astrom Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Hej! Hade i vår en TIA och har fått blodførtunande och kolesterol sänkande medicin,de slutade jag med ganska omgående då jag blev dålig av de. har inte bytt som läkaren vill. Börja LCHF efter jag fick TIA och äter ganska strikt sedan i höst. mina värden från och med Tian i vår till nu. Har inte tagit några statiner sedan ca en månad efter Tian. Läkaren propsar på att jag ska ta men har ingen som helst tanke på det då biverkningarna inte var bra. vad tror ni om det här? 19:05:2016 Totalkolesterol 4,4 HDL 1,9 LDL 2,4 23:08:2016 S-triglyserin 1,03 S-kolesterol 4,6 S-HDL kolesterol 1,6 S-LDL 2,8 S-liprotein a 114 22.:12:2016 S-triglyserin1,69 S-Kolesterol 5,9 S-HDL -kolesterol 1,8 S-LDL 3,7 S-liprotein a 82 Mvh Anders 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 I min värld är dina kolesterolvärden inte alls för höga. Ordination av statiner i ditt fall ser jag som rent struntprat från läkaren. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Hej! Hade i vår en TIA och har fått blodførtunande och kolesterol sänkande medicin,de slutade jag med ganska omgående då jag blev dålig av de. har inte bytt som läkaren vill. Börja LCHF efter jag fick TIA och äter ganska strikt sedan i höst. mina värden från och med Tian i vår till nu. Har inte tagit några statiner sedan ca en månad efter Tian. Läkaren propsar på att jag ska ta men har ingen som helst tanke på det då biverkningarna inte var bra. vad tror ni om det här? 19:05:2016 Totalkolesterol 4,4 HDL 1,9 LDL 2,4 23:08:2016 S-triglyserin 1,03 S-kolesterol 4,6 S-HDL kolesterol 1,6 S-LDL 2,8 S-liprotein a 114 22.:12:2016 S-triglyserin1,69 S-Kolesterol 5,9 S-HDL -kolesterol 1,8 S-LDL 3,7 S-liprotein a 82 Mvh Anders Mm.. har man väl fått en TIA så är det lixom svårt att veta om det är kost, gener eller livstilsfaktorer eller slumpen som orsakat detta! Och det är oxå därför som läkarna sätter in en uppsjö av olika medikamenter.. de har lixom ingen aning heller! Iallafall, dina kolesterolvärden ser inte på något sätt allarmerande ut! Utiallafall, det är vanligt med tromboser.. eller plack från hjärtat som lossnar och tar sig till hjärnan, där bägge kan ställa till det i små kärl! Hur som helst med tanke på dina kolesterolvärden, fråga läkarna om dina trombosinfaktorer.. jag mer eller mindre garanterar att de utvärderat dessa vid en TIA! Här har du en sammanfattning av TIA så som den ser ut i dag med dagens kost och livstilsfaktorer, så som de framförs i dag! http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=6008 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Om du har förmaksflimmer och fått en TIA misstänker jag att du definitivt bör fortsätta ta blodförtunnande medicin. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
astrom Posted January 14, 2017 Author Share Posted January 14, 2017 Hej! Har en förtid som rökare,men de sista 5-6 åren en totalomvändning med røkslut och mycket motion, Är per i dag at rakna som mycket vältränad, ligger på de sista 4 åren på ett ca snitt på 10 timar i veckan. vid Tian så hade jag inga andra fysiska fynd på CT och MR och Ultraljud av hjärta och blodkar. Går fortfarande på 2 olika blodförtunnande men att få en förnuftig dialog med läkaren här går inte,han vil absolut medicinera mig sån resten av livet.. är før övrigt 48 år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Hej! Har en förtid som rökare,men de sista 5-6 åren en totalomvändning med røkslut och mycket motion, Är per i dag at rakna som mycket vältränad, ligger på de sista 4 åren på ett ca snitt på 10 timar i veckan. vid Tian så hade jag inga andra fysiska fynd på CT och MR och Ultraljud av hjärta och blodkar. Går fortfarande på 2 olika blodförtunnande men att få en förnuftig dialog med läkaren här går inte,han vil absolut medicinera mig sån resten av livet.. är før övrigt 48 år. Ja altså.. det är lixom tidjgt för en TIA av långt och felaktigt leverne vid 48.. halvvägs i livet! Och förutom din tidigare rökning så visar övriga prover inte på något exeptionellt? Att få en förnuftig dialog med sin behandlande läkare innebär nog att man minst måste vara utbildad läkare själv.. eller professor eller något liknande? Grejen är att läkare har en bra utbildning om allehanda mänskliga sjukdomar och problem.. litta olika beroende utav specialitet de valt. Dvs de är utbildade utefter de senaste rönen inom nuvarande vetenskapliga konsensus.. de vet däremot inte allt.. även om de gärna vill framstå så inför sina patienter! Dvs det gäller att få till dialogen.. en del är mer öppna för detta.. inte alla patienter heller för den delen. Märk väl.. nu till min egen fördom.. läkare möter främst patienter som vill ha hjälp/piller som gör att de blir friska/lyckliga/smala/ungdomliga.. utan att de själva behöver tänka efter/ändra sitt liv/äta annorlunda. Om man lyckats leva till cirka 50 år så får man sen tacka sin lyckliga stjärna för varje dag ytterligare. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts