antar jag att de kommer att kolla även blodglukos och eventuellt hba1c, så då borde ingen misstänka diabetes, om de provsvaren är normala. Jo får försöka med något sådant och som du sa det är ju andra faktorer som räknas in inte bara ketonerna. Problemet är ju att dom tar ju bara provet och sen skickar iväg det. Tror inte dom har så bra koll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 11, 2017 Share Posted January 11, 2017 Hej! Helt ny på det här forumet men har hållt på med LCHF under några månader och rasat massa kg i vikt men har nu en fråga gällande ketonerna i blodet. Jag fick nyss veta via Tobias registret att jag är en match hla-typ till någon som behöver nya stamceller och dom vill att jag ska ta blodprov för att se efter sjukdomar och så att allt annat matchar med den sjuke. Nu kommer frågan kan ketonerna i mitt blod blandas ihop med att jag skulle kunna ha diabetes = kvalificerar mig inte som donator? Skrivet via mobil så kan vara lite fel. Intressant fråga som jag inte vet svaret på. Men kommer de verkligen att mäta ketoner? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mangsbo Posted January 12, 2017 Author Share Posted January 12, 2017 Intressant fråga som jag inte vet svaret på. Men kommer de verkligen att mäta ketoner? Fått svar nu av dom ska tydligen inte ha någon som hälst inverkan på om man får donera eller inte . 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts