anj Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Har en undring över recepten på Kostdoktorn. Jag vill äta ketogent. Vad är skillnaden på strikt och ketogent? Är alla strikta recept ketogena? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 http://www.jonasbergqvist.se/ketogen-kost 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 http://www.kostdoktorn.se/lchf/keto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 13, 2017 Share Posted January 13, 2017 Jag tolkar det som att båda ska ha mycket låg kolhydrat % men för att kallas ketogen så skall protein % ligga under 25 ... så alla ketogena recept är strikta men alla strikta är inte ketogena. ;-) Jag skulle personligen inte ta så hårt på den där skillnaden ... har man koll på att proteinintaget ligger på mellan 50-100 gram om dagen lite beroende på kroppsvikt så räcker det nog långt ... om en måltid hamnar på 20% eller 30% protein tror jag spelar mindre roll för ketosens skull. Dessutom så är det antal gram kolhydrater och protein som spelar roll inte procenten på det sättet man kan få intrycket av recepten. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Vad som är ketogent för en person kanske inte är det för en annan. Vi är ju olika. Sämst för ketos är kolhydrater och näst sämst överskott på protein. Om du har starka skäl att vara i ketos så får du mäta. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Vad som är ketogent för en person kanske inte är det för en annan. Vi är ju olika. Sämst för ketos är kolhydrater och näst sämst överskott på protein. Om du har starka skäl att vara i ketos så får du mäta.Jag gissar att det är relaterat till individualiteten i blodsockersvar? En hel del får lägre bättre blodsocker med resistent stärkelse t ex, då är det nog bra att inte exkludera det ur kosten. Och i cancerperspektiv sägs ju korsblommiga växter vara mycket bra, t ex bryssekål - de bör man nog inte heller exkludera, och de har så lite kolhydrater att de knappast minskar ketosen. Helt klart klokt att mäta om det är kritiskt för en. Men ketos är klurigt att mäta. Blodsocker kanske är bättre att mäta då? Obs att sockermätarna ofta har rätt stort mätfel. Att snåla på kolhydraterna är bra, men man ska göra det på rätt sätt så att man inte får nåt näringsunderskott. Kolhydraterna i sig behöver man knappast, men det finns bra mat t ex brysselkål som innehåller annat man vill ha, så då äter man brysselkålen för det och accepterar de få kolhydrater som följer med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skymning Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 ... har man koll på att proteinintaget ligger på mellan 50-100 gram om dagen lite beroende på kroppsvikt så räcker det nog långt ... Det är nog här jag misslyckats. Idag ska jag räkna på hur mycket protein jag får i mig. Nu hoppas jag att jag ätit för mycket proteiner. Det skulle göra allt så mycket enklare. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Har en undring över recepten på Kostdoktorn. Jag vill äta ketogent. Vad är skillnaden på strikt och ketogent? Är alla strikta recept ketogena? Eh.. det hela är mest en definitionsfråga! Ketogen diet är när man äter såpass lite kolhydrater att ketoner bildas! Som regel max 100 gram om dagen eller mindre, snarare cirka 10 E% beroende utav höjd över marken/vikt/kön/andra faktorer! Varför vill du äta ketogent? Det har en massa nackdelar, man får äcklig smak i munnen, man blir socialt utstött iomed att man inte äter vad de andra äter, man kan gå ner i vikt, man får inte lov att äta Pizza och dricka öl! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts