Fnutt Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Ja, då ser matsedeln tydligen ut så här: http://www.vf.se/torsby/lennarts-resa-fran-148-till-100-kilo/ Knäckebröd, yoghurt, sallad samt ett och ett halvt ägg... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Jösse Amalia Det vore väl konstigt om han inte gick ner i vikt på den (näringsfattiga?) svältkosten. Och om det största problemet var att han gick många timmar utan mat varför har inte dietisten lagt in femtioelva mellanmål då? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Lägger han av med 4 öl om dan och den där sötade yoghurten (Gud bevare om det dessutom är lättvarianten!) så blir det stor skillnad. F-n va mesiga dietister det finns (i överflöd)! Knäckebrödet kunde ju bytas mot ägg eller kanske fet ost. Håller han på sådär lär han inte hålla på länge. Såna dietister gör att folk tappar tron på vården och istället återgår till dåliga vanor och fortsätter i ohälsa. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 I ärlighetens namn måste jag nog säga att det han blev rekommenderad att äta i alla fall är bättre än det han tidigare åt även om det är på tok för lite... Och helt riktigt är kommer denna svältkost effektivt få honom att banta sig upp i vikt Detta med att äta lite men oftare är en favoritstrategi för många dietister. Då håller man nämligen igång förbränningen, det vet ni väl?... Tyvärr så har alldeles för många dietister inte hängt med i vad som har hänt sen finska vinterkriget och tror att det är extremt negativt att gå många timmar utan mat. Likväl som att man måste äta frukost på morgonen... Synd att Lennart troligen kommer att sälla sig till skaran av karaktärslös patient som är för lat för att följa de råd han fått. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 När jag började lästa frukosten så tänkte jag att det lät ju inte såå illa. Knäckebröd, ägg och naturell yoghurt. Klart bättre mot tidigare. Men så började jag läsa vidare, skinksallad och ett halvt ägg till lunch. Middagen då? Samma som frukost minus ägget. Vad i helvete! Hade gärna sett en fetare lunch (minst ett helt ägg!) och en riktig middag. Stackarn får som mest mat till frukost och då är frukosten inte överdrivet mättande från början. Snacka om en kostplan för misslyckas långsiktigt. Trist. Visste inte att dietister rekommenderar svältdieter för det här kan fan inte vara den "vetenskapliga GI-metoden" ens. För Ulrika Davidsson visade betydligt bättre GI-mat än det här på TV4 nyligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted January 14, 2017 Share Posted January 14, 2017 Ungefär vad jag förväntar mig av dietister, tyvärr. Som sagt, förmodligen en förbättring jämfört med vad han åt tidigare, men dålig chans att han orkar hålla det i längden. Men det är svårt att veta säkert, det finns de som klarar att hålla sådana dieter också... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted January 14, 2017 Author Share Posted January 14, 2017 De saker som jag reagerade på när jag först läste var den lilla mängden mat - dessutom snålt med näring och fett, och bara kallt. Jag som bara väger en dryg tredjedel så mycket, skulle bli hungrig, trött och frusen. Hur skall då inte han känna sig? Förvisso så skulle ju matplanen innehålla lagad mat längre fram, men en inledning som den här stjälper nog mer än den hjälper... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts