Cicci76

LCHF och Metadon

Recommended Posts

Nu har jag tyvärr ingen kunskap alls angående din fråga (ska se om maken som jobbar på LVM/LVU vet) men jag måste säga att jag blir väldigt berörd av din historia. Så imponerande! Att bryta sig ur missbruk kräver både mod och styrka. Varmt välkommen till forumet!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tyvärr ingen kunskap alls angående din fråga (ska se om maken som jobbar på LVM/LVU vet) men jag måste säga att jag blir väldigt berörd av din historia. Så imponerande! Att bryta sig ur missbruk kräver både mod och styrka. Varmt välkommen till forumet!

Tack [emoji846]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att läsa om dina erfarenheter. Jag har tyvärr inga svar på dina frågor, men ditt resonemang låter rimligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns några forskningsrapporter hur opioider har precis de effekter du beskriver, jag ska försöka återfinna dem. 

Bla William Davis refererar till dessa i boken Brödberoende. 

En reflektion. När du äter mjöl och mjölk får du i dig extra opiater (gluteomorphin och casomorphin) vilket kanske gör att ditt totala intag av opiater då blir högre och räcker längre än om du bara tar din dos Metadon.

Hittade en gammal studie (observation) från 1976 som indikerar att Metadon driver aptit och för fel saker, särskilt hos kvinnor dessutom. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1245716

The relationship between opioid and sugar intake: review of evidence and clinical applications

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21269006

Opioid regulation of food intake and body weight in humans

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3542577

Opioid agonists such as methadone and butorphanol tartrate stimulate food intake, and all studies with naloxone, an opioid antagonist, demonstrate a reduction of short-term food intake in obese or lean humans.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Opioidantagonister (tex Naloxon(e), naltrexon(e)) används för att testa hur opioider påverkar aptit. Industrin forskar enligt uppgift på att ta fram ett bantningspreparat baserat på det. 

Lite bakgrund http://mentalhealthdaily.com/2016/04/30/naltrexone-weight-loss-what-should-you-expect/

Naltrexone acts as an opioid receptor antagonist which is thought to indirectly modulate activation of pleasure and reward centers such as the mesolimbic dopamine system. This results in decreased pleasure and/or reward associated with food consumption, especially addictive foods like Oreos (high-sugar / high-fat).  Other mechanisms that may contribute to weight loss from naltrexone include: hormonal alterations, metabolism enhancement, and/or neurochemical changes. 

Naltrexone treatment of bulimia: clinical and theoretical findings linking eating disorders and substance abuse

Eating disorders and substance abuse may occur together frequently. Studies have demonstrated that 25%-50% of individuals with anorexia nervosa and bulimia will have a history of substance abuse, and that certain groups of drug abusers may have elevated rates of eating disorders. One mechanism which may explain this relationship is the role of endogenous opiate peptides in triggering the compulsion to binge-eat. The authors report the successful use of the long-acting opiate antagonist naltrexone in treating a group of bulimic individuals, and discuss the implications of these findings.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2831700

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Erik 2!

Jag ska läsa studierna du länkar till i kväll, är på jobbet just nu.

Ska kanske även tipsa min läkare på metadonmottagningen att läsa dem.

Där har de nämligen noll koll på detta med kost och opiater/opioider. De tror blint på det som står i fass men min läkare blev,

som jag skrev i trådstarten, mycket intresserad när jag berättade att min tröga mage försvunnit när jag uteslutit vissa livsmedel.

"Då kanske det inte är Lactulos jag ska skriva ut till var och var annan patient här utan en kostomläggning är det som behövs..."

Tycker det är sorgligt att se alla patienter som förvandlas till mänskliga valrossar,

speciellt tjejer,

efter 6 mån på metadon och sjukvården rycker bara på axlarna och säger att det är oundvikligt,

det blir bara så för vissa. Vet t.o.m. de som slutat med metadon och då fallit tillbaka i missbruk för att de inte orkar leva med 20-30 kg övervikt. Nu hade jag turen att det aldrig blev så för mig, jag var lika smal som jag alltid varit de första 7 åren med medicinen, sen klarade inte kroppen att ta hand om allt socker jag proppade i mig och jag gick upp ca 12 kg.

Men som sagt en hel del går upp 20-30 på ett halvår!!

Men det verkar vara dosrelaterat oxå ju högre dos desto mer viktuppgång, eller sockerfrosseri kanske snarare.

Jag har alltid strävat efter så låg dos som möjligt, men det gör ju inte alla...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade med maken men han kände inte till om metadon bidrar till sötsuget men har noterat att många av de missbrukare han kommit i kontakt med äter mycket socker även utan metadon. Det tänker jag kan ha med beroendet i sig att göra (socker mer beroendeframkallande än heroin har jag läst nånstans). Detta bidrog väl tyvärr inte så mycket men jag hoppas att Erik2s länkar kan leda dig rätt.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju rätt många genom åren som har pratat om sockrets beroende tendenser. Bitten Jonsson skriver om det, Professor Martin Ingvar gör det också i sina böcker. Gary Taubes tar upp det i sin senaste mfl.

