Gladan Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Intressanta rön om att timingen på ätandet spelar större roll än maten i sig. Intressant också att det verkar mer positivt att äta tidigare på dagen. Med tanke på att många härinne verkar föredra att hoppa över frukosten och äta mest på eftermiddagt/kvällen. http://www.today.com/health/timing-meals-may-be-factor-losing-weight-t106879 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Föredrar att hoppa över frukosten vet jag inte. Jag är för det mesta helt enkelt inte hungrig och grejen med LCHF var väl att äta sig mätt på riktig mat när man är hungrig? Är studien ens gjord med personer som äter lågkolhydratkost? Att det gör skillnad för dem som bränner socker kan jag faktiskt förstå. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Lär dig lyssna på din kropp. Ät när du är hungrig,drick när du är törstig. Ät näringstät mat. Skit i vad havregrynstöntarna säger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted January 13, 2017 Author Share Posted January 13, 2017 Nja, jag tycker det förordas flitigt bland LCHF-arna att köra 16.8 - genom att "bara hoppa över frukosten"! Vilket passar så klart alla som inte är hungriga på morgonen.....medan de som brukar vara hungriga kanske plågar sig i onödan... Martina är också inne på det i sin bok hormonsmart och på bloggen. Så jag tycker inte det är så tokig. Men ja, kanske det viktigaste att lyssna på sin kropp, visst, men de som hamnat på en platå kanske ska fundera på detta mer än skruva på mängden kolhydrater.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Ja, jag förstår inte rådet "hoppa over frukosten". Eller om det uppfattas som ett råd eftersom manga gör det? Jag hade en gang en bantningsbok ("Lura dina fettceller"). Där skulle man börja med att gradera sin hunger/mättnad från 1-10, där 1 var typ svimmar av hunger och 10 svimmar av överätning. 4-6 var ganska lagom. Varje timme från uppvaknande till sängdags skulle man skriva ner en siffra, och svara på frågan: Åt du?. Ganska förnuftigt. Men jag konstaterade att fore 9-10 på morgonen hade frågan "är du hungrig?" ingen innebörd. Den gick inte att besvara. Jag tryckte I mig gröt vid 5-6, och framåt 9-10 var jag vrålhungrig. Numera skippar jag ju gröten, och iofs hela frukosten. Frågan om hunger på morgonen är ointressant. Det är skönt att slippa äta. Och det blir 16:8 automatiskt. Jag åt ju så innan man började tala om periodisk fasta. Men jag skulle aldrig komma på idén att råda någon annan att äta så här. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Men jag skulle aldrig komma på idén att råda någon annan att äta så här. Nej, jag har heller aldrig sagt åt någon att skippa frukost. Idag åt jag förresten frukost, innan jag såg detta inlägget. Jag var helt enkelt hungrig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted January 13, 2017 Author Share Posted January 13, 2017 Nu läste jag inte studien, om det där gavs någon förklaring om "varför". Men jag har sett lite olika ansatser till det. Martina är inne på att ökad kortisol på morgonen (vilket höjer blodsockret för att få igång oss - dawn-fenomenet) följs av en ökad nivå av hormonet ghrelin, vilket gör oss hungriga. Jason Fung menar att man ska "rida ut vågen" av högt blodsocker och inte äta innan det sjunkit igen. (framförallt diabetiker). Andra menar att stenåldersmänniskorna säkert inte hade något att äta till frukost utan vackert fick ge sig iväg att ordna något och då inte fått mat förrän senare på dagen - vilket implicerar att de åt det mesta senare på dagen eller på kvällen. Detta talar för en senarelagd frukost. Andra som förfäktar modellen att äta tidigt och fasta över natten (Volek och Phinneys skola bl a) förklarar detta med den cirkadiska rytmen, att den rubbas om man äter allting sent på dagen. Martina är inne på att en överhoppad frukost rubbar ghrelinkurvan, vilket leder till att vissa kraschar framåt eftermiddagen. Jag vet inte vem som har rätt. Jag tror det inte finns något rätt eller fel, det är säkert individuellt. Men det kan säkert vara värt att testa... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Hm, det de har gjort är att jämföra de som åt mellan 8.00 - 14.00 med de som fick äta mellan 8.00 - 20.00 i övrigt samma antal kalorier mm. Tja för mig innebär det att de jämför ett 12-timmars ätfönster med ett 6-timmars. Inte helt otippat utfaller det till det kortare ätfönstrets fördel. Intressantare hade varit att jämföra med ett 6-timmars förlagt till t ex 12 - 20.00. Då hade man kunnat få en just jämförelse. Det de såg ingen skillnad i energiförbrukning men de som inte ätit på kvällen brände mer fett. Det vore intressant att se om detta gäller även vid uppskjuten frukost med samma samma antal fastetimmar (18). Så i mina ögon bevisar denna studie inget annat än att ett längre fastetid om dygnet ge mer fettförbränning vid intag kl 08.00 jämfört med om man fastar kortare tid och äter senare på kvällen. Själv hoppar jag med fördel över tidig frukost och äter hellre senare på kvällen då jag har svårare att somna och sova gott på fastande mage. Jag har väldigt lätt för att ställa om dygnet så säkert ligger det något i att det påverkar den cirkadiska rytmen... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Martina är inne på att en överhoppad frukost rubbar ghrelinkurvan, vilket leder till att vissa kraschar framåt eftermiddagen. Jag vet inte vem som har rätt. Jag tror det inte finns något rätt eller fel, det är säkert individuellt. Men det kan säkert vara värt att testa... Jag tror att hon har helt rätt. Men det förutsätter att man har blodsockersvängningar, något inte jag alls lider av på LCHF. Det kan förstås variera individuellt, beroende på hur strikt eller liberal man är. Det är förmodligen okej att äta när man vill, förutsatt att man är hungrig. Att äta på morgonen bara för att man "måste" tror inte jag på alls. Men det är ju jag. Alla är vi olika. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Jag tror att hon har helt rätt. Men det förutsätter att man har blodsockersvängningar, något inte jag alls lider av på LCHF. Det kan förstås variera individuellt, beroende på hur strikt eller liberal man är. Det är förmodligen okej att äta när man vill, förutsatt att man är hungrig. Att äta på morgonen bara för att man "måste" tror inte jag på alls. Men det är ju jag. Alla är vi olika. Hon föreslog en gång att man skulle öva bort leptinresistens genom att i en månad äta frukost, lunch och middag, och nästan allt protein till frukost. Jag testade detta några veckor. Tappade aptiten helt, vande mig vid att trycka i mig mat jag inte ville ha. Mådde dåligt av det. Mat blev ett lidande och ett tvång. Klarade inte en hel månad. Hon trodde att man skulle vänja sig ganska snabbt vid frukost (jag frågade). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts