!Chrissan Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Hej! Jag behöver råd. Har fått livmodercancer med spridning i bukhålan. Opererades i februari i år. Har genomgått en behandlingsomgång med cellgifter under ca sex månader (en gång i månaden)och nu är jag på nästa - lågdos denna gång (en gång i veckan). Socker föder cancerceller, så tänkte ge en fight genom att svälta cancern. Har därför ätit strikt LCHF nu i en vecka. Tyvärr har jag även helt tappat aptiten och lyckas efter en timme få ner ca en halv portion. Det gör att även min vikt rasar - och jag behöver inte gå ner i vikt. Min strikta LCHF och att endast äta smör och vispgrädde är för att skapa en miljö för cancern som den inte gillar. Det är ju ett nobelpris utdelat på just hur cancern vill ha socker och sur miljö - men sen verkar det inte finnas mycket mer forskat kring bra kost-behandling. Att börja äta mer kolhydrater känns som att säga cancern "varsågod och vinn" och jag hade gärna velat ge den en fight nu i combo med cytostatikan. Hur gör jag för att stoppa viktnergång men samtidigt inte ge cancern socker att trivas i och växa?? Tacksam för era åsikter. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Vi har en pågående tråd om LCHF-kost som cancerterapi, där du kan få mängder av tips http://forum.kostdoktorn.se/topic/8838-noll-kolhydrater Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Hej, välkommen till forumet! Trist att du är sjuk, önskar dig all välgång i fighten! Obs att du förlorar några kg i vätska första veckan, så det är inte säkert att viktraset fortsätter. I vätskeraset förlorar du också en del salter/mineraler, så fega inte med saltet (oraffinerat, helst havssalt eller annat som har jod) för att hålla dig alert och bibehålla aptiten. Just mejerier verkar hindra viktnedgång för en del, men välj de bästa - kefir, filmjölk, feta ostar, ekogrädde. Nötter o fröer verkar också kunna hindra nedgång för vissa om jag minns rätt (dock inte kokos), välj även här de bästa http://karlhulten.se/sa-undviker-du-de-inflammationsskapande-fetterna/ Jag tror också på keto, men man får inte bli dumsnål med kolhydraterna, se inlägg #6: http://forum.kostdoktorn.se/topic/8856-är-strikt-ketogent/?p=117976 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 När jag strålades efter min livmoderscancer så gjorde jag äggmjölk jag unvek mejeriprodukter då det kan höja blodsockret. Jag åt och äter fortfarande väldigt strikt men tillåter mig avsteg från strikt ibland. Friskförklarades 2015 i oktober. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 När jag strålades efter min livmoderscancer så gjorde jag äggmjölk jag unvek mejeriprodukter då det kan höja blodsockret. Jag åt och äter fortfarande väldigt strikt men tillåter mig avsteg från strikt ibland. Friskförklarades 2015 i oktober. Underbart att höra! Hade du nåt problem att behålla vikten och i så fall vad gjorde du åt det? I detta sammanhang tänkte jag mejerier endast i den mån de behövs för att inte rasa i vikt, eller om de möjligen inte trycker upp blodsockret så mycket (i viss mån individuellt)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Underbart att höra! Hade du nåt problem att behålla vikten och i så fall vad gjorde du åt det? I detta sammanhang tänkte jag mejerier endast i den mån de behövs för att inte rasa i vikt, eller om de möjligen inte trycker upp blodsockret så mycket (i viss mån individuellt)? Tyvärr brottas jag med vikten fortfarande men jag mår så bra så finns inte på kartan att jag skulle byta till något annat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Det här med matleda är inte lätt, det gäller att äta så energitätt som det bara går och helst då av sådant som man verkligen tycker om. Satsa på mycket ägg, men uteslut äggvitan, gör smoothisar på avocado, bär och gröna bladgrönsaker. Känns det motbjudande med grönsaker så finns det ju idag på hälsokostaffärer pulver av olika mycket nyttiga grönsaker som grönkål, broccoli, rödbetor och så vidare som alla faktiskt innehåller anticancerogena ämnen. Dessa kan du blanda ner i all flytande mat eller strö på vanlig mat. Det blir inte stor mängd att äta, men näringsinnehållet är desto större. Kanske det känns lättare att äta soppor, än fast mat för dig? Många olika örter/växter/svampar inom den traditionella medicinen i Kina och Indien har effekter som sägs kunna lindra biverkningar av kemoterapi, som illamående, kanske kan vara värt att prova om man tror på de läkekonsterna. De går också att köpa som koncentrerade pulver. Jag önskar dig alla lycka till och hoppas att du får massor av bra råd om vad du kan äta för att inte tappa i vikt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Tyvärr brottas jag med vikten fortfarande men jag mår så bra så finns inte på kartan att jag skulle byta till något annat. Tolkar jag rätt att du kämpar med att hålla uppe vikten så att du inte väger för lite? När började din kamp med vikten i samband med cancern? Var det efter cellgiftbehandlingarna eller när du började äta "strikt"? Angående trådstartarens aptit - om det är illamående som spökar kanske lite ingefära kan hjälpa? Kallt vatten med pressad citron? Om det är matsmältningen som spökar kanske 1-2 msk äppelcidervinäger i ett glas vatten en halvtimme innan maten kan hjälpa - dessutom ger det i alla fall mig mer aptit. Detta är också ytterligare anledning att inte fega med saltet - vi behöver ju salt till magsyran. I övrigt bör du nog inte dricka en massa innan och samtidigt med maten, annars riskerar du att dricka dig mätt. Men lite att dricka med maten är såklart bra om det hjälper aptiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
!Chrissan Posted January 14, 2017 Author Share Posted January 14, 2017 Tack för era förslag!! Ska verkligen prova dem! Min viktnergång började efter en månads inläggning på sjukhus där de tappade mig på bukvätska och även satte en port-a-cath och nefrostomi. Den ena för ge cytostatika i och den andra för njuren tagit skada av cytostatikan. Så det är svårt att säga exakt i vilken turordning relaterat till viktnergång... Återigen - tack!!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Tolkar jag rätt att du kämpar med att hålla uppe vikten så att du inte väger för lite? När började din kamp med vikten i samband med cancern? Var det efter cellgiftbehandlingarna eller när du började äta "strikt"? Angående trådstartarens aptit - om det är illamående som spökar kanske lite ingefära kan hjälpa? Kallt vatten med pressad citron? Om det är matsmältningen som spökar kanske 1-2 msk äppelcidervinäger i ett glas vatten en halvtimme innan maten kan hjälpa - dessutom ger det i alla fall mig mer aptit. Detta är också ytterligare anledning att inte fega med saltet - vi behöver ju salt till magsyran. I övrigt bör du nog inte dricka en massa innan och samtidigt med maten, annars riskerar du att dricka dig mätt. Men lite att dricka med maten är såklart bra om det hjälper aptiten. Jag har 30 kg övervikt så har ätit lchf sedan 2006 gick ned 15 kg på 3 veckor stod still i flera år förra året gick jag ner 17 kg nu står jag still igen. På vardagarna äter jag 1gång om dagen middag lunch och middag på helgen men mår otroligt bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts