Jump to content

läkemedelsverket / sköldkörtelmedicin

52jo

Recommended Posts

Hej

har ni läst artikeln i expressen om hur läkemedelsverket tillsammans med läkemedelstillverkaren för läkemedlet liothyronin mörkat kvalitetsfel för användarna. Man har valt att i tysthet endast informera apoteken om att vissa batcher skulle återkallas. Vården är inte heller informerad.

På sociala medier kan man läsa hur en del användare redan i juni 2016 reklamerade sin medicin eftersom man misstänkte att den inte höll måttet. Svaret man fick var att det inte var något fel på medicinen. I slutet av 2016 återkallades den från apoteken

http://www.expressen.se/halsoliv/lakemedlet-indraget--patienter-fick-inte-veta/

Jag äter själv liothyronin och har haft ett trendbrott i mitt mående och i mina värden sedan vårsommaren 2016. Ökade symptom och låga sköldkörtelvärden (ft3). När jag påbörjade en ny burk steg mina värden drastiskt. 

Jag tycker att det här är oerhört skrämmande ....läkemedelsverket mörkar kvalitetsfel tillsammans med tillverkaren...

• Like 6

Skandal!! Är det polisanmält, skadeståndsanmält etc? De ska f-n ersätta folk för kostnader som förlorad inkomst, sveda och värk, samt ersätta samhället för extra kostnader. Spelar ingen roll vilka ord och rutinförfaranden de lindar in det i, det är vad det är. 

Ps. Ser nu att den läkare som själv drabbats driver det som ett försäkringsärende, bra! Jag har nu själv tipsat några nära och kära som kan vara drabbade. 

• Like 4

Fy f-n för det här - inte nog med att sköldkörtelpatienter generellt ignoreras (deras symtom), nu kommer en sådan skandal och knackar på dörren. Det är systemet det är fel på, det är hur man ser på patienter som konsumenter av medicin och inte patienter som är det grova misstaget som läkemedelsföretag tillsammans med myndigheter har gjort. 

Hoppas att det här får grova finansiella konsekvenser för varenda skyldig individ. Och företag. Och myndighet. 

• Like 3