Jenie Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Hej! Jag har ätit liberal-strikt lchf sedan 2010 och har bara haft hälsovinster, lugnare mage, PMS som försvann, menssmärtor i stort sett borta, fryser inte längre, möter inte väggen om jag haft längre upphåll från löpning och ger mig ut och springer igen, finare hy, melasma nästan borta. (hade ej melasma pga av graviditet). Men, nu senaste gångerna har jag haft PMS från helvetet, fördjävlig menssmärta, minsta min sambo gör fel så är det katastrof och jag vill helst inte se honom, inget är roligt, brösten ömma som f'n och väller ur bh:n, vill helst dränka mig i havet. Håller på från ägglossning tills 1 dagen. Dessutom feber och allmän sjukdomskänsla med halsont och så. Den enda skillnad är egentligen att jag alltid ätit ekologiska ägg men sedan jag läst att man matar hönsen med fiskmjöl från fisk i Östersjön blev jag irriterad och gick har köpt andra ägg. Har också ätit mer av mejeriprodukter under hösten. Grekisk yoghurt, cf och grädde, aldrig mjölk. Kanske ska tillägga att jag inte äter kött men däremot fisk och ägg. Har kanske blivit mindre av bladgrönt också. Någon som upplevt samma sak? Några tankar? Har försökt leta efter info men har inte hittat något.... Jag är 46 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Vi är i princip jämngamla. Det senaste året har jag märkt tydliga tecken på att klimakteriet är på väg; Mer mensvärk (ont i äggstockar vid mens/ägglossning), kortare menscykler (25 ist f 28 dagar) och väldigt ömma bröst. Jag tror det är förklimakteriet du känner av. Inte för att avfärda utan bara som konstaterande. Mia Lundin, Hormontant och Louise Edlund är bra personer att söka på på nätet i stort men även på facebook. Mia Lundin har skrivit flera böcker, Kaos i kvinnohjärnan och Mat för hormonell balans t ex, och både Louise och Hormontant (vars namn jag glömt) har intressanta nyhetsbrev. Själv har jag inte behövt progesteronkräm (än) men det kan kanske hjälpa dina besvär? Edit: Anna Sparre (4health) har intervjuat Mia Lundin flera gånger i sin pod men även andra på temat klimakteriet/hormoner. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Martina Johansson berör PMS http://martinajohansson.se/tag/pms/ Hon har ju även skrivit böcker bl a om hormoner, kanske finns nåt användbart där? Här är länk till Anna Sparres inlägg (som MariaF nämnde ovan) om PMS och PMDS http://4health.se/?s=pms Lycka till, hoppas det löser sig. Återkoppla gärna här kring hur det går och vad du testar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted January 15, 2017 Share Posted January 15, 2017 Ytterligare lästips, http://hormoni.se http://www.muskelfokusuppsala.se/blogg/mina-tankar-om-preventivmedel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenie Posted February 5, 2017 Author Share Posted February 5, 2017 (edited) Tack för alla svar! Jag har inte läst alla tips men en hel del av det. Till att börja med har jag återtaget gamla vanor och dragit ned med nya som kom i höstas. Dragit ned: Mejeriprodukter förutom smör (började äta mer grekisk yoghurt, grädde och cf i höstas) Kaffe (har inte druckit mycket innan heller , typ en till två små koppar om dagen, nu blir det inte kaffe varje dag Börjat med Dubblat D-vitamin Sett till att få ordentligt med grönsaker, speciellt gröna Lite mer motion 1 tsk kokosolja/dag Det kan ju ha varit tillfälligt men: Febern och förkylning kom så snart ägglossning kom (hade alltid det 3-4 dagar innan mens när jag var yngre) Ömma bröst kom inte förrän nga dagar innan:-) Humöret har varit mycket bättre. Allmän energinivå har varit mycket bättre också och vaknar själv innan 7 på morgonen Zink, C-vitamin och vitamin B6 verkar också bra för att höja progesteron så jag ska lägga till det också. Såg att jag skrivit fel, så jag har justerat, jag ska ju höja progesteronet och inte sänka det! Tack jämtlandstjej:-) Edited February 12, 2017 by Jenie 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Du ska inte sänka progesteronet, du ska sänka östrogenet. Dina symtom tyder på östrogendominans. Du kan ha lågt östrogen men ändå ha östrogendominans då progesteronet är lägre ändå. Kommer du inte tillrätta med dina förändringar så skulle jag rekommendera progesteronkräm. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jola Posted March 31, 2018 Share Posted March 31, 2018 Hej! Ville bara säga att mjölkprodukter kan vara boven. Jag har PMDS och märker enorm skillnad. Har experimenterat med mig själv. Ätit mejerier före ägglossning- pmds. Inte ätit mejerier på en hel månad- ingen eller mildare pmds. Hållt upp ett bra tag och under tiden inte haft symptom och sedan ätit lite i den första av de två veckor jag mår bra i pmdsen- ingen effekt. Provat att äta mer- totalt mörker vid pmdsperioden. Har testat väldigt mycket och ser tydligt att ångesten, irritationen beror på det. Nu vet jag inte om det är samma för dig med testa o se. IgG tror jag det heter när man har en överkänslighet mot något födoämne som innebär en fördröjd effekt av symptomen. Det kan komma 2 dagar efter intaget och komma med psykiska symptom! Jag är fortfarande så dum att jag ibland äter mejerier trots att jag vet att det påverkar mig så skarpt. Kan äta grädde ibland och lite yoghurt när jag inte kan stå emot. Men äter jag gör mycket i del tid så känner jag en ångest krypa dagen efter. Helt osannolikt men jag har blivit uppmärksam på symptomen. Det tog mig lååång tid av förnekelse pga den fördröjda effekten och min kärlek till mejerier innan jag uteslöt detta ur min baskost. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts