Jump to content

Sex månaders platå – hjälp mig att hitta boven!

emka
 Share

Recommended Posts

God kväll.

Jag började för nåt år sedan med lchf och droppade 35 kilo rakt av på ett halvår, jag har sedan dess inte justerat nämnvärt men står still, och har 10-15 pannor till som jag borde gå ner, åtminstone. Jag funderar på vad boven är som gör att jag inte går ner ytterliggare och att det stannat upp så lång tid. Visst har jag under halvåret nån gång ibland, kanske en gång i månaden eller varannan månad, haft en helg där jag inte brytt mig utan hinkat bärs och käkat bakispizza men det har hållt sig i max en helg innan jag är tillbaka på banan igen.

Då jag inte är kinkig och gillar att göra det enkelt för mig så är min enkla kost mest baserad på:

Ofta

Ägg, ca 5 ägg med två matskedar majjonäs som en hel måltid

Bacon, kanske ett paket till lunch eller så

Majonäs

Olika sorters kött, dock inte korvar och dylikt utan rent kött. Blandat med allt nedan.

Skivade champinjoner på burk

Gul Lök/vitlök

Mutti tomatsås

Smör

Ibland

grädde/mjölk i kaffet, kanske en gång i veckan eller så.

Kvarg, blandat med grädde, också nån gång i veckan eller varannan vecka.

Makrill i tomatsås

Jag har ganska så bra koll på hur många kolhydrater jag får i mig om dagen och det är under 20 gram. Jag känner dagligen ketonsmaken i munnen och även doften vid nummer ett, och har egentligen inte ändrat på något något men likt förbaskat så står det still...

Tips?

Du har antagligen kommit dit du kan komma på det sätt du äter och tränar nu. Ibland kanske man har väl höga förhoppningar på LCHF (att man får sixpack helt automatiskt ;-) ...så antingen får du nöja dig eller försöka dig på andra saker...

Om du inte är hungrig kan du ju försöka att äta mindre...men om äta mindre innebär att du går omkring hungrig nästan jämt så är det ingen bra ide.

fasta kan vara ett alternativ till att äta mindre ...lättare att hantera att man är hungrig ibland....

...man kan se över andra saker som kaffedrickande, sömn, träning, etc och hoppas på att det ger effekt.

....sen så tror jag att många tror att de är i ketos fast så inte är fallet...jag tror det gäller speciellt när man inte längre går ner i vikt.

• Like 3

Den idé eller det sätt att äta som du valde bar hela vägen till -35 kg. Imponerande, gratulera dig själv.

En 35 kg lättare kropp behöver inte lika mycket näring som tidigare, så nu får du ta till nya grepp.

En genomgång av vad du äter, hur mycket och när. Samt hur mycket du rör dig är nog nödvändigt.

Enligt din lista kan du väl börja med det gömda sockret i bacon, tomatsås, majonnäs och öl tex. För mig är det en ordentlig trigger.

För att gå ned det sista måste du sannolikt bli väsentligt striktare. Att äta mindre och röra sig mer kan möjligen fungera ett tag men har bieffekter som sänkt metabolism etc.

En periodisk fasta dagligen på 16/8, 20/4 eller 23/1 timmar och inget stillasittande, i kombination med några dagars helfasta då och då, har fungerat utmärkt för mig.

Kanske också för dig?

---

• Like 6

Grattis till en fantastisk viktnedgång!  :)

Jag står också still sedan ca ett halvår tillbaka. Ligger och nosar på att ha gått ner 30 kg bara för att gå upp två kilo utan klar anledning. Sen fortsätter jag att gå ner precis till målsnöret bara för att gå upp igen. Äter samma saker hela tiden, men helt klart för mycket när jag går upp i vikt, så nu kör jag några dagars fasta varje vecka och idag var jag ett hekto från 30... Får se hur det blir nästa vecka. När jag väl kommit över den tröskeln tar jag tag i nästa 30...  :huh:

En förklaring jag fått, som kanske inte är omöjlig, är att jag stressar över viktminskningen. Och stress är ju inte bra, utan något som kan leda till att man går upp i vikt snarare än ner. Kanske kan det vara något sådant för dig också? Är det kanske dags att ställa undan vågen en månad eller två, och försöka äta så bra som möjligt och se till att du har minst 70E% fett och max 5E% kolhydrater? Det är inte alltid dåligt att registrera sin kost.  :blink:

Jag hoppas du kommer ur den här platån (och att jag gör det) snart. Lycka till!  :wub:

• Like 6

• 1 month later...

Jag har nu kört 2 veckors utmaningen x 2 och resultat + 6 hg. Det känns inte så jätteroligt. Jag har under dom här veckorna  hoppat frukosten. ätit klockan 13-17. Startvikt 68 kg till mina 164 cm. Har ätit LCHF till och från i tio år.

Jag är kvinna och 52 år och det går ju inte att ändra på. Några tips?

• Like 2

Jag har nu kört 2 veckors utmaningen x 2 och resultat + 6 hg. Det känns inte så jätteroligt. Jag har under dom här veckorna  hoppat frukosten. ätit klockan 13-17. Startvikt 68 kg till mina 164 cm. Har ätit LCHF till och från i tio år.

Hej och välkommen hit! Nej, det är inte lätt att rucka vikten i klimakterieåldern...  :( Det jag har noterat att "ät tills du är mätt" inte tycks funka för alla, det blir ofta för mycket energi. Likaså tycks substitut ställa till det, egenbakat bröd t ex, eftersom man tenderar att överäta sådant. Har du följt utmaningen bör dock inte det vara ett problem. En del går upp initialt vid omläggning av kosten men det borde ändra sig ganska snabbt om man vågar hålla fast vid konceptet. Du har ju inte så himla mycket att bli av med så det är inte lätt. Kanske vissa matvaror funkar bättre än andra? Själv tror jag att mejerier kan ställa till en del. Jag tror att fisk bör vara bättre än kött i jakten på en normaliserad kropp.

En annan sak som jag tog upp i en tråd som jag kallade "Overweight vs overfat" är att hormoner kan ställa till så mycket. Jag är alltmer inne på att fläsket är hormonellt (insulin är ett hormon) och klimakteriet är väldigt hormonellt så de hänger ihop. Jag, som under större delen av vuxenlivet vägt ungefär som du  (även om jag vägt ytterligare 10kg under vissa perioder till samma längd som du har), men nu lyckats gå ner till under 60kg, är fortfarande inte smal. När jag i höstas lade om min träning till lågpuls så började saker hända med fläsket och kroppen börjar forma om sig. Nej, jag har inte tränat för att gå ner i vikt, större delen av vikten har jag gått ner utan träning alls, men numera är jag övertygad om att RÄTT sorts träning hjälper oss med hormonrubbningen och fettförbränningen (och den träningen är skonsam, typ promenader) så kanske du behöver lägga något sådant för att kroppen ska vilja ta av reserverna?

• Like 7

Hej och välkommen hit! Nej, det är inte lätt att rucka vikten i klimakterieåldern...  :( Det jag har noterat att "ät tills du är mätt" inte tycks funka för alla, det blir ofta för mycket energi. Likaså tycks substitut ställa till det, egenbakat bröd t ex, eftersom man tenderar att överäta sådant. Har du följt utmaningen bör dock inte det vara ett problem. En del går upp initialt vid omläggning av kosten men det borde ändra sig ganska snabbt om man vågar hålla fast vid konceptet. Du har ju inte så himla mycket att bli av med så det är inte lätt. Kanske vissa matvaror funkar bättre än andra? Själv tror jag att mejerier kan ställa till en del. Jag tror att fisk bör vara bättre än kött i jakten på en normaliserad kropp.

En annan sak som jag tog upp i en tråd som jag kallade "Overweight vs overfat" är att hormoner kan ställa till så mycket. Jag är alltmer inne på att fläsket är hormonellt (insulin är ett hormon) och klimakteriet är väldigt hormonellt så de hänger ihop. Jag, som under större delen av vuxenlivet vägt ungefär som du  (även om jag vägt ytterligare 10kg under vissa perioder till samma längd som du har), men nu lyckats gå ner till under 60kg, är fortfarande inte smal. När jag i höstas lade om min träning till lågpuls så började saker hända med fläsket och kroppen börjar forma om sig. Nej, jag har inte tränat för att gå ner i vikt, större delen av vikten har jag gått ner utan träning alls, men numera är jag övertygad om att RÄTT sorts träning hjälper oss med hormonrubbningen och fettförbränningen (och den träningen är skonsam, typ promenader) så kanske du behöver lägga något sådant för att kroppen ska vilja ta av reserverna?

Hej

Tack för ett snabbt svar. Jag har under dom här veckorna även gått 5 km så gott som varje dag...Druckit minst 1.5 liter vatten  Sovit bra....Inte så mycket stress... Vägt mig på söndagarna. Jag läste en artikel med Ulrika Davidsson om låga progesteronvärden och har beställt en tub bara för att prova. Jag mår bra utav kosten men vill gärna få bort ett par kilo. Jag ger inte upp utan kör 2 veckor utmaning  med start idag.  

• Like 5

Hejsan!

Grattis till din stora viktnedgång! Verkligen bra jobbat.

Jag är ledsen att hälla lite smolk i bägaren men av egen erfarenhet och andras berättelser

så kan det vara extremt svårt att gå ner i vikt om du är i eller närmar dig klimakteriet.

Jag började med liberal LCHF för ca 12 år sedan, gick ner i vikt lätt och höll vikten stabilt.

Närmade mig 50 års åldern och under ca tre år gick jag upp ca 13 kg. utan kost ändring. :angry:

Har nu kämpat under ca två år med striktare kost, 16:8 fasta, mer träning mm. men det händer inte mycket mer

än att jag kan lyckas bromsa ytterligare uppgång.

Jag äter ungefär hälften så mycket mat nu som för ca 10 år sedan känns det som.

Jag har fortfarande minst 10 kg. för mycket.

Hoppas att du får det att lossna! :)

• Like 5

Bara en fundering i anslutning till frågeställarens problem.

Nyligen läste jag ett intressant inlägg om näringsinnehåll i mat. "Which nutrients are your diet missing? https://optimisingnutrition.com/2017/03/11/which-nutrients-is-your-diet-missing/

Författaren skriver:

If you work hard to restrict your food intake to a certain dietary approach, but the body doesn’t receive the nutrients it needs, it may slow down and not function at full capacity.

Many people will benefit on a high fat therapeutic ketogenic dietary approach, at least until their blood glucose and insulin levels normalise. However, in time, it may be beneficial to transition to more nutrient dense foods to continue their journey towards optimal health
.

Jag har "bokfört" matintag i flera år i ett kostprogram som redovisar näringsinnehåll, och upptäckt hur svårt det är att fylla rekommenderat dagsbehov av vissa näringsämnen. Funderar mycket kring val av livsmedel för att kroppen ska få alla nödvändiga byggstenar. Jag äter för ensidigt, och för näringsfattigt, tänker jag.

Författaren har listor med näringstäta livsmedel, som skiljer sig lite beroende på förutsättningar och mål (skrolla ned till länkar i artikeln https://optimisingnutrition.com/2017/03/11/which-nutrients-is-your-diet-missing/ )

• Like 5

Välkommen till klimakteriet ...  :mellow: Jag har gått upp 8 kg trots strikt LCHF. 

Men jag ser inget annat alternativ än att fortsätta leva hälsosamt, med nyttig mat, fasta då och då och en motionsform som man trivs med.  ^_^

• Like 7

Vad tror ni tjejer i/nära klimakteriet om Wim Hof method och liknande där man utsätter sig för kyla i kontrollerad form? Sägs ha positiv inverkan på en del hormoner, vilket kanske kan hjälpa er. Sägs också kunna boosta ämnesomsättning och immunförsvar samt lindra ev smärta. Jag själv känner mig gladare, piggare, mer motiverad och mer bulletproof :) Jag är dock kille runt 40...

• Like 2

Du har antagligen kommit dit du kan komma på det sätt du äter och tränar nu. Ibland kanske man har väl höga förhoppningar på LCHF (att man får sixpack helt automatiskt ;-) ...så antingen får du nöja dig eller försöka dig på andra saker...

Om du inte är hungrig kan du ju försöka att äta mindre...men om äta mindre innebär att du går omkring hungrig nästan jämt så är det ingen bra ide.

fasta kan vara ett alternativ till att äta mindre ...lättare att hantera att man är hungrig ibland....

...man kan se över andra saker som kaffedrickande, sömn, träning, etc och hoppas på att det ger effekt.

....sen så tror jag att många tror att de är i ketos fast så inte är fallet...jag tror det gäller speciellt när man inte längre går ner i vikt.

Va.. vad menar du.. får man inte sixpack automatiskt på den här dieten? :wacko:

Då har jag altså svullat en massa gräsbetesbiff, ekologiska ägg, färsk fisk, ekosmör/cocosfett, ekologiska grönsaker helt i onödan.. när jag lika gärna kunnat leva utav de mest delikata snabbnudlar? :(

Hade tänkt att min enda (1) magruta skulle dela på sig så småningom. <_<

Men vid närmare eftertanke och hur den ser ut så är jag osäker på om det skulle bidra positivt till min attraktionskraft hos det motsatta könet? :unsure:

• Like 6

Bara en fundering i anslutning till frågeställarens problem.

Nyligen läste jag ett intressant inlägg om näringsinnehåll i mat. "Which nutrients are your diet missing? https://optimisingnutrition.com/2017/03/11/which-nutrients-is-your-diet-missing/

Författaren skriver:

If you work hard to restrict your food intake to a certain dietary approach, but the body doesn’t receive the nutrients it needs, it may slow down and not function at full capacity.

Many people will benefit on a high fat therapeutic ketogenic dietary approach, at least until their blood glucose and insulin levels normalise. However, in time, it may be beneficial to transition to more nutrient dense foods to continue their journey towards optimal health.

Jag har "bokfört" matintag i flera år i ett kostprogram som redovisar näringsinnehåll, och upptäckt hur svårt det är att fylla rekommenderat dagsbehov av vissa näringsämnen. Funderar mycket kring val av livsmedel för att kroppen ska få alla nödvändiga byggstenar. Jag äter för ensidigt, och för näringsfattigt, tänker jag.

Författaren har listor med näringstäta livsmedel, som skiljer sig lite beroende på förutsättningar och mål (skrolla ned till länkar i artikeln https://optimisingnutrition.com/2017/03/11/which-nutrients-is-your-diet-missing/ )

Det är aldrig fel att fundera över micronutrienterna!

Men.. som det mesta, det handlar rätt mycket om kunskap och vilken form av ätande/livstil man kommer ifrån.

Grejen är väl att om man kommer från snabbmats och bantningsdiet.. så behöver man alltid i princip se över näringsinnehållet.. till att börja med?

Här har vi en dietist som för övrigt är vegetarian som testat LCHF.

http://www.fragadietisten.se/overvikt/utvardering-av-tva-manaders-lchf-kost-personliga-erfarenheter

Om det är att hon är vegetarian som gör att hon har lätt att få i sig det mesta som hon behöver skall jag låta vara osagt.. eller om det handlar om att hon är utbildad dietist?

Här kommer ett annat inlägg av Matt Lalonde.. han har kollat vilka näringsdata som finns i verkligheten.. det är skralt rent ut sagt!

Grejen är att det är dåligt med vetenskap om vilka näringsämnen en massa livsmedel innehåller.. hur som helst, med utgångspunkt från kända säkra data så drar han iallafall en slutsats!

"Wrap everything in bacon"! :blink:

Det säger mer om hur dålig kunskap det finns om näring i olika livsmedel! :P

• Like 3

Vad tror ni tjejer i/nära klimakteriet om Wim Hof method och liknande där man utsätter sig för kyla i kontrollerad form? Sägs ha positiv inverkan på en del hormoner, vilket kanske kan hjälpa er. 

Du kan inte hålla dig, va, Xiro..? Du måste absolut så ett frö av intresse...? ;)  :D

• Like 4

Nu kanske jag inte fattade skämtet, sorry i så fall. Men för att förtydliga - nä, jag är seriös med detta.

Det borde jag förstås förtydligat... Jag syftade på inläggen i godmorgon-tråden där vi diskuterat alla möjliga "konstigheter"Uppriktigt sagt så ryser jag vid blotta tanken på att utsätta mig för kyla. Men när du blandar in hormoner kan jag inte låta bli att bli lite nyfiken i alla fall.  :)

• Like 5

Det kanske inte är så galet ändå med kylan. 

Is den orala vägen ska ju förbränna några extra kalorier har jag hört så varför inte.

Och Zepp.....Har du ingen erfarenhet av brudar i klimakteriet? :rolleyes:

De fryser inte, de tar av sig ytterkläderna i mataffären och sliter av sig täcket på natten p.g.a. värmevallningarna.

" Min ringa erfarenhet säger mig att..."! :rolleyes:

• Like 4

Välkommen till klimakteriet ...  :mellow: Jag har gått upp 8 kg trots strikt LCHF. 

Men jag ser inget annat alternativ än att fortsätta leva hälsosamt, med nyttig mat, fasta då och då och en motionsform som man trivs med.  ^_^

Tack för det. Och det är självklart att jag också fortsätter med LCHF men jag vägrar att vara nöjd med att jag går upp i vikt. Hoppas att min kropp reagerar positivt på 

progesteronkrämen Ulrika Davidsson skriver om på sin hemsida. 

• Like 3