1998 så skrev Kathleen Desmaisons en bok som på svenska hette "slut på sockersuget". Det var första gången som jag gjorde kopplingen mellan socker och beroende. Samt det faktum att har man ett beroende så är det lätt att få fler. Ungefär samma hjärnfunktioner. Vad som var extra intressant med Desmaisons var att hon drev ett behandlingshem för alkoholister och hade mycket goda effekter med en "lågkolhydratkost" bland sina patienter. Speciellt avseende själva beroendet som tydligen förstärktes av socker och blev mildare på LC kost.

---

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, nu har jag grävt lite till. 

Hittade den här boken från 2010:  Obesity Prevention, The Role of Brain and Society on Individual Behavior  http://www.bokus.com/b/0080922090.html

Kapitel 3 heter "Opioids: culprits for overconsumption of palatable foods"

Tre av författarna kommer från Uppsala Universitet Department of neuroscience 

Det är förmodligen den bästa sammanställningen av forskningen kring detta ämne  fram till dess. I slutsatsen skriver de bla (min översättning):

Opioida peptider ökar konsumtionen av smakrik ["palatable"] mat. Samtidigt stimulerar smakrik mat kroppens belöningssystem bla genom kroppsegna opioider [min anm: endorfiner]. Dessa peptider [tillsammans] hämmar kroppens system för att sluta äta; följaktligen blir effekten att fler kalorier konsumeras 

Två ytterligare rapporter till samlingen. 

Naloxone, an opiate blocker, reduces the consumption of sweet high-fat foods in obese and lean female binge eaters

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7762518

Naloxone reduces food intake in humans.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4048359

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-01-12 at 12:30, Erik 2 sade:

Opioidantagonister (tex Naloxon(e), naltrexon(e)) används för att testa hur opioider påverkar aptit. Industrin forskar enligt uppgift på att ta fram ett bantningspreparat baserat på det. 

Lite bakgrund http://mentalhealthdaily.com/2016/04/30/naltrexone-weight-loss-what-should-you-expect/

Naltrexon är oerhört intressant. Det finns en problematik i att det upptäcktes redan på 60-talet, vilket gör att det inte finns några ekonomiska incitament för läkemedelsbolagen att fortsätta forska på ämnet och dess effekter. Jag som är konspiratoriskt lagt gällande läkemedelsbranschen i stort är dessutom av uppfattningen att det pågår något av ett informationskrig för att svartmåla preparatet och i stället framhäva bieffekter och blåsa upp dem till oerhörda proportioner, när det på anekdotisk nivå närmast verkar vara uteslutande positiva berättelser, både mot alkoholmissbruk, opiatmissbuk, samt som behandling mot autoimmuna sjukdomar orsakad av kost som binder till opioidreceptorer. 

Kanske @The Biochemist känner till mer om denna substans? 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du väckte liv i den här tråden andush. Undrar hur det gått för Cissi76.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2017-11-11 at 09:35, Erik 2 sade:

Kul att du väckte liv i den här tråden andush. Undrar hur det gått för Cissi76.

Jag blev väldigt nyfiken på Naltrexon som opioid-blockerare. Låga doser av preparatet verkar som det har positiva effekter hos patienter med autoimmuna sjukdomar, vilket skulle indikera att det är själva blockerandet i talamus av de överskottspeptider som bildas ur enzymnedbrytningen av mjölkprotein A1 och glutenprotein som gör att den autoimmuna responsen upphör/minskar. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17222320
http://care.diabetesjournals.org/content/27/3/847
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3962576/

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Filmen ger intryck av att Naltrexon har ungefär samma verkan som LCHF baserad på riktig mat.

Med LCHF slipper man recept och piller, och får istället äta gott.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man hoppar ju till när hon kör in ett antal hempizza i ugnen, aprops glutenmorfin.

Eftersom hon lider av en autoimmunsjukdom MS (immunförsvaret attackerar egen vävnad, myelin) att man vet att delar av immunförsvaret har receptorer för opioider tänker jag att opioiderna har satt sig på reglerande t-celler som pga opioid påverkan tappar kontroll på vad de ska göra och uppreglerar immunförsvaret i sitt opioidrus, därav MS. 

Kanske kan det gå åt andra hållet också, att opioidpåverkade reglerande t celler reglerar ner immunförsvaret och vi får cancer och lunginfektioner som irländarna i filmen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Erik 2 sade:

Kanske kan det gå åt andra hållet också, att opioidpåverkade reglerande t celler reglerar ner immunförsvaret och vi får cancer och lunginfektioner som irländarna i filmen.

Låter inte alls orimligt. Man kan göra liknelsen med insulinresitens, där de flesta insulinresistenta lägger på sig massor av vikt medan andra är helt opåverkade vad gäller viktförändring.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker Kostdoktorns forum blir mer och mer likt ett spännande forskningscentrum,  där informationen står som spön i backen, och relevanta forskningsresultat googlas fram och redovisas, jämförs, granskas och rimlighetsbedöms.

Fantastiskt ställe att hålla till på...  Tack alla ni som delar med er av kunskap och erfarenheter!   ^_^

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg